21 Mart 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

21 Mart 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 İnhisar idareleri Komisyon vazifesini Bitirdi, rapor Ankaraya gönderiliyor İnhisar idareleri müdürü umumi- lerinden müteşekkil komisyon dün akşam vazifesini bitirmiştir. Ko- misyon inhisarların tevhidinden sonra idarelerin ne şekil alacağıma dair hazırladığı raporla, yeni kad- royu son bir kere daha gözden geçirmiştir. Rapor ve kadro bugün Ankaraya gönderilecektir. Yeni kadro inhisarlar vekâletince tas- dik edildikten sonra mayıs ayı içinde tatbike başlanacaktır. Yeni kadroya nazaran bir inhi- sarlar umumi müdürlüğü teşkil edilecektir. Umumi müdürün bir de muavini olacaktır. Umumi mü- dürlük tütün, müskirat, barut, tuz kısımlarına ayrılacaktır. Bu kısım- lardan her birinin birer müdürü olacaktır. Tevhide dahil — şubeler bu kısımların müdür, I raptedilecektir. Bu şubeler me tütün depo- sları, imalâthanelerdir. Muhasebe, hukuk işleri, memu- rin, satış, teftiş, inşaat, nünakasa, vezne, mübayaa komisyonu kısım- ları umumi müdürlüğe merbut olacaktır. Tevhitten sonra 1000 kadar memurun açıkta kalacağı anlaşıl- maktadır. Tütün inhisarının taşra teşkilâtile — birlikte (7000 me- muru vardır. Diğer inhisarlarda da 2000 memur vardır. Reji zamanında ise tütünde 2000 me- mur vardı. Açıkta kalacak memur- lardan iki sene hizmeti olanlara birer maaş, bundan fazla hizmeti olanlar için de her seneye karşı maaş nisbetinde tazminat verilecektir. Tazminata ait lâyiha meclisin ye günkü içtimamda mü- ere edilecektir. Bu sırada lâ- yiha da mütekaidine dair olan maddenin ilgası için bir teklif yapılması ihtimali kuvvetlidir. Bu gibi devlet teşkilât kapıla- rının mötekait sınıfına kapanması teşkilâu oesasiye kanunile kabili telif görülmemektedir. — © Trenler Ankara - Haydarpaşa treninin hareket saatleri değişiyor Ankara, 20 — Bir mayıstan itibaren Ankaradan Haydarpa- şaya ve Haydarpaşadan Anka- raya hareket eden trenlerle keza Ankaradan hareket eden muhte- lit katarın hareket - saatleri deği- şecektir. Ankaradan akşam altı buçukta hareket eden tren 6,42 de hare- — ket edeck ve sabah 9,55 de Haydarpaşaya (O muvasalat ede- cektir. Haydarpaşadan tren saat on sekizde kalkacak, sabah onda Ankarada bulunacaktır. Mubhtelit katar 1l de kalkarken 12/25 te hareket edecektir. Bundan maada Haydarpaşa ile Nuseybin arası şimdiye kadar 61 saatte Okatedilmekte iken bir Mayıstan itibaren Toros sür'at katarı bu mesafeyi 50 saatte kat- edecektir, ki bu suretle Bağdat ve Mısır istikametlerine gidecek olanlar bir gün kazanmış olacak- lardır. Merhum Hikmet bey Vefatımı yazdığımız esbak mat- buat müdürü umumisi Hikmet beyin cenazesi dün Kadıköyündeki hanesinden Abmet mezarlığına defuedilmiştir. Cenazede birçok zevat hazır bu- lunmuştur. kaldırılarak Karaca | İnhisarlar birleşiyor Nisan ayı zarfında tasfiye yapılacak, nakil eylülde olacak lahisar- ların (o birleştirilmesi (o hakkında Istanbulda inhisar müdürlerinden mürekkep komisyonun