20 Ağustos 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

20 Ağustos 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

20 Ağustos 1929 AKSŞAMDAN AKŞAMA “ 424 SAAT, (Şürde yeniliği nasıl anlıyoruz?) Bir zamanlar, sporun, bilhassa fudbolun, gündelik hadiseler ara- şında İşgal ettiği mevki, son zamanlarda bilhassa, şiir işgal ediyor. Bu vaktayı memnuniyetle kaydedi- yoruz. Spor hadiselerinin, bugün- lük, ikinci plana çekilmesi zaruri bir eksülümeldir. Gerçi. - sağlam afa sağlam vücutta bulunur am- Ha palan, vücut, kendi. sağlam lığı ile o kadar meşgul oluyor. biçare kafa dumura uğrüyor. Bizce bu tezat, Mütef ekkir sport- men lerin yetişmesile halloluna- caktı Bugün, edebi hayatımızda, mah- sus bir yeni şiir cereyanı vardır Fakat, yeniyi temsil edenleri yeniyi yaratmak istiyenlerin, kendi Aarkalarında kalan inkişaf merhale- ice tanımaları lâzımdır. binaları yapan mühen- bilgileri, “her — halde, ebramlarını — yapabilecel Mısir yahut onların yapılış tekniklerini anlıyabilecek — bir / derecededir. Yani, demek isteriz ki, yenilik yapmak — istiyen —adamın, — hiç değilse, kendi sahasında bilgi sahibi olması “icap eder. Bu, bil- hassa, mürşitler için esas şarttır. (Pikasso ) diye meşhur bir res- sam vardır. Bu adam resimdeki yeniliklerin mürşitlerinden Mesaisi, üç merhale geçirmiştir. Birinci " merhalede, o ana kadar çelen resim bilgisini tamamen avramış, klânik ressamlar kud- retinde tablolar yapmıştır. İkinci merhalede bu bilgisine dayanarak resmi “dekompoze,, etmeğe baş- Tamış; labaratuvarda çalışan bir imyeger azmile tahliller yapmı tır. Üçüncü merhalede, yeniyi, *kompoze ,, etmeğe çalışmıştır. Yani 'bu üç merhale: Eskisi gi dağıtmak, terkip merhaleleridir. Edebiyatı Cedidenin mürşitlerin den olan Tevfik Fikret'de böyle değil miydi? Fikret, divan edel yatını mükemmelen bilen, kuvvetli gazeller yazabilen bir şairdi. Bugün, türkçe şiirde yeni bir yol açmak istiyen keşşafların, şii Mazisini iyice hiç 'de- gilse- hece vezini iyice kavrama- ları Jazımdır. Bir nesil sonra -bu açılan yeni yolda yürüyecek olanlar için belki buna ihtiyaç yoktur; fakat, yolu | açanlar, kaleme — sarılınca, hiç olmazsa, hece - veznile, tekniği mükemmel şiirler yazabilmek ik- tidarında olmalıdırlar. Bu asgari iltidarı haiz olmıyanlar, yeni ürde, bugün, ileri değil, geri bir rol oynamağa mahkümdurlar. Bu yakınlarda * 24 SAAT ,, isimli bir manzum risale neşredi İlhami Bekir Bey, hece veznii mükemmelen kullanmış bir şai dir. Bundan dolayı, şürdeki ye: temiz misallerinden biri olan kitabı, Yenis lik için muzir değil faideli bir eser olacaktır. İlhami Bey, bu ese- rile, yeni şürin, - başıboş keyfe göre parçalanmış, darmadağın ke- İime, his ve fikir çorbası olmadığını ispata çalışmıştır. ve eserinde, - (bu sahada yazdığı ilk eser ol duğü nazarı itibare alınırsa) - fevkalâde muvaffakıyet elde et- “24 SAAT,, gerek muh- gerek büneri ile, yeni türkçe şiirin kazandığı meydan muharebelerinden biridir. Şiirde zaruri olan yenilik, yürüyecek ve bu yürüyüş yenilik namına yapı- lan cehlin irticalarını devirip iler- liyecektir .. “ Cehlin