27 Kasım 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

27 Kasım 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

DR. ENGİN GENÇTAN, HAPI YUTANLAR kak doktor tavsiyesi ve kontrolü altında, bir kür ya- pılarak verilir. Minör trankilizanlara gelince, bunlar, doz yükseltilmedikçe zararlı değildir. Örneğin, gün- de iki hap alınabilir. Bazı kimseler gece yatarken, Ta- hat uyumak için, bazıları işe giderken veya günün herhangi başka bir saatinde, hissettikleri stress'e gö- re almalıdırlar. Tedavi amacı ile kullanıldığı zaman bunlara dört ay devam etmek gerekir. Yoksa, sonuç hakkında hemen karar vermek doğru değildir. Oysa ki bizde halk, sonucu çok çabuk bekliyor. Trankilizanlar fazla heyecanı, iç sıkıntısını fren- ler ve gerçekten kişiye de, doktora da yardımcıdır. Ne var ki, tedavi gerektiren hallerde, yalnız başına rahatsızlığı ortadan kaldıramaz. Sadece, tedbirlerden bir tanesidir. Ailelerin korktukları birşey; de, çocuk- larının buna alışmasıdır. Tedaviye gelen çocuklar i için aileleri zor ikna ediyoruz." Dikimevi'ndeki Mediko - sosyal Merkezi Psikiyat rik Danışma Bürosu uzmanlarından Psikiyatr Doçent Dr. Engin Gençtan — 22 nisan 1967'denberi büroya, başvuran 202 öğrenciden 55'ine bu haplar, tedavi amacıyla veril- miştir. Halkın bunları gelişigüzel alışının başlıca sa- kıncası, tedavide kullanılacak ilâçların, halkın gözün- den düşmüş olmasıdır. Oysa ki, herhangi bir psiki- yatrik tedavide bu ilâçlar, hastanın rahatlayıp, dokto- ra yaklaşması yönünden tedaviyi kolaylaştırır. Ne var ki, aspirin gibi alındığı için, psikolojik değerini kaybetmektedir" dedi. Gene Mediko - sosyal Merkezi psikiyatr doktor- larından Aysel Ekşi, müsekkinlerin, fazlaya kaçma- mak şartiyle, kullanılmalarında hiçbir sakınca bulun- AKİS DR. AYSEL EKŞİ, Manevi huzur olmayınca sun 'isini yapıyorlar DR. GÜLER ORHAN madiğim söyledi ye, "—Zaten bize, herhangi bir sıkıntı yüzünden başvuran gençlerde henüz böyle bir ilâç suistimalinin KAZİM yn de mümkün değil Ne var ki, , temadiyen yenilerini deneyerek, bunlar- dan mİGİzENi etkiler bekleyerek selişigüzel kullan- mak da doğru değildir. En iyisi bir uzman doktora danışmaktır" dedi. İnsanlar ve hayvanlar Mapevi huzur sağlayan yeni ilâçlar hakkında, bir araştırması bulunan Ankara Tıp Fakültesi Far- makoloji Profesörü Dr. Şükrü Kaymakçaları, müsek- kin ilâçların, iç sıkıntısı, huzursuzluk, endişe, korku, ruhi gerginlik hallerini azaltıp, davranış bozuklukla- rını düzelterek sükün, huzur ve rahatlık sağladığını söyledikten sonra, bunların, "sedatif" ismi verilen diğer müsekkinlerle karıştırılmamasını; birincilerin. sözü geçen etkileri, şahsın zihni faaliyetini azaltmâk- sızın ve şuur bulanıklığı yapmaksızın meydana ge- tirdiğini sözlerine ekledi. Müsekkinlerin, özellikle son onbeş yıl içinde, hayvanlar üzerinde yapılan denemeleri çok ilginç so- nuçlar vermiştir. Örneğin maymun, lâboratuvar çâ- lışması bakımından, en çetin hayvanlardan biridir. Yanına yaklaşılınca kaçar ve yakalamak isteyince de ısırır. Trankilizan bir ilâç uygulamasından sonra ise maymun, tamamiyle ehlileşir. Yanma yaklaşmak için artık, koruyucu bir eldivene ihtiyaç yoktur. Üste- lik zih ni faaliyetinde, istinasında hiçbir değişiklik ol- mamış, müsekkin ilâç korkuyu kaldırdığı için, sal- dırgan “halini kaybetmiştir. 23