17 Mart 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

17 Mart 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

TA A Ee ma miyeceğim., Memlekete yi malların sokulması, hangi ların sokulmaması lâzım gek pi de anlatmıyacağım... Serbest ükler, kapalı kudutlar, bey- İmilel piyasa beni bugünlük adar etmiyor. Sadece, lisanımıza daha bir iki “evvel giren şu kontenjan ilimesinin münasebetsizliğini an- cağım. Bu kelime, fransızcada Contin inf suretinde yazılır, harflerinin insızcadaki verdiği sedaya göre njan okunur, Halbuki con- İzent kelimesi, yalnız fransızcaya nhasır değildir. Her garp lisa- hda vardır. Her millet, bunu, ina mutabık yazar, kendi harf- inin tasavvutuna göre okur. meyanda olarak, Rus'lar bizim gün Kontenjan dediğimiz keli- ye kontingent derler. Biz şayet, Türkçemizin şahsiye- i gözetmek isteseydik, henüz İk kaç ay evel türkçeye kabul ip de, bugünlerde iktisadi buh- n sebebile mütemadiyen gâze- imize geçirdiğimiz kontenjan mesini confingent diye yazacak öylece (o telâffuz edecektik. lbuki, o münevverlerimizin zih- İyetinde fransız bars kapitülas- onun maalesef silinmez izleri skilen, bir kelime fasih olsun , onu, arap'ların acem'lerin dicine göre okurduk. oltalar, ayın'ları çatlatırlardı. Şuara, farisi imaleleri dört elif tarı uzatırlardı. Dilimize giren arabi ve farisi “glimeleri o bugün artık türk- eleştiriyoruz. oAyın'ları gayın" 1, ha'ları, bı'ları arap'lar ve m'ler gibi okuduğumuz yok. âkin, genede başka bir milletin vidini taklit zihniyetinden hâlâ Odurtulamadık: Bu sefer de fran- iz'ların (o talâfluzunun omukallidi line geldik. Bir beynelmilel limeyi onlar nasıl talâffuz eder- rse — kulaktan dolma — o şe- ilde lisana alıveriyoruz. Contingent'e bugün bizim kon- »jan demesrizle, dün, bir softa- n ayın'lar çatlatması arasında rrece fark yoktur. Biz bugün softaların çatlak ayın'larile nasıl alay ediyorsak üstakbel nesilde bizim konten- mn öyle alay edecektir. Vâ - Nü Kaçak eşya Fenerde Itrahim efendi ismin- e birinin evinde gümrükten ka- yılmış eşya bulunduğu haber hrımış, evde yapılan araştırmada tane halı, bir kür: derisi 4 j r şarp bulunmuştur. İbrslim efen- ji hakkında tah'tikat yapılıyor. İkramiye Belediye dava açmak için hazırlanıyor Şurayi (odevlet, (o defterdarlık memurlarından bazılarının idarei hususiye o varidatından aldıkları ikramiyelerin kanuni olmadığına karar vermişti. Bunun. üzerine verilen (o paranın istirdadı için ikramiyenin Okimler (tarafından alındığı sorulmuş, fakat defter- darlık resmen cevap vermemiştir. Şimdi belediye bu işi takip etmeye (o başlamıştır. £ Belediye, verilen 18 bin lira ikramiyenin geri alınması için teşebbüste bulunmuştur. Defterdarlık isimleri bildirmezse muhasbi mesul sıfatile eski defterdar Şefik bey aleyhine dava açılacaktır. Maliye vekâleti, şurai devletin kararına rağmen alınan ikramiye- lerin kanuni olduğu fikrindedir. Eğer meclis bu yolda bir karar verirse o zaman davadan vaz geçilecektir. EL çabukluğu! Havyarlar nasıl kömür tozu olmuş? Levi ve Eşref isimlerinde iki kişi tevkif odilmiştir. Bu iki kişi sahtekârlık ve hırsızlık cürümle- rinden maznundurlar. Bir kaç gün evvel limanımıza gelen bir vapur, Levi ve Eşref efendiler namına bavyar getir- mtştir. Bunlar vapura girmişler ve el çabukluğile havyarları alıp üzerlerine kömür tozu dökmüşler, bu suretle bhavyarların hepsini kömür tozu gibi göstererek vapur- dan çıkarmışlardır. £ Havyarlar vapura verildiği zaman tabii sigorta' ettirilmişti. Bu iki açık göz, havyarlarını vapurdan çıkardıktan sonra sigor- ta şirketine giderek