27 Kasım 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

27 Kasım 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

1929 KURİ (YANI SEYH SAİT 0 lay 1925 şubatında, Fethi Bey Hükümetinin Sıkı Yönetim ilân etme teklifini Meclisin kabul etme- sinden sonra Çankaya'da cereyan etti. Bugünkü Cum- hurbaşkanlığı köşkü henüz inşa edilmemişti. Gazi, şimdi müze olarak muhafaza edilen küçük binada oturuyordu. O akşam, kadınlı erkekli bir çok arkadaşını da- vet etmişti. Davet, bir oyun davetiydi. Bir kaç masa kurulmuştu. Gazi, Falih Rıfkı ve Yakup Kadri'nin bulundukları masadaydı. Bir masada Başbakan Fethi Bey vardı. Bir diğer masada İsmet Paşa briç oynu- yordu. Oynanan, poker ve briçti. Şeyh Sait isyanının Ankara için en elverişsiz ol- duğu günler yaşanıyordu. Doğuda âsiler yalnız iler- lemekle kalmıyorlar, bu zaferlerinden ümide düşen bir çok aşiret de onlara katılıyordu. Ankara'da olay- lar büyük bir dikkatle takip ediliyor, durum gündüz ve gece idarecilere bildiriliyordu. Gazi'nin masasında oyunun en Ziyade kızışmış olduğu bir sırada, Cumhurbaşkanının yaveri kendi- sine bir yazı getirdi. Bu, Doğudan gelen bir haberdi. Şifre çözülmüş, metni Cumhurbaşkanına sunulmuş- tu. Gazi yazıyı dikkatle okudu. Yüzünün ifadesinden, memnun kalmadığı anlaşılıyordu. Buna rağmen göZ- 28 beride bir şimşek çaktı. Yavere yazıyı geri verdi ve dedi k Sa bunu, Fethi Beyfendiye götür.." Sonra, masasında beraber oyun oynamakta ol- duğu arkadaşlarına döndü: "— Çocuklar, dikkat ediniz!" Gazi, kendisinden biraz genç arkadaşlarının. hepsine "Çocuk" demek âdetindeydi. Bu hem bir sev- gi, hem de bir şefkat ifadesiydi Gazi ve masadakiler, yan gözle, olayın sonrasını takip etmeye koyuldular. Yaver Başbakanın masasına gitti. Orada da oyu- nun kızışmış bir hali olmalıydı ki Fethi Bey yavere, kendisini orahatsız ettiğinden dolayı kızgınca bir edayla: — Ne var?" diye sordu. Yaver, raporu Başbakana uzattı. Fethi Bey kâğı- da şöyle bir göz attı. "Sonra bakarız" diyerek iade etti. Tekrar oyununa döndü. Gazi, alçak bir sesle ya- vere seslendi, kendisini yanma çağırdı. — Yazıyı İsmet Paşa'ya götür.." dedi. Yaver bu defa, İsmet Paşa'nın oyun oynadığı ma- saya yaklaştı. Raporu ona verdi. O da kâğıda önce AKİS