17 Mart 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Mart 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

© kilâtı esasiye a'ire 2 " İnhisarlar Tasfiye muamelesi yapılacak Ankara, 17 — Bütçe encümeni inhisar memurlarına ait lâyihada ehemmiyetli tadilât yapmıştır. Bu lâyihanın esbabı mucibesine nazaran inhisarlar tam manasile ticari bir faaliyet göstermemek- tedirler. Yeni lâyihaya göre, inhisar ida- relirine yeni unsurların girmesi için bundan sonra mütekaitlerden inbisarlara Omemur alınmaması lâzımdır. Encümen inhisarlarda düşünülen tasfiyenin daha ziyade memurlar arasında yapılmasın muvafık görmektedir. Maamafih kidemli ve ehliyetli mütekaitler ipka edileceklerdir. Yeni teşkilâta nazaran mesleki, fikri, bedeni kifayetsizliklerinden dolayı açıkta kalacak (inhisar memurlarına tazminat verilecektir. Sui halinden dolayı vazifesine nihayet verilenlere tazminat yoktur. Lâyiha cumartesi günü meclis heyeti umumiyesinde görüşülecek- tir. Bu münasebetle gümrük ve inhisarlar müdürü Rana beyin beyanatta bulunması muhtemeldir. Lâyiha kabul edilirse kanuniyet kesbettikten sonra inhisarlara mü- © tekait memur alınmıyacaktır. Bu kanun neşri tarihinden 933 senesi mayıs nihayetine kadar muteber olacaktır. Teşrii masuniyet Meclis muhtelit encüme- ninin kararları Ankara, 16 — Adliye ve teş- encümenlerinden ; mürekkep encümen bazı mebus- — lar hakkındaki teşrii masuniyeti- “nin ref'i taleplerini tetkik etmiş, - bunların devre sonuna talikini © kararlaştirmıştr. Haklarında karar varilen meb- usların (Omaznunu bulundukları suçlar berveçhi atidir : Sürt mebusu Mahmut bey (neşriyat), Bursa mebusu doktor “Galip bey (darp), Kayseri meb- usu Sait Azmi bey (memuriyeti zamanında ihmal ve terahi), Kü- tahya mebusu Mehmet bey (2a- manı memuriyetine ait bir mesele) © Aydın mebusu Fuat bey (hilâfı kanun beyanname tevzi), Konya mebuau Mustafa Lütfi Obey (kanal tahribi ), Erzurum meb- usu Ahmet bey (hakaret), Muğla | mebusu (Yunus Nadi bey (neşriyat), gene Muğla mebusu Yunus Nadi bey (neşriyat), Koca- eli mebusu Sırrı bey (hakaret), Konya mebusu Sırri bey (sıhhiye kanununa muhalefet) , Bilecik mebusu Hayreddin bey (neşriyat), Çankırı mebusu Talât bey (ha- karet). Darüıfünunda 100 lira asli Maaşlı düderrislerin adedi Ankara 16 — Bütçe encümeni Istanbul darülfünunu 1931 bütçe- sine merbut C defterinden tadilât yapılmasına dair olan kanun lâyi- hasını müzakere ve bazı tadillerle kabul etmiştir. Bu tadilâte göre C cetvelinin Hukuk fakültesi kıs- mında üçüncü derecede 100 lira asli maaşlı müderrisler adedi beşe iblâğ olunacak ve ayni kısımda yedi dereceden 55 lira maaşlı muallim adedi bire tenzil edile- cektir. Bu ilâve edilen dereceye tekabül eden kürsü, Istanbul Darülfünunu 931 bütçe kanununun 9 uncu mad- desi hükümlerine tâbi olmayacak- tır. Kanun neşri tarihinden mute- ber olacaktır. Lâyiha heyeti umu- miyeye sevkedilmiştir. | Bu Sabahki Teleraflar 17 Mart 1» Amerika, yeni teşekkül eden Mançuri