irticaları , iyoruz, çünki, âmâli erbaayı bilmeyen adam cebir meseleleri halledemez. Yok, eğer, küllü ce- haletine rağmen bu işe kalkışırsa hem kendisi gülünç olur; hem de ilmi cebir hakkında henüz fikir zak'bi olmuyanların nazarında bu Ü — örzil eder.. Vkemde mül Devairde devam Devair müdürleri vazifeleri başına pek geç geliyorlar Yaz mevsimi dolayisile her kes sayfiyeye dağılmıştır. Devair mü- dür ve rüesasından çoğu civar sayfiyelere gittiklerinden sabahları işleri başına geç geliyorlar ve akşamları da erkence vazifeleri başından ayrılıyorlar. Devair müdürlerinin yaz mev- simini sayfiyelerde geçirmek hu- susundaki — haklarma — kimsenin itiraza hakkı yoktur.Fakat, halkın işlerini görmek vazife ve mesuli- yetini deruhte eden memurların tirahatlarını - vazifelerine tercih etmeğe hakları yoktur. Yaz gön- leri, bir çok halk, devairi resmiye koridorlarında kan, ter içinde müdür beyin mekamlarına gelme- lerini bekliyor ve bir iş göreme- den bütün günleri heder oluyor. Biz alâkadar mekamatın bu hus- usta nazarı dıkkatini celbediyoruz. Beynelmilel Tuna sergisi Bu ay içinde Tunada beynel- milel bir sergi açılacaktır. Tuna sergisi ticaret odasını davet et- miştir. Sergiyi ziyaret etmek için il 'şkış ll bir heşn bir kaç gün sonra Tunaya gidecektir. Trakya mahsulü Bu sene o taraftaki kurak- lıktan dolayı o kadar mebzul değil Bu seneki Trakya mahsulâtı hakkında alâkadar mahafile ma- lümat gelmiştir. Trakyada bu sene kuraklık devam etti için, Anadolu — mahsülündeki — şayanı memnuniyet “berekete nisbetle, Trakya mahsulü o kadar iyi de- ğildir. Yetişen mahsul, hem geçen senelere nazaran mebzul değil, yi degildir. Trak- yanın hububat ihtiyacimım tesvir yesi için bu sene diğer mmtaka- İardan sevkiyata intizar edile- cektir. Bu sene memleketimizdeki e kurak yer - Trakyadaki — Keşan olmuştur. Burada buğday ve mısır mahsulü az yetişmiştir. Hükümet Keşandaki köylüye yardım etmek- tedir. Bu hafta içinde köylüye tohumluk dağıtılmıştır. ihtiyar bir alili öldürdüler Karaman köyünden 7 kişi iki gözü kör ve ihtiyar olan Yusuf ağanın zenginliği etrafında söyle- nen sözlere kapılarak bir gece rın yolunu beklemiş, öldür- müşlerdir. Jandarmanın sıkı taki- batı neticesinde yedisi de yakayı ele vermişlerdir. Kasaplık: koyon çok geliyor İki gün evel şehrimize külliyetli miktarda mevaşi tahmin ediliyor. Külliyetli miktarda mevaşi gelince et fiatlerinin bir az dı düşe- ceği muhakkak görülüyor. Adanada memurlar devairde çaketsiz oturacak Adanada sıcaklar dolayısile de- vair memurlarının amirle karşısında- çaketsiz olarak çıkmdlarına vi yetce müsaade edilmiş ve keyfiyet bilümum devaire tamim edilmiştir. Vali bey de makamlarında çaket- lerini çıkarmışlardır. Aleşaı şı:ıün HABERLERİ Falcılar faaliyotte Hükümetin falcilığı menetme- sine rağmen ötede beride saf halkı dolandıran bir çok açık göz falcılar faaliyette bulunuyor. Bu falcılar şiddetle takip etmek lâ- zımdır. Resmimiz vapurda bir gencin fincan falına bakan bir kadımı gösteriyor. Yerli testiler Bizde son zamanlarda testi. ve çömlekcilik çok terakki etmiş hattâ memleketi hariçten bu