21 Haziran 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

21 Haziran 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sabife 2 v Zavallı Kız! Son asrın ateşi aşkı, tabanca- dan çıkan kurşun şeklinde tecell ediyor. Eskiden göğüslerine bir | kızıl gül takanlar, şimdi çantala- rına, kırmızı düdak boyası yanına bir brovning tabancası saklıyor- lar. Pudra, boya ve - tabanca, artık, asri kadının teçhizatını mı teşkil edecek? Bu âdet Avrupa- dan bize de mi geçiyor dersiniz? Telâşa düşmeyiniz. Bunun hiç zannetmiyorum. | Aliye hanım — O biçare kızın vakası, gazetelerin tam havadis çoraklığına uğradıkları " zamana tesadüf etmiş, bundan dolayı hiç bahtı olmiyan / bir — hadisedir. Daha doğrusu, bahtı. olmiyan, hadise değil, Aliye — hanımdır. Eğer şu sıralarda daha mühim | bir vak'a, iki üç dedikodu ol- | saydı, gazeteler, bu solgun hanın | miş, ve mütearrızları uraklaştır- kızm çılgınlığından bir iki satırla bahsederler, — geçerlerdi. - İkinci bahtsızlık, carihin “ monden , ol- ması, filanın baldızı, filan paşanın kızı bulunmasıdır. Yoksa, birbiri- ni yaralayan —insanlara, hattâ sevda rakibini öldürenlere az mı 'tesadüf ediliyor? Gazeteler bü katil ve cerh vak'alarına her gün beş on satırdan fazla yer ayırıyorlar mı ? Bu da nihayet alel'ade bir zabıta hadisesinden başka bir şey değildir. Fikrimize göre gazete- ciler, mal bulmuş mağribi gibi biçarenin üstüne atıldılar, basit bir meseleyi didikledikçe didikli- | yorlar. Bil'akis bu hanı Tazımdır. Çünki- Ali, B Bikla b istikbalini mahvetmiş bir zavallı- dır. Aliye hanım, bir nevi hayatın — kurbanıdır. Bütün cemiyetlerde, bu gi kurbanların binlercesine tesadüf * for. Avrupa, Amerika gaze- teleri aşk ve ihtiras kurbanlarının bazen gülünç, bazen elim mace- ralarile doludur. Bizim cemiyeli, bu hastalıktan masundur. Aliye hanım hadisesi, hiç bir şumul mahiyetine malik değildir. Tamamile müstesna bir vakadır. Mabiyeti ve milliyeti meçhul, ser- seri bir takım yabancıların iğfa- line kapılarak, ahlâk endişelerini unutacak kızlara bizde pek nadir tesadüf edilir. Bunları yetiştiren menba, türk mubiti değil, “mon- den hayat, firması altında İstan- bulun bir kısım - cemiyetini istilâ etmiş olan “lövanten, âlemidir. Vaktile, tatlı su frengi dediği- miz, yerli mallarla garp döküntü- lerinin imtizacından husule gelen garip ve mühlik balitadır. Bey- oğlunun bu mütereddi, her türlü milli ve ahlâki kaygulardan aza- de, monden mühitine son sene- lerde karışan Rusya döküntüleri, Pis topraklardan geçmiş seller ibi, bu “kibar hayat, sahasına laha müthiş zehirler kattılar. Ahlâksızlığın, —mefküresizliğin envamı, morfini, kökaini öğreten ibi, İstanbulun hafif- aşı boş muhitlerine bir mektep meşrep ve çe mizden fazla zehirledi. İşle, Aliye hanım bu moaden tabi olmağı kabul etmemiş olan “takım kaptanı Hikmet Taceddir Ticaret mektebi âlisi bayatın, bu lövanten