15 Haziran 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

15 Haziran 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

or Sahife © Akşam Kastamonu mektupları Kastamonu bir elma memleketi halini alıyor Mekteplerde imtihanlar yapıldı, iki sergi vücuda getirildi Kastamonu Rumsındı mektebi talebesinden bir grup Kastamonu, 4 (Hususi) — Kas- tamonuda son zamanlarda mey- vacılığa, bilhassa elma yeliştir- meğe çok ehemmiyet veriliyor. Topraklarının hububat ziraaline elverişli olmadığı söylenilen mem- leketimizde son on, on beş sene bu hususta çok mesai sarfedil- miş ve pek iyi neticeler alınmıştır. Bugün denilebilir ki, Kastamonu Türkiyenin (oOmeyva (memleketi halini almıştır. Kastamoninin hemen her kö- yünde meyva ağaçları, bilhassa elma ağaçları göze çarpar. Mey- vacılığı ileri götürmek için her tarafta fidanlıklar tesis edilmiştir. Bazı köylerde öyle fidancılar hasıl olmuştur ki bunların bahçelerinde elli binden fazla fidan sayılabilir. Bunlar yetiştirdixleri fidanların beheri 50 - 100 kuruşa alınmak- tadır. Fidancılar Ankaraya ve civar vilâyetlere de fidan gönder- meğe başlamışlardır. Kastamonide bundan başka bir de idarei. hususiyenin fidanlığı “vardır. Lâğvedilen ziraat mekte- binin bahçesinin yanında olan bu fidanlık 40 dönüm vüsatindedir. Şimdiye kadar yetiştirdiği fidan- ları heveskâr bahçecilere bedava olarak vermiştir. Üç dört sene içinde bu fidanlığın bedava olarak vilâyet halkına dağıttığı fidanların mecmuu on beş bine yakındır. Idarei hususiye, bu fi- danlığı kendi hesabına Almanya- da dört sene tahsil ettirdiği Halkalı ziraat mektebi alisi me- zunlarından: Seyfi beyin eline vermiştir. o Seyfi bey (burasını Avrupadaki nümuneleri gibi mü- kemmel bir şekilde hazırlamak- tadır. Vilâyet dahilinde bu meyva- cılık rağbeti (Oyüzünden (elma istibsalâtı her sene akle hayret verecek derecede © artmaktadır. Geçen sene meyvaların soğuk tarafından tahrip edilmesi yüzün- den istihsalât az olmuştur. Fakat avvelki seneki istihsalât iki milyon kiloya yakındı. Bu sene mebzuldur. Soğuk tehlikesi bertaraf olmuştur; doludan filânda muhafaza edilirse bu sene Kastamonide meyvadan, elmadan bol bir şey görülmiye- çektir. Elma bolluğu her türlü tahminin fevkindedir. Kastomoni elmaları hep Amasya cinsi olduğ ve yetiştirilmesinde de fevkalâde itinalı hareket edildiği için her tarafta büyük bir rağ- bete mazhar olmaktadır. Ne ka- dar bol olşa, kivme arile de hayli mükemmel bağçelerde satıl- mak şartile altı okkadan ibaret bir batman elma, en aşağı bir liraya satılmaktadır. Ineboluda depo edilen bu el- malar orada mükemmel bir tas- nife ve ambalaja tabi tutulmakta çok güzel bir şekilde tanzim edildikten sonra sevkedilmek- tedir. Bu seneki elma istihsalâtının üç milyon kiloyu geçeceği muhak- kak görülmektedir. On sene sonra ise, bu mikdar belki de on misline baliğ olacaktır. Yalnız istihsa- lâtın her sene fazla mikdarda artması muhitte haklı bir endişe doğurmaktadır. O da, ibracat meselesidir. Zedelenmemiş olarak toplanılan elma için hiç bir endişe mevzuubahs değildir. Yalnız