21 Mart 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

21 Mart 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

21 Mart 1939 Sahife 3 AKŞAMDAN AKŞAMA a a a “Fen kurbanı mı,,? Bir dostumun pederi bu son günlerde vefat etmiştir. Sebebi nedir, biliyor musunuz? Evlerinde bir köpek vardı; adamcağızı 1sır- mış; birkaç gün sonra da hayvan ölmüş, dostumun pederi bunun üzerine telâşa düşmüş; “Ya kö- pekte bir hastalık var idise?,, diye vehme kapıldığı için, berayı ibtiyat, kendine kuduz aşısı yap- tırıyormuş. Bu esnada, betbahtın başından ikinci bir kaza geçmiş, kuduz aşısını yaptırıp eve döner- ken, (üzerine hafif bir buhran gelmiş. Yolda adımlarını idare edememiş, otomobile çarpıp düş- müş, eli kanamış, kana gübreli toprak bulaşmış, ikinci bir vehim: Ya tetanos olursa? Bu sefer, ona birde tetanos aşısı yapılmış iki aşı, vücuda menfi tesir etmiş. Dostumun babası, dört gün kötü- rüm gibi yatakta yattıktan sonra, nibayet sizlere ömür!... Buna, “fen kurbanı...,, deyip geçiyoruz. Gariptir ki, babası “ fen kur- banı,, dostum, az daha, geçen sene bizzat bu “fen kurbanı, rütbesini ibraz ediyordu. Baca- ğında siyatik olduğu için, meşhur tedavi merkezlerimizden birine müracaat etmiş. Kazanabildiği az miktardaki paranın kepsini oraya yatırarak birkaç ay kendine baktırttı. Son usul elektrik teda- vileri... Fakat, son usul tedavi o derece ileri vardırılmış ki (!), arkadaşımın bacağında bir karış- lık bir “elektrik tedavisi yarası,, açıldı. Bu yara, kapanmak bilme- . di. Az daha bacağının kesilmesine ve hattâ dostumun ölmesine sebebiyet veriyordu. Delikanlı, “ fenne kurban... , gidecekti. “Bu çeşit fen kurbanlarının son seneler zarfında pek çoğaldığı dikkatimizi o celbediyor. Meselâ güzel bir genç kızın yüzündeki hafif kılları alacağız diye, yanak- larına ilelebet kapanmıyacak iğ- renç yarala açdılar. Basit bir apandisit neticesi öbür dünyaya göçen meşahir bile eksik değil.., Hatirâtınızı yoklayın, ak- lınıza konudan komşudan, hısım- dan akrabadan daha ne çeşitler gelir. Biz, bu gibi hadiseler karşı- sinda: — Fenne kurban gittil - diyip geçiyoruz. Zira, kulağımıza (o çalınmakta: Avrupa'da ve amerika'da da “fen kurbanları,, varmış... Bizde niçin olması?... Tabii değil miya?... Bizim de şerefimizle mütenasip fen kurbanlarımız olmalı... Fakat, unutmamalı ki, bizdeki fen kurbanları ile oradakiler ara- sında epice fark var: Orada, “Fen kurbanı,, sözü, bambaşka ŞEHİR HABERLERİ Mali sene Şehir meclisinde bu hususta tebdili görüşülecek Devlet bütçesinde olduğu gibi idarei hususiye ve belediyelerde de mali sene haziranda başlar. Belediye ve umumi vilâyet mec- lisleri nisan içtima devrelerinde büdçelerini Oo hazırlayarak tasdik edilmek üzere dahiliye vekâletine gönederirler. Vekâlet bu bütçeyi ya aynen tasdik, yahut tadil eder. Bazı da bir takım ilâveler lüzum göste- rirse mahalli (meclislere veya daimi encümenlerinin bu tadilâta Çittiba etmeleri icap eder. Hak buki bütün bu muamelelerin ek- seriya kısa bir zamanda netice- lenmesi kabil olamıyor. Bazan bütçelerin tasdikiyle iadesi inşaat mevsimi geçtikten sonra kabil oluyor. Istanbul belediye ve idarei hususiyesinin işleri, diğer şehirlere kıyas kabul etmiyecek derecede geniş ve çok olduğu için inşaata taalluk eden işlere başlanması, inşaat mevsiminde kabil olamı- yor. Bu itibarla şehir meclisi âzasında bazı zavat, belediye ve idarei (ohususiye için mali senenin haziran yerine martta başlamasını ve bütçenin ona göre hazırlanabilmesi için şehir meclisi içtima devrelerine ait maddelerin tadili için hükümetten temennide bulunmak üzerere şehir meclisin- den karar alınmasını temine çalı- şacaklardır. İhtikâr tetkikatı Ticaret müdüriyeti bazı noktalarda tereddüde düştü Ticaret müdüriyeti ihtikâr hak- kında muhtelif maddeler üzerinde tetkikat (oyapmaktadır. £ Ticaret müdüriyeti (bazı (maddelerde ibtikâr olup olmadığında tereddüt etmiştir. Bir malın fiati ne kadar artırı- lırsa ibtikâr olur? Ticaret müdüriyeti bu suali i t vekâletinden sormuştur. dağlara çarpan bir pilot “fen kurbanı, dır. Lüzumlu bir gazın ciğerler üzerindeki tesirini anla- mak için menfessis bir hücreye kapanup bile bile boğulan bir âlim fen kurbanıdır... Kutupları keşfe giderken ölen insan, fen kurbanıdır. Oradaki fen kurbanları, kendini fenne vakfetmiş, mütaaddi fen kurbanları. Buradakiler, fenden istiane et- mişken, fennin kötü tatbik edil mesi yüzünden, kurbanlık koyun gibi ölüveren /özım kurbanlar... Vilâyet işleri Ankarada daimi bir memur bulundurulacak? Istanbul belediye ve idarei hu- susiyesinin Ankarada ohükümet merkezinde halledilecek daimi bir çok işleri vardır ki bu işlerin ne- ticelendirilmesi için şimdiye kadar Ankara ile ya uzun muhabereler cereyan eder, yahut buradan zaman ozaman gönderilen bir memura takip ettirilirdi. Halbuki bu şekil, işlerin uzamasını intaç ettiği anlaşılmıştır. Bu mahzurun önünü almak ve her iş için bura- dan masraf yaparak bir memur göndermektense buna tekabül edecek aynı masraflarınbir memura vererek Ankarada ikamet ettir- mek daha faideli görülüyor. Bu maksatla 932 senesinden itibaren bütçeye konacak tahsisat ile Istan- bul belediye ve idarei hususiye- sinin Ankarada takip edilecek işleri için bir memur tayini karar altına alınacaktır. Konservatuvar Buakşamilk konserini veriyor Konservatuvar talebesi senelik konserlerine başlıyorlar. İlk konser bu akşam Tepebaşı tiyatrosunda verilecektir. Birinci konseri mu- muallim Seyfettin Asaf bey idare edecektir. Bundan başka beş konser daha verilecektir, bu konserlere muallim ve talebe, aynı zamanda konser- vatuvar talebesinin velileri davet edilecektir. Bundan başka bir pazar günü de, ecnebilere ve sefaret erkânına bir konser verilecektir. Bu seneki konserlerin geçen seneye nazaran daha zengin olacağı ümit edil mektedir. Konsrlerde, yeni olarak, Cemal Reşit beyin halk şarkılarından armonize ettiği havalar vardır. Bu şarkılar bir talebe grupu tarafın- dan teğanni edilecektir. AKŞAM ABONE ücretleri m. — Türkiye 1400 kuruş 1100 70 > < MM 40 > 300 150 » — Ecnebi kuruş 6 AYLIK 3 ArLır J AYLIK yap” Abone ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM Maresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku- ruşluk pul göndermek lâzımdır. Zilkade 14 — Kasım:135 S. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E, 10, 1142 5,59 926 12 o 131 i Hayat pahalılığı Kiralar ve elbise fiatleri yüksek Ticaret müdüriyeti hayat paha- lılığı hakkında ticaret odası tara- fından istatistikleri tetkik etmek- tedir. Bu tetkikat neticesinde bir kaç sene içinde, yalnız erzak fietlerinin ucuzladığı anlaşılmıştır. Giyecek eşyasile ev kiralarında hiç bir fark yoktur. Ticaret mü- diriyeti, mubtelif semtlerdeki ev kiralarını tetkike başlamıştır. Tetkikat neticesinde, kiralarda ihtikâr olduğu tahakkuk ederse, bu gibi apartıman ve ev sahipleri hakkında kanuni takibat yapıla- caktır. Fakat böyle bir neticeye varmak için, yapılacak tetkikat uzun sürecektir. Ticaret müdiriyeti bu hususta belediye iktisat mü- diriyetinden de malümat istemiştir. Kara ağaç mezbahası Mezbaha, buz fabrikası, soğuk hava deposu ve saireden mürek- kep olan Karaağaç müesseselerini idare eden meclisi idarelerinin lağvı ile doğrudan doğruya bele- diye iktisat müdürlüğüne raptedi- leceğini yazmıştık. Meseleyi tetkik eden şehir meclisi daimi encümeni, karaağaç müesseselerini ticari bir mahiyette addetmediği için meclisi idareye lüzum görmemiş ve meclisi idare- nin lağvını daha muvafık görmüş- tür. Yeni büdçe müzakere edilir- ken mezbahanın iktisat omüdür- lüğüne rabtı da şehir meclisine teklif edilecektir. Buğday