21 Kasım 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

21 Kasım 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

21 Teşrinisani 1931 'Tröst teşebbüsü Petrol işinde anlaşamadılar Bir kumpanya yüzde altmış istedi Petrol kumpanyalarınm arala- rında birleşerek fiatleri arttırmak istedikleri yazılmıştı. Alinan ha- berlere göre kumpanyalar arasın- da bu mesele etrafında tam bir anlaşma olamamıştır. Kumpanyalar Türkiye piyasa» sını aralarında taksim ederken bir ihtilâf çıkmıştır. Bir kumpanya Türkiye piyasasının yüzde altmı- şının kendisine ait olmasını ileri sürmüştür. Diğer kumpanyalar bu teklifi kabul etmemişlerdir. Bisiklet rekoru Roma, 19 (A.A.) — Come gazetelerinin istihbarına göre bi- siklet yarışçılarından Paul Pedredi'yi ametörlere mahsus cihan saat rekorunu 42 kileomero 432 met- royu ayni müddette katetmek suretile kırmıştır. . |. Feci iki kaza Zonguldakta 4 kömür amelesi vefat etti Zorguldak 20 ( Hususi ) — Kilimlideki (oocaklardan birinde bir, kaza oldu. Kömür göçüğü altında kalan üç zavallı amele vefat etti. Aynı günde Asmada bir amele kömür arabası altında kalarak öldü. Zonguldağın beş senelik imar programı Zonguldak 20 (Hususi) — Bele- diye meclisi beş senelik gayet zengin bir iş programı yaptı. Bu beş senelik program tatbik edi- lirse Zonguldak iyice imar oluna- caktır. Hususi idare bütçeleri hazırlanıyor Zonguldak 20 ( Hsusi ) Umumi meclis toplandı. 1932 senesi hususi idare bütçesini hazırlamağa başladı. Yerli malı Ünye halatlarına rağbet edilecek Samsun vilâyetin tâbi Ünye kazasında vapurlarda kullanılan halatlar imal edilmektetir. Bun- ları yapan ustalardan biri ticaret odasına bir mektup göndermiştir. Bu mektupta kırk elli sene evel bütün gemilerde Ünye halat- ları kullanıldığı halde Avrupa halatlarına rağbet edildiğinden şikâyet olunuyor. Ünye halatlatları mukavemet itibarile Avrupa'dan gelen hüâlat- lardan farksızdır. Aynı zamanda daha ucuzdur. Ticaret odası deniz ticareti raportörlüğü (Ünye halatlarınm vapurcularımız tarafından kullanıl- ması için teşebbüsata geçmiştir. Sisamda asrı atika keşfiyatı Atina 19 (A.A.) — Sisam'da Hera mabedi yakininde hafriyat yapmakta olan asarı atika ülema- sından. M. Buscher, tarihten ev- velki “ devirlere âit bir şehrin hisarlarını ve bundan başka mi- lâttan 500 sene evveline ait tunç- tan bir geyik, yine milâttan 6 asır evveline ait fil dişinden ka- bartmalar, eski devre ait kilsi kayalardan eski bir kilâr, pişmiş topraktan vazolar, çok eski ufak bir takım heykeller meydana çı- karmıştır. Kıbrısta vaziyet Islahat meselesi sükün avdet ettikten sonra düşünülecekmiş Ingitizler tarafında tevkif edilen metrepolit Makaryusün son resmi ve Balkan harbinde gö- nüllü kıyafetile çekilen resmi Londra 20 ( Husüsi ) — Avam kamarasının dünkü içtimamda müstemlekât nazırı, Kıbrıstaki son isyan hâdisesi münasebetile Kıbrıstan vuku bulan tebitlerden bahsederken, nefyedilenlerden yedisinin elyevm İngiltereye gel- mekte olan bir vapur içinde bulunduklarını, iki rum metrepo- lidinin Cebelütarikte karaya ihraç edildiklerini, otebit (hakkındaki kararnamenin Kıbrıs ingiliz komi- seri tarafından müstemlekât neza- retine gönderildiğini şöylemiştir. Müstemlekât nazırı istikbalde ingiltere tarafından Kıbr:s mes- elesinde takip edilecek siyaset hakkında sorulan bir suale cevap vererek Adada sükün ve asayiş sureti kat'iyyede iade edildikten sonra yapıla-ak idari ıslahatın tekik edileceğini söylemiştir. Papas düşmanı başvekil M. Azama papasları memleketten çıkarmağa karar vermiştir. Bunun için mebusan meclisine bir tek- lifte bulunmuştur. Bu mesele etra- fında hararetli müzakerelere baş- lanmıştır. Çin imperatoru Eski imperatorun Mançu- riye gitmesi fitne uyandırdı Londra 19 (A.A) — Tokyodan