15 Haziran 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Haziran 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 15 Haziran 1937 Ekmek meselesi (Baş tarafı birinci sahifede ) iltizam az ekmek çıkaran fırıncı- lar hakkında adliye takibat yap- maktadır. Müddeiumumi Kenan bey dün de bu mesele ile meş- gul olmuştur. Ekmeğin birdembire iki kuruşa çıkmasında yalnız buğday fiatleri amil değildir. 'Buğday fiatlerinin iki üç gün devam eden yükseliş- leri esnasında un fiatlerinin, buğ- day fiatlerine nisbet kabul etmiye- cek derecede yükselmiş oldukları nazarı dikkati celbetmiştir. Buğday fiatlerinin (o yükselmesinden bazı kırmacıların istifade ederek kırma ücretlerini de yükselttikleri tahmin edildiğinden belediye bu hususu tetkike başlamıştır. Izmirde ekmek narhı indirildi Izmir, 14 — Bugün borsada 13 vagon buğday satılmıştır. Fiat yedi on paraile yedi otuz para arasındadır. Belediye iki gün evel tezyit ettiği ekmek narhını tekrar tenzil etmiştir. Darülfünun Mütehassısın raporu etra- fında münakaşalar Bugünlerde, darülfünun muhi- tinde müderris ve muallimler ve talebe arasında, profesör M. Malchenin maarif vekâletine ver- diği rapor pek ziyade mevzuubahis olmaktadır. M. Malchenin raporu hakkında muhtelif rivayetler ileri sürülmektedir. Bir rivayete göre M. Malche raporunda, darülfünun için esaslı ıslahat yapılmasını daha doğrusu darülfünunun yeniden kurulmasını teklif etmiştir. Diğer bir takım şayialar da vardır. Bu sebeple mütahassısın verdiği raporun neşredilmesi arzu Ankara, 15 (Telefon) — Dört teşrinievvel 926 tarihinden evvel mevcut olan vakıflar hakkında bir kanun lâyihası | hazırlanmiştır. Bu lâyihaya göre bu tarihten evvel vücut bulmuş olan vakıflar bu kanunun hükümleri dairesinde idare meclisinin nezaret ve mura- kabesi altında ve evkaf umumi müdürünün murakabesi tahtında mütevellilerce idare olunacaktır. Evkaf müdürlüğünce idare oluna- cak vakıflar şunlardır; Hâlen mazbut bilümum vakıflar, idaresi 'mazbut vakıflar tevliyeti bir makama meşrut olan vakıflar, kanunen veya filen hayrı ve hiz- meti kalmamış vakıflar, tevliyetli vakıf olarak başkalarına meşrut olan vakıflar. Mütevellilerce idare olunan vakıflar şunlardır: Tevliyeti vakıfların kanuni mi- rasçılarına meşrut olan vakıflar, bazı sanat eshabına mahsus vakıf- lar. Cemaat halinde idare edilön vakıflar.. Idare meclisi bir reis ve edilmektedir. Rapor neşredilirse faydalı münakaşalar olacağı söy- lenmektedir. Diğer taraftan M. Malchenin hazır- ladığı raporda darülfünunun muh- tariyeti aleyhinde buluduğuna dair bazı rivayetler meydana çıkmıştır. Bu şayialar darülfünun muhitine büyük bir infial (OD uyandırmıştır. Bazı darülfünun müderrisleri bu mesele hakkında; — Yer yüzünde omuhtariyeti olmıyan tek darülfünun gösteri- lemez. Darülfunun yalnız müstakil olabilir. Aksi takdirde onun bir orta mektepten ne farkı kalır.., demektedirler. Iki köşkte yandı Zabıta yangın hakkında tahkikat yapıyor Kadıköyünde Acıbademde mer- bum Süreyya beye