22 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 22 Kânunusani 1932 Gazi Hz. Reisicumhur Hz. dün akşam Sultanahmet, Beyazıt tarikile Fa- tihe kadar otomobille bir gezinti icra etmişlerdir. Gazi Hz., avdette Şişliye kadar gitmişler ve Kara- köy tarikile saraya dönmüşlerdir. Grip salgın Memurlardan bir çoğu hastalandı Şehrimizde grip gittikçe çoğa- lıyor. Bu yüzden başta vali Mu- hiddin bey olmak üzere bir çok memurlar vazifeleri başina gele- miyorlar. Meketeplerde de hoca ve talebelerden çoğu rahatsızdır. Dün bir mektepte 26 talebeden on sekizi mektebe gelnmemişti. Bu sebeple mekteplerin bir müd- det tatili düşünüliyor. Adanada mektepler tatil edildi Adana 21 (A.A.) — Şehrimizde grirbin salgın ve müstevli bir surette devam etmesi üzerine orta mektepler bir hafta ve ilk mektepler 10 gün müddetle kapa- tılmıştır. Grip salgını kazalarda da şidetle hükâm sürmektedir. Telefat çoktur. Havalar gündüz güneşli ve ılık gitmskte, geceieri sıfırdan aşağı düşmektedir. Has- lıklı (bulunmayan ev hemen yok Izmirde 20,000 kişi gribe tutulmuş Izmir 22 (Hususi) — Grip hastalığı gittikçe artıyor. Halk ve mektepliler arasında hastalık gittikçe çoğalıyor. Izmirde gripten 20000 hasta olduğu tahmin edi- liyor. Türkçe kuran Hafız Yaşar bey Yasin suresini okuyacak Riyaseticumhur musiki heyeti alaturka kısmı sabık şefi hafız Yaşar bey tarafından bugün saat ikide Yerebatan camiinde Türkçe kufâk okunacaktır. Hafız Yaşar beyin kuranıkerimin Yasin sure- sini intihap edeceği tahmin edil- mektedir. Bu sure Türkçe şöyle başlamaktadır: “Esirgeyen, Bağışlayan, Tanrı Adıyla,, “ Yasin. Hikmet ile dolu kuran hakkı, sen muhakkak gönderilen peygamberlerden birisin, doğru yol üzeresin. Kuran yegâne galip olan ve bağışlayan zatın indirdiği bir kitaptır. Bununla peygamber- lerin ardı arası kesildiği zaman babaları Allah azabiyle korkudul- madıkları için gafil kalan cemaati korkutacaksın. Onların pek çoğuna azap sözü sabit olmuştur.,, Kur'andan öz dilimizle tilâvet olunacak bu aşırı halkın büyük bir sabırsızlıkla beklediği görül- mektedir. Yerebatan camisinin bu- gün gelecek cemaati istiap teme- yeceği tahin olunuyor. Rana Bey gitti İnhisarlar ve gümrükler hakkın- da şehrimizde tetkikatta bulunmuş olan Gümrükler ve Inhisarlar ve- kili Rana B. dün akşam Ankaraya avdet etmiştir. Rana B. istasyon- da inhisar idareleri ve gümrükler müdürleri ve defterdar Şefik Bey tarafından teşyi edilmiştir. Hamdullah Suphi B. Bükreş sefiri Hamdullah Suphi bey dünkü trenle ve Sofya tarikile şehrimize gelmiştir. Hamdullah Suphi bey 15 gün müddet mezu- niyetle geldiğini, bir kaç güne kadar Ankaraya gideceğini söyle- miştir. ahki Telgraflar (En Sabahıki Telgraflar © Lozan konferansı geri kaldı Tamirat meselesi bir çıkmaza doğru gidiyor. İngiltere henüz kati karar veremedi Londra, 21 (Hususi) — Tamirat ve harp borç- ları meselesi yavaş yavaş bir çıkmaza doğru gidi- yor. Bu hususta devletler arasında