hükümetini tanımıyor Şanghayda mütareke aktedildi Londra 16 (Hususi) — Cemiyeti Akvam tahkik olmuş ve tetkikata başlamıştır. Komisyon Şanghayda on gün kalacak ve sulh müzakerelerine iştirak edecektir. Bugünkü içtimada Japon murahhası, Şanghayda muhase- matın kat'i surette tatil edildiğini ve iki taraf arasında bir mütareke yapıldığını söylemiştir. Yeni Mançuri hükümeti henüz hiç bir taraftan tanınmamıştır. Amerika yeni hükümeti tanımaya- komisyonu Şanghaya vasıl ile Çinin tebliği almış yüzde beş fa istikraz aktede Mançuri ve Şanghay muharebeleri cağını, çünkü evvelçe dokuz devletin bir muahede tamamiyet mülkiyesini olduğunu, şimdi Mançuri hükümetini tanımak bu taahhüde muhalif bulunduğunu bildirmiştir. Tokyodan gelen haberlere göre Japonya Man- çuri hükümetinin tebligatına cevaben sadece bu kabul bulunduğunu bildirmiştir. Japonya masrafı için izli 180 milyon yenlik bir dahili ce| Loyd Corcun bir hücumu İngiltere Çin - Japon meselesinde iki yüzlü ve mütereddit hareket etmiş Londra 17 (A. A.) — Son kastalığından tamamen iadei afi- yet eden M. Loyd Çorcun dün Juniyor liberal klübünde vermiş olduğu nutuk, mumaileyhin siyasi hayata avdetini kaydeden bir hadisedir. Liberal lider, ecnebi gazetecileri ve bütün konsoloslar heyetile hıuca- binç dolu bir samiin kütlesi önünde atideki nutku söylemiştir: “ Milli Ohükümet tarafından Cenevrede izahat edilen terki teslihat programı, geçen sene muhafazakâr, liberal ve mesai fırkaları tarafından kabul edilen programdan daha zayıftır. Hali hazırdaki program, Alman- ya ve Rusyanın terki teslihata dair olarak tevdi ettikleri programlar- dan pek az ileriye gitmiş ve Italya, Cemahiri Müttehide ve Fransanın vermiş oldukları prog- ramlardap da çok daha dar bir şümul ve ihatayı haiz bulunmak- tadır. Büyük Britanya için hayati bir ehemmiyeti haiz olan uzak şark meselesinde son zamanlarda gös- terilen tereddüt, zafiyet, iki yüz- lülük herne olursa olsun, Cemi- yeti Akvamın kıymet ve şerefini izale etmek, düşürmek için büyük bir müessir olmuştur. İşte milli | hükümetin harici işlerde yaptığı şeyler.. Londra 17 (A.A. ) — Junior kulübündeki nutkuna devam eden M. Loyd Corç bilhassa serbes mübadeleyi terketmiş oldukların- dan dolayı liberallerden M. Samuel Runcimann ve Sir Jhon Simonu acı acı tenkit etmiş ve M. Mak- donald ile Baldwin hakkında müstebziyane imalarda bulunduk- tan sonra, hüsnüniyet sahibi olan bütün makul insanları hakiki liberalizm bayrağı altında toplan- mağa davet ederek beyanatına nihayet vermiştir. Hububat Fransa bazı hububatı kontenjana tabi tutuyor Paris, 17 (A.A.) — Âyan mec- lisinin ziraat encümeni dünkü cel- sesi esnasında; 1 — Mısır tanesinin kontenjana tabi tutulmasını, 2 — Arpa, yulaf ve çavdar üze- rine mevzu duhuliye rüsumunun 45 franga iblâğını, 3 — Hayvan yemi olarak kul- lanılan ve merkezi Avrupadan gelen mısır tanesine 16-18 frank ve diğer memleketlerden gelen mısır tanelerine 40 frank resim vazını hükümetten talep etmeğe karar