22 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

22 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

Idmandakı bir fransız atletinin doktor Mathleu tarafından kalbi Buradan harice gönderdiğimiz sporcuların — hazırlıklarını diğer memleketlerinki ile mukayese et- mek kabil midir? Bizim sporculara vapura trene binerken yasak savar gibi: şöyle bir iki hareket 'yaptırılır. Hazır- lıklarımızda o müthiş “bir “ihmal, harikulâde (bir âubalilik “göze batar. Seyahat işlerinde bilhassa seya- hatlerin yalniz yolculuk kısmında ibtisasları sabit olaiuş Federasyon- culara “bizim hazırlık tarzımızla, diğer — milletlerininkini (o ölçmek cihetine gidildiği vakit fena halde kızarlar! Insanı menfilikle itham ederler. Türk milletinin Türk bayrağının spor sahalarında yalnız merasim teferrüatındaki intizamla temsil edilmesi matlup olduğunu zanne- denler için: bizim şekil belki doğrudur. Fakat bir milletin (sporda) ancak maçları kazanmakla iyi temsil edilebileceğine kani olanlar için de diğer milletlere benzemek arzusu tabiidir, Avrupa ve Amerikada Los An- celos olimpiyadı hazırlıklarının başladığı bu aylarda dikkatimiz gene harice çevrildi. Avrupalılar içinde 932 olimkiyadına iştirake karar veripde bundan dört ay evel çalışmağa başlamış bir tek millet göstermek kabil değildir. Hazırlanan milletler içinde fenni vasıtalardan en çok istifade eden- ler içinde fransızlarla Amerikalı- lar göze çarpıyor. Bu iki millet, fennin en son icatları ile şampi- yonlarını (ideal) bir şekilde idman eltirmektedir. Fransızların (olimpiyatlara ha- zırlık komitesinde) bütün müte- kontrol edilirken hassıs doktorların noktai nazarlar! dinlendikten sonra komiteye daimi müşavir olarak doktor Mathieu intihap edilmiştir. Spor işlerinde harikulâde ibtisaslarile meşhur olmuş doktorların kabul ettikleri sistem dahilinde Fransız atletleri- ni adım adım takipeden doktor Mathieu,- her -hafta. atletlerin va- ziyetlerini olimpiyat komitesine bildirmektedir. Bu mütehassis doktotorun alis- deki listede bütün Fransız şam- pPiyonlarının (Physiologigue ) şema- ları kontrol edilmiş bulunuyor. Doktor Mathieu bir atletin bu günki nabzı ile bir hafta evelki nabzı ve sıkletini iki dakikada mükayese edebilecek tertibata maliktir. OAtletlerle ayrı ayrı hu- susi hastaları gibi meşgul olan mütehazsıs, - idmanların seyrini olimpiyat komitesine antrenörler- den sonra bildirmektedir. Bu suretle anrenörlerin raporlarında hazırlığın pratik kısmını, doktorun raporunda da fenni' cihetini kon- trol eden Fransız olimpiyat komi- tasının umumi vaziyet üstündeki hakimiyeti en yüksek dereceye çıkarmıştır. * .. Bunları okudukça insana bilaihti- yar derin bir iç çekmek geliyor. Onlar gibi olmak ihtimalinin mev- cut olmadığını biliyoruz. Fakat hiç olmazsa spor temaslarında esas olan şeyin seyahatten başka noktalarda olduğunu başkalarına bakarak anlamak. Diksi Din reddetti Ingiliz milli takımının meşhur merkez muhacımı Diksi Dine Ispanyaya gelip yerleşmesi için Madritten yapılan bir teklifi hari- kulâde futbolcu reddetmiştir. Akşam koşusu Şubatın son haftasında Her sene şubatta tekrarlanmak üzere tertip ettiğimiz sokak koşu- sunun zamanı geldi. Bu sefer de (Akşam sokak koşusunun ) çok muntazam olması için lâzım olan tedbirleri aldık. Mıntıka atletizim hey'etine ko- Şunun aliyülâlâ müsaadesini almak üzere yapdığımız müracaatlarla işe filen başlamış vaz'iyetteyiz. Önümüzdeki haftaya klüplere kroki Ove koşu nizamnamesini göndereceğiz. Geçen seneki ko- şunun ne kadar büyük bir alâka ile takip edildiğini karilerimiz belki hatırlarlar. Geçen seneki yarışımız Beşiktaşla Kurtuluş klüp- leri arasında sıkı bir mücadeleden sonra kazanılmıştı. Bu sene gene Kurtuluşlular ko- şumuza çok dikkatle hazırlanmağa | başlamışlardır. Beşiktaşın da atlet yekünu geçen seneye nazaran bu sene daha fazlalaşmıştır. Mesafe geçen senekinin aynıdır. Koşu nizamında da büyük bir değişiklik yakılmamıştır. Akşam sokak koşusuna iştirak etmek isteyen kulüp ve atletlerin şimdi- den spor mubarrirliğimize mek- tupla müracaat edebilirler. Bu kupayı bu sene kim kazanacak acaba Koşuya “yazılmak mühleti şuba- tn üçüncü haftasının son gününde bitmiş olacaktır. Bu seneki koşunun diğer sene- lere nazaren olan başlıca farkı da koşu hediyelerimizin daha fazla oluşudur. Bu hususta sorulacak suallere spor sahifelerimizde cevap