21 Kasım 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

21 Kasım 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 a 21 Teşrinisani 1931 Iktısadi buhranla mücadele (Baş tarafı birinci sahifede) Yeni vergiden sonra Yeni vergiden sonra maaşlar şu şekli alacaktır: 3 e Ez ŞEöz ğ ja get gan SE ŞEF BE &g8 g Aa” Mr. AS : Lira Lira Lira Lira 1 600 54 91,20 454,80 2 500 45 75,20 379,80 3 400 36 59,20 304,80 4 315 28,35 34,50 252,15 5 280 25,20 33 201,80 6 210 18,90 21,60 169,50 7 165 14,85 16,30 133,85 8 126 11,34 9,660 105,06 SM 972 708 : 91,20 10 98 6,86 6,80 84,34 1 84 5,68 5,40 72,72 iğ 75” 5,25 4 65,75 13 66 4,62 3,60 57,78 4 6 4,20 3 52,80 15 56 3,92 2,60 49,48 16 52 3,64 2,20 46,16 17 49 3,43 1,90 43,67 1g 45” 215. 150 4035 19 40 2,89 1 36,20 Gümrüklerde (Baş tarafı birinci sahifede ) Tahdit kararile birlikte japon malları yükselmeğe başlamıştı. Bu tereffü durmuştur. Mamafih Japon malları üzerine sipariş yapılma- maktadır.) Borsa komiseri Âdil, rüsumat baş müdürü Seyfi ve maliye teftiş heyeti bugünden itibaren sıkı bir teftiş ve; mürakaba faa- liyetine geçmişlerdir. Dün geceki yangın (Baş tarafı birinci sahifede) Yangının sebebi ve kimin odasın- dan çıktığı henüz anlaşılamamıştır. Zabıta tahkikata devam ediyor. Ikinci yangın Mercanda Ali paşa hanının ikinci katında oturan ahçı Hüseyin efendinin karısı Hatice hanım dün gece odada kuyruk yağı eritirken yağ parlamış ve oda tutuşmuştur. Burası yandıktan sonra üst katta oturan kasketçi Atam efendinin Bu odada sonra ateş odası tutuşmuştur. kısmen yandıktan söndürülmüştür. Yangın o hakkinda pr - Bir türk mühendisi Amerikada bir tayyare mühendisi çok şöhret kazandı tahkikat Geçen yaz Amerika — Istanbul hava rekorunu kıran Bordman ile arkadaşı Polandonun bindikleri tayyarenin imali şerefinin Ameri- kada Islâm zade Ilyas bey isminde bir türk gencine ait olduğu haber veriliyor. liyas bey bu seferi kendisi ter- tip etmek istemiş, fakat kardeşi Yakup beyin maruz kaldığı bir kaza üzerine Amerikaya kadar giden annesinin ısrarı üzerine bu teşebbüsünden vaz geçmiştir. Bir çocuk av tufeğile oynarken kardeşini yaraladı Beyoğlunda Kadiriler yokuşun- da oturan 16 yaşlarında Hristo isminde bir çocuk av tüfeğile oynarken tüfek kazaen ateş almış, bu sırada karşıda duran kardeşi 12 yaşında Antuan ağzından yara- lanmıştır. Antuan hastahaneye götürülmüş, Hristo yakalanmıştır. Himaye usulü Fransa ühaldt eşyasına yeni resim koyacak Paris, 21 (A) — Mebusan meclisinin maliye komisyonu ithalât eşyasına ait rüsumu tezyit eden bir kanun projesi tevdi etmiştir. Bu projeye, iptidai maddelere yüzde 2, yarım mamul eşyaya yüzde 4, manifatura eşyasına yüzde 6, lüks eşyaya da yüzde 12, yüzde 24 ve yüzde 36 resim konulacaktır. Fransada demiryollara ait bir kanun projesi Paris 21 (A.A. ) — Hükümet, büyük demiryollar (şebekelerinin işletilmesini sadeleştiren ve demir- yollar üzerindeki mali kontrolü yeniden tensik ve tanzim eden bir kanun projesini omebusan meclisine tevdi eylemiştir. Izmir ile ödemiş arasıda üç haydut yakalandı Izmir 20 (A.A.) — İzmir ile demiş arsında bir otomobile kurşun atmak suretili tecavüz eden üç müsellâh haydut Jandar- malarımızın şiddetle takibatı neti- cesinde derdest edilmişlerdir. Izmir ihracatı Izmir 20 (A.A.) — 