bildirildiğine (göre, eski Çin imperator Hsuan - Toung haliha- zırda Ligo- Yangile Vew-Tchouang arasında yarı yolda kâin Tankan- tzon namındaki kaplıca şehrinde bulunmaktadır. aponların (oeski oİmperatoru Mukdende Imperator ilân etmek niyetinde bulunduklarından şüphe edilmemektedir. Maamafih son ler, bu fesat (tertibatının olmazsa o muvakkaten uğramış olduğunu ve aralarında Çin Kral taraftarlarının Reisi Prens Kung bulunduğu halde bir- çok zevatın Japonlar tarafından şimdilik Mukdeni terke Ispanyada yeni alınan haber- hiç akamete davet | edilmiş oldukları bildirilmektedir. Paris içtimaı Cemiyeti Akvam boş yere çalışıyor Bu defa da Mançuri meselesi halledilemiyecek Paris 20 (Hususi) — Cemiyeti Akvam meclisi dört günden beri burada toplanarak müzakerede bulunuyor. Bu müzakerelerde hep Çin- Japon meselesi tetkik ediliyor. Fakat şimdiye kadar biç bir netice elde edilememiştir. Cemiyeti akvam, manevi nüfu- zunu kurtarmak için bir yol bul- mağa çalışmaktadır. o Japonyanın tekliflerine kulak asmadığı görül- düğünden şimdi daha yumuşak davranılarak Japonya ile Çinin uzlaştırılmasına çalışılıyor. Çin murahbhasları Çinlilerin ta- hammülleri son dereceye geldiğini, ne yapılacaksa bir an evvel yapıl- masını söyliyorlar. Japonya sorulan Suallere henüz cevap vermemiştir. Cemiyeti akvamın bu defa da bir muvaffakiyet elde etmesi çok şüphelidir. Yunan hududunda Bulgar komiteleri büyük faaliyet gösteriyor Selânik, (Hususi) — Sofya Yu- nan sefiri refakatinde sefaret ate- şemilteri bulunduğu halde, Ka- valaya gelerek dördüncü kolordu kumandanile uzun uzadıya görüş- müştür. Sofya Yunan sefirinin bu fevkalâde seyahati, Bulgar komi- tacılarmın son günlerde Yunan Makedonyasına yaptıkları akınlar ile alâkadar bulunuyor. Alınan malümata göre Yunan hükümeti, komitacıların bu fa- aliyeti üzerine Bulgar hükümeti nezdinde şiddetli teşebbüslerde bulunmuş ve Makedonya komi- tasının müstakbel (faaliyetinden dolayı kendisini mesul tutacağını da ilâve etmiştir. Bulgar komitesi iki hükümet arasında son itilâf müzakereleri cereyan ederken, büyük bir faaliyet sarfetmeğe başlamıştır. Afrikada seyahat Otomobil kervanları teşkili düşünülüyor | | | | i garpte toplanmış olan beynelmilel seyahat ajansları kongresinin ka- rarı, turizm meselesi ile fevkalâde meşgul olan Italyan mahafilinde fevkalâde bir alâka uyandırmıştır. Bu karar Trablusgarp ile Tu- nus arasında muntazam ve kolay münakalât tesisine matuftur. Şi- mali Fransa Afrikasında olduğu, gibi muntazam otomobil kervan- larr vücuda getirilmesi tasavvur edilmektedir. Italya hükümetinin bu kararı benimseyeceği ve Tunus hudu- nu Trabulus'a bağlıyarak yolun inşasına iştirak edip etmiyeceği henüz malüm değildir. Fransa'ada yün sanayii Paris 19 (A.A.)— Ticaret nazırı M. Louis Rollin, dün yün komi- tesi reisini kabul etmiştir. Reisin refakatinde yün manatıkı mebus- larından ve ecnebi piyasalarındaki yün sanayii mümessillerinden bir çok zevat bulunuyordu. M. Rollin, bu mühim milli sana- tm ecnebi memleketlerle muame- lâtını hüsnü cereyanını temine bütün kuvvetile çalışacağı hakkında teminat vermiştir. suretle Roma 19 (A. A.) — Trablus- | AKŞAM'ın tefrikası: No 41 Sahife 5 — 5. 21 Teşrinisani 1931 KIVIRCIK PAŞA Büyük Milli Roman — (Âbı pake ne zarar vakva- kai kurbağadan!) A gözümün elifi. Bir piri matuhun idaresizliği, bir hatunu bedmaye- nin oedepsizliği yüzünden maa zallah (o kendini hasta mı edecek- sin? Biraz kalk; şöyle otur; iki çift lakırdı ede- lim. Sizi tenşit edecek bahisler açayım. o Böyle kalmaz bir gün olur baht uyanır! Koltuklarından tutarak © oturt- mağa çalışırken Çeşmicellât, — Rica ede- rim, yalnız kala- yım! dedi. — Yalnız kalıp gam ve enduhi dübalâ etmekten murat ne? Ken- dinize acımıyorsanız bari gençli- ginize