ze- deli eimaların çürümeden istihlâ- kini temin işi vardır. Onlar halen pekmez yapılmak suretile sarfe- dilmektedir. Fakat ilersi için bir şarap fabrikası kurmak lâzımdır. (Cidre) namındaki elma şarapla- rını dışarıdan gelenler fevkalade etmektedirler. Çok ucuza mal olacağı muhakkak olan bu işi alâkadar bir da- ire, meslâ, müskirat inhisar idaresinin üzerine almalıdır. Bu suretle memleket dahilinde imal edilmiş ucuz ve nefis, güzel ko- kulu şarap elde etmiş olacak müskirat idaresi para kazanacaktır. Kastamonu mektepleri Mekteplerde imtiharlar bitti. Bu sene imtihanlar çok ciddi yapıldı, vali Murat beyde bazı imtihanlar- da bulundu. Talebenin ders senesi içinde yaptıkları el işlerile beyaz işlerden mürekkep iki sergi de vücuda getirildi. (Sergiler çok rağbet gördü, teşhir edilen eserler pek beğenildi. Bilhassa Rumsındı mek- tebi talebesinin eserleri çok tak- dir edil methüsena Bu asırda Ticaretin ruhu Reklâm! dır Malınızı çok satmak için Akşam'a ilân vermeniz kâfidir. Zira: AKŞAM Bütün Türkiyede en s5 fazla satışı olan k gazetedir | Denize atmışlar! Bir yunan vapurunda garip bir vaka Fransız gazetelerinde okundu- guna göre Cezair sahilinde Sapho namında bir Yunan vapurunda, işidilmemiş bir hadise çeryan etmiştir. Bir yunan vapuruna gizli olarak binen 26 yaşlarında jorj manakroviç namında bir yoguslâv- yalı, vapur cezair sahillerinde seyrü- sefer ettiği sırada meydana çıka- rılmış v Garde burnu açıklarında taifeler tarafından denize atıl- mıştır. Halbuki burnun ucunda deniz fenerinin bekçisi, geceleyin denizden gelen istimdat sesleri işidince, denize atlamış ve bir saat yüzdükten sonra biçareyi muhakkak ölümden kurtarmıştır. Manakroviç başından geçen bu feci macerayi şu şekilde anlat- mıştır: — Parasız ve işsiz kaldığım cihetle, iş bulmak ümidiyle Oran şehrine gitmeğe karar verdim ve bu maksatla gizlice Sapho va- puruna bindim. Vapur Garde burnu açıklarına vardığı zaman, saklandığım (o yerden çıktım, yunan tayfaları beni görünce, derhal üzerime saldırdılar, ve sille tekme atmağa başladılar. Hattâ ser tayfa elinde kocaman bir bıçak bulunduğu halde üzerime hücum etti, bıçak darbalarından ancak bir tayfanın müdafaası sa- yesinde kurtulabildim. Fakat tay- falar, beni yakaladıkları gibi denize attılar. İşte biçarenin anlattıkları bun- dan ibarettir. Bu hadise cereyan ederken, fener bekçisi, vapuru uzaktan dürbinle takip ediyordu. Vapur bir aralik durdu ve sağa, sola öne geriye doğru, manevra yap- mağa başladı. Bu garip manev- ralar fener (bekçisinin hayretini mucip oldu. Fransız gazetelerine göre yunan vapuru bu manevraları yaparken, pervanesinin kaldırdığı dalgalar ile deniz üzerinde çırpınmakta olan Yuğoslavyalıyı daha emin bir surette boğmak istiyordu. Fener bekçisi, denizden gelen istimdat seslerini işdince, denize atlamak ve yukarıda yazdığımız veçhile biçareyi kurtarmış, hasta- neye yatırmıştır. Yunan vapuru Stettine doğru yoluna devam etmiştir. Avdette fransız limanlarından birine uğrar- sa fransız adliyesi hadiseye vaiziyet edecektir. Kadın cellât! Macaristanda