hazırladığı Ankara 21 (Telefon) — rapor, bazı noktalarınm ikmali maksadile, vekâletçe komisyona iade edilmişti. Vekâlet komisyondan bilhassa bu rapor mündericatına göre tevhit halinde tastiki elzem görü- len yeni kadronun sureti tanzi- mine dair bir de kadro projesi hazırlanmasını istemiştir. Komisyon kadro projesini hazır- lamış ve diğer noksanları ikmal etmiş, hazırladığı esasların bir kısmını evvelki gün gümrük ve inhisarlar vekâletine gündermiştir. Mütebakı kısmın da bu günlerde İmesine intizar edilmektedir. Vekâ âlet kadro projesi üzerinde cüzi tadilât yapmak suretile heyeti öleye tevdi projeyi edecektir. Gümrük ve inbisarlar vekâleti Millet meclisinde perşembe günü ikinci müzakeresi yapılacak olan kanun İâyihası mucibince, yeni mali seneden evel inhisarlarda lâzım gelen tasfiye muamelesine tevessül edecektir. Nisan ayı zarfında daha şimdi- den miktar ve şahısları taayyün etmiş bulunan memurlar, tasfiyeye tabi tutulacak ve kendilerine kanunda musarrah tazminat verilecektir. Tasfiye edilecek memurların kısmi azam: tütün inhisarında bulunmaktadır. Ve bunların ekse- risi mütekaitlerdir. Vilâyetler de dahil olmak üzere inhisarların tevhidi suretile tas- fiyeye (o uğrayacak (memurların adedi Obeşyüzü geçmiyecektir. Tevhit muamelesi tatbik edildik- ten sonra Ankaraya nakilleri takarrür eden dairelerin eylül ve teşrinievvel ayında hükümet merkezine getirilmeleri muhak- kaktır. Mecliste (o birçok mebuslar ve gümrük ve inhisarlar vekâleti, per- şenbe günü meclisten çıkacak kanun lâyihasında mütekaitlere dair olan hükme taraftar değildirler. Zira vekâlet halen inhisarda bulunan mukayyit mumurlar arasında bir kısım mütekaitlerin bulunduğuna kani olduğu kadar bundan sonra da daima buz vaziyette (o bulunacak vatandaşlar arasında istifade edi- lecek memurların bulunacağını ve binacnaleyh inhisar idarelerinin bunlara kayıtsız ve şartsız kapalı bulunmasının doğru olamıyacağı mütalâasındadır. Çin - Japon müzakeresi müşkül bir safhada Londra, 02 (Hususi) — Şanghayda Çin ve müzakere devam ediyor. Bir mütareke aktı icin Çinliler tarafından anlaman teklifleri Japonlar kabul etmişlerdir. Yalnız Japon kuvvetlerinin imtiyazlı mıntakadan çekilmesi talebine itiraz etmişler, bunu katiyen kabul etmeyeceklerini bildirmişlerdir. Japon murahhasları arasındaki bir Çinliler bu noktada ısrar ettikleri için vaziyet karışık bir şekil almıştır. Diğer taraftan Çinliler ve Mançuri halkından çoğu Cemiyeti akvama müracaat Japonların elinde bükümetinden şikâyet etmişlerdir. ederek bir alet olan yeni Mançuri Mali vaziyet Salı günkü “ müzakere çok mühim olacak Ankera 21 ( Telefon) — Halk fırkası grubunda salı gününden itibaren mali ve iktisadi vaziyetin tetkikine başlanacaktır. Bekârlar- p dan vergi oalınması hakkında Yozgat mebusu Süleyman Sırı beyin (o teklifide bu (meyanda görüşülecektir. Fırka içtimaıda bağyeki, ma- liye, gümrük ve inhisar vekilleri mali meseleler hakkında izahat vereceklerdir. Iktisadi o mesleler dolayısile de iktisat