cereyan eden müzakerat şimdiye kadar hiç bir netice virmemiş- 25 kânunusanide toplanması mukarrer olan Lozan konferansının tehiri karar- Konferansın ne zaman toplanacağı tir. Bunun üzerine, laştırılmıştır. henüz malüm değildir. Fransız gazeteleri, tamirat meselesi üzerinden sünger geçirilmesini muyafik bulan Jogiltereye şiddetle hücum etmekte, böyle bir halin Fransa ve Ingiltereyi iktisaden çok müşkül mevkie düşüre- ceğini, Almanyanın her tarafta bu iki hükümete rekabet edebileceğini yazmaktadırlar. başlı Fransız gazeteleri bile bunu anlayamadıkları için ingilizleri kalın kafalılıkla itiham ediyorlar. Bu yoldaki neşriyat bura mehafilinin canini sıkmış olmakla beraber vaziyetin daha ciddi bir Fransız ceğini En ağır surette tetkik edilmesine muhafazakâr gazeteler fransa ile anlaşılarak müttehit hareket edilmesini tavsiye ediyorlar. başvekili M. Laval tamirat, harp borç- ları meseleleri hakkında görüşmek üzere başvekil M. Makdonaldı miştir. Fakat başvekil bu daveti kabul“edemiye- bildirmiştir . M. Makdonald, Almanya aleyhinde cephe aldığı fikrini uyandıracak tarzda hareketten çekiniyor. Viyana, 21 — Neve Pree mirat meselesinde Fransanın hattı hareketinden bahsederken bunu şiddetle tenkit ediyor. Diğer Avusturya gazeteleri de Fransanın bu hareketi Almanyadajfaşistleri iktidar mevkikine getireceğini, yakında Fransızların faşistlerle müzakereye mecbur kalacaklarını yazıyorlar. sebep olmuştur. Bazı hafta sonunda Parise davet et- ogiltrenin Fresse gazetesi ta- Yeni bir harp Japonlar beyaz ruslarla birlike hareket ediyorlar Viyana 21 ( Hususi) — Rusya ile Japonya arasında yeni bir harp vukuu ihtimalleri kuvvet buluyor. Buna başlıca sebep Man- çuriedeki bey ! Rus askeri teşkilâ- tın tabrikatır. Bu teşkilât son zamanlarda büyük bir faaliyet göstermektedir. Beyaz ruslar japonların yardımı ile rus kuvvetlerine karşı bir taarruz yapmak istiyorlar. Bazı Japon gazeteleri de şimeli Mancuride askeri harekâtın önünü almak kabil olamıyacağını yazı- yorlar. Rus Tas ajansı neşrettiği bir tebliğde Beyaz Ruslarla Japonların hazırlığını açıkça beyan etmiştir. Bu sebeple Ruslar da tedari- kâtta bulunuyorlar. Her halde ilkbaharda Mançuride mühim ha- diseler vukua geleceği tahakkuk etmektedir. Çiçek hastalığı 'Trabzonda hastalığa karşı tedbir alınıyor Trabzon 21 (Hususi) — Çiçek hastalığı devam etmektedir. Bü- tün memleket aşılanmaktadır. 15 hasta tesbit edilmiştir. Bazı yer- lere karantina konulmuştur. Bundan başka kızamık hasta- lığ da başlamıştır. Çiçek hastalı- ğının Gümüşhaneden geldiği an- laşılmıştır. Hastalık koyunlara da sirayet etmiştir. Izmirde soğuklar artıyor Izmir 21 (Hususi) — Soğuk gittikçe ziyadeleşiyor, her taraf buz gibidir. Ingiliz Hint keneviri san'ati Londre 2İ — İngiliz Hint kene- viri san'ati büyük bir buhran geçiriyor. Bunun sebebi iktisadi vaziyet dolayısiyle Avrupa mem- leketlerinde satın almak kuvveti- tinin azalması ve diğer taraftan Hindistanın