1 Teşrini- saniden 10 Teşrinisaniye kadar on gün zarfında İzmir limanından ecnebi memleketlere dokuz yüz yetmiş dokuz binüç yüz elli dört liralık emtia ihraç edilmiştir. Şık hırsız! Belçikada şik bir hırsız yakalandı Brüksel, 18 (A.A.) — Bura otellerinden birinde Ser ge Deleng namında meşhur bir mücevherat hırsızı yakalanmıştır. Iyi bir aileye mensup olan bu adam kibar tavır- ları, tatlı dili ve şık kıyafetile gözüne kestirdiği zengin adamların itimadını kazanmağa (muvaffak olur ve bunlar tarafından davet olunurdu. işte bu ziyaretler (oesnasında sirkatlerini ika ederdi. Bu hırsız- lıklarin en meşhurları Dieppe civarında mükellef bir köşkte ve Guschite namında bir milyonerin konağında yapılmıştır. Buradan çalınan mücevherat birkaç milyon lira kıymetindedir. Delengin failleri henüz meydana çıkarılmayan daha diğer bir çok hırsızlıkların faili olduğunu zan- nettirecek kuvvetli emareler mev- cuttur. Hint ordusu Gandi bu orduya hintlilerin kumanda etmesini istiyor Londra, 20 (A.A.) — Hindistan konferansı federal teşkilât komi- tesinin dün akşamki içtimaıda Gandhi şimdiye kadar gizlediği son fikirlerini nihayet meydana çı- karmıştır. Kendisi Hindistanda res- mi salâhiyetlerin ve mes'uliyetlerin Hintlilere devir ve nakledilme- sini ulu orta istemiş ve Hint kongresi namına bütün askeri kuvvetlerle harici işlerin Hint kontrolü altına vazını talep etmiş ve demiştir ki: “İngiltere hükümeti ve İngiliz milleti hakikaten Hintlilerin hay- rıhahı iseler Hint ordusunun Hint kontrolü altına girmesini tabii ve zaruri addetmelidirler. Maamafih bu talebim elyevm Hindistanda bulunan İngiliz kuvvetlerinin geri alınmasını tazammün etmez., | Eu Sahahki Telgraflar At yarışları Izmirde ikinci yarış dün yapıldı Izmir, 20 (A. A.) — Yarış ve | ıslah encümeninin sonbahar at koşularının ikincisi ve sonuncusu, bugün (o havanın (o muhalefetine rağmen, oldukça kalabalık bir halk huzurunda Bucadaki yarış sahasında icra edilmiştir. Birinci koşu üç ve dört yaşın- daki yerli ve arap at ve kısrak- lara mahsustu. İkramiyesi 400 lira, mesafesi 1400 metre olan bu koşuya dört hayvan iştirak etmiştir. Aptullah efendinin Ha- didi birinci, (oIsmail efendinin Zeybeği ikinci, Etem efendinin Harası üçüncü gelmiştir. İkinci koşu, üç ve daha yukarı yaştaki ve 1931 senesi zarfında 1000 liradan fazla mükâfat ka- zanmamış haliskan İngiliz at ve kısraklara mahsustu. İkramiyesi 500 lira ve mesafesi 1800 metre olan bu koşuya dört hayvan işti- rak etmiştir. Birinci, Fikret ve Ahmet Beylerin Drokurtu, ikinci Hasan ağanın Nonası, üçüncü M. Yantesin Vedoruvasıdır. Üçüncü koşu, dört ve daha yukarı yaştaki yerli ve Arap at ve kısraklara mahsustu. İkrami- yesi 300 lira ve mesafesi 2800 metre olan bu koşuya dört hay- van iştirak etmiş ve Kenan beyin Sedası birinci, Şaban Efendinin Gayesi ikinci, Şaban ağanın Sü- reyyası üçüncü gelmiştir. Dördüncü koşu, üç ve daha yukarı yaştaki haliskan Ingiliz at ve kısraklara mahsustu. Ikramiyesi 1000 lira ve mesafesi 2800 metre olan bu koşuya üç hayvan iştirak etmiştir. Yarışların en heyecanlısı bu koşu olmuştur. M. Alyotinin Gazseri birinci, M. Yantesin Jontütkü ikinci ve Fikret ve Ahmet beylerin Firiki üçüncü gelmiştir. Beşinci Handikap koşusu, dört ve daha yukarı yaşlaki yerli ve arap