27 Kasım 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

27 Kasım 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

İÇ OLAYLAR A.P. ile D.P. arasındaki KARAKEDİ! undan bir süre önce, "Hidematı vataniye" terti- binden Birinci Millet Meclisi üyelerine ödenen ayda 320 lirayı alan, fakat bu masası Maliye Bakanlığınca kesilmiş bulunan bir vatandaş Danıştay'a başvurdu. Danıştay maaş kesilme (muamelesini haklı gördü. Vatandaş sonradan, vatan hainliği manâsına gelen bir suçtan mahküm olmuştu. Danıştay dâvayı red- dederken "Vatan hainlerine hidematı vataniye terti- binden maaş ödenmez" hükmünü kesinleştiriyordu. Vatandaşın adı Celâl Bayar'dı. Bu aklı kendisi- ne, "Aileler"in akıl hocası avukat Orhan Cemal Fer- soy vermişti. Celâl Bayar cevabı aldığında, âdeti veç- hile dudağını yanağı içinde dolaştırdı, ağızını büzdü ve A.P. Genel Başkam Süleyman Demirel'e karşı olan hiddeti bir kat daha arttı. O tarihte Maliye Ba- kanlığında Demirel'in bir Bakanı oturuyordu. Bu hiddet zaten az değildi ve âdeta, "Bizim Su Müdürü"nün Başbakan olmasından başlıyordu. "Bi- zim Su Müdürü", kendi Cumhurbaşkanlığı zamanın- da Devlet Su İşleri Genel Müdürü olan Süleyman Demirel'den bahsederken Bayar'ın kullandığı tâbir- dir. "Bizim Su Müdürü"nün ili kabahati, A.P. Ge- nel Başkanlığı ve Başbakanlık makamlarına geldik- ten sonra bir tek defa dahi Bayar'ın ziyaretine gi- dip "arz-ı ubudet" etmemiş ve mübarek elini öpme- miş olmasıdır. Halbuki rakibi Saadettin Bilgiç Cad- debostan'daki evin devamlı ziyaretçilerindendir. Ama şimdi Demirel'in günahı daha da büyümüş- 1967 BAYAR'I SOSYAL HAYATTA İzmir'in fiyaskosu canını yaktı tür. Celâl Bayar, "alnındaki vatan hainliği damga- sı'nın silinmemesinden A.P. Genel Başkanım sorum- lu ve suçlu bulmaktadır. Bunu yapmak için A.P.'nin elinde kâfi kuvvetin olmadığı mazeretine ise D.P.'nin ilk Genel Başkanı ve -etrafindakilerin tâbiriyle- "D.P.'nin yaşayan en yüksek şahsiyeti" Celâl Bayar şu cevabı vermektedir: "— Onlar kendi kudretlerini bilmiyorlar!" Celâl Bayar, affi hemen yapamadığı için uzun süre Gümüşpala'yı da ayni şekilde itham etmiş, "Pa- lası gümüş değil, bakarmış.." demiştir. Celâl Bayar'ın bugün istediği, siyasi af da de- ğildir. D.P.'nin A.P. Grupu içinde sözcülüğü görevim benimseyip şimdi A.P.'den çıkarılmış olan Turhan Dilligil biten hafta şöyle demiştir: "— Sayın Bayar'a görüştüm. Sayın Bayar" ın ta- lebi tashihi karar değil, iadei muhakemedir." Kendisiyle temasta olanlar tarafından anlatıldı- ğına göre Bayar, vatan hainliği damgasından kur- tulduktan sonra Senatoya gidip yeni Anayasa gere- ğince eski Cumhurbaşkanlarına ayrılmış olan sena- törlük koltuğuna oturacaktır. Bayar bunun aşkıyla yaşamaktadır. Bilinmeyen, bu jesti yaptıktan sonra Bayar'ın, kabul etmediği Anayasayla verilmiş o yeri işgalde devam edip etmeyeceğidir. Eski Cumhurbaş kanının "kader arkadaşları"ndan biri şu fikri söy- lemiştir: AKİS