rekabetidir. Dünya iktisadi vaziyeti (o düzelmedikçe Hint keneviri san'atinin geçirdiği buhran da zail olmıyacaktı. Türkiye - Iran Müzakerat çok müsait surette ilerliyor Ankara 21 (A.A.) — Istihba- ratımıza nazaran Tahranda Hari- ciye vekili Tevfik Rüştü bey ile Iran hükümeti arasında cere- yan eden müzakerat pek müsait bir inkişaf göstermektedir. iki kardeş millet arasındaki dostluk ve samimi münasebatı bir kat daha takviye edecek olan bu anlaşmada İranın Ankara büyük elçisi ' Sadık: Hanın esaslı bir âmil olduğu şayanı zikirdir. Tevfik Rüştü (oObeyin pek yakında avdetine intizar edilmek- tedir. Ankara Tapu müdürü hakkında tahkikat yapılıyor Ankara, 21 — Ankara tapu müdürü Niyazi Bey hakkında maliye Vekâletinin müsaadesile tahkikat yapılmaktadır. Dişi kaplan Yakalandığı tuzağı bir saatlik yola sürükledi Izmir, 22 ( Hususi ) — Eğridere köyünde dişi bir kaplan yakalan- dığı tuzağı bir saatlık mesafeye sürüklemiştir. Kaplan bir köylüye saldırmış ve neticede öldürülmüş- tür. Kaplanın boyu 14 karıştır. 1 milyon Amerikalı, uyuşturucu maddeler kullanıyor Nev York, 21 (A.â.) — Mü- messiller meclisi âzasından M. Loring Black'a nazaran 1 milyon- dan fazla Amerikalı, uyuşturucu maddeler kullanmaktadır. izmirin bir haftalık ihracatı Izmir 21 — Son bir hafta zar- fında limanımızdan ecnebi mem- leketlere ihraç edilen emtianın miktarı kilo olarak şu suretle tesbit edilmiştir. > 345600 üzüm, 3765 afyon, 36000 pamuk, 25000 bagala, 11739 halı 10000 susam, 986672 tütün, 5970- 18 palamut, 1540 yün, ipek, 20000 nuhut, 4090 mazı, 101000 kepek 458000 arpa, 57880 incir, 52354 kestane, 68201 hulasa, 92000 hur- da incir, 57150 pamnk çekirdeği, 11500 bakla, 1580, yumurta, 50000 küsbe, 34542 burçak, 4900 hardal 127252 kilo pirinç. Tahdidi teslihat Cenevrede hazırlıklar devam ediyor Cenevre, 21— Şubatta Cenevre- de toplanacak olan tahdidi teslihat konferansı için hazırlıklar devam ediyor. Otellerde heyetler için yerler ayırmıştır. İçtima salonunda da ter- tibat alınmış, bilhassa matbuatın her haberi vaktinde yetiştirebil- mesi için salonun yanında bir merkez tesis edilmiştir. Gelecek haftanın sonuna doğru | bütün heyetlerin geleceği tahmin ediliyor. Amerikan heyeti vapura bindi Nevyork , 21 (A.A.) — Tahdidi teslihat kanferansına iştirak ede- cek Amerikan heyeti murahhas- ları âyan azasından M. Swanson | ile doktor Mme. Vodley bera- beraberlerindede sulhe müzaheret kadınlar birliğini temsil eden 3 kadın bulnduğu halde Avrupaya müteveccihen President Harding vapuruna binmişlerdir. 