ve ziraat vekillerinin beyanatta bulunacak- ları söyleniyor. Müzakere maliye tetkik komis- yonunun hazırladığı rapor ve ra- por üzerinde hükümetin yaptığı tetkikata göre, fırkaya teklif edeceği esaslar hakkında cereyan edecektir o müzakeratın hararetli olacağı bir çok hatiplerin bu mü- nasebetle söz alacakları tahmin edilmektedir. izmirde bir kaçakçı şebekesi ele geçirildi Izmir, 20 — İlya ismindeki bir yahudi çocuğunda yakalanan iki paket kaçak tömbeki mühim bir kaçakçı şebekesinin ele geçmesini intaç etmiştir. Acem Hüseyin, acem Mustafa, Çeşmeli Hasan ve İştipli Hasan- dan mürekkep kumpanya efradı- nm evleri birer birer aranmış, külliyetli kaçak tömbeki bulun- muştur. Kaçakçılar adliyeye veril- işlerdir. Feyezan, grip Romanyada gripten ölenler pek çok Bükreş, 21 (Hususi) — Karların birdenbire ; erimesi (o yüzünden Transilvwwanyada nehirler taşmış, birçok arazi su altında kalmıştir. Bu havalide bir müddettenberi hüküm süren grip çok tevessü etmişlir. Halkın büyük bir kısmı hastadır. Birçok şehirlerde grip yüzünden ölenler vardır. ; Graf Zeppelin Amerikaya haraket etli Berlin, 21 (Hususi) — Graf Zeppelin bu gece cenubi Ame- rikaya hareket etmiştir. Fındık fiatleri Trabzon 20 (Hususi) — Fındık fiatleri 26 kuruştan 31 kuruşa fırlamıştır. Son sözümüz Ne telefon, ne de tehdit vaki değildir Bir müddetten beri intişara başlıyan ve uydurma haberler neşrederek kendisine sürüm temi- nine çalışan bir gazete var. Bu gazete Alman sefareti müsteşarı- nın Göte hakkında bir yazıdan dolayı gazetemize telefone ederek bir takım tehditlerde bulunduğunu yazmıştır. Bunun üzerine böyle bir hadisenin katiyen vaki olma- dığını söyledik. Fakat bu gazete yazılarında ısrar ederek “ hâdise vakidir ,, diyor. Biz de tekrar ederiz ki Almanya sefareti müsteşarı ne gazetemize telefone etmiş, ne de tehditte bulunmuştur. Bu gazete açıktan açığa yalan söyliyor. Bizim son sözümüz budur. iş kanunu Yüksek iş istişare heyeti teşkil ediliyor Ankara, 21 (Telefon) — Iş ka- nunu projesine göre bir yüksek iş istişare heyeti teşkil edilecektir. Bu heyet iş sahiplerile işciler ara- sındaki münasebetlere müteallik her mevi Omeseleleri (| tetkik ve mütalâa beyan edecek, iş ve maişet şartlarının ihzarı hakkında tedbirler alacaktır. He- yete iktisat vekili riyaset edecektir. Heyet şu azadan mürekkeptir : Her intihap devresi için mec- lisçe intihap olunacak üç mebus- tan, iktisat vekâleti umum mü- dirleri ve bukuk müşavirinden ve sıhhat ve içtimai muavenet vekâleti sıhhat umumi müdirinden, nafıa demiryollar umumi müdirin- den istatistik, sigortalar birliği umumi omüdirlerinden, o hukuk fakültesi tarafından intihap edi- lecek bir profesörden, işçilerden bir sene için, aralarında intibap edecekleri on âzadan ve iş sigorta mesailinde ihtisasile tanınmış ve iktisat vekili tarafından intihap edilecek bir mütehassıstan mü- rekkep olacaktır. Dahiliye vekili geliyor Ankara 20 — Dahiliye vekili Şükrü Kaya bey hususi işlerini takip için ağlebi ihtimal yarın akşam Istanbula gidecektir. Ibrahim Tali bey Ankara 21 — Birinci umumi müfettiş Ibrahim Tali bey bugün Ankaraya vasıl oldu. Ibrahim Tali bey dahiliye vekâletile temas edecek ve birkaç gün sonra Istanbula gidecektir. İ sevdirmişti. 