25 Aralık 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

25 Aralık 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

MAO VE ÇU EN-LAİ Kervanın başındakiler KÜLTÜR DEVRİMİ KAPIYA DAYANDI! Br süredir Çin toplumunu yerin- den oynatan Kültür Devrimi, ön ce parti ve yönetimden, sonra üni- versite ve ordudan, daha sonra da fabrika ve köyden geçti. Şimdi sı - ra, bir İngiliz şilebiyle hileye geldi. Geçenlerde Havana'dan alınan haberlere bakılırsa, Londraya üka- yıtlı bir Hong Kong şirketinin "An- tarctic" adli şilebinde isyan çıkmış- tır. Şilebin Çinli tayfaları ayaklana- rak, Yorkshirre'lı kaptan John Ker- bysdn'u tutuklamışlar ve kendisine iki saat Mao'nun fikirlerini okumuş- lardır. Zavallı oOkaptana yaptıkları bu beyin banyosu yetmiyormuş gi- bi, geminin her yanına Kültür Dev- rimiyle ilgili sloganlar yapıştırmış- lardır. Havana'da kendini karaya güç atan ve hemen Küba makamla- rına sığman Kerbysenf şimdi yemin si'ne dönmiyeceğini söylemektedir. Öteyandan, Şangnay'da yayınla- yatına da girmeye başlamıştır. Ga- zete, evlerde bu konuyla ilgili ola- rak yapılan aile toplantılarının "mü- kemmel sonuçlar" verdiğini bildir mektedir. Bu toplantılar sırasında lilede yüzyılların yerleştirdiği eski düsünce; örf ve gelenekler eleştiril- mekte ve yaşlıların "modası geçmiş, burjuvazi artığı düşünceler"i genç- ler tarafından teker teker çürütül- mektedir. Gazeteye göre, Kültür Devrimi- bir burjuva kuruluşu olmaktan kur- tulmakta Mab Çe - tung'un fikirleri- nin incelenip uygulandığı bir okul olmaktadır. Böyle olduğuna göre de, her eve Mao'nun bir resmi asıl- malı kitapları raflara sıralanmalı, her evde Mao'nun fikirleri öğrenil- melidir. Çinliler için çok kutsal sayılan aile bağlılığına gelince, "Wen Hui Pao" bu konuda da şöyle demekte- dir: "Ailenin başına itaat etmekten- se ailede düşünce ve eylemi oa0- nunkine benzeyen itâât etmek el- beteki daha iyidir."