22 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

22 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

22 Kânunusani 1932 MUHABİR MEKTUPLARI Bandırmada Ramazan geceleri nasıl geçiyor? Bandırma 19 (Hususi) — Bu sene (Bandırmada (Ramazanda başlıca eğlence tombaladır. Hima- ye. etfal; tarafından tertip edilen tombala dolayısile halk kahvelere dolmaktadır. Tombala bittikten sonrada halh saat ikiye kadar kahvelerde kalıyor. Sigara dumanı ve pis hava içerisinde bu kadar uzun müddet kalmak doğru bir şey olmamakla beraber poker iptilâsına nispetle iyidir. Son zamanlarda burada poker taammüm etmiştir. Bunun önünü almak, nezih ve faydalı eğlerceler bulmak lâzımdır. Himayei etfal son zaman larda faaliyetini arttırmıştır. Her sene cemiyet tombala hasılâtı ile 150 çocuğu giydirirdi, bu sene 300 fakir çocuğuna elbise verile- cektir. Yeni heyet bir hafta evvel yeni vazifeye başlamıştır. Riyasete memleketin pek sevdiği, Bandır- malıların yüzde doksanını rahlei tedrisinde yetiştirerek (40) sene bilâ fasıla muailimlik eden Hasan Tahsin efendi getirilmiştir. Spor işlerinde bir durgunluk var. Mıntaka heyeti çok bati hareket ediyor. Sporcuları kış sporlarına teşvik için hic bir teşebbüste kulunmıyor. Pu yüzden sporcular mıntıka heyetinden bir şey beklemiyorlar. Kulüpler faa- liyetini ancak kendi teşebbüs- lerile (canlandırmak istiyorlar, fakat vesaitin azlığı dolayısile muvaffak olamıyorlar. Deniz işlerinde çok faal olan bu mıntıkanın idman yurdu kulübü üç çifte ikinci bir yarış kayığı daha getirterek kayığını ikiye iblâğ etmiştir. Meclisi umumi vilâyetin kulüplere vardidiği iki yüz ellişer lirada vali Ibrahim Ethem beyin himmetile temin edilmiştir. Kulübün biri bu para ile kayık getirtmiştir. Diğer kulüplerde varidat teminine ça- lışıyorlar. Bandırma'da bir haftadan beri havalar soğumuştur. Kapudağına kar yağmaktadır. Şehirde kuru soğuk vardır. Bu yüzden odun, kömür fiatları yükselmiştir. mim şirketlerin seneli içtimaları Anonim şirketlerin umumi heyet içtimalarına başlanmıştır.Içtimalar martın ikisine kadar devam ede- cektir. Bu müddet zarfında içtima et- miyen şirketler tecziye edilecektir. Şirketler içtimalarında kâr ve zararlarını ilân edeceklerdir. Limitet şirketlerde bilânçolarını bildirecek Ticaret müdüriyeti limitet şir- ketlerin muamelâtını kontrol ede- çektir. Bu münasebetle Ticaret müdü- riyeti limitet şirketlere bir tamim göndermiştir. Bu tamim mucibince limitet şirketler, anonim şirketler gibi bilânço ve hesaplarını Ticaret müdüriyetine bildireceklezdir. AKŞAM ABONE ücretleri — Ecnebi 7100 kuruş Türkiye SeveLir 1400 kuruş SAyıx 7150 > 450 > 3Ayuk 40 >» 400 > 1IAyLık 150 > — — me Abone ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına B gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku ruşluk pul göndermek lâzımdır. Ramazan 14 — Kasım: 78 S. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı İğ E, 12025 2,7 713 945 12 1,36 Va. 5,37 7,20 1226 14,57 1712 1847 Hayırlı bir iş Sokaklardaki çocuklar için bir müessese Dilenen veya dilenciliğe sevk- edilen çocukların belediye tara- fından bir evde toplattırılacağını yazmıştık. Vali ve belediye reisi Muhiddin bey, sokaklarda dolaşan sefil çocukların günden güne çogaldı- ğını görmüş ve hazırladığı bir teklifi şehir meclisi daimi encü- menine vermiştir. Vali beyin bu teklifi encümence kabul edilmiş ve hemen tatbikine geçilmesi için karar verilmiştir. Encümen âzasından Tevfik, Avni beylerle Nakiye hanım Galatada Osmanlı bankası karşısında ki sokakta eski bir binayı gezmişler. Bir vakitler, - Ingiliz & konsoloshanesi olarak kullanılan bu bina şimdi boştur. Binanın belediyece taksitle satın alınması mümkün olacaktır. Belediye buradaki çocuklara ilk tahsille beraber tenekecilik, ma- rangozluk gibi küçük sanatlar da öğretecektir. Bütçede muavetnei içtimaiye fas- lında otuz bin