20 Kasım 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

20 Kasım 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

gerekçeyle, Güven Partisi kurulduk- tan sonraki birçok Parlâmento ta- sarrufunu da bozması gerekir.." Bozbeyli'nin, "Ama, Millet Mec- lisi Başkanı olarak, Anayasa Mah- kemesi karşısında vaziyet almam doğru olmaz" diyerek o açıklamak- tan kaçındığı, fakat Gruplarla yap- tuğı temaslarda fısıldamaktan geri kalmadığı bu tasarrufların adını. A- nayasa Doktoru Tuncer Kararmışta- faoğlu koydu: "— İptal tehlikesiyle karşıkarşı- ya bulunan Parlâmento tasarrufları, Güven Partisi kurulduğundan bu yana çıkmış bulunan kanunlardır.." Gerçekten de, Çetin Alfan hak- kındaki iptal kararı hem Parlâ- mentoyu ve hem de a Mah- kemesi'ni bir çıkmazın eşiğine ge- tirmiş bulunmaktadır. ' Güven Partisi kurulduktan sonra Meclislerde o komisyonların terek- küp tarzları değişmemiştir. Bu yüz- den, Kırca ve Paksüt, CHP millet- vekilleri olarak seçildikleri Anaya- aleyhine- korumuşlardır. Çetin Al- tanın odokunulmazlığının kaldırıl- masıyla ilgili ilk karar, bu yanlış terekküp etmiş komisyonda alın- mıştır. Oysa Anayasanın 85. Madde- si, siyasi parti gruplarının, komis- yonlarda ve başkanlık divanlarında kendi kuvvetleri (oOoranında temsil edileceklerini âmirdir. İşte bu kesin hüküm karşısında- dır ki, Anayasa Mahkemesi, Çetin Alfan 'dâvasında, daha esasa girme- den, usül yönünden kararı iptal et- miştir. Kararda, Anayasama, "kuv- vetler oranında temsil" ilkesinin feragat edilmez nitelikte bir buyruk olduğu belirtilmektedir. Ancak, bo- zulan kuvvet oranlarına göre tem- sil sadece Anayasa ve Adalet Ko- misyonuna münhasır değildir. Gü- ven Partisinin kuruluşuyla beraber diğer komisyonlar da aynı terekküp hatasıyla (o sakatlanmalardır. Bu komisyonlardan geçen kanunlar da, etin Altan olayında görülen iptâl gerekçesini bünyelerinde taşımak - tadırlar. Hattâ, Başkanlık Divanı için de aynı durum söz konusudur ve bu sebeple, GP'nin lam an bu yana çıkan tüm kanunlar ve kararlar iptal tehlikesiyle lar şıkarşıya bulunmaktadır. Dr. Karamustafaoğlu: "— Siyasi bir karar niteliğinde olan Çetin Altan vâkıasındaki uy- gulamanın kanunlar konusunda ar- ka plâna itilmesi, Anayasa Mahke- mesi'ni bir çelişmeye (o düşürebilir" dedi. AKİS Prof. a Güneş, bu görüşü doğru la Böyle bir dâva açılırsa, GP'- nin kuruluşundan itibaren çıkmış bulunan kanunlar iptal edilebilir.." Böylece, AP'nin üzerine titrediği Yetki Kanunundan Silâhlı Kuvvet ler Personel Kanununa, İkinci beş yıllık plândan İş Kanununa kadar 38 kanunun Akıbeti karanlık görün- mektedir. Gerçi, bu kanunlardan bir kısmı için Anayasa ahkemesi'ne iptal dâvası açmak süresi olarak tanınan 90 gün geçirilmiştir ama, normal mahkemelerde “Anayasaya aykırı- lık def i"nde bulunmak her zaman için mümkündür. İÇ OLAYLAR rüşünü Paksüt'le paylaşmaktadır. Ancak, Baha'nın gerekçesi farklıdır. "— Anayasa Mahkemesi, kara- rında, Çetin Altan meselesini ince- leyen yn özelliği üzerin- de durmuştur. Bu komisyon, bir bakıma, yargı görevi yapmaktadır. Bu bakımdan, verekküp tarzının da üne uygun olması büyük önem anak em e Mi sus olan bu kararın aynı Özelliği taşımıyan diğer komisyonlardan çıkmış diğer kanunların iptali için emsal gösterilmesi doğru olmaz" demektedir. Prof. Bülent Nuri Esen ise konu- yu, hukuk! olmaktan çok politik yönden eleştirdi: Bir taşın hikâyesi Bs. görüşlere ilk tepki, Emin Pak- süt” ten geldi. Söze, — Kanaatimce, Anayasa Mah- kemesi, hukuku amuda kaldırmış- tır" diye başlıyan Paksüt, bu "amu- da kaldırma" hikâyesini şöyle izah etti: "— Anayasa'nın 85. Maddesi, 'hak değil, e şeklinde yo- rumlanamaz. Ma ra, komisyon ve pazkanlır. divanlarına kuvvetleri oranında katılmaları im- kânını tanımıştır. Grupların bun- dan feragat edebilmeleri mümkün- dür.." Prof. Tahsin Bekir Balta da, bu 38 kanunun, Çetin Altan olayı em- sal alınarak iptal edilemiyeceği gö- HÜSNÜ ÖZKAN Akıllar neredeydi "— Anayasa Mahkemesi, Altan'ın dokunulmazlığım usülden bozarak Meclislere göz kırpmıştır. Bunun- la, 'eğer bir daha aynı konuda bir karar karşıma gelirse, bu defa da esastan bozarım' demek istemiştir." GÜNERİ CİVAOGĞLU * GİZLİ TEŞKİLAT Kırmızı otomobil kimindi? Önümüzdeki günler içinde, tozlu halinde . bırakılması çok daha iyi olacak bir eski defterin özel maksatlarla karıştırılması Türkiye 7