27 Kasım 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

27 Kasım 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

GM REGIS DEBRAY GAZETECİLERLE GORÜŞTÜRÜLÜYOR Kelleyi kurtardı, hürriyeti verdi GERİLLACILARA İKİ DARBE G iriştikleri silâhlı mücadelede ilk darbeyi "Che" Gu- evara'nın ölümüyle yiyen Lâtin Amerika gerillacı- ları, ikinci darbeyi de, gene Bolivya'da, Fransız dü- şünürü ve yazan Regis Debray'in otuz yıl ağır hapis cezasına çarptırılmasıyla yediler. Lâtin Amerika gerillacılarının nazariyeciliğini ya- pan Debray, bu yılın başlarına doğru Bolivya orman- larında yakalanmış ve Barrientos rejimi tarafından, eylül ayı sonlarında yargılanmaya başlanmıştı. Dört albaydan kurulu yargıçlar heyeti, yargılama sırasın- da Debray'e en basit savunma hakkını bile tanıma- mış, yalnızca savcının konuşmalarına kulak vermiştir. Dünya kamuoyunun dikkatle izlediği bu sözümo- na yargılanma sonunda, Debray'in çetecilik suçuyla değil, fakat çetecilerle işbirliği yapmak suçuyla, 8 ve- ya 10 yıl hapis yiyeceği sanılıyordu. Fakat dünya ka- muoyuna metelik bile vermeyen Barrientos rejimi ve onun albayları, Debray'i, kendisiyle beraber yakala- nan Arjantinli sanatçı Roberto Bustos ile birlikte ve çetecilik suçuyla, 30 yıl ağır hapis cezasına çarptır- malardır. Debray ve Bustos, cezalarını, Bolivya - Pa- 16 raguay sınırında bulunan ıssız bir kampta çekecek- lerdir. Şu satırların yazıldığı sıralarda Debray ile Bus- tos, cezalarını çekecekleri kampa doğru yola çıkmaya hazırlanırlarken, onlara 30'ar yıl ağır hapis cezası veren dört albay da generalliğe yükselme umudu ve hazırlığı içinde bulunmaktadır "Che" neden yakalandı? G erilla devrimleri üzerindi yazdığı kitapla bütün ,, dünyaya ün salmış olan 27 yaşındaki Fransız dü- mak cl e diğini ileri sürmüştür. Yargıçlar ise, yakalandığı saman üzerinde ne. fotoğraf maki- nesi, ne de kalem-kâğıt bulunduğunu ileri sürerek, Debray'in bu sözlerine kulak bile vermemiştir. Oysa, yakalandığı zaman Debray'in üzerinde silâh da yok- tu. Ama, buna rağmen, çetecilik yaptığından bir da- kika olsun şüphe etmemişlerdir. AKİS