25 Aralık 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

25 Aralık 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

1968 BÜTÇESİ, BÜTÇE KARMA KOMİSYONUNDA Delik büyük, yama ise pek küçük... Formalite gereği bir bütçe getiren İktidar ile formalite gereği tenkit eder gibi görünen bir Muha- lefet. Bu yılki bütçe görüşmelerinin başlangıcı göster- miştir ki, açılan "düzen" tartışması, zihinleri en çok meşgul eden konudur ve her mesele bu açıdan eleş- tirilmektedir. Bütçenin tümü üzerindeki görüşmeler de böyle oldu. CHP ve TİP'liler, Bütçeyi, statükoyu koruyan bir belge olarak kabul ediyor ve bu belge- nin ardındaki statükoyu eleştiriyorlar, tenkitlerinin ağırlığını bu tarafa yöneltiyorlardı. Tabii, İktidar söz- cüleri de aynı yolu benimseyince, Bütçenin denkli- ğinden ve teknik özelliklerinden çok, düzenin değiş- tirilip değiştirilmemesi konuşuldu. AP'lilerin söyledi- gi, düzenin iyi bir düzen olduğu, mutlaka korunacağı idi. Tabii, ei de iyiydi, denk olmasa bile, fazla açık da deği Idi! " u bütçe ciddi bir bütçe mi?" sorusuna Sa- dun Pr büyük bir ciddiyetle şu karşılığı verdi: — Evet, ciddi bir bütçe. Yalnız, 1968 Programı ile SR Bütçesindeki gelir tahminleri farklı. Bütçede açık, 500 milyon gösterilmiş. 1968 Programındaki ge- lir tahminlerine göre hesaplarsak, bu açığın | mil- yar 110 milyon lira olması gerekir. Halbuki böyle bir fark olmamalıydı. Geçen sollarda, plânı hazırlıyan hükümet ile bütçeyi hazırlıyan hükümet değişik ola- biliyordu. Bu defaki ise, AP'nin, hem Plânı, hem Büt- çeyi hazırlıyan ilk Hükümeti!" AKİS Aslında, Aren'in işaret ettiği durum oldukça eğ- lencelidir. Herhalde Aren, "bütçe ciddidir" dedikten sonra bu duruma değinmekle, bir "profesör esprisi" yapmış olmalıdır. Aynı Hükümetin, çok kısa aralarla hazırladığı iki vesikada ayrı tahmin oranlan kullan- masının sebebini anlamak kolay değildir. Bu farkın gerekçesini, Maliye Bakanı Bilgehan: "— Aradaki farkı, bazı vergi kanunlarında yapa- cağımız değişikliklerden elde edeceğimiz gelir artışı. ile karşılayacağız. Değişiklik yapılacak vergi kanun- larını, Motorlu Taşıt Vasıtaları; Gelir, Gider ve Ve- raset “vergileri kanunları teşkil etmektedir" sözleriyle açıkladı. Bütçenin aksayan tek noktası, pembe gözlüklerle hesaplanmış gelir tahminlerinden ibaret değildir. Hizmetlerin dağılımı da ilgi çekicidir. Bütçenin hac- mi geçen yıla göre yüzde 13 oranında bir artış göster- miştir. Sektörlerdeki artışın da bu oranda olması ge- rekirken, emniyet hizmetleri için harcamalar yünle 24 oranında artmış; buna karşılık, sağlık hizmetleri ile ilgili harcamalardaki artış yüzde 11 civarında kalmış- tır. Eğitim sektöründeki artış yüzde 17 olduğu halde Jandarma harcamalarında öngörülen artış yüzde 20'- dir. Bu rakamlara bakıldığında akla gelen soru şu ol- maktadır: "Bu gidiş, jandarma devletine doğru mu?" Bilgehan: — Bekçi paralarıyla Jandarma için gerekli teç- hizat, yi artışların sebebi" dedi. GÜNERİ CİVAOĞLU 5