21 Mart 1923 Muhiddin bey Vali bey dün Ankaradan geldi Bir müddettenberi Ankarada bulunan vali Muhiddin bey dün şehrimize gelmiştir. Muhiddin bey kendisile görüşen | gazetecilere uzun müddet Anka- raya gitmediği içia takip edilecek mubtelif işleri oneticelendirmek üzre gittiğini söyledikten sonra istihlâk kanunu, Karaağaç mezba- hasının arazi işlerini heyeti vekile- den çıkartarak şurayi devlette izahat verdiğini beyan etmiştir. Vali bey, otobüs imtiyazının belediyeye (o verileceğini tahmin ettikiği, bu imtiyaza tramvay şirke- tinin talip olduğundan haberi olmadığını, tramvay şirketi mü- dürünün kontenjana dahil olan bazı malzemesinin Oimrarı için Ankaraya gittiğini, tramvay şirketi bir müddetten beri ziyan ettiğin den zam talebinin reddedildiğini, savahili mütecavire vapurlarının belediyeye devri hakkında bir teklif alınadığını söylemiş ve bazı gazete lerin rivayetlerinden bahsederek riyaseticumhur kâtibiumumiliğine yahut Ibrahim Tali beyle becayişine ve bir tren kazasına maruz kak dığına dair olan şayialarm doğru | olmadığını ilâve etmiştir. Gazi Hz. dün Habeş murahhasını kabul ettiler Ankara 21 — Habeşistan fev- kalâde murahhası ve büyük elçisi M. Bebjeranda Zellake cenapları dün Gazi Hazretleri tarafından kabul edilmiştir. M. Bebjeranda Habeşistan İmpratorunun mektu- bunu Gazi Hazretlerine takdim ettikten sonra bir nutuk söylemiş- tiştir. Gazi Hazretleri bu nutka verdikleri. cevap ile İmperator Hazretlerine ve Habeş milletine saadet ve ikbal temennisinde bu- Tunmuşlardır. Yeni Belçika sefiri M, Georges Raymond da dün Reisicumhur hazretleri tarafından kabul buyu- “© rulmuştur. oSefir itimatoamesini takdimden sonra bir nutuk söyle- miş. Gazi hazretleride buna cevap vermişlerdir. Eczacılar ve farmakoloğlar birliğinin çayı “ Dün akşam Beyoğlunda Eden salonlarında (Türkiye eczacılar ve farmakoloğlar birliği) tarafından bir çay ziyafeti verilmiştir. Ziyafette Halk fırkası erkânı ile bir çok davetliler, muallimler ve eczacılar vardı. Server Cemal bey Merhumun cenazesi bu sabah limanımıza getirildi Marsilya baş konsolosumuz Ser- ver Cemal bey merhumun cena- zesini hamil olan Theophile Gau- ter vapuru bu sabah erkenden limanımıza gelmiştir. Cenaze Aya- sofya camiine nakledilmiştir. Öğle namazı burada kılındıktan sowra merasimle kaldırılacak ve Sirke- ciye, oradan istimbotla Kadıköyü- ne, Kadıköyünden Erenköyüne nakledilerek Sahrayi cedilte aile kabristanına defnedilecektir. Server Cemal bey merbum Marsilyada bulunduğu kısa müd- det zarfında herkese kendisini Gazetelere Türkiye hakkında yazdığı makaleler, ve verdiği konferanslar ile çok nazarı dikkati celbetmişti. Cenazesinin vapura naklinde büyük merasim yapılmıştır. Şehrimizde “yapılacak cenaze merasimine de bir çok zevat iştirak edecektir.