23 Ağustos 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

23 Ağustos 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

2 Ağustos 1293 —— —— — AKŞAMDAN AKŞAMA re amma Wercimek kafa ve asmakabağı kollar.. Evvelki gün Milliyet gazetesinin sahifesinde bir havadis intişar ett: oOHer sene, güzel sanatlar mektebinde bir müsa- baka imtihanı açılır; birinci gelen talebe, Avrupaya tahsile gönderi- lirmiş. Fakat iki seneden beri korkuru kzananlar artık gönderil- mez olmuş, bu sene, maarif avrupa ya elli genç yollayacağı halde, içle- rinde bir tek sanayi nefise mü- teşebbisi yokmuş. Milliyet gaza- tesi, bu hale teessüf ediyor. Yukarki (Obendi, o tesadüfen, yüksek bir mevki işgal eden ve sanat bu işlerle alâkadar bir zâtın yanında okudum: — Milliyet gazetesi, teessür duymakta haksız! dedi. Avrupa'ya gönderilerek mahdut (o miktar- daki (ogencler arasına, elbe- tte senayi nefise talebesi (o s0- kulamazdı ! Resim, heykel, şiir gibi şeyler fantezi işlerdir. Bil hassa bu buhran devrinde, bizim memlekete pratik (mesleklere mensup gençler lâzım! Ancak bu gibiler için bütçeden para vere- biliriz. (Ayakkabıcı, marangoz, Şapkacı ve saire yetiştirmek için para verebiliriz. Bu zihniyet, bir şahsa mahsus olsaydı, ağza bile almazdık. Fakat maalesef salgın haldedir. Pek çok kimseler, (o edebiyatın, o resmin, heykelin, hattâ felsefenin, | içti- maiyatın bir millet için fuzuli ve fantazi olduğuna kaildirler. Bun- lar olursa da olur, olmazsada zarar yok kanaatındadırlar. Fakat, bizim sanayii nefisecile- rimiz yetişmeyince neticenin ne olduğunu ogörüyoruz: (o Taksim meydanına abideyi bir ecnebi sanatkâr kuruyor. Bizim zenaat- kârlar ise, o meydanın etrafını kötü binalarla çirkinleştiriyor. İşte “Sanatsız zenaat,, bu se- mereyi verir! Yalnız kul işlerine ehemmiyet verilir de dımağ işlerine ehemmiyet verilmezse, yeni nesil, maazallah, mercimek kafalı, asma kabağı kollar - ( Adeta Adana güzellik sampiyonu gibi) - bir ucube olur. Elli talebenin arasından biç olmazsa bir tek ressam bulunma- dır. O iki talebeden biri olsun, hanğisi muraccahsa - gön- derilmelidir. Bilhassa bizimki gibi inkılâp memleketlerinde, kültür işleri ekmek kadar mühimdir; teknikle at başı beraber yürümelidir. Italya'da faşizm, Rusya'da bolşe- vizm, sanayii nefiseyi kendine en büyük yardımcı haline getirmiştir. Bu büyük kuvvetten Türk inkılâ- bını istifade ettirmemek te ayrıca hatadır. (Vâ-Na) Karagöz Amca Karagöz bendenizi (Hayal)dir de- yip işin içinden çıkıverdiler... Gördün mü şu işi beyciğim, o koskoca Muallimler Ik mektep muaillimleri tasfiye ediliyor Maarif vekâleti ilk mektep mual- limleri arasında tasfiye yapmakta, yaşlı muallimler tekaüt edilerek yerlerine (muallim mektebinden çıkan gençler tayin olunmaktadır. Tasfiye edilen muallimler, iktidar- ları kâfi görülmiyenlerdir. Maarif müdüriyeti ilk tedrisat müfettişleri, Istanbul vilâyeti da- hilideki ilk mektep muallimleri- nin tasfiye muamelesine devam etmektedir. Bu münasebetle, (müfettişler tarafından ilk mektep muallimle- rine bazı sualler sorulmuştur. Bu suallere cevap vermiyen mual- limler tasfiyeye tabi tutulacaklar- dır. Tiftik, halı mukabilinde gelen mal Tiftik, halı mukabilinde kon- tenjan haricinde mal getirilmek- tedir. Bir kaç aydanberi devam eden bu muamele neticesinde, Avrupaya 4 bin balye tiftik ihraç edilmiştir. Ihracat tacirleri, tiftik ibraca- tının bu mıktarını da kâfi bulmı- yorlar, normal senelerde, Avrupaya 30 bin balye tiftik ihraç edilirdi. Kitap panayırı Yarından itibaren inşaata başlanıyor Halkevi sergiler şubesi, Darül funun meydanında açılacak kitap panayırı için hazırlıkları ikmal