25 Aralık 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

25 Aralık 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

9 servise başlayaca- 0 yılında, maalesef li anm İ numaralı u- çağı olamıyacaktır. Çün- ki, erikalılar, daha şimdiden, 3 bin Km. hız- la uçabilen, 400 milyon liraya malolan ve 350 yol- cu taşıyabilen bir uçak yapmaya şeaşlamış bulun- maktadır; SİLAH TİCARETİ Son günlerde, İngiliz İşçi Partisi içindeki en büyük çatışma, "aparthe- id" politikası yüzünden şuçlanan Güney Afrika'- nın 33 milyar liralık silâh siparişleri yüzünden pat- lak verdi. The Times'm, "her za- man günlük altın alım * satımının 2,55 - 5 ton ol- duğu Londra borsasında- ki altın alım - satımının günlük 75 tona firladığı- nı" haber verdiği günler- konuşan Harold Wilson, "Güvenlik Konseyinin 1964 yılı kararma uyarak, silâh satmıyacağız" dedi. Dışişleri Bakam George Brown başta olmak üze- re, Bakanların yandan bir noksanı ise, "Güven- lik Konseyi kararma bu kadar sâdık kalınmasına" karşıdırlar. İşçi Partisi teşkilâtında da, kabinede de anlaşmazlık çıkmıştır. “Silâh siparişi reddedilir- se milyarlarca liralık ge- liri bulmak güçleşeceğin- den, hükümet, kamu hiz- meti harcamalarım kıs- mak zorunda kalacaktır" diyenler yanında, mesele- ye karışmayıp en da bulunmaktadır: ti teoricilerinden ve “Lord esident of the Council" olan Crossman gibi... Parlâmentoda ise "Ro- dezya'nın ekonomik ab- lukasının maliyeti"ni so- ranlar görülmeye başla- mıştır. Ayrıca, "Zambiya' ya yapılan yardımların denler! vardır- maliyeti- ni soranların veya "devlet dairelerinde fazla memur çalıştırıldığı"nı ileri sü- renlerin sayısı da günden- güne artmaktadır. ,Bir zamanların "Üze- rinde güneş batmayan" İmparatorluktu, hem de sosyalist bir hükümet ik- tidardayken, görevlerini ABD'ne devrederek, "mü- tevazi bir devlet" olma- ya hazırlanmaktadır. TEKNİK Japonya'nın Osaka şeh- rindeki Matsushita elek- trik endüstri şirketinde yeni bir mıknatıs imal edilmiştir. Piyasadaki "al- nico" ve "barrium - ferri- te" mıknatıslarından çok daha ucuza malolan bu yeni mıknatısa Japon fir- JAPONLARIN MIKNATISI Ucuz etin iyi yahnisi adını Bu mıknatısta, kobalt ve nikelin yerine manga- nez ve alüminyum kulla- nılmakta ve daha üstün ei kalite elde edilmekte- “Üçüncü mınatıs" tan, yüksek voltajlı jeneratör- lerin, rotörlerin, sürat öl- çen âletlerin, mikrofon ve hoparlörlerin yapımın- da, başarıyla yararlanıl- maktadır. vermiştir. de Avam Kamarasında -Zambiya'da İngiliz ma- ması, "Üçüncü mıknatıs" TARIM 1963- -66 yılları arasında kalkınma hızı, yüzde 6.5 ora- nında olmuştur. Bu, Plân hedeflerinin altındadır. 6.5'lik hız sağlanırken ne sanayi sektörü, ne de tanın sektörü, Plânda belirtilen hedeflerin üstüne çıkabil- miştir. Plân hedeflerinin altında kalmakla beraber, sanayide devamlı bir artış göze çarparken, tarımda durum değişik olmuş ve bir yılın ürünü, öteki yıl* göre, hava şartları sebebiyle, büyük değişiklikler gös- termiştir. Tarımda gelişme, 1963 yılında yüzde 7.5e ulaşırken, 1964'de hiç bir değişiklik olmamış, 19651 e üretim yüzde 3.3 gerilemiş, 1966 yılında ise yüzde 86 oranında bir artış kaydetmiştir. Bu sayılardan da anlaşılmaktadır kitarım sektö- rü, 1963-66 dönemi içinde oldukça dalgalı bir gelişme hızı göstermiştir. Yine bu sayılardan ortaya çıkan bir başka gerçek, 1966 yılında tarım sektörünün, yüzde 8.8 ile, yüksek bir gelişme hızı göstermiş olduğudur. Tarım sektöründeki bu dalgalı ve hızı yeri- ne, Plânda öngörülen yüzde 4.2lik hız sağlanmış ol- saydı, kalkınma hızı, 1963'te 64, 1964'te 7.1, 1965te 7.5 ve 1966da 7.3 olurdu. Bununla beraber, tarım sektörünün payı, gayn- safi milli hasıla içinde yüzde 35.7'den yüzde 30 Te düşmüş' durumdadır. 1 ının ilk on aylık döneminde tarım alanın- daki gelişmeler ise şöyle olmuştur: 1967 eylül ve ekim aylarında, havaların serinle- mesi az Ege bölgesinde üzüm ve incir ürünü Za- rar görm Bununla beraber, başta zeytin olmak üzere, birçok ürün, bu serinlemeden yararlanmıştır. Bu yıl iyi olacağı tahmin edilen ürünlerin başın- da, pamuk gelmektedir. Belirtildiğine göre, Ege pa- muk rekoltesinin yüzde 60'ı, birinci kalite durumun- dadır. Narenciye dalında üretim, "normal" edilmektedir. Fındıkta da, geçen yıllara göre, büyük bb değişme olmadığı görülmektedir. Bu duruma göre, kalkınma hızı, 1967 yılında da Plân hedeflerinin alanda kalacaktır. SALİH NEFTÇİSİ