ka- bil malümatı celbetmekten varis- te kılmıştır. Çanakkale bu ima- lâtta birinciliği kazanmıştır. Ge- çen gün Reşit paşa - vapurile şe- hitlikleri ziyarete gidenler azimet ve avdette Çanakkalenin bu ma- mulatından epice satın almışlardır. Kıbrıs mültecileri Dahiliye vekâletine bazı maruzatta bulundular Cenubi Anadoluya iltica etmiş olan Kıbrıs Türklerinden mürek- kep bir beyet Adanayı ziyareti esnasında Dahiliye vekili Şükrü Kaya beye atideki maruzatta bu- lunmuşlardır: 1— Türkiye iş tabiyetini kabul etmiş olup henüz adada kalmış olanların cenup vilâyetlerine gelip yerleşmelerini temin için kendile- rine arazi verilerek yardım edil- mesi, 2— Türkiyeye iltica edenlerin iskân ve temlik tesril, 3 — Mustahsil bir hale- geti: rilmeleri için kanınun emr etti; vasıtalarla mültecilerin techizi. 4 — Silifke sahasında mevcut yabani zeytun ormanlarından bu | mültecilere hisseler tefrik edile- rek bu. ormanların islahi. ve bü hususta mevcut maniaların izalesi, 5 — Mülteciler mustahsil bir hale gelinceye kadar kendilerine tedeyün suretile taksitlerinin tedi- yelerinin tehi 6 — Anamorda iskân edillüp oranın havasiyle imtizaç edememiş bulunan Kıprıslıların müsait mın- tıkalara nakil edilmeleri. Dahiliye vekili Şükrü Kaya bey bu arzu- ları kemali dikkatle dinledi ve icap eden vilâyetlere bu mesele hakkında heyetle temasa gelme- lerini söyliyeceğini bildirdi. Ozakada sergi Japonyada üç haf- ta sürecek bir türk sergisi açılıyor Japonyanın — Ozaka — şehrinde törk ticaret sergisi açılacaktır. Sergi Ozakada bulunan Türk - Japon cemiyeti marifetile tesis olun- muştur. Sergi üç hafta devam edecek- tir. Serginin gayesi türk mamulâ- tını Japonyaya tanıttırmak olacak- tır. Bundan başka sergide türkiye- de kullanılan ev eşyası da teşhir edilecektir. Ozaka Türk - Japon cemiyeti Hicaret odasına gönderdiği bir tezkerede memleketimizde yetişen mahsulâtın nümunelerini istemiştir. Samsun ve Bafra tütünleri bu sene azdır Bu sene Samsun ve civarında in mahsulü azdır. Samsun ve Bafra, Çarşanba kazalarında mev- sim kurak geçmiştir. Bu kurak- hk en ziyade tütünlere tesir etmiştir. Bundan başka Çarşam- bada fasulya geçen seneye naza- ran az yeli Köprülü Fuat B. Perşembe günü İsveçe tarihi edyan kongresine gidiyor Köprülü zade Mehmet Fuat beyin İsveçle toplanacak olan ftarihi edyan kongresine gideceği yazılmıştır. Fuat B. perşembe günü şeh- rimizden İsveçe bareket edecek- tir. Fuat B. tarihi edyan kongre- sine bir rapor taktim edecektir. Tarihi edyan kongresi yirmi gün devam edeceklir. Kongreyi İsvec kralı küşat edecektir. Suryeye kadın kaçıran haydutlar Kiliste Şamatır - Fırlaklar kö- yünden Dede Hocanın karısı ile gelini; geçen hafta Cenupta Mer- sevi köyünden Kulak Ökkâs, oğlu Bayram ve on nefer arkadaşları tarafından, dağa kaldırılmış, ve karının tefessuh etmiş cenazesi dağda bulumarak Kilis heyeti adliyesi tarafından keşfedilmiştir. Eşkiya Cenuba geçmiş, gelini de beraberlerinde götürmüşler- dir. İçlerinde Türkiye köylerinde de bazı kimseler bulunan bu hay- dutlar Cenupta Şeyh Horoz köyü Muhtarından muzaheret görmek- tedirler. Liseler