etmek üzere dün sergi komitesin- den bir heyet Darülfünun meyda- nında, pavyonlara tahsis edilecek yerleri tesbit etmiştir. Kitapçılar, yarından itibaren pavyon inşaatına başlayacaklardır. Taze meyva ihracı Ihracat ofisi tarafından taze meyva ihracatı için bir nizamname yapılmıştı. Bu nizamname taze meyva tacirlerinin itirazına uğra- mış, üzerinde yeniden tadilata lüzum görülmüştür. Fakat bu sene taze meyva nizamnamesinin mevkii tatbike konulmasına imkân görülemiye- cektir. Zeytinyağı ihracatı azaldı Zeytinyağ ihracatı, geçen sene- ye nazaran azalmiştır. Yapılan istatstiklere göre, 930 senesinin yedi ayında 443 bin küsur liralık zeytin satılmıştı. 932 senesinin yedi ayındaysa; 80 bin liralık ihracat olmuştur. Maamafih, bu sene Ispanya ve Fasta zeytin istihsalinin az olması, ihracat ümitlerini artırmaktadır. A. B. — Darılma karagözüm amma, ben de senin pek (Haki- kat) olduğuna inananlardan de- giliml,.. ŞEHİR HABERLERİ Yerli amele Ecnebi mütehassısların yanında yerli işçi bulunacak Sanayi müdüriyeti şehrimizdeki fabrikalarda ecnebi mütehassıs amelenin vaziyetini tetkik etmek- tedir. Müdür Refik bey, fabrika- larda çalışan ecnebi mütehas- sısların yanı başına birer de türk genci bulundurmasını temin edecektir. Dün Şark değirmenleri mües- sesesi, sanayi müdiriyetinin teklifi üzerine, iki ecnebi mütehassıs amelenin yanına iki türk genci almıştır. Sanayi müdüriyeti, fabrikalarda bu tarzda munbal yerler olursa, sanayi çarkçı mektebi mezunların- dan açıkta kalanlar buralara yer- leştirilecektir. Şeker ithalâtı En çok Rusyadan şeker geliyor Sovyet Rusyanın, memleketi- mize olan şeker ithalâtı her sene artmaktadır. İstatistiklere göre, Sovyet hükümeti 928 senesinde Türkiyeye 16 milyon kilo şeker satmıştır. Bu miktar 929 sene- sinde 17 milyon 825 bin kiloya, 930 da 18 milyon 476 bin kiloya çıkmıştır. Diğer taraftan, Çekoslovakya ve Belçikanın, Türkiyeye olan şeker ithalatı azalmaktadır. 928 senesinde Çekosluvakya Türkiyeye 24 milyon 292 bin kilo şeker yollamıştı. Bu miktar 930 senesinde 4 milyon kilo azalmış- tır. 928 senesinde Belçikanın bize olan şeker ithalatı 2 milyon 759 bin kiloydu. Bu mıktar 930 sene- sinde 547 bin kiloya 931 senesin- de 67 bin kiloya inmiştir. Bu rakkamlardan alınan netiçe- lere göre, Sovyet Rusya, şeker ithalatı hususunda diğer memle- ketlere rekabet etmekte, türkiye şeker piyasasına hakim olmaktadır, AKŞAM ABONE ücretleri Türkiye Ecnebi SENELİK 1400 kuruş 2700 kı S AYLIK 750 » (1450 >" 3AYLIK 400 » 800 » 1 AYLIK 150 & — . yp- Abono ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku roşluk pul göndermek lâzımdır. m——— Rebiülâhır 20 — Ruzuhızır: 110 5. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E. 830 10,18 5,19 9,5 12? 1,39 Va. 3,27 5,17 1217 16,3 18,58 20,38 — mm Idarehane: Babıâli civarı Acımusluk oskağı 13 No. Amca Beye göre... Karagöz — Aşkolsun be Amca bey, ben de seni okur yazar, lâkırdı anlar bir çelebi sandımdı... Kok kömürü Tonu 15 ile 18 lira arasında satılmalıdır Son günlerde kok kömürü fiat- lerinin (o hissedilecek ( derecede yükseldiği iddia olunmaktadır. Bir refikimiz, bundan bahsederken, kok kömürü müesseselerinin eski- sine nazaran daha pahalı kömür aldıklarını yazmaktadır. Belediye ( iktisat (o müdüriyeti, bu neşriyatla alâkadar olarak kok kömürü fiatleri hakkında tetkikata başlamıştır. Tetkikat bir iki güne kadar bitecektir. Kömür fiatlerinin artmasına hiç bir sebep yoktur. Evvelki gün, Zonguldaktan ge- len bir maden şirketi müdürü, bir muharririmize şu malümatı vermiştir: —Bir seneden beri, Istanbul ga- zetelerinde, kok kömürü fiatlerinin arttığına dair yazılara tesadüf