at ve kısraklara mahsustu. Ikramiyesi 400 lira ve mesafesi 2400 metre idi. Bu koşuya altı hayvan iştirak etmiş ve Kenan beyiği Sedası birinci, Ihsan beyin Gümüşü ikinci, Hilmi beyin Rey- hanı üçüncü gelmiştir. Gelecek hafta Cuma günü Izmir idarei hususiye sonbahar at koşuları yapılacaktır. Bu hususta hararetli bir faaliyet başlamıştır. Fasta askeri harekât Rabat 21 (A.A.) Todra civarın- daki âsi mıntakada yapılan askeri harekât neticesinde 6500 aile fransız askerlerine itaat ve dehalet etmişlerdir. Ispanya kralı Sabık kral müebbet nefye mahküm oldu Madrid, 20 — İspanya meclisi mebusanı mesuliyetler komisyonu kral Alfonsun vaziyetini tetkik ve sabık kralın müebbeden nefy cezasme (omahkümiyetine karar vermiştir. Alfons emval ve emlâki üzerin- deki bütün hukukunu kaybetmiş- tir. Sabık kral Ispanya toprağına girince her vatandaş kendisini tevkife mecbur olacaktır. Darıcadan bir “kadın kaçırma maznunu geldi Darıcadan Ferhat isminde birisi getirilmiştir. (Ferhat (o Darıcada cebren bir kadın kaçırmak cür- münden maznundur. Müddeiumu- milik maznunu tevkifhaneye sevk- etmiştir. Evrak ağır ceza mah- kemesine verilecektir. Mançuride Harp harekâtı şiddetle devam ediyor Londra, 19 ( Hususi) — Man- çurideki harp harekâti devam ediyor. Son günler zarfında en ziyade tayyare hücumları vuku bulmuştur. Japon tayyareleri çin ordusuna bombalar atmışlardır. Mançurideki Japon kıtaatı ku- mandanı canaral Honjo Çin ce- neralı Ma-Chan'a askerini şümen- difer hatrının 25kilometro ütesine çekilmeğe razi etmek için müza- kereye girişmek üzere harbiye nezaretinden emir almıştır. Tali- mat şu merkezdedir; 1— Ceneral Ma-Chan kuvvet- lerini Tsitsikar ve Aganchiden çekecek ve orada âdi bir garni- zon bulunduracaktır. 2 — Çin şimendiferinin cenu- bunda hiç bir kuvvet muhafaza edilmiyecektir. 3 — Taonan-Aganchi şimendi- feri bir komisyon tarafında idare edilecek ve Çin kıtaatı bu idareye hiç bir suretle müşkilât çıkar- mıyacaklardır. 4 — Bütün bu teahhütler 25 Teşrinisaniden evvel ifa edilecektir. 5 — Nonni nehri civarında bu- lunan Japon kuvvetleri, bu taah- hütler ifa edilir edilmez Taonan ve yahut Chengiatuna çekilecektir. Fransız meclisi Kabineye şiddetli hücumlar devam ediyor Paris, 20 (Hususi) — Meclisi mebusanda harici politika hakkın- da müzakere devam lediyor. Şimdi- ye kadar sol cenaha mensup mebuslar söz almışlardır. Radikal- ler ve sosyalistler (o bilhassa Harbiye nazırı M. Maginoya hücum etmişler ve nazırın Almanya ile itilâf aleyhinde olduğunu beyan eylemişlerdir. £ Başvekil (| harici siyaset hakkındaki nutkunu bu hafta içinde irat edecektir. Paris 21 (A.A.) Mebusan meclisi, dün öğleden sonra harici siyaset hakkındaki istizahlarına devam etmiştir. Sosyalist mebus- lardan M. Grumbach beşvekil M. Laval'in Londra,Berlin ve Vaşing- ton seyahatlerinden alınan ne- ticelerle istihza eylemiş ve ancak Amerika ile yapılacak bir mesai iştirakinin sulh temin edebileceği kanaatini izhar eylemiştir. Yunanistanda Bugünkü idare şekli aleyhinde bir teşebbüs Atina, 20 — Tesalyadaki kol- orduda, şimdiki idare şeklini de- ğiştirmek istiyen bazı tahrikât yapılmıştır. Bu tahrikâtın başında bulunan sabık obaş (kumandan ceneral oPapulasın oğlu tevkif edilmiştir. Bundan başka kolorduda daha bir çok küçük