5 milyon lira Italya ile armızdaki adalar ihtilâfı Ankara 22 — Lozan muahedesi mucibince oAkdenizde 12 ada Italyaya terkedilmişti. Bu adalar- daki rum ahalinin Muğla sahille- rinde arazileri vardı. Hükümeti- miz bu araziyi muhacirlere tem- lik etmiştir. Italya şimdi bunların bedelini ohükümetimizden iste- mektedir. Italya bu arazi için beş milyon Türk lirası istemekte, biz de 500 bin lira verebileceğimizi söylemek- teyiz. Biz ayrıca bu meselenin Türk mahkemesinde halline taraf- tarız. İtalyada Lahey divanına müracaat etmiştir. Lahey'de bizim hakkımızı eski adliye vekili Mah- mut Esat B. müdafaa edecektir. Italyan ithalâtı bazı şeraite tabi tutuluyor Roma 21 (A.A.) — Resmi ga- zete, döviz kontrolü tatbik eden memleketlerden Italyaya yapılacak olan ithalâtı bazı şeraite tabi (Baş tarafı birinci sahifede) Bu anlaşılması kolay hakikat ve gözlerde canlandırılması basit lâvha, Paris itilâfnamesinin hazinei evrakta sararmağa ve tozlanmağa lâyık olduğu kanaatini verebilir. Paris) müzakeratının nası! bir çığır takip edeceği herüz malüm olmamakla beraber, şubat başlan- gıcıma kadar vaziyetin inkişaf edeceğini; ve müzakeratın menfi veya müsbet netice vermek isti- datlarından hangisini göstereceği anlaşılabilecektir. Maamafih şimdiden ifade edile- bilecek hakikatlerden biri de, Türkiyenin 932 bütçesine sakıt Osmanlı imperatorluğu mürettebatı seneviyesi faslına muayyen bir meblâğ koyamamak vaziyetinde olduğudur. 932 bütçesi; ağlebi- ibtimal 150-155 milyon lira üze- rinden bağlanabilecektir. 931 bütçesinin bu faslında görülen dört buçuk milyonluk tutan bir kararname neşretmiştir. tahsisat yeni bütçede belki de gözükemiyecektir. Bu münasebetle 931 bütçesinin millet meclisinde müzakeresinde bazı hatiplerin bu parayı bütçeden çıkartmak için gösterdikleri yüksek heyecan ve asabiyeti ve bükümet reisi Ismet paşanın tahsisatın muhafazası için gösterdiği hassasiyet ve hüsnü- niyeti hatırlamak lâzımdır. M. S. Sabık maliye vekili Saraçoğlu Şükrü ve iktisat mecl'si umumi Nurullah Esat beyler dün akşamki ekspresle Parise (o müteveccihen bareket etmişlerdir. Gazozlar denizde! Gazozcu kurtarıldı, hayvan boğuldu Büyükderede gazozcu Mihal efendi dün gazoz o arabasile Tarabyadan geçerken (hayvan birdenbire ürkerek albildiğine koş- maya başlamıştır. Mihal efendi hayvanı zaptede- memiş ve araba denize yuvarlan- mıştır. Derhal etraftan gören sandallar ve abali yetişmişler Mihal efendi kurtarılmış, beygir boğulmuştur. Tramvaydan düştü Karagümrükte terlikçi 40 yaş- larında Kadri ustadün Edirme- kapı tramvayından düşmüştür. Kadir ustanın sol ayağı kırılmış sağ ayağından ve diğer muhtelif yerlerinden de tehlikeli surette yaralanmıştır. Mecruh hastaha- neye götürülmüştür. Şubat kontenjanı Yeni liste dün gümrüklere tebliğ edildi Şubat ayına mahsss kontenjan listesi dün Istanbul gümrüklerine tebliğ edilmiştir. Dün Istanbul gümrüklerine ge- len kontenjan liste, umumi ken- tenjan üzerinden İstanbul güm- rüklerine ayrılae kısmıdır. Paket postahanesindeki fazla terakümata mâni olmak için Şu- batta paket kontenjanı biraz geniş tutulacaktır, Dahili sanayide kullanılan me- vaddı ibtidaiye iki nnmaralı ka- rarnameye merbut listelere tasrih edilerek kontenjan harici bır? kıldığından şubat kontenjanında da mevaddı iptidaiye için aynı bir .ısım bulunmamaktadır, Osmanlı borçları