20 Kasım 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

20 Kasım 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

1925 Kürt isyanı ve Şeyh Sait onun tekliflerini desteklememiş ipiydi? Kâzım Karabekir Paşa kesin bir vaziyet aldı. De- di ki: — Kanun dairesinde fırka teşkil etmek elimiz- dedir. Ama bunu dağıtmak elimizde olmayan bir şey- dir. Hükümetsiniz. Her nevi kuvvetiniz, türlü vasıta- larınız vardır. Fırkamızı behemehal dağıtmak arzu GE onu yapmak elinizdedir." hi Bey bu sert çıkış karşısında daha da bo- eN Oldukca mahcup bir tavır takınarak: "— Kr bu suretle oranla çok mütees- sirim. Bilirsiniz ki ben her türlü örfi muamelelerin aleyhihdeyim. Fakat ekalliyette hemi korku- yorum" dedi. Karabekir Paşa, Başbakanın ekalliyette kalmak korkusunu yersiz bulduğunu belirtti. (Kendilerinin parti olarak. Doğudaki isyanı bastırmak için Hükü- metin isteyeceği her şeyi memnuniyetle yapacaklarını söyledi. Meclisteki bir oylamada Halk Fırkasının mu- tedilleriyle (o Terakkiperver Fırkanın (o milletvekilleri pek âlâ çoğunluk sağlayabilirlerdi. Fethi Bey tekrar, bu talebin şahsen kendisi tarafından yapılmadığını, bunun kendisinden e tekrarladı. Bu kon Ali ebesoy'un yaptığı açıklama bir garip taraf taşımaktadır. Cebesoy "Siyasi Hatıra- larının II. Cildinde , bu vakayı naklettikten sonra şöyle den "Kâzım Karabekir Paşa ile arkadaşları Fethi Be- yin yanından ayrılmadan evvel Fethi Bey Şark isya- nım bastırmak için başlanmış olan hareketin iyi in- kişaf ettiğini ve yeni bir tedbirin alınmasına lüzum olmadığını söylemiş ve isyan mıntakası haricinde sükün ve sükünetten başka bir şey olmadığım sözle- rine ilâve etmiştir." Eğer Cebesoy yanılmıyorsa, Başbakanın bu töz- leri, sadece Mecliste Verdiği izahatla çelişmemektedir»> Aynı kamanda, Doğudaki gerçek durumu da biç ak- settirmemektedir. Zira o günlerde Şeyh Sait kuvvet- leri bölgeye hemen tamamiyle hâkim bulunuyorlardı. Askeri harekâtı kimler tanzim ediyorlar? peihi Beyin Terakkiperver Fırkası liderlerine yaptı- ğı teklifin kendisine, eğer telkin edildiyse, ancak Gazi Paşa tarafından telkin edilmesi kabildir. İsmet Paşa böyle bir telkini hatırlamamaktadır. Olayların cereyanına bakılırsa her iki şık da kabildir. Fethi Be- yin bu davet için Şükrü Kaya'yı kullanmış olması, herhalde Başbakanın, Gazi'nin arkasından bir şeyler çevirmediğinin kesin delilini teşkil etmektedir. Muh- temelen Fethi Bey, böyle bir teklifi, yani partilerini bizzat feshetmeleri teklifini (oKarabekir'le arkadaşla- SIKI YÖNETİM BÖLGESİNİ GÖSTERİR HARİTA AKİS 29