muhitin kure | banıdır. Eğer, bu biçere gen; kız. mahkemeye - gidecekse ve eğer bizde, Fransada olduğu gibi bir jüri heyeti olsaydı, kazasız kurtulan bu hayat kurba- mıni mutlâka affederdi. Fakat, hanımlar, genç kızlar, dikkat ediniz, bizde jüri yoktur, ve kanunlarımız Avrupadaki jüri- ler gibi, “aşk ve ihtiras cinayet- lerine,, karşı merhametli değildir. Eğer bu hadiseden bir ders çıkarmak İâzımsa, diyebiliriz. ki genç kazlarınızı lövanten mubitica uzak tutünüz, — onların - ruhunda milli hayatın ” zevkini ” takviye ediniz. KF ” âsta kiyam — | Asiler geceleyin bir köyü kâmilen Paris 20 (A A.) — Matlen gözetesinin Rabattan aldığı bir | habere nazaran, Fransız idaresine lardan mürekkep bir grup Ait - Yakup köyünü dün gece kısmen yakmağa muvaffak olmuştur. Ceneral Niyeger, kumandası | altında bulunan seyyar kol yetiş. mıştır. Pire doklar amelesinin grevi bitti Atina, 19 (AA) — Doklar amelesinin grevi nihayet bulmuş- tur. Fethi beyin bir ziyareti Paris 19 (ALA.) — M. Briand bu gün Türkiyenin Paris sefirini kabul etmiştir. Bir kadın komşusunu ağır surette yaraladı Pangaltıda Süğütlü sokağında oturan Dürriye hanım dün kom- şusu Nedime hanımla kavgaya tutuşmuştur. Neticede - Dürriye hanım - bir aralık elindeki keseri Nedime ha- mımın başına indirmiş ve komşu- suny o ağır sürette cerhetmiştir. Mecruh hastahaneye kaldırılmıştır. 2 yangın daha 1— Kuzguncukta oturan Teodor | efendinin evinden yangın çıkmış- sada hemen yetişilerek söndürül- müştür. Yangın, kabak kızartılı ken gaz ocağının patlamasından çıkmıştır. 2 — Kumkapıda Salihzadelere | ait fırından yangın çıkmış — ve yetişen itfaiye tarafından söndü- Tülmüştür. Yedikulede yeni doğan bir çocuk bulundu Dün gece Yedikule İsa kapusu civarında henüz yeni doğmuş bir kız çocuğu bulunmuştur. Esasen hasta olan küçük — polis ta - rafından Darülâczeye nakledilir- ken yolda vefat etmişt Genç bir sporcu öldü Fenerbahçe spor klübü üçüncü bey dün gece irtihal eylemiştir. Cenazesi bugün saat 3 de Kadi köy İzmir sokağında 26 M. ha- nesinden kaldırlarak Karacaahmet Kibrit inhisarı Bu Scğebilimil fandün fazla kâr var Ankara, 20 ( Hususi ) — Kibrit ve çakmak inhisarı bütçesi Reisicamhur Hz. nin tastikine iktiran — etmiştir 3 hilgen |30 D 0kalğrı hai raf 2 milyon 100 küsur bin Bu süretle bir zarfında bir milyon lira kadar kâr tahmin diradır. sene maktadır. Yangin var, | Su yokl.. Bu sabah saat doküz. buçukta Nişantaşında Emin efendi sokağı da göz tabibi Esat paşanın ika- met ettiği ahşap evden yangın çıkmıştır. Derhal itfaiyeye malümat verik miş ve Beyoğlu itfaiyesi yangın mahalline gelmiştir. Fakat, her zaman olduğu gibi, bu defada terkos musluklarında su bulmak kabil olamamıştır. Esat paşanın oturduğu evin civarı hep ahşap binalarla muhat olduğu —için mahalle halkı büyük telâşa düşmüştür. -Ahali kuyulardan su tedarik ederek itfaiye ile birlikte çalışmış