23 Ağustos 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Ağustos 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Komünistler Adliyede bunların isticvaplarına başladı Polis 1 inci şubesi tarafından tevkif edilen komünistlik tabrikâtı maznunları adliyeye verilmişlerdi. Bunlar hakkındaki tahkikata 7 inci istintak dairesi ovazıyet etmiştir. Komünist grupunun elebaşısı vaziyetinde bulunan şoför Emini bizzat müddeiumumi Kenan bey İsticvap etmiştir. Bunların arasında Rusyada oku- muş olan Sıddıka hanım ismindeki bir kadında vardır. Istintak da- İresi isticvaba başlamıştır. Zabıta memurları Istanbul emmiyet müdürlüğü şube müdür muavinleri Ankara, 22 — Istanbul emniyet müdürlüğü birinci şube müdür muavinliğine ikinci sınıf emniyet memurluğu tahsisatile Sadullah bey ibkaen, Istanbul emniyet mü- dürlüğü ikinci şube müdür muz- vinliğine birinci sınıf emniyet me- murluğu tahsisatile merkez memur- larından Ismail Rasih B. terfian. Istanbul emniyet müdürlüğü dör- düncü şube müdür muavinliğine birinci sınıf emniyet memuru tah- sisatile Celâl bey terfian, Istanbul emniyet müdürlüğü beşinci şube müdür muavinliğine birinci sınıf emniyet memuru tahsisatile üçüncü şube müdür muavini Şinasi bey terfian tayin edilmişlerdir. Telefon 15 güne kadar Avrupa ile muhavere başlıyor Madritte beynelmilel posta ve telgraf konferansı toplanacaktır. Posta ve telgraf umumi müdürü Fabri, işletme müdürü Ihsan Cemal, telsiz mühendisi Mazhar beyler, çarşamba günü şehrimiz- den İspanyaya hareket edecek- lerdir. Konferans 3 Eylülde toplanacak altı hafta devam edecekti. Posta ve telgraf umumi müdürü Fahri bey, Avrupa ile telefon muhaveresi hakkında verdiği ma- Tümatta taşıcı cereyan ismini alan yeni tesisatın 15 güne kadar ikmal edileceğini bundan sonra Avrupa merkezlerile (o muhavere imkânı hasılolacağını söylemek- tedir. Yeni bir hadise (Baş tarafı birinci sahifede) Mektep idaresine karşı açtığım dava, Adalar sulh ceza mahke- mesinde görülmek üzeredir. Elbet- te adalet yerini bulacak, çocuğum bana teslim edilecektir. Fakat, bir çocuğun velisinin arzu ve muvafakatı hilâfında mektepte alıkonularak kendisine iade edil- memesi ve Burgaz adasına ka- çırılması oşayanı hayret değil midir? Rica ederim, mercii aidinin nazarı dikkatini celbediniz...,, Madam Elenanın anlattıkları bundan ibarettir ve çok şayanı dikkattir. Madamın iddiası doğru ise, çocuğun bir an evvel annesine iadesi ve mektep idaresinin de şiddetle terziye edilmesi lâzımdır. Bu gibi meselelerde müsamaha caiz değildir. Gümrük muhafaza teşkilâtı Gümrük muhafaza teşkilâtından bahsederken, muhafaza kıtaatı kumandanlıklarına mütekait za- bitlerin alınacağı yazılmıştı. Salâ- hiyettar bir zatın verdiği malü- mata göre, teşkilât yapılmıştır, yeniden mütekait zabit alınmıya- caktır, Akşam Bu Sahahki 'Telgraflar İ İbtikâr yapmak istiyenler Ticaret müdüriyeti, müddeiumumilik bu hususta tetkikat yapıyor Bundan bir iki gün evvel, piya- sada bazı şeker tacirlerinin uy- durma fiat telgraflarile şeker Piyasasını artırdıkları yazılmıştı. Bu meseleye dair şeker piyasa- | sında, alâkadarlar nezdinde tah- kikat