vapurdan havyarlarının çalındığını söylemiş- ler ve sigorta bedelini istemişlerdir. Iş mahkemeye kadar aksetmiştir. Hâdise üzerine yapılan tahki- katta meselenin, yukarıda anlat- tığımız şekilde mürettep olduğu meydana çıkarılmıştır. Levi ve Eşref efendiler yakalanarak adli- yeye teslim edilmişlerdir. Bir tapu sahtekârlığı muhakemesi Tapu muamelâtında bir ev sahtekâlığından maznun Osman efendi isminde bir memur mah- kemeye verilmişti. Osman efeadinin muhakemesi Birinci ceza mahkemesinde biti- rilmiştir. - Mahkeme neticesinde cürüm sabit olduğundan Osman efendi bir sene müddetle “hapse mahküm olımuştor. ii N LA ŞEHİR HABERLERİ Zehirli gazlar Gaz maskeleri taşınması hakkında talimatname Sanayi erbabile itfaiyenin sıh- hatlerini koruma talimatnamesinin tatbikine başlanmıştır. Bu talimat- Hameye göre her zaman zehirli gazlarla temasta bulunan kim- seler iş esnasında ( behemehal maskelerini taşıyacaklardır. Alelâde ahvalde zehirli gaz zuhur etmeyip yalnız kaza vuku- unda zehirli omaddelerin hasıl olması muhtemel olan yerlerde maskeler ihtiyat halinde bulundu- rulacak ve kaza vukuunda derhal istimal edilecektir. Kaza vukuu daima ihtimal dahilinde olan yerlerde meselâ maden ocakları, itfaiye ve gaz hanelerde ayrıca birer can kurta- ran kıtası teşkil edeceklerdir. 7 buçuk sene hapis Temyiz, mahkemenin kararını tastik etti Bundan bir müddet evvel Kadıköyünde Cemal isminde bir sabıkalı, polislerle kavga etmiş, kavgada Acıbadem polis merkezi komiser muavini Bican ve Kurba- ğalıdere komiser muavini Süley- man efendiler tabanca ile Cemali öldürmüşlerdi. O zaman Bican ve Süleyman efendiler idam talebile ağır ceza mahkemesine verilmişler ve mu- hakeme bitmeden bunlardan Bican efendi ölmüş, Süleyman efendinin muhakemesine devam edilmiş ve maznun 7 buçuk sene hapse mahküm olmuştur. Bu karar evrakı (temyizden gelmiştir . Temyiz mahkemesi müddei umumiliğin talebini red- dederek, failin gayri muayyen olmasından dolayı mahkemenin verdiği 7 buçuk sene hapis ka- rarınt tastik etmiştir. Bir cerh mahkümu Bundan bir müddet evvel Kü- çükpazarda Şerif isminde birisi karısı Hayriye hammı 11 yerinden ağır surette yaralamış ve yapılan muhakemede 12 buçuk sene hapse mahküm olmuştur. Şerif hapishanede basta oldu- gunu iddia etmiş ve yapılan muayene neticesinde cezası iki defa altışar ay tescil edilmişti. Şerifin son defa tescil müddeti de bitmiş ve gene hasta olduğunu iddia ederek tekrar tecili için müracaatta bulunmuştur. Mahküm yeniden sıkı bir mu- ayeneye tabi tutulmuş ve hastalığı sabit olduğu cihetle tekrar altı ay müddetle cezasının teciline karar verilmiştir. Amca Beye göre... Belediye bütçesi Varidat bütçesi basılmak üzere matbaaya verildi Şehir meclisi daimi encümeni, 932 senesi varidat bütcesinin tet- kikini bitirmiş ve bütçeyi mat- baaya vermiştir. Gerek belediye, gerek idareyi hususiye bütçele- rinde geçen seneye nazaran mü- bim mıktarda varidat noksanlığı vardır. Masraf bütçesi varidat bütçe- sine göre hazırlanmaktadır. Mas- raf bütçesinde bu sene hiç bir yenilik yoktur. Geçen sene bütçeye konan ve yap:lamayan işlerin bu sene ikma- line devam edilecektir. Bu sene mümkün olduğu kadar yol inşaatına ehemmiyet verile- cektir. Bütçede kadro meselesine de ehemmiyet verilmiştir. Bu sene hariçten memur tayin edilmiyecek nakil suretile münhallere tayin edilecek olan memurlar, yeni tayin (o edilecekleri 5 memurinin maaşı yüksek te olsa eski maaş- larını alacaklardır. . Kokain, esrar Zabıta iki kişiyi tevkif etti ei Son zamanlarda bazı kimselerin ötede beride gizli esrar, eroin ve