bu cellâtlığa talip olanlar Cellâtlık vazifesi galiba gayet kârlı bir iş olacak ki, son zaman- larda Macaristanda bu iş inhilâl edince, buna üçü kadın olmak üzere yüz kişi talip çıkmıştır. Cellatlık vazifesine talip olan kadınlardan biri, kendisini inki- sarı hayale uğratmış olan erkek- lerden intikam almak istediğini söylemiştir. Cellatlığa talip ikinci kadın artisttir. o Bu vazifeyi istemekle yeni heyecanlar duymak istediğini ifade etmiştir!... Üçüncü. kadın babası ve anası öldürülmüş bir çingâne karısıdır. Katilleri idam etmekle anasının ve babasının intikamını almak istiyormuş! Bombayda isyanlar Bombay, 13 (A.A.) — Cumar- tesi ve pazar günleri bir çok isyanlar (olmuştur. 24 kişinin yaralandığı ve bunlardan beşinin öldüğü haber veriliyor. “Cihan iktisadiyatı 15 Haziran 1932 Cihan petrol konferansı akim kaldı - Irak petrolları - Cihan buğday fiatları gittikçe düşüyor-Şili inkilâbının tesirleri Umum cihan petrol fiatlerini istikrar ettirmek için New-Yorkta toplanan konferans akim kaldı. Büyük ümitlerler takip edilen bu konferansın iflâs edileceği hiç beklenmiyordu. o Bu konferans bilhassa oAmerikan ve İngiliz petrol (e şirketlerinin o Sovyetlerle uyuşması maksadile toplanmıştı. Itilâf hasıl olmamış ve konferans dağılmıştır. Korferansın iflâs ettiği Socony Amerikan kumpanyasının reisi Mr. Arnott ve Sovyet heyeti murahhasası reisi M., Robinoviç tarafından müştereken tanzim ve ilân edilen tebliğde bildirilmiştir. Konferansta Ingiliz ve Amerikan petrol şirketleri Sovyetlerin cihan piyasasından çekilmesi şartile on sene müddetle Rusyanın fazla petrollarını satın almağı teklif etmişlerdir. Sovyetler esas itibarile bu tek- lifi kabul etmişlersede her sene satın alınacak miktar ile buna verilecek fiat hakkında itilâf hasıl olmamıştır. Bundan başka Sov- yetler üç seneden fazla bir müd- det için bağlanmak istememişler- dir. Bu konferansın akim kalması üzerine tekrar rekabet başlıyarak fiatlerin bir daha kırılacağı bek- leniyor. Şu kadar varki bu defa Ame rikadan ve avrupa petrol şirket- leri kendi aralarında (ittifak ederek hep birlikte Rusyanın rakabetini kırmağa çalışacaklar- dır. Bu maksatla 29 haziranda Pariste yeni bir konferans topla- nacaktır. Buna Romanyada iştirak edecektir. Nevyork konferansına Romanya iştirak etmemişti. Şimdi umum İngiliz, Amerikan ve Rusya petrol şirketleri Sovyetlere karşı ilânı harbe hazırlanıyorlar. Irak petrolları Cihan petrol piyasasını istikrar ettirmek için konferans üzerine konferans aktolundığı bir sırada Irakın gayet zengin olan petrol madenlerinin işledilerek cihan istih- salatının bir kat daha arttırılma- sına hazırlanıyorlar. Irakın başlıca petrol menbaları Musul ve Kerkuk havalisindeder. Bunun imtiyazı Irak petrol şirke- tine verilmiştir. Bu şirkette İngilizlerin Felemenk- lilerle birlikte yüzde elli hissesi vardır. Küçük bir hissesi bir Ermeniye kalan Amerika ile Fransa ya âittir. Bu petrollar Ak- denize temdit edilecek iki boru hattı ile nakledilecektir. Bu hatlardan biri Fransız man- dası arazisinden geçerek Trabulu- sı Şama ve diğer İngiliz mandası arazisinden (ogeçerek (o Hayfaya müntehi olacaktır. Boru hattının Hayfa cihetinden inşasma şimdiden başlanmıştır. 