yaptık, mesele şudur: Avrupa şeker fabrikaları tara- fından her hafta piyasada maruf bir kaç tacire fiat cetvelleri gönderilir, bu tacirlerden bir ikisi Anverste bir iki fabrikadan gelen fiat cetvellerini tabrif etmişlerdir. Bunu haber alan, şeker taciri Hayreddin bey, bu mesele hak- kında, ticaret odasına istida ile bir müracatta bulunmuş, bu fiat tabrifinin piyasada şeker fiatleri üzerine tesir ettiğini anlat- mıştır. Ticaret Oodası idare heyeti natoplarak Hayreddin bey tarafın- dan verilen istidayı ve diğer vesaiki tetkik etmiştir. 9 ağustos fiat cetvellerinde şeker fiati 130 frank olarak gös- terilmektedir. Halbuki aynı tarihte Anverste kesme şekerin fiati 114 frank olduğu tahakkuk etmiştir. Ticaret odası bu mesele hak- kında Anvers ticaret mümessili- ınizden de malümat istemiştir. Piyasadaki tacirlerden bazıları Anversteki fabrikalara telgraflar çekmişlerdir. Gelen cevaplarda, piyasanın kendilerine burada veri- len fiatlerden daha ucuz olduğu anlaşılmıştır. Polis müdüriyeti de bu uydurma telgraf hadisesile de alâkadar ol- muş, ticaret odasından bu mese- leye dair malümat istemiştir, Petrol ve benzin Ticaret odası, ticaret müdüriyeti petrol ve benzin fiatleri hakkında bir aydanberi tetkikat yapmakta- dır. Fakat bu tetkikat bir türlü bitmemiştir. Aldığımız malümata göre ticaret odası tetkikat şubesi müdürü, petrol kumpanyalarının piyasadaki vaziyetlerine, fiatleri me suretle idare ettiklerine dair bir rapor hazırlamış, idare heyetine vermiştir. Idare heyetinde bir zat, bu Ss raporu alarak, üzerinde tefkikat yapacağını söylemiştir. Bu teklif kabul edilmiştir. Aradan epice zaman geçtiği halde petrol ve benzin fiatleri hakkında O tetkikatın (o uzaması üzerine, ticaret mektebi mezum- ları cemiyeti reisi Bahri bey, petrol kumpanyaları (hakkında müddeuimumiliğe bir istida ile müracaatta bulunmuştur. Bahri bey, istidasında kumpanyaların fiatleri sebepsiz yere artırdığını iddia etmektedir. Ticaret müdüriyeti de petrol ve benzin fiatleri hakkındaki tet- kikatını ikmal etmiş, birkaç petrol ve benzin kumpanyasını müddei- umumiliğe tevdi etmiştir. Ticaret odası, benüz petrol raporunu alâkadar resmi bir ma- kama tevdi etmemiştir. Idare heyetinde bu raporu tetkik eden zat fazla meşgul olduğu içir, raporun muamelesi geri kalmıştır. Raporun kaybolduğu söylenmişse de salâhiyettar zevat bu haberi tekzip etmişlerdir. Almanyada Fevkalâde mahkeme 5 idam Kararı verdi Berlin, 22 (Hususi) — Hükümet, siyasi mütareke devrinin hita- mından sonra süküneti muhafaza için fevkalâde tedbirler almağa başlamıştır. Bu cümleden olarak fevkalâde makkemeler faaliyete geçmiştir. Bir çok kimseler mahküm edil- miştir. Bir ameleyi öldüren beş faşist hakkında idam cezası veril- miştir. Bir çoklarıda iki ile beş sene arasında muhtelif cezalara mahküm edilmişlerdir. Diger taraftan faşistlerle mer- kez besi arasında müzakereler cereyan etmektedir. Bunlar kabi- neye itimat reyi vermemek niye- tindedirler. Fakat hükümetin, Rayıhştağın vereceği reye bakmıyarak mev- kiini muhafaza edeceği anlaşılyor. Berlin 22 (Hususi) Şarki Prusyada oGrosskleburgde o bir