teşrinieveli Liseler teşrinievel layetinde açılacaklardır . Daha şimdiden mektep idarelerine bir çok kim- seler müracaat ederek kaydedil- mek istemektedirler. Halbuki lise- ler eylülün 15 inde açılacaklar ve teşrinievele kadar kaydü ka- bul muamelelerile meşgul olacak- lar ve teşrinievel bidayetinde tedrisata başlanacaktır. Tahmin edildiğine göre bu sene mektep- lere vaki talep ve müracaat ge- çen seneden fazladır. Ereği üskirat fabrikası Müskirat inhisar müdür muavini Hüsnü B. Konyadan Ereğliye git- miştir. Hüsnü B. Ereğlide açıla- cak olan müskirat fabrikası hak- kında tetkikat yapmaktadır. açılıyor. Sahife 3 İ Zıvanadan çıkar Fransada zevkine düşkün bir hanım laz varmış.. Bir. gün bu hanım — kizin canı sarışın ” bir adamla evlenmek istemiş gelsin nikah memuru.. evlenmiş... Bir hafta sonra hanım kız sa- dan bıkmış, kumral bir erkekle izdivaca karar vermiş ve bir kumrala varmış.. Aradan bir müd- det geçince bizim matmazel kum- raldan da usanmış kendisine es- mer bir koca bulmuş... Nihayet efendim esmerden bık- mış, bir. mavi —gözlüye — varıı mavi gözlüden bıkmış bir yeşil gözlüye varmış, yeşil gö: bıkmış, iri kemikli bir de nikâhlanmış.. Uzun lâfın kısası böyle böyle hanım kız tamam 652 kere nışanlanmış 50 defa da evlenmiş . Hani vaktü zamanında bir ka- dın, bir gün çocuklarına kızmış da: — Sizin yüzünüzden ben genç- liğimi bilmedim.. Diye, söze başlayarak vardığ kocaları birer birer saymış: Ali, Veli, Tireli Bsş de ondn eveli.. Ahmet, Mehmet, Bursalı Beş köse, beş sakallı Kön. Tepil, ; Szaka Hasun Bir de rahmetli baban, Bir de koynumda yatan.. Kadıncağız böyle söyleyerek hiddetli hiddetli çocuklarına bak- mişi — Sizin derdinizden amneı koca yüzü gördümü ki. Demiş. Bu gene iyi.. Hiç o mazsa kadıncağız, kocasının ade- dini sayabiliyor. Bizim 50 kocalı hati koçalı rının ismini ayrı ayrı bulmağa çalışsa zıvanadan çıktığının res- midir. Hikmet Feridun mAnl:ı.;ıla n';a;an bir hastalık Gireson 18 |Hususi | — Gire- son fındık mahsulü ine ine 20000 kantara Düştü. Bu kadar az mah- sül Giresonun iktisadi hayatım çok sarsmıştır . Seksen yaşında olanlar şimdiye kadar bu derece az mahsul gör- mediklerini söyleyorlar ve buna “afet!, namını veriyorlar. Halbuki bu sene 300,000 kantar fındık toplanacagı gayet küvvetle tah- min ediliyordu. Fındıklarımızı birdenbire — yer- lere seren esrarengiz hastalığın mabiyeti henüz anlaşılamadı. Burada evkaf idaresi her türlü konforu baiz güzel bir otel ile bir kazino yaptırmağa karar vermiş- tir. Bu otel şehrin en güzel, en ferah bir yerinde yapılacaktır. Gazi caddesinin tamirine baş- lanmıştır. Bu cadde tamir edil- dikten sonra Giresonun manzarası gok değişecek, şehir çok güzelle- şecektir. Gazi caddesinin ikmalini mütcakip parkın yapılmasına baş- lanacaktır. İDARERANE — acımuzluk sokağı Telgraf adreslı “Akşam, letanbul, Telefon » yazı İşleri. içini leb 1686 Telefon 1 daze İşleri içlar çi YAY Göndlecile yenler, ahi dN dülem ABONE ÜCRETLERİ Türkiye içini Seneliği 1700, a aylığı S08, Üç aylığı $00 kunuş. Ecnebi emleketler için : Seneliği S000; lti aylığı 1600; Uç aylığı 900 kuruştu