1,500 mil tulünde olacak boru hattı Oiçin O(150,000ton çelik lâzımdır. Irak hükümeti Diclenin garp tarafındaki havalide petrol çıkar- mak hakkını başka bir kumpan- yaya vermiştir. Bunda yarı hisse ingilizlerdedir. Yüzde yirmi beşi Italyanlarda ve yüzde on ikisi Almanlardadır. Diğer hisseler bazı küçük mem- leketlerin sermayedarlarına aitti. Bü şirketin Türk- Suriye hududu boyunda İskenderuna omüntehi olmak üzere bir boru hatti tem- dit edeceği söyleniyor. Italyanların kendi hisselerinin yarısını Türkiyeye bıraktıkları ge- çenlerde Almanya gazeteleri tara- fından yazılmıştı. Almanlar bu şirkete boru hattının malzemesinin imali kendilerine sipariş edilmesi şartile iştirak etmişlerdir. Bu şir- ketin imtiyaz aldığı yerde zengin petrol madenleri olduğu zannolu- nuyor. Bunun daha ziyade mali ve borsa düşünceleri ile tesis edildiği söyleniyor. Binaenaleyh asıl cihan petrol istihsalini arttı- racak ve yeni bir vaziyet ihdas edecek madenler Musul ve Ker- kukta bulunuyor. Cihan buğday fiatı düşüyor Cihan buğday piyasası tekrar düşmüştür. Kanada tarafından piyasaya külliyetli miktarda mal arzedilmiş . olması ve taliplerin azlığı bu yeni sukuta sebep ol muştur. Liverpulda temmuz teslimi 2 1-2 pens inerek 100 ibresi 4 şilin 103-8 pens olmuştur. Londranın Baltık zahire borsasında şimdi Manitoba buğdayı 6 pens inerek kuarter'i 1 isterlin 4 şilin 3 penste muamele görmüştür. Avusturya buğdayları kuarteri isterlin 5 şilin 9 pens fiatle teklif edilmektedir. Şili inkılâbı Cenubi Amerikanın en müte- rakki memleketi olan Şilide ihtilâl zuhur ederek teessüs eden yeni hükümetin devlet sosyalizmini ilân eylemesi cihan mali mahafi- linde fevkalâde nazarı dikkati celbetmiştir. Şu kadar var ki bu memleketin geçirmekte oldu- gu şiddetli iktisadi buhranın ve işsizliğin böyle bir netice vere- ceği zaten bekleniyordu. Şili hükümeti harici borçlarını tesviye edemediğinden esasen bu devletin eshamı son derecede düşmüştür, Yeni hükümetin tatbik edeceği devlet sosyalizim. esasatından ec- nebi memleketlerden ziyade yine kendisinin mutazarrır olacağı bek- leniyor, Maahaza Şilide Amerika- lıların bir milyar dolardan fazla sermayesi yatırılmış olduğundan bu sermayelerin uğrayacağı akibet Amerikalıları düşündürmektedir. Sabık Habeş imparatoru bulundu Adis Abeba 13 (A.A) — 17 senedenberi mahpus bulunduğu hapishaneden bir kaç hafta evvel kaçmış olan sabık Habeş impara- toru Lidjy - Assou bulunmuştur. 1 Aylık abone 150 kuruş Muhterem karilerimize kolaylık Karilerimizden arzu edenler 150 kuruş mukabilinde gaze- temize bir ay için abone olabileceklerdir. Gazetemize bir aylık abone kaydedilecek muhterem oku- yucularımızdan ricamız: ' 150 kuruştan ibaret olan abone ücretini müddetlerinin hitamitidan evvel ve vakti zamanında idaremize göndermek, Aksi takdirde. gazete irsalâtında o teahhur ovukubulur ki bunu muhterem kari'lerimizin de arzu etmiyeceklerinden eminiz.