ait ve halen Yakup efendinin tasarrufunda bulunan çifte köşklerden birisi evvelki gece çıkan bir yangında tamamile yanmış, diğeri kurtarıl- mıştı, Yangın söndürüldükten sonra itfaiye (ayrılmış, aradan uzun bir zaman geçtikten sonra yan- gından kurtarılan köşkten bir yangın daha çıkmış ve bu köşk te Otamamile yanmıştır. Yangının böyle arka arkaya aynı yerden çıkarak iki köşkü de yak- ması nazarı dikkati eelbetmiş, zabıta tahkikata başlamıştır. Yanan iki köşk 14 bin liraya sigortalı idi, Bulgaristandaki hadise Bundan bir müddet evvel bazı gazetelerde Bulgaristanda Orecho- vitya sancağı dahilinde bir hadise olduğu, Bulgar ehali tarafından ayni köydeki Türklerin mektebi, camisi yıkıldığı, kadınlara, kızlara, tecavüz edildiği yazılmıştı. Bulgar orta elçiliği bu haberi tekzip etmekte ve mes'elenin alelâde bir zabıta vakası olduğunu vekilleri dün buraya vasıl oldular bir çok zevat tarafından karşılandılar. Iki başvekil,$ Ingiliz ve Fransız heyetlerinin ikamet ettiği otel- lerde yerleşmişlerdir. Bu otellerde, bir kaç güne tamirat konferansı münasebetile derhal hazırlıklar başlamıştır. Cenevrede oturmaları ve oldukça Lozana gitmeleri muhtemeldir. Bu suretle hem Lozan tamirat konferansının, hem Cenevredeki terki teslihat konferansının faaliyeti kadar toplanacak olan 10:-- Heyetlerin takip edilecektir. Tamirat konferansında Italyanın dört âzadan mürekkep olacaktır. Reis ve âzalar baş vekilin göste- receği namzetler arasından heyeti vekilece dört sene için tayin olu- nacaktır. Ikinci sene de meclisi idarenin bir nısfı tebdil olunacaktır. Umumi müdür meclisin tabii âzasındandır. Şimdiye kadar evkafa hesap vermemiş bilimum mütevelliler veya mütevelli heyetleri bu kanü- nun neşrinden itibaren üç ay zar- fında idare ettikleri vakıfların idare menbalarını ve bunların son sene varidat ve masraflarının miktar ve envaını ve tevliyeti hangi maka- mın veya heyetin ne gibi emir ve kararlarına müsteniden ve hangi tarihten beri tasarruf eyledikle- rini gösterir bir beyanname tanzim ve mensup oldukları evkaf dairelerine itaya mecbur olacaklardır. Bundan başka evkaf bütçesi kanununun iki maddesinin tadili Bu Sahkahki Teleraflar Vakıflar hakkında kanun Yeni lâyiha mucibince mühim bazı esaslar konuyor için bir lâyiha hazırlanmıştır. Bu lâyiha meclise (verilmiştir. Lâyihaya göre kazı binalar ve arsalardaki evkafa ait mahlül hisseler müzayede ile ve tenzilât yapılarak diğer hissedarlara satı- labilecektir. Apartıman, mağaza, han, hamam, bostan gibi sırf akar olarak kullanılan evkaf bu kayde tabi değildir. Arcak altında dükkân bulunan meskenler tenzilâtlı müzayede ile hissedarlara satılabilacektir. Satış- taki tenzilât şu suretle yapıla- caktır : Mahlüle ait satılacak binanın veya arsanın nısfı veya nısfın- dan fazlası ise tenzilât yüzde 35, hisse dörtte bir olursa yüzde 40, dörtte birden az his- sesi için yüzde 50 tenzilât yapı- lacaktır. Ancak tenzilâttan sonra 500 liradan fazla olan hisseler bir dafada tediye olunursa o