ve güç- lükle yangın söndürülebilmiştir. Bu sabahki” yangın şehrin her zaman — baştan başa — yanmak tehlikesine maruz — olduğunu göstermiştir. Emanet bu mesele ile ciddi surette meşgul olmalıdır. Karanlıkta Davutpaşada bir adamı 4 yerinden yaraladılar Davutpaşada oturan Raşit efen- dün yece evinde yatarken ir gürültü ile uyanmıştır. efendi eve bir hırsız i anlayarak elindeki lamba ile aşağıya inmiş ve biraz sonra taşlıkta eski kiracısı Ali ile kar- şılaşmıştır. Ali derhal Raşit efendinin eline bir yumruk vurmuş ve lam- bayı söndürmüştür. Bundan sonra karanlıkta müthiş bir mücadeledir başlamıştır. Ali elindeki bıçakla Raşit efendiyi 4 yerinden ağı sürette yaraladıktan sonra kaç- miştir, mecruh bastahaneye yatırıl- di kabristanına defnedilecektir. Ticaret mektebi âlisi ulümi âliye mezun olacak efendiler ve müderrisleri, mıştır. ve şehbenderlik kısmından bu sene | Hakem Borçlar meselesi | Amerika noktai nazarınde | ısrar ediyor Paris, 19 (ALA.) — Mebusan meclisinin hariciye ve —maliye encümenlerinin imüşterek içtimam- da edilen M. Poincare borçlar meselesinin tam bir ta- rihçesini yapmıştır. İçtimam sonunda — malümatına müracaat edilen bazı aza M. Poin- Etenin verdiği izahatla yeni bir şey ögrenmiş olmadığın ancak bu | izahatın borçlar hakkındaki itilâf- | ların tastiki münasip olacağını | istima ispat eylediğini söylemişlerdir. Gene bu beyanatına | nazaran M. Poincare demiştir ki: “Mevzuubahs olan meseleye ait dosyayı görmüş ve tetkik etmiş olan her hangi hükümet adamı yeni esaslar üzerine tekrar müza- kereye girişmeyi kabul edemez. Borcumuzun miktarında tenzil yaptırmak için sarfettiğimiz gayretler Amerikanın inhina kabul cimez bir mukavemetine maruz kalınıştır.., Maraşal Hindenburg Berlin, 19 (A.A.) — Reisicum- hur Hindenburgun Şarki Prusyada | sütün bulunduğu sırada bir kazaya uğ- radığına — dair asılsızdır. Jandarmada bir tayin şayi olan haber Ankara 20 ( Hususi) — Jah- darma zabit mektebi muallim- len kaymakam Etem bey Jandarma — kumandanlık kalemi müdüriyetine tayin edilmiştir. Adliye vekili iyileşti Ankara, 20 (Hususi) — Mide- sinden hafif rahatsızlanan adliye vekili Mahmut Esat bey iyileş- miştir. Hukuk. profesörleri tarafından geçen gün verilmesi mukarrer iken tehir edilen ziyafet bugün verilecektir. Şoförlerin protestoları Üsküdar hadisesi — dolayısile Aliye hanımın - şoförlere temas eden beyanatına karşı dün de bir kaç protesto mektubu aldık. Beyoğlu parmakkapı taksi is- tasyonu otomobil sahip ve şoför- leri namına Sezai, Sedat, Cemal imzalarile aldığımız maktupta bu beyanat şiddetle reddedilmekte- dir. Futbol maçları İstanbul Futbol Heyetinden: 21 Haziran 929 Cuma gü yapılacak Resmi Futbol müsaba- kaları şunlardır: Kadıköy Sahasında — Saat 13,45 Kasımpaşa - Eyüp Hakem İzzet B. saat 15,30 Darüşşafaka - Topkapı Hakem İzzet B. 28 Haziran 929 Çuma günü gene | Kudıköy sahasında