ihracatı Filistin ve Kıbrısa ihracat yapılabilir Kudüs (o konsolosumuz Ruşen bey, ihracat ofisine gönderdiği bir raporda, buğday tacirlerinin Filistine ihracat yapmalarını tavsiye etmektedir. Diğer bir menbadan gelen ha- bere göre, buğday tacirlerimiz Kıbrısa da ihracat yapmağa teşvik edilmektedir. Kıbrıs ve Flistinde mahsul az yetiştiği için, hariçten buğday ithaline zaruret hasıl olmuştur, bilhassa Kıbrısta kıtlık daha şayanı dikkattir. Amerika omüesseseleri, Kıbrısa külliyetli miktarda buğday sat- maktadır. Ihracat ofisi buğday ihracatile alâkadar müesseselerin Filistin ve Kıbrıs pazarlarile alâkadar olaması için çalışmaktadır. Bu münasebetle Kıbrısta buğday ithal eden mü- esseselerin, (adresleri, (o buğday ticarethanelerine tevzi edilmiştir. Diğer taraftan, Flistinde açıla- cak olan Talaviv sergisine, buğ- day ticarethanelerinin (iştiraki temin edilecektir. Flistin, Türk buğdaylarına rağbet gösterdiği Der erezj Çankırı şairleri Remzi (o kütüphanesi (oÇanhırı mebusu Talat beyin senelerden beri hazırladığı mühim bir tetkik eserini neşretti. “Çankırı, şairleri ismini taşıyan bu eserde şimdiye kadar gelmiş geçmiş bütün Çankırı sairlerinin şiirleri vardır. Dün bu öz eseri karıştırırken köy şairle- rinin ne güzel manzumelerine rastgeldim.. Hele bunların içinde “uyuz, hastalığına dair bir tane vardı. Bayıldım. İşte aynen alı- yorum: Uyuz Destanı i Ey ağalar ben tutuldum uyuza Günden güne akçe bağlar fayıza İlâcını bulamadım ne ise Canım yandım pis uyuzun elinden Ey ağalar uyuz oldum kaşındım Çaresini bulamadım, düşündüm ; Geceleri çok kapıya taşındım) Kurtulmadım pis uyuzun elinden Gün aşınca uyuz ister tımarı Kaşındıkca arsız uyuz şımarı' Kendimde olmasa çalsam şamarı Canım yandı pis uyuzun elinden Kaşınsan kaşınsan tımara kanmaz; Yürüdür sözünü, sözünden dönmez Her yerde bitiyor uyuz tükenmez Perişanım pis uyuzun elindön Akşam oldu ehl ayâlcık yağlandık Birbirimiz çoluk çocuk lâğlandık Tamam üç ay uyuz ile eylendik Kurtulmadık pis uyuzun elinden Gördünüz mü halk mizahını ?. Mizahcılarımızın kulakları çınlasın.. Işte mizah böyle olur.. Hem yerli, Darülâcezede.. Dahili bazı tadilât icra ediliyor Darülâcezenin islâhı ve müesse- seye yeni bir şekil verilmesi etra- fında teşkil edilen komisyon henüz kararını vermiş değildir. Ancak darülâcezede bazı tadi- lât yapılması muvafık görülmüş- tür. Darülâceze hastanesinin dö- şemeleri tahta olduğu için çiniye tahvili muvafık görülmüş ve inşa- ata başlanmıştır. Bundan başka şimdiye kadar darülâcezede bir tecrithane mev- cut değildi. Müesseseye getirilen aceze hamamda yıkandıktan sonra müessesedeki koğuşlara kabul edi- lirdi. Halbuki müesseseye getirilen acezenin malül olup olmadıklarını anlamak, ondan sonra müesseseye kabul edilmek lâzım gelmektedir. Bu maksatla hamamın yanında bir otecrithane inşa edilmeğe başlanmıştır. Bundan sonra Da- rülâcezeye getirilen acezeler bu tecrithanede bir müddet kalacak- lardır. Köylü sigaraları birçok: vilâyetlerde tükenmiş Bir çok vilâyetlerde köylü siga- kalmamıştır. e Trabzon ve : . - e rası bir mama ifade ediyor. Hiç ge Arada hayli fark var, değil pp halde, buğay tacirlerimiz, Talaviv | Gireson köylerinde köylü pahalı şilmemiş bir iklimi tayyare ile mi?... (Vâ - Nü) Agra rap Gia serğisile alâkadar olmamışlardır. sigara almak mecburiyetindedir. geçerken hiç tanınmayan şiddetli Hamiş: M. Şevki beyefendi, arzunuzu Mçimüsiei seher Mani Şimdiye kadar sergiye bir un | Inbisar idaresi köylü sigarası bir bava cereyanına rastlayarak | ifa edeceğim. (VA - Nü) taciri iştirâk et miştir. imalâtını arttıracaktir. —— — —— ——— e — e Misafir — Öyle açıktım ki Amca Bey... ... Kompostodan çıkacağımı A.B. — Aman hazret, dur düşündükçe büsbütün iştahlanı- yorum! öyleyse sana yiyecek içecek fiat- lerini okuyayım!