za- manda yüzde bir nisbetinde ve istasyonda içtima zannolunuyor. yakından Başvekillerin Cenevreye gelmesi ikinci bir tenzilât yapılacaktır. Cenevrede siyasi müzakereler Tamirat tediyesinin yeninden tehir edileceği anlaşılıyor Cenevre, 14 (Hususi) — Fransız ve Ingiliz baş- hareket takip edeceğine çok merak ediliyor. Ingiltere ve Fransanın bugünkü moratoryomun uzatılmasını teklif edecekleri zannolunuyor. Italya ötedenberi üzerinden sünger geçirilmesine taraftardır. Daha pek yakında Italyan hariciye nazırı bu zeminde beyanatta bulunmuştur. Maamafih şimdiki vaziyet karşısında çok ısrar etmiyeceği vs muvakkat bir itilâfı, yani tamirat bedeli tediyesinin tehirini kabul edeceği tamirat ve harp borçları Italyanın münasebetile terki teslihat konferansı müzakeratının da daha nasıl bir hattı faal bir safhaya girecği ümit edilmektedir. Londra — Taymis gazetesi Ja- ponya ile Sovyetler arasındaki münasebatı ve Mançurinin şima- lindeki vaziyeti yakından tetkik etmek için Harbin şehrine bir muhabiri mahsus göndermiştir. Harbin Mançurinin rus mınta- kası olup şimdi Japonların işga- linde bulunan Şimali Mançurinin merkezidir. Mubadir gazetesine ilk çektiği uzun bir telgrafnamede diyor ki: Rusya ile Japonya arasında bir harbe ihtimal (verilmiyor. Çünkü bugünkü (vaziyette iki taraf ta muharebeyi tehlikeli görmektedir. Sovyet (ORusyasının O iktisadi Konsoloslarımız Ankara 15 (Telefon) — Cenevre baş konsolosluğuna Celâl Hazım, Kudüs konsolosluğuna Talât Kaya, Tebrize Idris Çora, Marsilya kon- solosluğuna Kudret beyler tayin bildirmektedir. edilmişlerdir. sebeplerden ve diğer bazı düşün- celerden dolayı Japonyaya karşı harbe girmeğe hazır olmadığı zannolunuygr. Şu kadar var ki gelecek kışın iptidalarında vaziyetin sovyetlere daha müsait olması muhtemeldir. Japonların (o şimdiki harekâtı rusların şimali Mauçurideki me- nafiine dokunmakta ise de bu, vaziyetin icabatından neşet eden bir zaruret olarak telâkki edil- mektedir. Japonların Sovyet hududuna yak- laşmak ve orada yerleşmek iste- diklerine delâlet eden emareler henüz görülmemektedir. Harekâtta Defterdarlık memurları Defterdarlık memurları arasında büyük mikyasta değişiklik yapıl- mıştır, Muhtelif şubelere mensup 120 memur otebdil o edilmiştir. Yakında yeni bir tebeddül yapı- lacaktır. Harp ihtimalleri azalıyor Gerek Sovyet Rusya, gerek Japonya şimdilik sulhun devamını istiyorlar bulunan japon kuvvetleri Çinlilerin çete muharebelerine karşı gelmeğe kâfi olmadığından şimdilik japonlar gayet meşgul bulunuyorlar, Mançuride (o emniyetsizlik ve ticari buhrandan dolayı yeni Man- çu hükümetinin varidatı azalmış- tır. Bu sebeple Japonya bu hü- kümetin idari masarifini temin için e külliyetli (miktarda para tahsis etmek mecburiyetinde kal- mıştır. Jakonların askeri masarifi, inti- zarın hilâfında, çok fazladır. Binaenaleyh Japonyanın şimdilik Sovyet Rusyası ile münasebatını karıştıracak harekâttan içtinap eylemesi kaviyyen melhuzdur. Bir batında üç çocuk Izmir, 14 — izmir - Kasaba şimendiferleri memurlarından Ib- rahim beyin refikası bir batında iki kız bir erkek çocuk doğurmuş- tur, Anne ve çocuklar sıhhatte- | dirler. Vilâyetler Yeni bir teşkilât lâyihası yapıldı Ankara, 14 — Dahiliye vek&- leti vilâyetlerin teşkllâtına ait hazırladığı lâyihayı meclise gün- dermiştir. Bu lâyihaya nazaran her vilâyette bir yazı işleri bürosu, bir hukuk işleri bürosu, bir nüfus işleri dairesi bir de jandarma kumandanlığı bulunacaktır. Yazı, hukuk, nüfus işleri dairelerinin ayrı ayrı şubeleti olacaktır. Şimdiki halde yalnız beş vilâ- yette bulunan bukuk müşavirlik- leri bütün vilâyetlere teşmil edi- lecektir. Kazalarda yalnız hukuk işleri bürosu: o bulunmayacaktır. Yeni teşkilâttan sonra vilâyetlerin masrafı 1,095,000 liradan 1,692,000 liraya çıkacaktır. Bundan başka vilâyetlerin miktarı da kırk altıya indirilecektir. Bu suretle yapılacak tasarruf büyüyen teşkilât masrafını korüyacaktır. Emir Faysal Dün Ankarada yapılan harp manevralarını seyretti Ankara 14 — Emir Faysal Hz. bu sabah, refakatlerinde mihman- darları olduğu halde muhafız alayı karargâhını ziyaret etmiştir. Kıtayı teftiş eden Emir Faysal Hz. Balkat sırtlarında alayın tertip ettiği bir harp manevrasını da seyretmiş ve Eskişehirden gelen tayyarelerimizin harekâtını takip etmiştir. Bilâhare yarış sahasına gidilerek orada süvari zabitlerimizin mâni atlayışlarında bulunmuştur. Emir hazretleri gördüğü inti- zamdan ve zabitlerin yüksek ka- biliyeilerinden tebrikâtta bulun- muştur. | Emir Faysal Hiz.nin ziyaretileri Ankara, 14 (A.A) Emir Faysal hazretleri bugün öğleden sonra İsmetpaşa kız enstitüsünü ziyaret etmiştir. Ankara, 14 (A.A. ) — Emir Faysal hazretleri bugün öğleden sonra milli müdafaa ve büyük erkânı harbiyeyi ziyaret etmiş- lerdir, o riyaseticumhur (o kâtibi umumisi Hikmet bey tarafından orman çiftliğinde Prens hazretleri şerefine bir çay ziyafeti veril- miştir. Bu akşam Halkevinde Prens Hz. tarafından bir ziyafet verilecektir. Ziyafete Reisicumhur Hz. de teşrif buyuracaklardır. Maaşatın tevhit ve teadülü Ankara, 14 — Devlet memur- ları maaşatının tevhit ve teadü- lüne dair kanunun beşinci mad- desinin son fıkrasının şu şekilde tadiline dair hükümet millet meclisine bir lâyiha tevdi etmiştir: “Bu madde hükmü asli vazifesi ücretli olan müstahdemlerin deruh- te edecekleri maaşlı muallimlikler maaşlarına ve asli vazifesi maaşlı olup ta daimi ücretli bir mual- limlik deruhte edenlerin ücretle- rine de şamildir.,, M. Balbino Italyan maarif nazırı geldi Italyan maarif nazırı M. Giuliano Balbino bu sabah Stella d'ltelia vapurile şehrimize gelmiştir. Nazır, vali bey, italyan konsoloshanesi erkân! tarafından istikbal edilmiş ve Perapalas oteline inmiştir. Bu gün öğle üzeri vali Muhid- din bey nazırın şerefine bir öğle ziyafeti verecektir. Italyan maarif nazırı şehrimizdeki Italyan mek- tebini ziyaret edecek, ikindi vakti Case d'ltalia'da şerefine bir çay ziyafeti verilecektir. M. Balbino yarın İstanbuldan hareket ede- cektir.