acıyın. Haydi ben bertaraf; teşnei hayat fakat mahrumu nişat bir mihnetzedeyim; zarar yok, yine yeis ve hırman içinde puyan olayım; fakat size yazık değil mi? Şehri efendi üslup renkinle, efa- il ve tefaille karşısındakinin sıkıl- dığıni, işin sökmiyeceğini anladı. Bu mukaddeme bu gidişle devam ederse belki de genç kadın yerin- den fırlayarak ve karşıkı odaya giderek kapıyı sürmeleyecekti. Kurnaz Şehri çevirme hareke- tine başlamıştı: — Yeis ve ıstırabınızın hakiki sebebi de malüm acizidir. Maahaza hangi derdin devası bulunmaz a şekerim! (Yeis ve ıstırabın hakiki sebebi) sözü Çeşmicellâida bir ok gibi isabet etmişti. Hemen yerinden kalktı, oturdu; o Şehrinin ağzının içine bakıyor, heyecanlı heycanlı gözlerini açıyordu. Şehrinin maksadı boş atıp dolu vurmaktı. Bu yoldaki ekseri ca- riyelerin gönül maceraları olduğunu, kalben bir tarafa takılı bulundu- gunu bilirdi; hattâ bizzat görmüş, tecrübe etmişti. Çeşmicellât gibi gürbüz, uyanık, oynak, yaşı yirmiyi atlamış bir gencin kalp hususunda bomboş olacağını tasavvur edemezdi. Şimdiki ani betdeli, yerinden sıçrayışı, ağzının içine bakışı meseleyi ispata kâfiydi. Şehri, oltayı oynatmağa devam ediyordu: — Ömrün baharında, hayvanlar bile yekdiğerine müncezip olurken eşrefi mahlükat olan insanların bu nasibei fıtrattan beri olmaları mutasavver midir? Kalbinizdeki tahassüsatlan pek alâ haberdarım, bertafsil malümatım var. Hâşa ve kellâ tayip etmediğim gibi tecviz ve takdirde ederim; hattâ bu hususta tesriri kalbinizi bâis ve bâdi olacak muaveneti de esir- ğememli Çeşmicellât, için için nefes alı- yor, mütecessis mütecessis bakr- yordu. —Bana bir sigara sarar mısınız? dedi; biç kullanmazsamda sıkıntılı KANSIZLIK benizsizlik. icin yegâne deva kani ihya eden En muntahip etibba tarafından tertip edilmiştir, Müellifi: Sermet Muhtar — Kalbinizdeki tahassüsattan pek ala haberdarım!I zamanlarda insana dert ortağı olur, derler. Şehri, ( derdini saklayan der- man bulamaz ), ( dert ağlatır; aşk söyletir ) gibi sözlerle taba- kasını çıkardı; bir sigara sardı; ağız yerini bırakarak üst tarafını yaladı, Çeşmicellâda verdi; arka- sından kibriti de çaktı. Çeşmicellâdin gözleri. Şehrinin ağzımn içinde idi. Şebri, rolü mü en oynıyordu: — Mumaileyhi (o reyülâyin de bilirim, Allah için genç, güzel, yiğit bir delikanlı. Gel gelelim genç değil mi, emsali misilli tec- rübece, cehaletçe, veface biraz noksanı olacak. Ne çare Mukta- zayı kanunu tabiat böyle. Genç yaşımızda hangimiz makul idik, hangimiz boppa mizaç değildik, hangimiz vefalı idik | Çeşmicellât cigarayı üst üste çekiyor, omuzuna yaslanır dere- Sie sokuluyordu. Şehri devamda idi : — Kendisini epeyce zamandan beri görmediğiniz de malümum. Vakıa bu hüsusta kabahati yok değil, var. Fakat dediğim gibi ah gençlik !.. O gençlik yok mu?.. Çeşmicellât, dudaklarında te- bessüm, gaşyolmuş gibi, yavaşça sordu: — Onu nereden tanıyorsunuz? Körkörüne atılan taşın hedefin tam ortasına isabet ettiği görü- lüyordu. Şehri, vakit geçirmeden: Merkeziyesinden ( Harik sigortalarının yeni tarifesi ) İktisat vekâletince tasdik edilen yeni harik sigorta tarifesi 15 teşrinisani tari- hinde mevkii tatbika — konulmuştur. Binaenaleyh meriyeti 15 teşrinisani. 931 tarihinde başlıyan Harik Sigorta poliçe- leri yeni tarife fiatlerine göre tanzim edilmelidir. Bu tarife metiyeti mezkür tarihten mukaddem olan poliçelere kabili tatbik değildir. Şurayı Devletin karanna tevfikan itfaiye resmi sigortahlara aittir. Yeni tarifenin 27 inci maddesinin (4, d Yfikrasında : « Kumpanyalar, acen- talar ve simsarlar tarafından, her no şekilde olursa olsun, sigortalılara ten- zilât yapılması katiyen memnu olduğu ve bu hüki hilâftna hareket Nörasteni, zallyet ve Chlorose SIROP DESCHİENS, PARIS