20 Kasım 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

20 Kasım 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

İÇ OLAYLAR T.R.T. Değirmenin suyu kesilince.. Bugünlerde TRT'den Maliye Bakan- lığına bir yazı geldi. Bu yazıda Bakanlar Kurulu tarafından hazır- lanmış ve pek çok Sayın Cumhur- başkanı tarafından imzalanmış bir kararnameden bahsediliyordu. Ka- rarname, yer sırası kendine gelme- diğinden dolayı, henüz Resmi Ga- zete'de yayınlanmış değildi. Ama, pek çok Sayın Cumhurbaşkanı ve 27 Mayıs Anayasasının savunucusu diye Çankaya'ya oturtulmuş pek çok Sayın Sunay'ın imzasını taşı- yan bu kararnamede, TRT'ye yeni bütçe yılında 35 milyon lira ayrıla- bileceği bildiriliyordu. Ancak bu- nun için, bir küçük -fakat mânalı- şart vardı: TRT bundan böyle Ma- liyenin kendi özel ei içindeki teftişlerini kabul edecekti Halbuki TRT böyle teklifler karşısında, Danıştay'a başvurmuş ve bu çeşit kontrollara tâbi olma- dığı kararını almiş. aynı gü TRT'yi altüst etti. Elindeki avcundaki parayı O güne kadar çeşitli ihtiyaçları için harcamış olan TRT yöneticileri, ka- ra kara düşünmeye başladılar. Da- nıştay'ın kararma rağmen hesapla- rı Maliye müfettişlerine kontrol et- tirseler Kurumun özerkliği güme gidecek, ettirmeseler değirmen du- racaktı. İkinci şıkkı tercih ettiler. Bir yandan, Maliye Bakanlığından bahsedilen kararnameyi isterken, bir yandan da bu kötü oyunu boza- bilecek çareler aramağa koyuldu- ar İk iş olarak, lüzumlu teknik malzemede kısıntı yaptılar. Bu da yetmeyince. Kurumda çalışanların fazla mesai ve ek ücretlerini kes- mek zorunda kaldılar. Yöneticiler için bu sıradaki önemli meseleler- den birisi de, gümrükte beklemekte olan televizyon malzemelerinin kur- tarılmasıydı. Fakat bu iş fazla, para istiyor ve bu da birtürlü denkleşti- rilemiyordu. Bütün çırpınmalarına rağmen gümrükteki malzemeleri a- lamadılar. Televizyon çalışmaları- nın bu yüzden aksaması ve daha ön- ce yapılmış olan milyonluk yatı- rımların âtıl hale gelmesinin güna- hı herhalde kendilerine ait olmaya- caktı. Yeni bir sindirme yolu K onunun bir başka il yanı, Maliye Bakanlığından gelen yazı- da, adıgeçen Bakanlar Kurulu ka- rarnamesinin ilgililer (tarafından bir sır olarak muhafaza edilmesi ve bu konuda hiçbir ipucunun verilme- miş olmasıydı. Halbuki, Cumhur- başkanının onayından geçen bu ka- rarnamede (1967 yılı bütçe açığını kapatmak için bazı devlet kurum larının yatırımlarının kısıldığı doğ- ruydu. Hükümet, bu arada, TRT - nin yatırım giderlerini de 55 milyon liradan 35 milyon liraya indiriyor diğer kurumlardan ayrı olarak ki bu, kararnamede bir dip notuyla belirtilmişti- hesapların teftişini de şart koşuyordu. Bu şekilde parasız bırakılan TRT muhtemeldir ki, önümüzdeki gün- lerde çok daha müşkül durumlara düşecek ve bir-iki ay sonra personel maaşlarını bile ödeyemiyecektir. Bunun, TRT'ye yapılan kaba bir baskı olduğu açıktır. İktidara geldi- ği gündenberi bu özerk Anayasa kurumunu dize getirmeye çalışan AP İktidarının, yeni bir metod de- neme gayretinde olduğu anlaşıl- maktadır. Ama, Sunay burada hangi rol- dedir ki?.. Eyüpsultan'dan Çamlıca Tepesine Bu hafta cuma günü, Anıtlar Yüksek Kurulunun 16 üyesi, Tahsin Öz'ün başkanlığında İstanbul'da top- landığında meşhur "mezarlar meselesi" rahmetli bir safhadan Kuruldaki görüşmelerde Başvekil kader arkadaşları” lâfı geçmeyecektir ama, herkes "Terk-i hayat ettirilmiş Menderes ve ile onun ide daha geçmiş olacaktır. Kurulda Müzeler, Eski Eserler, Vakıflar Genel Müdürlüğünün yanında bütün üniver- sitelerin ve İçişleri ile Milk Eğitim Bakanlıklarının temsilcileri (o bulunmaktadır. Cuma günkü toplantı olağanüstü değil, normal bir toplantıdır. Anıtlar Yük- sek Kurulu, muntazaman her oy toplanmaktadır ve kararlan kesindir. Kurulun İkinci Başkanı Orhan Al- saç'tır. Kurulda Teknik 'Üniversiteyi Kemali Söyle- mezoğlu, Güzel Sanatlar Akademisini Feridun Ako- zan ve Sedat Hakkı Eldem, İstanbul Üniversitesini Semavi Eyice ve Tayyip Gökbilgin, Atatürk Üniversi- tesini İsmail Tunalı, Orta Doğu Teknik Üniversitesini Abdullah Kuran, Ankara Üniversitesini Ekrem Akur- gal temsil etmektedirler. İçişleri Bakanlığının tem- silcisi Mithat Yenen, Milli Eğitim Bakanlığının tem- silcisi Mahmut Akok'tur. Müzeler Genel Müdürlüğü ile Vakıflar Genel Müdürlüğü adına da Hikmet Gürçay ile Feramuz Berkol Kurulda bulunmak- tadırlar. Tertipler pek dolambaçlı yapıldığı için kararın "o karar" olduğunu bilecektir. Kurul, otopark olarak kullanılan ve Eyüpsultan camiine hemen biti şik yerin mezarlık yapılmasının uygun düşüp düşme- yeceğine karar verecek ve bunu anıtlar zaviyesinden ölçecektir. Burayı mezarlık yapmanın ilerde ne gibi gelişmelere yol açacağı da tabii Kurul tarafından dikkat nazarına alınacaktır. Şimdiye kadar, mezar- lıktan bozulma yerler anıt sahalarına eklenmiştir ama, caddelerin veya otoparkların anıt sahasından çıkarılıp mezarlık yapıldığı görülmemiştir. Ancak, "Ölülerimize bir mezarlık!" diye baş- layıp şimdi, illâ mezarlık dışı yerlere ölülerini gömmek için, bilhassa teşvik ve tahrikler sonucu inat eden aileler herhalde, Kurulun "uygunsuzluk karan" vermesi halinde yeni egzantrik yerler arayacaklardır. Şöhrete merakla avukatları tarafından "o tarz ba- sın'a uçurulmuş bir habere göre, şimdi düşünülen yer Çamlıca tepesidir! AKİS