zabitler daha tevkif edilmiştir. Bunlar mahke- meye verileceklerdir. R. 100 balonu satıldı Londra 20 Geçen sene Fransada feci bir akibete oğrıyan R. 101 işaretli kabili sevk balonun eşi olan R. 100 balonu bir hur- davi firmasına satılmıştır. Hü- küme bir milyon liraya mal olan bu büyük hava gemisi söküle- cektir. | | ! Kaçıncı gelişi Işgal zamanında para yapmış imiş! Istanbulun maruf sabıkalılarından | yankeseci Mehmet gene Beyoğlu | polis merkezi tarafından yakala- nmıştır. Mehmet bu defa Beyoğ- lunda Artin isminde birisini cebinden 70 lirasinı aşırmakla maznundur. Beyoğlu polis mermezi Meh- medi yakalamış ve hakkında karar ittihaz edilmek üzere tahkikat evrakile beraber Beyoğ- lu sulh ceza mabkemesine ver- miştir. Hâkim Mehmede: — Senin buraya kaçıncı geli- şin? Sık, sık mahkemeye geliyor- sun,, diye sorunca Mehmet: — Efendim, ne yapalım, bir defa adımız çıkmış, sabıkalı ola- rak taninmışız. (OHalbuki ben İngilizler zamanında beş on kuruş para yapmıştım. Ondan sonra bu işlere tövbe ettim, fakat, gene bir türlü oyankeseci omaznunu olmaktan yakayı kurtaramıyorum, demiştir. Hâkim, cürmün nevine nazaran Mehmet hakkında tevkif müzake- resi keserek adliyeye sevketmiştir. iki deniz hırsızı tutuldu Beşiktaş zabıtası Salih ve Hur- şit isimlerinde iki kişiyi tevkif etmiştir. Bunlar Beşiktaş ve Fın- dıklı sahillerinde muhtelif deniz hırsızlıklarından maznundurlar. Polis merkezi maznunlar hakkın- daki tahkikatını ikmal ederek ikisini de (adliyeye (oo vermiştir. Müstantiklik tahkikata başlamıştır. x* Toprak bayramı — Ziraat Odası memleketin arıcılığı ile ehemmiyetle meşgul olmaktadır. Oda 14 kânunuevvel toprak bay- ramının Halkalı Ziraat mektebin- de yapılmasına karar vermiştir. O gün Istanbulda bulunan bütün ziraatçi ve ormancılar Halkalı Ziraat mektebinde toplanarak toprak bayramını tes'it edecek- lerdir. Mektep bahçelerine iyi bal veren çiçekli ağaçlar dike- cekler ve fenni arı kovanları koyacaklardır. X* Yapağı yükseldi — Piyasa- da yapağı fiatleri bir miktar yük- selmiştir. Fiatlerin yükselmesine sebep son günlerde Amerikalıla- rın mal satın almasıdır. (Rusların mübayaatı bu günlerde durmuş- tur. Sovyetler fiatler yükseldiği için mal almamışlardır. * Bir Iraklı talebe darülbedayie giriyor — Irak hükümetinin An- kara sefiri Hariciye vekâletimize müracaat ederek Iraklı bir gencin Darülbedayide açılmış olan tiyatro mektebine talebe olarak kabulü için tavassut olunmasını rica et- miştir. Hariciye vekâleti keyfiyeti Istanbul belediyesine (bildirmiş, belediye reisliği de bu müracaatı Darülbedayi müdürlüğüne havale etmiştir. * Halük bey geldi — Birkaç gün evvel Ankara'ya giden Istan- bul belediyesi /yazı işleri müdürü Halük (bey dün şehrimize avdet etmiştir. Halük bey belediyeye ait bazı işlerin takibi ile meşgul olmuş, bu meyanda İstanbul be- lediyesince tertip edilecek ihsai yıllık hakkında alâkadar makamat ile temaslarda bulunmuştur. »* Bakteriyolojihanenin nakli — | Çemberlitaş,taki Bakteriyolojihane kısım kısım Ankara hıfzıssııha merkez binasına taşınmaktadır. Şimdiye kadar serom ve aşi şube- leri naklolunmuştur. Çiçek aşısı kısmı bir müddet sonra naklolu- nacaktır. Bakteriyolozihanenin tahlil şu- besi vilâyet sıhhiyesine raptoluna- rak İstanbul'da bırakılacaktır.