21 Mart 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

21 Mart 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Urfa cinayeti Imam ortağını nasıl öldürmüş Urfa ahalisini çok müte- essir eden bir cinayet Urfa 16 (Hususi) — Tüccardan Akrap Mustafa efendi arkadaşı ve ortağı Imam efendi tarafından evinin önünde katledilmiştir. Katil, vak'ayı müteakip derhal takibe çıkan polisler tarafindan yakalan- mıştır. oCinayet şöyle cereyan etmiştir. Mustafa ve imam efendiler ticaret o ortağıdırlar. oHesabatın rüyeti esnasında sui tefehhüm hasıl olmuş imam ziyanlı, çıkmış ve bu yüzden. yekdiğerine muğ- ber olmuşlardır. Binnetice bu hesabatın rüyetinden sonra arka- daşlık münasebetile imam Mustafa efendinin evine devam ediyor, gece gündüz beraber geziyorlardı. Evvelki akşam Mustafa efen- dinin evine gelirken, bu ticaret işinden mutazarrır olan Imam asabiyet neticesi olarak tam cümle kapısı önünde Mustafa efendiyi kurşunla katlediyor. Katil. filini, ika ettikten sonra kaçmış ise de yapılan takibat neticesinde yarım saat içinde yakalanmıştır! Ilk tah- kikattaki ifadesinde cürmünü inkâr etmiştir. Katil Imam on dokuz yirmi yaşındadır. Bu. feci vak'a dolayısile halk çok müteessirdir. “Avrupa borçları Eğer Avrupalılar, tediye etmiyecek olurlarsa... Nev york. 20 (A. A.) — Aya- ndan Glass, Amerika'nın hem de kendi menfaatına muvafık olmak üzere borçları tadil etmesini icap edecek bir takım ahval ve şera- it karşısında kalması mulitemel olduğunu beyan etmiştir. Eğer Avrupalılar; bize “Para vermeyiz, diyecek olurlarsa tabit bundan dolayı muharebe açacak değiliz. Esrarengiz cinayet Arabacı Mehmedi öldü- renler kimler imiş? Konya, 19 (Hususi) — Meram köprüsü bağlarında kafası taşla ezilerek öldürülen arabacı Mehme- din uzun zamandanberi katilleri bulunamamıştı. Şiddetli takibat neticesinde katillerin, kayın. bira- deri ve kayın pederi olduğu anlaşılarak yakalanmışlar ve cü- rümlerini de itiraf etmişlerdir. Yaz zeriyati Eskişehir 19 — Son günlerde havaların müsait gitmesi çiftçinin. yüzünü güldürmüştür. Zeriyata azami ehemmiyet ve gayret sar- fedilmektedir. Kışlık zeriyatın geçen seneden fazla olacağı tahmim edil- mektedir. soyguncu altı Kıptı yakalandı Konya 19 (Hususi) — Soygun- culuk yapan altı kıptı geçen gün bazı: yolcuların yolunu çevirerek soymuş ve paralarını almışlardır. Hadise üzerine meseleye “vaziyet eden jandarma failleri, samanlıkta mavzerlerile yakalamıştır. Fransa bizden burçak satın alacak Fransa, bu sene burçak müba- yaa etmek istemektedir. Bu hu- susta: Marsilya tüecarlarından Is- tanbul tüccarlarına müracaatlar vukubulmuştur. GÜNÜN HABERLERİ Sular taştı Sular bazi evlerin bodrum katına girmiş Eskişehir 19 — Cuma ve Cu- martesi: günleri havaların birden- bire soğuması ve müteakiben birdenbire ısınması ve müteakı- ben: yağan yağmurlar yüzünden Eskişehirliler bir an için telâşa düşmüşlerdir. Sari Su birdenbire kabarmış mecrasından taşmağa başlamış ve ertesi günü de aynı Hal Porsokta müşahede edilmiştir. Sular Yalamanın adası civarın daki evlerin bodrum katına doğ- ru yürüdüğü gibi Park sinema sının bahçesinide istilâ etmiş Sal- hane civarındaki evleri tehdide başlamıştır. Hasan bey çiftliğinin bir çok arazisini tahrip eylemiş- tir. Fakat dağlarda