27 Kasım 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

27 Kasım 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

GİOVANNİ AGNELLİ Bakkalların ideali OTOMOBİL Giovanni Agnelli, Fiat firmasının genel müdürü olalıberi, İtalya'nın yal- nız en zengin sanayicisi durumuna o yükselmekle kalmamış, ayni zamanda en uz Vergi veren iş a- damlarından biri olarak da ortaya çıkmıştır. Ag- nelli'nin 1966 yılında ver- diği verginin tutarı 1370 TL.dır. İtalyan Komü- nist Partisi organı "Uni- ta"nın bu konudaki gö- rüşü şudur: "Bu, ancak, basit bir bakkalın vere- ceği vergi miktarıdır." Diğer taraftan, Fiat firmasının durumu, her geçen gün daha iyiye git- mektedir. Son günlerde yapılan bir hesaba göre Fiat, halen Avrupa'nın en başarılı otomobil şir- keti durumundadır. İtal- yan iç piyasasının yüzde 75'ini elinde bulundu- ran Fiat'ın bu yıl, ilk defa olarak, Almanya'ma Volkswagen firmasını geç tiği belirtilmektedir. Başında "ancak bir bakkal kadar vergi ve- ren" genel müdür bulu- 20 nan Fiat'ın 1980 yılında- ki üretimi 2 milyon 600 bin otomobili bulacaktır. YEMEK TAKIMI Japonya'nın OoÇubame şehri sakinleri, . çatalla yemek yemedikleri halde, batılı iş adamlarının, ye- mek takımı sanayiine ya- tırım yapmadıklarına dik- kat etmişler ve ucuz yemek takımları yapımı- na başlamışlardır. 45 bin nüfuslu Çubame şehrinin 1966 yılında yap- tığı ucuz yemek takımı, 51.5 milyon düzinedir. Bu miktarın yüzde 80'i 108 yabancı ülkeye ihraç e- dilmektedir. Bunun da 7 milyonu Amerika Birle- şik Devletleri ne gönderil- ktedir Almanya'da ise her beş masa takımından dördü Japon malıdır. Başta Solingen olmak üzere, büyük firmalar, son günlere kadar, bu ko- nuda pek endişelenmiyor- lardı. Sebebi, genellikle, bu firmaların daha pa- halı mamuller yapma yo- luna girmeleriydi. Yalnız, Japon sanayicilerinin son günlerde bu konuda al- dıkları bir karar, duru- mu biraz o değiştireceğe benziyor. Japon yemek takımları firmasının genel müdürü, yapılan bir toplantıda şunları söylemiştir: "— Altık daha pahalı mamullerin yapımına geçme vakti gelmiştir." TERZİLER İngiltere'nin en ünlü giyim firması "Burton Tailoring", Avrupa'ya da kol atma kararı almış- tır. Firmanın müdürü Lio- nel Jacobson, "— Bunun sebebi, ge- çen yıl Paris ve Toulouse'- da açtığımız sergilerdir. Bu sergiler büyük başa- rı kazanmış, büyük satış yapılmıştır" demektedir. Burton şirketi, o 1911 yılında, bir o Polonyası mülteci tarafından ku- rulmuştur. Şirketin ama- cı, bir haftalık iş ücre- tine bir takım elbise ver- mektir. Bugün firma, 14 fabri- kası ve 650 mağazasında 28 bin işçi çalıştırmak- tadır. Haftalık takım el- bise üretimi 50 bindir. Bunun dörtte üçü ısmar- lama yapılmaktadır. İşte bu şirket, pek ya- kında Avrupa'ya da sıç- rayacak ve belki de böy- lece, Şirketin kurucusu Sir Montage Burton'un bir rüyası da gerçekleş- miş olacaktır: "Bin dük- kân ve 100 fabrika!" BESİN SANAYİİ Danimarka Kralının ku- zeni, 45 yaşındaki Prens Georg, karısı Prenses Anne'ın eşliğinde oKa- nada ve Amerika'ya yap- tığı bir geziden döndü. Gezinin amacı, biri Ame- rika'da diğeri Kanada'- da, jambon konservesi yapan iki Danimarka fab- rikasını hizmete açmak- tı. Prens Georg, bu açı- lışta, bir temsilci olarak değil, firma yönetim ku- rulunun bir üyesi olarak bulunuyordu. Prensin bu gezilere çık- masının bir başka amacı ise, konferanslar vererek, animarka mamullerinin satışını arttırmaktı. FİYATLAR Hükümetin son günler- de açıkladığı fiyat indi- rimlerine göre, yurdu- muzdaki genel eşya fi- yatlarının durumu şöy- 1967 temmuz ayında genel eşya (fiyatlarında yüzde 3.7llik bir düşme vardır. Bu düşmenin, gı- da mamulleri ogrupun- daki yüzde 4.9'luk, sana- yi mamulleri ve hammad- delerindeki yüzde 0.6'lık düşmeden ileri geldiği anlaşılmaktadır. e Geçen yıl-ayni devrede fiyatlar- da görülen düşme, gıda maddelerinde yüzde 1.7, sanayi hammaddeleri ve yarı mamullerinde ise yüzde 1.00 olmuştur. Ekim ve eylül ayların- ül ladığı kararla ilgili ola- rak, suni bir düşme ola- cağı da tahmin edilmek- tedir. AKİS