kokain satmakta oldukları nazarı dikkati celbettiğinden zabıta bun- lara mani olmak üzere yeni ted- birler almıştır. Şüpheli yerler ve buralarda (dolaşanlar sıkı bir kontrol altına alınmıştır. Evvelki gece Beyoğlu polis merkezi Setrak ve Nadir isminde iki kişiyi OBeyoğlunda kokain satarlarken yakalanmıştır. Her ikisinin de üzerinde eroin ve kokain bulunmuştur. Setrak ve Nadir adliyeye teslim edilmişler, evrak 7inci istintak dairesine verilmiştir. Elindeki eşya ile tutuldu Taksim polis merkezi, Ferhat ismiade bir hırsız yakalamıştır. Buj adamın muhtelif hırsızlık cürümlerinden bir çok sabıkaları vardır. Ferhat dün gece de Taksimde kömürcü Hüseyin efendinin dük- kânının kilidini açarak içeriye gir- ve kantar, terazi, daha bazı eşya alıp: çıkmıştır. Fakat tam kaçacağı sırada polis devriyeleri tesadüf ederek hırsızı elindeki eşya ile beraber yakalamışlardır. Ferhat adliyeye verilecektir. Gizlendikleri yerde bulundular Zabite, muhtelif hırsızlık vaka- larından maznun Nuri ve Ali Riza isminde iki kişiyi Bülbülderesinde gizlendikleri bir evde yakalamıştır. — Kuş merakı bende rahmetli pederden kalınıdır Anıs3 Bey... . Hay maşşallah şuna k.lel. Er ötse insam gaşyeder... bak | .. Hele şu!.. Bir fasıl yapsa insanı mesteder... .. Ya şu. Ya şul.. Bir teren nüme başlasa insanı hayran eder!.. Zevk ve dayak Bundan bir müddet evvel kılı- bıklık Oo meselesi ohakkında bir anket yapmıştım... Şimdi aklıma yeni ve eğlenceli bir anket mevzuu geldi. Fevkalâde kılıbık olan kocalara sormak : — Zevcelerinizden nasıl dayak yersiniz ?. Meselâ şehrin yüksek tabaka- sına mensup fevkalâde şık ve zenginliği ile özenen bir bey: — Efendim bendeniz iyi cins bastonlarla dayak yerim... Ucu altın saplı hezaran o bastonla dayak yemesini pek severim... — Süpürge sopasını nasıl bu- lursunuz beyefendi ?... — Ooooo... Ridikül.. Ridikül., Pek sert?.. Hezaran obaston- dan başka bastonlarla dayak yemek âdetim değildir. Bilhassa sapının da altın olması şarttır.. Sonra gece bastonu olması da lâzımdır.. Ucu topuzlu.. Yahut da muhatabınız ( eski bir şair.. Size hemen cevap veri- yor: — Hezaranı sevmem.. Gül ağa- cım tercih ederim.. Malüm ya gül ağacı hem daha hafif, hem daha şairanedir.. Bu sefer sabık bir arabacıya rasgeliyorsunuz.. Dayak hakkında izahat veriyor: — Ben bastonlardan ve sopa lardan hiç birini sevmem... Kam- çının zevki başkadır.. Hem de sıhhate de iyi gelir.. Ben vücu- duma biraz düşkün olduğum için kamçıdan pek hoşlanırım.. Bütün keyif erbabına da kamçıyı tavsiye ederim. Zevcesi çamaşırcı olan bir kılı bık görürsünüz, derhal başlar : — Aman efendim.. Bir kere tokaçla dayak yeyin.. Bir kere tokacın. zevkini dadın başka hiç bir şeyle dayak yemek istemez- siniz.. Ne bastonu, ne de kamçıyı bir daha sırtınıza değdirmezsiniz Alimallah.. “lile tokaç olsun! Tokaç isterim. diye ayak dirersiniz. Gördünüz mü? Dünyada ne kadar insan varsa o kadar zevk vardır derler.. doğrudur. Zevk meselesi bu.. Karışılmaz.. Hikmet Feridun ABONE ücretleri pl Türkiye Ecnebt 1400 kuruş (o 3700 kuruş 1 >» M0 >» 0 > 300 > 150 > vimelim xy Abone ücretleri doğrudan EE doğruya AKŞAM idaresi nammna gönderilmelidir. Adres. tebdili için yirmi beş ku ruşluk pul göndermek lâzımdır. BENELİK G AYLIK SAYLIK 1Ayuk Zilkade 10 — Kasım:131 S. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı. & 10,12 11,53 65 928 12 hi Va, 4,30 6,10 12,22 15,45 18,17 194708 A amam lm Idarehane: Babıâli civarı Acımusluk sokağı No. 13 A.B. — Bunlar bir kuş'bilirim ki, kond — O ne kuşu öyle? A. B. — Devlet kuşu devleti. mi azizim, ben yeri ihya eder,