pek az kar bulunduğundan ve yağmur devam etmediğinden tehlike kendiliğin- den bertaraf olmuştur. Hasarat yoktur. Dato'nun katilleri Bir erkek ile altı kadın tevkif edildi Seville 20 ( A.A. ) — Sabık başvekil Eduardo Dato'nun katil- lerinden olan Ramon Casenellas isminde bir şahıs ile refakatinde bulunan ve içlerinden birisi kadın olan 6 kişi tevkif edilmiştir. Uzun müddet Rusya'ya iltica etmiş ve cumhuriyetin ilânından sonra İspanyaya avdet etmiş olan Casenellas, Barcelone'dan geli- yordu. oOKomünist (kongresinin inikadı münasebetile bir nutuk söylemek üzere Seville'e gidiyor- du. Casenellas ve arkadaşları Berlinden alınmış pasaportları hamil ediler. Romen arpası Almanyada rüçhanlı tari- feden müstefit olacaktır. Berlin. 30 (A. A.) — Alman hükümeti, rüçhan esasına müste- nit olarak Romanya ile aktedil- miş oaln itilâfın mer'iyet mevkiine girmesine halen biç bir mani bulunmadığını Romanya hüküme- | tine bildirmiştir. Bir çok memleketlerin ve bu meyanda Rusya ve Arjantin'in muhalefetine maruz: kalmış olan bu itilâfname mucibince Almanya, Romanya arpası ithalâtı rusumu- nu “/, 50 ve mısırınithalâtı rusu- munu da */, 60 nisbetinde tenkis eylemektedir. Bükreş hükümeti, henüz Berlin hükümetine cevap vermemiştir, fakat bu cevabı pek yakında alacağını ümit etmektedir. Alman nasyonalist firkası Berlin 19 ( Hususi) — Alman nasyonalist fırkası reisi neşrettiği bir beyannamede, kendi fırkasının Riyaseti Cumhur için yapılacak olan mükerer intihapta namzet iraesinden ferağat ettiğini tebliğ etmiştir. Ispanya'ya ithal edilen ipek- lerin. kontenjantmanı Madrit. 20 (A. A.( — Gace- ta Madrit, Ispanya,ya ithal olu- nan ipekler hakkında bir karar- name neşretmiştir. 20 Mayıs. tarihine Okadar ithal edilecek olan pamuk ve ipek miktarının 25.000 kilogram: ola- cağı tasrih (edilmektedir. Bu miktar, milli iplik fabrikalarına aittir. Balkesirda maarif Orta tedrisat müdürü ne diyor? Yeni bir kaç orta mektep açılacak Balıkesir 18 (Hususi muhabi- rimizden ) — Iki günden beri Balıkesirde bulunan orta tedrisat müdiri umumisi Fuat bey bura- daki müşahedeleri hakkında bana atideki beyanatta bulunmuştur. — Balıkesirde orta tedrisatın matlup randmanda olduğunu ifti- harla söyliyebilirim. Kız orta mektebi talebesinin azlığına meb- ni bu senelerde kız lisesi açıla- mıyacaktır. Fakat orta mektebi bitirip liseyi takip etmek iseteyen kızlarımız hususi surette dört sene çalıştıkları taktirde erkek lisesinde bakalorya imtihanı vere- bileceklerdir: |. Bu O bakaloryada muvaffak olanlar (o darülfünuna kabul edilirler. Muallim mektebi mezunları lise bakaloryasını vererek (mecburi hizmetlerini doldurduktan sonra yüksek muallim mektebine ve yahut darülfünunun her hangi bir şubesine girebilirler. Yoksa mu- allim mektebi mezunlarının imti- hansız odarülfünuna (o girmeleri imkânı yoktur. Mekteplerimizde vasat bir orta tedrisat randmanı müşahede et- tim. Halkın tahsile rağbeti dola- yısile- yeni birçok orta mektep açmak mecburiyetindeyiz. Bunu da derhal nazarı dikkate alacağım. Altın hırsızı Altınlar bulgur çuvalının içinde bulunmuş Konya 19 ( Hususi) — Oburk nahiyesinden uzun Mustafa isminde bir şahıs Hacıonğman köyünde Ali zevcesi Cennet haturun evine girerek 182 madeni altın, iki beşibiryerde: ve bir adet Mahmu- diye altını çalmış ve yapılan takibat ve tahkikat neticesinde Mustafanın evinde: mezkür altınlar bulgur çuvalının içinde tamamen zuhur etmiştir. Fail derhal mah- kemeye tevdi edilmiştir. Şeker fiatleri Giresonda fiatlerin artmasına sebep ne imiş? Yeşil Gireson gazetesinin yaz- dığına göre Giresonda şeker fiatleri artmaktadır. Gireson şeker tacirleri, şeker fiatlerinin artmasını kontenjan listesinde Girsona az şeker tahsis edilmesinden ileri geldiğini iddia ediyorlar. Gireson tacirleri bu münasebetle Iktisat vekâletine: müracaat etmişlerdir. Alman kumpanyalarına açılacak kredi Berlin: 20 ( A.A. ) — Kabine, Hapag ve Mordeutscher ismin- deki iki büyük Alman seyrisefain kumpanyasını kurtarmak için ihzar edilmiş. olan tedbirleri (tasvip etmiştir. Almanya, bu iki kumpanyanın 70 milyon marka kadar açılacak olan kredileri temin edecektir. Azılı bir haydut itlâf edildi Nizip kazasının Kefebostan köyündan olup uzun zamandan beri hafi şekavette (bulunan we şimdiye kadar yedi, sekiz şahsı katletmiş olan şaki Durmuş Ali, Mülâzim Tahsin bey kuman- dasında merkezden gönderilen jandarma Omüfrezesi tarafından köyünde bilmüsademe ölü olarak elde edilmiştir. AKŞAM'ın tefrikası: No: 59 21 Mart 1932 BERE LE LL DIR ZINDAN HATIRALARI DERE ALA ALIŞ GR A Lİ Abdülhamit devrine Muharriri : Ve bu gidiş artık geri dönük mesi zor, imkânsız bir istikamet almış bulunuyordu. Etraftaki (o memnuniyetsizliği , dedikoduları (o görünce hafiyelik usulünü: ihdas etti, Korku onu artık sarmıştı. Herkes kendine düşman biliyordu. Bu (korku onu Beşiktaş sarayından yıldıza sürükledi. Yıldız Istanbul ortasında ayrı bir memleket, ayrı ve mah- fuz bir kale, metruk bir ada gibi idi. Öyle olduğu halde, bir müd- det sonra kendini orada bile kâfi derece tahtı emniyette göremedi. Umumi hoşnutsuzluğu gözden kaçırmayan oAbdülhamit | halkı biraz oyalamak maksadile martın yedisinde, pazartesi günü Beşik- taş sarayında merasimi mahsusa ve bir nutku hümayun ile meclisi mebusanı açtı. 19 mart tarihli Taymis. gazetesi bu tarihi sahneyi şöyle anlatıyor: Dolmabahçe sarayı humayu- nunda dünyada misli gari mesbuk bir temaşadan şimdi avdet ettim. zati hazreti hilâfetpenahi Osmanlı parlamentosunu küşat etti. Avrupa gazeteleri omuhibirlerinden bazı larile Oberaber Obende bugün Mabeyni hümayuna oruhsatyalı duhul olmuş idim. oGalatadan arabaya atlayıp saraya gittiğim zaman vüzera ve ulema ve sair memurin de muvasalat etmekte idiler. Mabeyin baş kâtibi Sait paşanın müsaadesile saraya gir- dim ve beraberimde matbuat dairesi memurlarından biri bulun- duğu halde Mabeyin feriki Sait paşanın dairesine gittik. Biraz sonra saltanat dairesine davet olunduk. Bu daire' sarayın en büyük salon ve'şüphesiz benim Avrupada meşhudum olan bu misillu devairin en enfes ve âlâsı idi. Dairenin nefasetileberaber © çiçekler ve sair tezyinatta mükem- mel idi. Fakat hiçbir resim ve levha. yoktu. Divarlar sütunlar ve kemerler okâmilen ve müzhep olup: yerdede nefis. halılar seril- mişti. Karşıya altın bir taht konmuş, kırma: ve gayet büyük ve zarif bir avize asılmıştı. Davetliler bu daireye giriyor- lardı. Tirdaran al esvapları ve tüylü külâhları ile sıralanmışlardı. Bir tarafta vüzera; diğer tarafta ulema, bunların başında