lira bir para mev- cut olduğu için bu para bu mü- essesenin açılmasına tahsis edile- cektir. Müesseseye yalnız anasız, .ba- basız,. kimsesiz çocuklar değil, aileleri tarafından sokaklara terk edilmiş ve ya dilenciliklere sevk- edilmiş çocuklar da alınacaktır. Halk hatipleri Fırka merkezlerinde konferanslar verilecek Halk fırkası maliye ve kaza heyetleri intihapları bittiği için her kazada yeni idare heyetleri işe başlamıştır. Fırka teşekkülleri idari, içtimai ve iktisadi sahalarda çalışacaktır. Bundan başka irşat hususatınada da büyük bir ehemmiyet verile- cektir. Fırka umumi kâtipliğinden gelen bir tamim üzerine her kaza oca- ğınca halk hatipleri intihap edile- cek bu hatipler kaza merkezlerinde muhtelif mevzular etrafında kon- feranslar vereceklerdir. Konferansların proğramı fırka merkezince tayin ve tebliğ edile- cektir. Konferanslar Halk üze- rinde müessir söz söyliyebilecek hatipler terafından verilecektir. ŞEHİR HABERLERİ Iki sabıkalı Çarşıkapıda bir evi soymak isterken nasıl yakalandılar? Çarşıkapıda oturan Osman bey isminde birinin evine geçenlerde sabıkalılardan Zeki ve Yekvart isimlerinde iki hırsız girerek eşya çalarken yakalanmışlardır. Bu iki hırsız tahkikat evrakile birlikte Fatih sulh mahkemesin verilmişler, mahkeme her ikisinide tevkifha- neye sevketmiştir. Bu hususta Fatih polis merke- zinin yaptığı son tahkikata naza- ran hırsızlık vakası şöyle olm- uştur. Evin sahibi Osman bey ailesile birlikte o gece bir komşuya mi- safirliğe gitmişlerdir. Orada bir müddet oturduktan sonra Osman bey yalnız başına çıkarak evine dönmüştür. Osman bey evin kapısını açar- ken yukarı balkonda bir takırtı duymuş ve başını kaldırınca bir adamın balkondan aşağıya doğru sarkmakta olduğunu görmüştür. Balkondaki adam birdenbire aşağıya atlamış ve yere yuvar- lanmıştır. Bu sırada Osman bey üzerine atılmak istemişse de hırsız süratle yerden kalkmış ve elin- deki demir parçasile Osman beyi yaraladıktan sonra olanca hızile kaçmağa başlamıştır. Osman bey bir müddet kova- ladıktan sonra polis devriyeleri yetişerek ( bırsızı yakalamışlardır. Bunun sabıkalı Zeki olduğu anla- şılmıştır. Osman bey bununla uğraşmakta iken diğer taraftan misafirlikte bulunan ailesi de eve gelmişlerdir, Bunlardan hizmetçi Meliha is- mindeki'kız daha evvel giderek kapıyı açmış, içeriye girince kapı- nın arkasında bir adam görmüş ve bağırmağa başlamıştır. Bu sırada hırsız da sokağa fırlamıştır. o Hizmetçinin feryadı üzerine komşular sokağa çık- mışlar, bu esnada polis ve bekçi yetişmiş, bu suretle Zekinin arka- daşı Yekvart da yakalanmıştır. Fakat bu iki hırsız merkeze gö- türüldükleri zaman cürümlerini temamile inkâr ederek birbirlerini katiyen tanımadıklarını söylemiş- lerdir. Fakat üzerlerinde bazı âlâtlar olduğu gibi bunların sabıkaları da olduğundan kendileri tevkif edil- mişlerdir. Ticaret odası esnafı tescil ediyor Ticaret odası, esnaf cemiyetle- rinin tavassutile Şubat bidayetin- den itibaren şehrimizdeki bütün esnafın tesciline ( başlayacaktır. Her esnaftan yirmi beş kuruş hüviyet varakası için, üç kuruş da pul parası alınarak tescil mu- amelesi yapılacaktır. Bu suretle 50 bin esnafın tescili ile on bin lira varidat temin edilecektir. Sokakta kalan çocuklar için bir müessese haline getirilecek olan Galatadaki bina Israf etmemeli! Belediyede telefonla çok konuşuluyor Belediyede telefon ücreti olarak senede 15 bin lira veriliyor. Bu çok kabarık görüldüğünden bele- diye reisliği omemurlarına bir tamim göndermiştir. Bu tamimde son aylarda telefon mükâlemele- rinin lüzumundan fazla yapıldığı beyan ile memurların vindanına müracaat edilmekte, belediye parasını kendi paraları gibi addetmeleri ve ona göre lüzumsuz yere telefon etmemeleri bildiril- mektedir. Belediye, bu iktisadi bubranda memurların elektrik ve su sar- fiyatına da dikkat etmelerini bil- dirmiştir. Yapılacak