vermiştir. Vilâyetler hususi | bütçeleri Ankara 17 (Telefon) — Dahi- liye vekâletinde hususi idareler bütçelerini tetkike memur komis- yon mesaisine devam etmektedir. Bütçelerde bazı tadilât icrasının | | nacaktır. istenmesi kuvvetle muhtemeldir. Yangın Dün gece Üsküdarda bir ev yandı Üsküdarda (Paşa limanında Amerikan tütün deposu yanında Resneli Nazım beye ait 69 numaralı üç katlı evin banyo dairesinden dün gece yangın çıkmış, ev tama- mile yanmıştır. Evin 10 bin liraya sigortalı olduğu anlaşılmıştır. Zabıta yan- gının neden çıktığı hakkında tah- kikat yapıyor. Kavga ve cerh Balıkpazarında Berci ile Abbas isminde iki kişi kavga etmişler, Abbas bıçakla Berciyi yaralamıştır. | Takas Sterlin yerine.. Yavuzu tamir eden şirketin talebi Ankara, 16 — Yavuzu tamir eden Saint Nazaire Fransız şirketi ingiliz lirası üzerinden ödenen taksitler zararını mucip olduğun- dan taksitlerin fransız frangı ile tediyesini, buna mukabil taksitle- rini tenzil edeceğini bildirmiştir. Müdafaai milliye vekâleti bu tek- lifi Şurayı devlete bildirmiştir. Tahdidi teslihat Cenevre 16 (A.A.) — Bu sabah içtima eden tahdidi teslihat kon- feransı bürosu, konferans mesai- sinin 18 marttan İl nisana kadar tatiline karar vermiştir. Fabrikalarda tetkikat Ankara 16 — Milli müdafaa vekili Zekâi bey Millet Meclisi müdafaa encümeni âzalarile bir- likte yarın sabah askeri fabrikaları ziyarete gideceklerdir. Heyet fab- rikalarda bazı tetkiklerde bulu- Takas komisyonu âzaları Ankara, 16 — Münhal bulunan komisyonu (o âzalıklarına Dahiliye vekâletinden Hukuk mü- şaviri Ekrem ve Sıhhiye vekâle- tinden teftiş heyeti reisi Dr. Fuat beyler intihap edilmişlerdir. Yerli mallar sanayii sergisi açılıyor Ankara, 16 (A. A.) — Mili iktisat ve tasarruf cemiyeti mer- kezi umumisi önümüzdeki mayıs ayı zarfında Ankarada bir yerli mallar sanayii sergisi açmağa karar vermiştir. Serginin devam müddeti ve açılma taribi (obugünlerde tesbit ve ayrıca ilân edilecektir. Müthiş facia Fransada 3 çoc çocuk diri diri yandı Montargis (Fransa) 17 (A.A.)— Petit Journal gazetesinin istihba- ratına nazaran bir panayır arabası içinde kapalı kalan üç küçük ço- cuk kibritle oynarken arabayı tutuşturmuşlar ve kendileri de diri diri yanmışlardır. Yangına kuşanlar, bu 3 yavru- nun kömür haline gelmiş cesetle- rini bulmuşlardır. Ecnebiler kaza merkezinde ve köylerde ticaret yapabilecekler Ankara, 16 — Adliye encümeni Türkiyede Türk tebaasına mün- hasır sanat ve işler hakkındaki lâyiha üzerinde tetkikatını ikmâl etmiş, mazbatasını hazırlıyarak lâyihayı heyeti umumiyeye sevket- miştir. Bu lâyihaya göre ecnebiler | kaza merkezlerinde ve köylerde dükkân açmayacaklarsa da bu gibi yerlerde ticaret ve mübayaat ile iştigal edebileceklerdir. 50 köy su altında Kafkasyada b büyük feyezanlar Moskova, 16 (A.A.) — Kafkas | dağlarına fazla miktarda kar İ yağması oüzerine Kuba nehri | taşarak 50 köyü su istila etmiştir. Ahalinin tahliyesi için tedbirler alınmıştır. 