şeyhü- lislâm ve Nakibüleşraf, ve Şerif | Hüseyin paşa, karşı tarafta da şurayı devlet âzası bulundular. Sadriâzam ve vükelâi tahtı hümayuna yakın olup bunların arka. tarafında gayri müslim ruhani reisleri vardı. Başta Iran sefiri olmak üzere bütün sefirlerde oradada hazır- dilar. Nihayet otuz kadar ayan baş- larında reisleri server paşa, dok- san kadar mebusan da reisleri Ahmet Refik efendinin peşinde geldiler. Müslüman ve hiristiyan âza karışık idi. ben onları ayrı oayrı görmek istiyordum. Bu fikrimi Oyanımda bulunan bir paşaya açtım, paşa bana onları gösterecek. yerde : — Bunlar kâmilen Osmanlı- dırlar. Artık müslüman yahut rum ve ermeni ayrı değildir... dedi. Güzel fikir; tebrik ederim. Biraz sonra taht üzerindeki örtü kaldırıldı. ait hakiki maceralar * Abdülhamit, önünde teşrifat umumiye nazırı Kâmil bey bulun- duğu halde içeri girdi. Ve hazır bulunanlara karşı bir müddet şöyle baktı. Geldi tahtın önünde durdu. Sol el kılıncının kabzasında sağ elinde ise galiba okuyacağı nutku tutuyordu. İçeri girerken, dışarıdaki hade- me (şevketinle çok yaşa padişa- hım ) diye bağırıyorlardı. Padişahın yanında biraderleri veliaht Mehmet Reşat, Vahdettin, Celâlettin efendiler vardı, bir tarafa dadamat Mahmut paşa ve mabeyin feriki Sait paşa bulu- nuyordu. Sultan oAbdülhamit elindeki nutku evvelâ sadrazama uzattı, aldı yanında bulunan mabeyn başkâtibi Sait paşaya verdi. Ve nutuk Sait paşa tarafından okun- du; Bu nutuk avrupanın her tara- fında neşredildiğinden tekrara lüzum görmiyorum. Nutkun okunması bitince Suk tan, hazır bulunanlara bir kerre daha adeta mültefitane baktıks tan sonra, hademelerin “çok yaşa!l,, sözleri arasında salonu terketti. Meclisi umuminin resmi küşadi da bu. veçhile tamam olmuş oldü. Padişah siyah elbise giymiş, elle- rine beyaz eldiven geçirmiş, alâ- meti farika olarak ta murassa lıncının kabzası altındı. Top: gürültüleri, muzika: sesleri, ortasında kimse aslin faslını adam akıllı bilmeden bu büyük hadiseden O bahseediyordu. Hava çok: güzeldi; nefis, lâtif bir Istan- bul baharı havası içinde güzel bir gün: geçirdik. Birkaç: gün. sonra ise (Levant- Heral) gazetesinde şu: satırlar da vardı. (*J (Perşembe günü meclisin nizam- namei dahilisi müzâkeratı müna- sibetile: bir mebus. birinci defa olarak yirmi dakikadan ziyade gayet müdekkikane ve. mahirane bir nutuk irat idip beyanı efkâr süşerif mebusu Yusuf Ziya efendi idi. Genç ve parlamento hayatına dair tecrübesi olmamakla beraber söylediği sözler mebusluk sıfatını kemalile haiz bulunduğunu isbat etmiştir. Yusuf Ziya efendinin efkârı ulemadan Bursa mebusu Bahaettin efendi tarafından da müdafaa olunmuş ve her ne ka- dar Bahaettin efendi kürsiye çıkmamış ise de oturduğu yerde güzel söylemiştir. Bu iki zatın gös- terdiği: meharet baisi şükrandır.) Görülüyor ki ecnebiler mecli? müzakeratını dikkatle takip: edi- yorlar; Aynı gazete başka: bir: nüsha- sında Osmanli: mebuslarına hitap ederek; (Arkası. var) (1 Ingiltere sefaretinin Istan- bulda çıkan: gazetesi idi. Harbi umuminin bidayetine kadar intişar et SIHHATiNİZi KORUYUNUZ Avrupa doktorları iç ve dış çamaşırlar için kreponu tav- siye: ederler. Gayet sıhhi ve vücudu bir çok hastalıklardan vikaye ettiklerini buluyorlar. KREPON KULLANINIZ ELEM