otele bomba atılmıştır. Otel sahibi, komünistlere salo- nunu O kiralamadığından, bunun komünistler tarafından intikam maksadile yapıldığı zannediliyor. Izmir yüzücüleri dün geldiler Türkiye yüzme birinciliklerine iştirak etmek üzere İzmirden sekiz yüzücü dün şehrimize gelmişler ve İstanbul lisesinde misafir edil- mişlerdir. Ankarada bir sergi binası yapılacak Milli iktisat ve tasarruf cemi- yeti, Ankarada bir sergi binası yaptırmek tasavvurundadır. Cemi- | yet bu tasavvuru kuvveden file | çıkarmak maksadile, sanayi mü- | esseselerinden yardım beklemek- | tedir. Milli iktisat ve tasarruf | cemiyetinin İstanbul şubesi, şeb- | timizde bulunan sanayi müessese- | lerile temas etmektedir. Bu te- | maslar neticesinde sanayi müesse- | selerinin, Ankarada bir sergi açılmasına muvafakat edeçekleri ümit edilmektedir. Gazi Hz. nin bir telgrafları Balıkesir 12 — Meclis reisi Közım paşa Hz. buradaki te- zahürat üzerine Gazi Hz. ne ( bir telgraf çekmişlerdi. Bu telgrafa gelen cevap bugün Halk fırkasında verilen ziya- ) fette okunmuş ve alkışlarla karşılanmıştır. Gazi Hz. nin telgrafları: şudur : W Balıkesirde T. B.M. M. Reisi Kâzım paşa Hz. ne Çok sevdiğim yurdun ve Bütünün parçalarından birine kavuştuğunuzu bildiren (tel yazısını sizi çok seven arka- daşlar birliğinde okuduk. Balı- kesirlilerin büyük istekle ka- vuştukları (o büyük (Bütünün Kurultay Başbuğuna özlerile gösterdikleri sevgi tıpkı hepi- mize, Bütünümüze gösterilmiş İÜ gibi yüksek anlandı. ) İstediğim şudur: Bütün Balı- A kesirlilere Bütün için, yurt ( içim kendimizi Ounuturcasına ( yapmak istediğimiz şeylerden 4 söyleyiniz. ) Oradaki büyük yüksek ku- mandanimıza, okumandanlarr- mıza, zabitlerimize, askerleri- mize (o Cumburiyetin (o büyük $ idarecilerine duygularınızı söy- $ lerken benden de onlar için İ duygulu bağlılığımı söyleyiniz. ( Size, sizi dinliyeceklere tel yazınızı dinlemiş olan birlikle beraber ben de uğur dilerim. Reisicumhur Gazi M. Kemal - İzmirde üzüm piyasası Izmir 22 (A. A.) Bugün borsada 12 kuruştan 32 kuruşa kadar 2 bin iki çuval üzüm satıl- mıştır. Prens de Galles Cannes şehrinde 22 (A.A) — Cannes, Ingiliz veliahtı ve biraderi prens Geprges Shropshire kruvazörile bu sabfh | buraya gelmişlerdir. Hava seferleri Mollison hava yolu ile Avrupaya dönüyor New - York 23 (A.A.) — Tay- yareci Mollison avdet hava sefe- rinin ilk merhalesi olmak üzere yarın Harbourgrace'a uçmağı ümit etmektedir. Maafih, herşey şaraiti havaiyeye tabidir. New-York, 23 (A. A.) Tayyareci Vilam ile mis Edna ve Dr. Piskuli bu sabah Amerikanın Nurce isimli tayyaresi ile Romaya uçmak niyetindedir. Mis Edna ilk defa olarak Flo- ransada paraşütle inecektir. Bundan sonra Norveçli Selberg ile Petersen gelmektedir. Bunlar da 66 saatli bir uçuşla bir ham- lede Osloya gitmeyi ümit etmek- tedirler. Bunları müteakip de Family isimli - tayyaresile ve ailesi erkâ- nile Edimbourga uçmak teşebbü- sünde bulunacak olan tayyareci Hochinson vardır. Hariciye vekili Tevfik Rüştü beyin izmirdeki ziyaretleri Izmir, 22 (A.A.) — Hariciye vekili Tevfik Rüştü beyefendi bugün öğleden sonra Karşıyaka- daki (o ikametgâhlarında i hususi birçok ziyaret kabul etmişlerdir. Akşam üstü Cumhuriyet Halk fırkasına gelerek bir müddet vilâyet a heyetile hasbuhalde bulunmuşlardır. Italyada ecnebi seyyahlar Roma, 22 (A.A.) — Istatistik- lerde mukayyet rakamlara göre 1931 senesi-zarfında İtalyanin en ehemmiyetli şehirlerini ziyaret eden ecnebi seyyahların miktari 1 milyon 200 bine baliğ olmuştur. Kartalda bir köşk yandı Kartalda Safa caddesinde Sıtkı beyin küşkünden dün yangın çıkmış bina kısmen yandiktan sonra ateş söndütülmüştür. Yan- gının sebebi tahkik ediliyor. mİ MN er m NAM AŞ EMEN PE MNZEŞENRANNN Ma 23 Ağustos 1932 İnhisarlar Birleştirme muamelesine devam ediliyor Dün şehrimize gelen gümrük ve inbisarlar vekili Rânâ bey öğleden sonra inhisarlar umumi müdürlüğüne giderek orada meş- gul olmuştur. Vekil bey gümrük memurları arasında (değişiklik olacağı haberini tekzip etmiştir. Vekil bey demiştir ki: “— İInhisarların tevhidi işine devam ediliyor; şimdiye kadar Istanbul, Edirne, Çanakkale teş- kilâtı tevhit edilmiştir. Inhisarların (o Ankaraya nakli mukarrer ise de nakil tarihi henüz tesbit edilmemiştir. Düyunu umumiye Saraçoğlu Şükrü bey geldi, yalovaya gitti Pariste düyunu umumiye hâ- millerile (müzakerede (bulunan sabık maliye vekili Saraç oğlu Şükrü bey dün şehrimize gel- miştir. Aynı trenle Bern sefiri Cemal Hüsnü bey de gelmiştir. Saraç oğlu Şükrü bey baş vekili ziyaretle (Omüzakerat (hakkında izahat vermiştir. Şükrü ve Cemal Hüsnü (o beyler Ismet (Paşa Hz.le birlikte Yalovaya gitmiş- lerdir ; Gazi Hz. ne arzı tazimat edeceklerdir. Bu sene Dumlupınara gidilmiyor Ankara, 22 — Dumlupınar zafe- rini tesit için her sene olduğu gibi 30 ağustosta Ankaradan ve vilâyetlerden Dumlupınara heyet gitmiyecektir. Bu sene tasarruf münasebetile tren tahsis edilme- mektedir. Feci bir kaza Bir otomobilin arkasına asılan çocuk ağır surette yaralandı Dün Kasımpaşada feci bir kaza olmuştur. Ibrahim isminde 14 yaşında bir çocuk Kasımpaşada Bahriye cad- desinde bir otomobilin arkasına asılmıştır. Bu sırada otomobil O hareket etmiş ve birdenbire geriye doğru manevra yapmaya (başlamıştır. Bu süratli manevra esnasında Ibrahim kendini toparlayıp oto- mobilden atlıyamamış ve bir elektrik direğine çarpmıştır. Çocuk direkle otomobilin ara- sında kalarak başından yaralan- mıştır. İbrahim ifade veremiyecek bir halde hastaneye kaldırılmıştır. Öldürecek miydi? Bir kadın kocasından kaçarak polise iltica etti Unkapanı polis devriyeleri ev- velki geçe geç vakit caddede dolaşırlarken bir kadın bağıra çağıra yanlarına gelerek: — Ben Ihsanin karısıyım, şimdi kocam beni evde öldürüyordu, kaçtım. Beni karakola götürün de kurtarın, diye yalvarmaya başlamıştır. Memurlar ifadesini almak üzere kadını karakola ( götürürlerken arkadan kocası Ihsan yetişerek üzerlerine (O hücum (edip kadını zorla (almak istemiştir. Ihsan yakalanarak tahkikata (başlan mıştır. face ağ 16 vagon benzin yandı. İ Londra, “Ontario, 23(A.A.)— Eşya nakleden 16 vagon benzin yüklü sarnıçlı vagonun yoldan çıkarak yanmasından dolayı barap olmuştur. Hasaratın miktari 50,000 dolar tahmin edilmektedir.