tasarruftan artan para ile şebrin birçok iş- lerinin yapılabileceğini de ilâve etmektedir. Petrol fiatleri Hükümet bazı tedbirler » alacak Petrol fiatleri yükselmeğe baş- lamıştır. Bunu sebebi şehrimizde bulunan petrolişirketlerinin birleş- mesidir. Diğer taraftan Romanyadaki petrol kumpanyaları petrola 55 para zam yapmışlardır. Romanya da toptan petrol fiati 90 paraydı. Şimdi bu mıktar 3 kuruş 15 paraya çıkmıştır. Petrol fiatlerinin bu ; suretle yükseltilmesine karşı tedbir alı- nacaktır. Papelciler Yüksek kaldırımda gene biri yakalandı Uzun zamandanberi ortadan kaybolmuş olan papelciler son gün- lerde ötede beride peyda olmaya başladılar. Yüksek kaldırımda papelcilik suretile halkı aldatmakta olan Rıdvan isminde birisi yakalan- mıştır. Rıdvan yüksek kaldırımda Ke- meraltı sokağının başında bir şemsiye açarak “Bul karayı al parayı , diye bir çok kimselerin paralarını soyarken sivil polis memurları tarafından cürmü meş- hut halinde yakalanm;ştır. Yapılan tahkikatta Rıdvanın Cudi isminde bir arkadaşı daha olduğu, bunun da arasıra yalancı gibi ayuna iştirak ederek tavcılık yapmak suretile etraftakileri oyuna sevkettiği tesbit edilmiştir. Cudi de yakalanmıştır. Rıdvan ve Cudi haklarında lâzım gelen tahkikat ikmal edilerek ikisi de sulh ceza mahkemesine verilmişlerdir. Bu gibi papelcilerin yakalanması için polis (Omerkezleri (şiddetli takibat yapmaktadır. Hastalıklı hizmetçiler Belediye (tarafından ellerine hüviyet varakası verilerek muayene edilen sütnine, uşak, garson, ahçı, oda hizmetçisi gibi hususi mes- kenlerdeki | işçilerin Oo muayenesi neticesinde üç bine yakın hizmet- çiden altısının sirayet devresinde frengi ve on beşinin blenoraji ile malül oldukları anlaşılmıştır. Bunlar tedavi edilmek üzere zührevi hastalıklar (hastanesine sevkedilmişlerdir. 4 hikâye Hikâyeler malümdur. Fakat ben sıralayacağım: 1 — Abdülaziz ava çıkmış. Dağ tepe aşmış.. Tam avlanacak- ları yere geldikleri zaman aklına gelmiş: — Eyvaaah herşeyi aldık.. Her şey tamam amma silâhı onutmuşuz!, » 2 — lstipdat zamanında bir maarif nazırı hariciye nazırı ile hasbihal ediyormuş: — Bu maarif nazırlığı rahat iş mirim. İnsan pek rahat ediyor. Fakat hele şu mektepler de olmasa. * 3 — Iran şahı vapura binmiş. — Haydi vapur kalksın artık.. demiş... — Aman şahım daha islim gek medi.. demişler.. — Ben Iran şahiyim.. İstimi beklemeğe tenezzül etmem.. Istim didiğiniz her kim ise arkadan gelsin.. Cevabını vermiş... * 4 — Mağlüp bir cenerale sor- muşlar : — Harpte niçin kaybettin ?, Cevap vermiş: — Muhtelif sebepler vardı.. Sayayım.. Evvelâ barut yoktu.. — Kâfi.. Demişler.. Öteki sebepleri sayma... * Şimdi bu dört hikâyeye bir beşinci ilâve etmek lâzım.. Hem zemini zamana uyğur.. Bursada bir hamam yapmışlar.. Hamamın herşeyi asri imiş.. Kub- beler yapmışlar.. Kurnalar yap- mışlar.. Fakat sonradan akıllarına gelmiş: —Aaaa.. Ya “su,l. Ve anlaşılmış ki buraya su getirmenin emkânı yoktur. Hikmet Feridun anamur cs Ihracat malları Tiftiğin yükselmesi muhtemel Amisterdam ticaret mümessi- limiz ihracat maddeleri hakkında alâkadar dairelere o bir rapor göndermiştir. Bu raporda hububat vaziyetinde bir değişik- lik olmadığı bildirilmektedir. Ingiliz tiftik fabrikaları tiftik almağa başlamıştır. Ellerindeki stok mallar az ok duğu için fiatler yükselmeğe mü- saittir. Sadakai fitir ALÂ ORTA EDNA K K K Hurma 208 o 0 Üzüm (o 185 156 78 Arpa 16 15 13 Buğday o 12 10 8 İstanbul müftiliğinden : Kuvayi havaiyemizin itilâ ve terakkisi için her türlü muavenet ve muzahe- retin ifası vazaifi muhimmei vata- niyeden oldugu gibi bu bapta diyanet işleri riayaseti âliyesinden isdar buyrulmuş olan fetva muci- bince de sadakai fitir ve zekât ile mükellef olan din kardeşleri- mizin tayyare cemiyetine ibrazı gayret ve bamiyette bulunma- ları ehemmiyetle arzolunur. Zekât ve Fitrenizi Tayyare Cemiyetine veriniz.