ediyoruz. Kömür fiati geçen seneye omazaran (oyükselmemiş, bilâkis düşmüştür. Bugünkü kömür fiatleri karşı- sında, İstanbulda kok kömürünün 15 - 18 liraya kadar satılması icap eder. Halbuki piyasada pe- rakende 25 liraya kok kömürü satıyorlar. Fındık satışı Fındıklar için yeni mahreçler bulundu Berlin Türk ticaret odası , fın- dık ticareti hakkında, ibracat ofisine “bir rapor göndermiştir. Burada Almanyada fındıklara karşı büyük bir istek olmadığı, Italyan kabuklu fındıklarının daha ucuza satıldığı bildirilmektedir. Ihracat ofisi, fındık satışları hakkında, diger menbalardan da malümat toplamaktadır. Alınan haberlere göre piyasada fındık fiatlerinde hissedilecek de- recede bir yükseliş vardır. İş limtit şirketi, Avrupa piyasalarında iyi mabreçler bulmuştur. Diğer taraftan, bir fındık tacırı, Çekoslovakyada bir müessese ile uyuşmuştur. Bu müessese türkiye- den :50 bin liralık fındık alacak, yerine şeker verecektir. Bu tacir, bu muamelenin ifası hususunda, ihracat ofisinin delâletine müra- caat etmiştir. Bostancı kasaplarından şikâyet Bostancıda belediye (o hududu harıcında Okasapların bulunması yüzünden sinekler çoğalmaktadır. Bostancı halkı, buradan kasap- ların kaldırılması için bir mazbata yaparak, Kartal kaymakamına vermişlerdir. Kartal kaymakamlığı mazbatayı tetkik etmektdedir. En güzel erkek! Adanalılar her nedense güzellik meselelerile pek meşğul oluyorlar. Şimdi de Adanada erkek güzel- lik müsabakası için hazırlıklar başladı. Geçenlerde bir güzellik reçetesi yapmışlardı. Bu reçeteye nazaran bir kadının güzel olması için şu şartlar lazım mış: 3 şey beyaz olmalı: Teni, diş- leri, elleri. 3 şey siyah olmalı: kaşları, kirpikleri. 3 şey kırmızı olmalı: Dudakları, yanakları, tırnakları. 3 şey uzun olmalı: saçları, elleri. 3 şey kısa olmalı: Dişleri, ku- lakları, ayakları. 3 şey geniş olmalı: Göğüs, alın, kaş araları.. Güzel kadının tarifi bu suretle uzayıp gidiyor. Bunu okuduktan sonra aklıma bir şey geldi. Ada- nalılar mademki bir erkek gü- zelliği intihabı yapıyorlar. ben de onlara bir erkeğin güzel olması için kaç şart lazım olduğunu ya- zayım: Üç şeyi şişkin olmalı: Cüzdani, çek defteri, ensesi veya göbeği. Dört şeyi büyük olmalı: Oto- mobili, kasası, apartımanları, par- mağındaki pırlanta yüzüğün taşi.. Iki şeyi geniş olmalı: Bankada ki kredisini, Ayaspaşadaki arsaları. Üç şeyi siyah olmalı: Yediği havyarın renği, kravatına taktığı inci, yeni yaptırdığı döşemelerdeki abanoz. Üç şeyi sarı olmalı: Yüzükleri, saatı, kol düğmeleri.. Iki şeyi uzun olmalı: Maşuka- sına ve ya zevcesine aldığı kürkün boyu, parmakları arasında şöyle ihmalkârane bir surette oy- nadığı kalın altın zincir... Bir şeyi kalın olmalı: Ağzında tüttürdüğü sigara. Bir şeyi de küçük olmalı: Aklıl.. Emin olun.. En güzel, en cazi- beli erkek budur.. Hik Gözleri, Vücudu, Evvelce de yazdığımız veçhile bu seneki yazlık Hilâliahmer ba- losu 25 Ağustos önümüzdeki per- şembe akşamı Büyükada'da Yat klübünde verilecektir. Balonun her seneki gibi bu defa- da mevsimin en cazip müsame- resi olacağına şüphe yoktur. Bunu temin için tertip hey'eti uzun za- mandan beri faaliyette bulunmak- tadır. 1932 dünya güzeli Keriman Halis hanımın İstanbul'a avdeti geciktiği için baloda hazır buluna- mıyacaktır. Zonguldak havzası hakkında konferans Sanayi müdürü müderris Refik bey, yakında halk evinde ,Zongul- dak kömür havzasının faaliyetine dair bir konferans verecektir. .. Ececey, söyle bakalım bos- tan patlıcanı kıyafetli Amca bey, neden bana (Hayal) sin diyorsun? A. B. — Amman Karagözüm kızma, eğer ohakikat olsaydın asırlardanberi oseni tatlı tatlı kimse seyretmezdil..