50 seneden beri bu kadar şiddetli kar görülmemiştir. | Izmir mezbahası Izmir, 16 — Mezbaha şirkeli İ heyeti umumiyesi bugün toplan- mıştır. İçtimada yeni idare heye- tine mezbahanın belediyeye devri | için müzakereye girişmek salâhi- yeti verilmiştir. etmiş | Bu sabahki sis Vapurlar ilk seferlerini | yapamadılar | Bu sabah erkenden limanımızı i sis kaplamıştı. Sis daha ziyade Haliçte idi; burada göz gözü göremiyecek “kadar kesifti. Bu yüzden Haliçte vapurlar saat do- kuza kadar muntazam işliyeme- miştir, İlk seferler yapılamamıştır. Bundan başka küçük sandallar ve romorkörler de müşkilât içinde sefer yapmışlardır. Sis limanın bir kısmında, Saray- burnu ve Haydarpaşa sahasında daha hafifti. Buna rağmen Kadı- köy vapuru ilk seferini yapamadı. Adalar hattı ve Boğaziçi sefer- lerinde bir ariza olmamıştır. Sis saat ona doğru dağılmıştır. Bugünkü hava Yeşilköy rasat merkezinden ve- rilen malümata göre bugün hava yarı açık yarı bulutlu olacaktır. Rüzgâr şimal istikametinden ese- cektir. Gece hararet 0 olmuştur. Bu sabah 6 ha 6 dereceydi. Rüya ç görmüş Şeyh Esadın ruhu hâlâ yaşıyormuş Rüstemiye vapuru hakkındaki tahkikat devam etmektedir. Dün isticvap edilen birinci makinist Ethem bey gayet şayanı dikkat şeyler söylemiştir. Ethem bey ifadesinde: — Bundan bir buçuk ay evel Batuma sefer yapıyorduk. Kaptan beni çağırdı: — Bu gece bir rüya gördüm tabir edeceğim!. Diye cebinden bir kitap çıkardı. Kitabın içinde sakallı bir adamın resmi vardı. Sordum; —Tanımıyor musun. Şeyih Esat efendi. Nahak yere Menemende asıldı amma ruhu yaşayor. Dedi ve nakşilerin huruç zamanı geldi- ğinide ilâve etti. Bir müddet sonra da islâm kongresinden, kon- grenin hükümetimizden mukaddes emanetleri istediğinden bahsetmeğ: başladı. Biz de kendisini zabıtaya ihbar ettik., demiştir. Kaptan Sabri efendi hakkındaki bu iddiaların doğru olup olmadığı tahkikat neticesinde anlaşılacaktır. Kaptan Sabri efendi de gemide makinist Etem beyle arkadaşları- nın kaçakçılık yaptıklarını iddia etmektedir. | . | Sahtebilet! Elindeki biletin numaralarını değiştirmiş! Ibrahim ismine birisi evvelki gün tayyare piyango baş bayii Ventura efendiye giderek ikramiye isabet eden 12343 numaralı biletin nısfının kendisinde olduğunu söylemiş ve bileti verip parasını istemiştir. Ventura efendi bundan şüphlen- miş ve bileti tetkik edince bunun asıl numarası 12444 iken tahrif edilerek 12343 yapıldığını gör- müş ve polise haber vermiştir. Ibrahim yakalanmıştır. Yol inşaatı Belediye ve idarei hususiyenin 931 bütçesile inşasına karar ver- diği yol inşaatından bir kısmına kış münasebetile ya hiç başlana- mamış, yahut inşaat yarıda kal- mıştı. Havalar açılıp kar kesildiği için bu inşaata tekrar başlanmıştır. Belediye, alâkadarlarla inşaat müteahhitlerine yaptığı tebliğatta eldeki yol işaatının behemehal nisan sonuna kadar bitirilmesini ve mayıs içinde kat'i kabullerinin yapılacağını bildirmiştir. Pn suretle 932 bütçe zamanına hiç. yol inşaatı bırakılmayacaktır.