şu müsabaka- lar yapılacaktır: Saat 1345 Kasımbaşa - Fatih İzzet Bey Ssaat 15,30 Darüşşafaka - Kumkapı Hakem İzzet Bey, KAZANÇ YFRSİSİ DEĞİŞTİ Hazirandan - itibaren - kazanç vergileri değişmiştir. Matbaamızda satılan kazanç bordroları da yeni kanun mucibince tanzim olunmuş- tur, Bu defa hem el yazıları hem de yazı makinaları için iki tön basılmıştır. İkişer kuruş fiyetle | yalnız matbaamızda satılır. | 'olan Übeydullah Efendiye dün ikinci * Tasfiye komisyonu — Me- murin tasfiye komisyonu daha bir sene ifayi hizmet edecektir. Yeniden 6 memur, tasfiyeye tabi tutulmuştur. | * Deniz hamamlarında zabıtai ahlâkıye memurları bulunacak — Polis mü deniz hamamla- | rına bazı uygünsüz kadınların gelerek oralarda rezalet çıkardıl Tarını nazarı dikkate alarak deni hamamlarında her gön bir zabıtai ahlâkıye memurunun - bulundurul- masına karar vermiştir. * Müjde! — Emanet arazoz- ları, dünden itibaren Ankara cad- desini ve Divanyolunu sulamıya idaloba £e Z * Übeydullah Efendi — Bir müddettenberi Cağaloğlunda Afi- yet yurdunda tedavi edilmekte ve son ameliyatın da muvaflakı- yetle yapıldığını haber aldık. * Kadriye hanımın muhakeme- sine yakında başlanacak — Kadriye H. ve rüfekasına ait evrak üze- rinde yapılmakta olan - tetkikat bitamı bulmuş ve dosya Müddei umumilige gönderilmiştir. Muha- kemenin önümüzdeki hafta zar- fında başlaması muhtemeldir. * Bursa mahkümları hakkın- daki karar tekrar nakzedildi — Gökbayrakçı ile arkadaşları hak- kındaki karar mahkemi temyiz tarafından tekrar nakzedilmiştir. — Muhakemeye ne günü başlanacağı henüz tespit edilmemiştir. * Tabiiyat şubesinden mezun olan hanımlar — Bu sömesterde Darülfünun Fen fakültesi tabi- iyat kısınından Enise, Ülviye is- minde iki hanım mezun olmuştur. Bir kaç gün sonra 4 hanım mezun olacaktır. » Ekmek hesabi — İstanbul — mebusu Kavalalı Hüseyin Bey “Avrupaya gitmiştir. Muhittin Bey: — Hüseyin Bey, Avrupaya giderken — beni gördü; ekmeğe ait hesapla- rının - Akosman zade - İzzet tarafından bana getirileceğini söyledi. Şimdi İzzet beyi bekli yorum demiştir. * Barem kanunu ve çalışan mütekaitler — Eylülden itiba- ren barem kanunu meriyete gire- cektir. O tarihten itibaren, deva- irde müstahdem mütekaitler ya memuriyetten çekilmek, yahut te- kaüt maaşlarından vaz geçmek mecburiyetinde oldukları tamimen tebliğ edilmişti Bu suretle bir çok mütekaitle- rin, memuriyetten çekilecekleri anlaşılmaktadır. 20 Haziran 1929 Alam: AA ahi Hukrar Düyunü müvahhide Tagiliz lirası Rümeli tahrilatı Esham iş bankanı Anadolu simendifen Tramvay şirkeli Tekes Balya, Çimcato Tahvilât Anadolu öfg 18 Anadolu 1T Anadelu l Tünel O9 5 Tramvay Elektrik Çek Fiatları üzerine Landra Parin Nüyork Sofya Bökreş Roma' Bettin. Viyana #T Yanlarında sakıs — içareli rakamlar müamele görmeyen fiyetleri gökterir. u çedeldeki flatlar “Amerikan Ekaprest bankacı tarafından verilmiştir.