vere- ceğiz. Atletler! Bu seneki koşunun da çok sıki olacağı hissedilior. Şim- diden hazırlıklarınıza başlayın.. Macaristan - Mısir maçı Macarlar Mısıra gidiyorlar Macaristanın en kuvetli klüp- lerinden olan Hungaria, Ujpest ve Frenevaros takımlarından teş- kil olanacak çok kuvetli bir Macar mubteliti beş maç yapmak üzere Mısıra hareket edecektir. Kahire ve Iskenderye'de oyna- nacak olan bu beş maçtan biri- nin Mısır - Macaristan milli maçı şeklinde kabulü için iki federas- yon teşebbüse başlamıştır. Gazeteler Mısır'a gidecek Macar oyuncularının Macar milli takı- mını teşkil edenler olduğunu nazarı itibara alarak maçlardan birinin milli mahiyette telâkkisine imkân olduğunu yazıyorlar. GE Saatte 131 | Kızakla şimendiferden hızlı gidiy kilömetro orlar mv eyne i i Bi Saatte 131 kilometre süratle yokuşdan aşağı uçan İsviçri Isviçre de şimdiye kadar kış sporlarında yapılmamış bir yenilik tecrübe edilmiştir. Ayaklara takı- lan dik karlı yokuşlardan baş döndürcü bir süratle kayan (Ski) cilerin süratlerini ölçmek bu seneye kadar hatıra gelmemişti. İsviçreli doktor Ahıstutz iki kızak kulü- bünün iştirakile kızakcıların saatte katettikleri süratı bulabilecek bir usul bolmuşlardır. Bu usule göre kayılan yokuşun bir kısmı küçük filamalarla ayrı- lıyor, ayrılan yer de ölçülüyor: Skiciler ölçülmüş sahaya girdik- ten sonra yokuşun aşağısına inin- ceye kadar kronometreler işle- mektedir. Bu suretle |kızakcıların rekorlarını tesbit etmek imkânı hasıl olmuştur. Rekor meselesi mevzubahs olan sporlarda hevecanın daha fazla olduğu kış sporlarında başlanan bu usulle de belli olmuştur. Şimdiye kadar yapılan kızaklı yarışların uyandırdığı alâkanın bu seneki kadar yüksek bir şekilde izhar edilmediğini oalâkadarlar tastik etmektedir. Seyirciler bir taraftan yarışın helecanına kendilerini o kaptırmış kızakçıları o seyrederken, | diğer taraffan yaptıkları sürati merak Dünya güreş şampiyonası Avrupada mı yapılacak? Greko romen güreşi amatör- lerinin Olimpiyatlara gönderilme- leri husunda beynelmilel fedaras- yonunun her olimpiyat arefesinde büyük (Oomüşkülâtla (o karşılaştı- ğını gören F.A.LA reisi M. pevroud güreşçiler için avrupada her sene tekrarlanacak bir dünya şampiyonası müsabakası açmak için teşebbüste bulunmuştur. M. Pevroud bu hususta verdiği be- yanatta grekoromen güreş merak- lılarının günden güne için olimpiyatları tertip edenlerin bütün dünya güreşçilerini bir araya toplıyacak masrafı kabul etmek istemediklerini ve bundan dolayı her defa müşkilat çıktığını söylemiştir. Beynelmilel güreş federasyonu reisinin fikrine göre; Avrupalılar arasında her sene yapılacak dünya şampıyonluğu müsabakalarile gü- eksildiği | eli Chiauga ederek alâkaları iki misline çıkmış oluyor. Kızakçıların o sür'atını ölçmek usulü konalıdanberi üç müsabaka yapılmıştır. Birinci yarışta iki sınıf kızakçı koşmuştur. Birinci sınıf, sürat kızakcıları, ikinci sınıf da seyahat kızakçıları. Sürat kızakcılarının ayaklarına taktıkları kızaklar daha ağır oldüğu için fazla sürat temini kabil olmaktadır. Yapılan yarışların birincisinde: Avusturyalı Gustav Lautschnir saatte) 105 kilometre 675 metre gibi mühim bir sürat teminine muvaffak olmuştur. Ikinci yarışta birinciliği kazanan Isvicreli Cbionga saatte 104 kilo- metre 652 metre yapmıştır. Üçüncü yarışa da iştirak eden isviçreli Chionga Cesar saaite 131 kilometre 76 metrelik bir sürat teminine muvaffak olarak (Ski) surat rekorunu tesbit'etmeğe muvaffak olmuştur. Kızakçıların yaptıkları bu sür- atin fevkalâdeliğini anlatmak için saatte 100 kilometre sürtie giden çifte camli trenlerde. otururken bazılarına fenalık geldiğini hatır- latmak kâtidir. 8 şubata hazırlık aray Fener Sekiz şubatta karşılaşacak olan Fenerbahçe - Galatasaray talım- larinm mükemmel kadrolarile şim- diden şimdiden başlayacakları söy- | lenmektedir. Son zamanda harice mağlüp olmak politikasını prensip ittibaz etmiş olan bu iki kulübün spor sahasındaki rekabeti bir tarafa bırakmamış olduğunu sekiz şubattâ görmüş olacağız. Yalnız bu seferki maçın daha mülâyim bir hava içinde ve daha dostane bir şekilde cereyan edeceği tah- i lmektedir. reşin itibardan düşmesi teh bertaraf edilmiş olacaktır. Aynı zamanda birbirine yakın | memleketler güreşçilerinin gidip gelme © masrafiarıda | olimpiyat derecesinde yüksek olmıyacağın- dan tahsısat bulmakta daha İke- lay olacaktır.