23 Ağustos 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

23 Ağustos 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

23 Ağustosr1937 «———— Izmirdeki: ihtilâf Rıhtıma kereste çıkarılabilir mi ? Bu'işi halletmek için bir komisyon toplanıyor İzmir rihtimma “kereste” çıka- rılması yüzünden deniz ticaret müdüriyeti ile belediye arasında bir ihtilâf çıkmış, müessif bazı hadiseler de olmuştu. Bu ihtilâf şimdiye kadar halledilememişti. Belediye gemilerden rıhtıma kereste ( tahliyesini (o menetmek istemektedir. Deniz ticaret müdi- riyeti de kânunen gemilerin rıh- tıma yanaşıp hamulesini boşalta- bileceğini ileri sürmektedir. Vilâyet bunun için şimdilik bir çarcihal bulmuştur: Gemiler güm- rüğe yanaşacak ve keresteler oradan taşınarak arabalara tahmil olunacaktır. Yakında. bu mesele erafında Kati bir karar. vermek için vilâ- yette. bir komisyon (teşekkül edecektir. Muğlanim tütün satışı Muğla, 21 (A.A.) — Şebrimiz- den mübayaatta bulunan tütün kumpanyası* şimdiye “kadar 1400 balya tütün mübayaya- etmiş ve mübayaatına'devam etmek üzere Fethiyaye geçmiştir. Ilk mahsul Bu sene pamuk fiatleri daha. yüksek Adana, 22 — Bu seneniti ilk pamuk mahsulü dün borsaya ge- tirilmiş ve batmanı (dört okkası) 190 kuruştan” satılmıştır. Bü'sene pamuk fiyatlarının geçen seneden fazlaya olacağı o küvvetle: ümit edilmektedir. Alım' satım pek hararetli oldu- ğundan” çifçi fiat terakkisinden istifade etmekiçin malını-elinden çıkarmamaktadır. Bir tayyar e kazasi Mantes. 22 (A. A.) — Bir tenezzül tayyaresi;' tayyare mey- danına düşmüş (parçalanmıştır. Pilotla berâber tayyar& rakiple- rinden ikisi. ölmüşlerdir: Karpuz yerken.. Izmirde bir cinayet oldu, bir ölü; bir yaralı var Izmir 21 — Izmirde Gazi bul- varinda bir cinayet olmuştur: Bursali Ali ile Manisalr Şakir arasında eskiden bir kavga olmuş. Dün akşam' Ali, dümüanlı kafa ile buradan geçerken Şakiri karpuz yer görmüş've tekme atmıştır. Şakir . bunun üzerine” ayağa kalkarak. “ Ayıp. değil mi?,, demiştir;- Ali derhal: bıçağını. çe- “ kerek hücum etmiş ve Şâkiri-arka- sından: yaralamıştir. Şakir biçağile Aliyi bacağından: yaralamıştır. Şakiraldığı'yaranın tesirile ölmüş, Ali memleket hastânesine"kaldi- rılmıştır. Ziraat bankasının. alacağı Izmir;“21 — Zitaat bankası matlabatın“Köylüdem tahsiliiçin fatliyette' bulunan” memurlara mühtarlar' tarafindan'yardım: edil- mesi İzmir vilâyetinden kayma- kamlıklara' bildirilmiştir. Irlandada. bir hadise Dublen, 22 (A.A.) — 200 kişi- den mürekkep müsellah bir grup, biç bir Karışıklığa meydan ver- meksizin, uzun müddetten beri boş” ve' hususi bir malikâne' olan Döonamoti”” şatosunu” işgal eyle- miştir. GÜNÜN HABERLERİ Damadile kaçtı! 60 yaşında" bir kadının yaptıkları Akhisar, 21 (Hususi) — Iki üç gün evvel büraköylerinin birinde enteressan bir aşk macerası ol- muştur. Bu dedikodulu maceranın kahramanı" 60 yaşında Fatma isminde bir kadındır. Fatma üç defa evlenmiş dört çocuğu olmuş; üçünü evlendirmiş, en küçükleri olan 22 yaşındaki Ayşeyi diğer bir köyden Abmet isminde * bir delikanlı ile nişanla- mıştır. Meğerse işin içinde işler var- mış ?.. Bu altmışlık ihtiyar nine, kızının nişanlısını * çoktan gözüne kestirmiş. Bir gün delikatiliyı nasılsa'kan- dırmış; beraberce Alimedin kö- yüne kaçırmışlar.: Fatma nine köyden kaçarken kizina şunları söylemiş: — Ben Ahmetle evleneceğim, sen başının çaresine bak. kizım.. Ayşe bu vaziyetten müteessir olmuş; Vakayı komşularına an- latmış . Bu havadis köyde' duyu- lunca' herkes- hayretler (o içinde kalmış. Meseleyi tahkik. için hey- eti ibtiyariye'Fatmanih evine git- mişler, kızı Ayşe meseleyi-baştan aşağıya kadar ağlıyarak anlat- MİŞİIK Hitlerin askerleri Almanyada Hitlerin © hücum kıtalarihin” yeniden” teşkil: edildiği" malümdür: Bu kıtalara yazılmak için pek çok mürataat' vardir. Bunlarin içinde'resmimizde olduğu gibi çifte göbeklilerde' vardir; Ispanyada Kraliyet taraftarı cenerallar muhakeme ediliyorlar Madrit 22 (A.A) — 10 ağus- tosta vukubulan kiyam hareke- tinde methaldar'eşhası” muhakeme edecek “olan âli mahkemenin al- tınci'daire; bü'eşhasın muhakeme- lerinin ne tarzda icra edileceğini izah etmiştir. Mahkeme reisi, kraliyet dev- rinde'nazırlik © yapmış" olan" Fran- cisco Bergeninin Ceneral' Sam Jurjöyü'“ müdafaa edeceğini ve şimdi mahpus” bulunan jeneralla görüşebilmekte “olduğunu söyle- miştir; Diğer: taraftan sivil. kıtaati- mü- lâzımlarından Antonio. Diaz Sar- mona! hakkında da hususi bir tahkikat. açılacaktır. Diğer mazhünlar hakkında mütat şekik dairesinde muamele icra edilecektir. Cumhuriyet müddei umumisi başlıca *4-maznun hak. kında''ölüm cezasi” talebinde bu- lunmağa' karar vermiştir. Iktisadi buhran Amerikada varidat çok azaldı Para istikrârını temin" için tedbir alınacak Vaşington 22 (A.A.) — Dünya mali inhitatının Cemahiri Mütta- hidedeki tesiri, senei hazıra varis datının geçen senenin 2428 milyon dolarına mukabil 1557 milyona tenezzül etmesile anlaşılmaktadır.” Geçen senenin 1860 milyonuna' mukabil bu sene 1056 milyon dolara düşen irat vergisi bü tenez- zülden bilhassa müteessir bulun- maktadır; New - York 22 (A.A.) — Ingil- tere bankası umumi müdürü M. Montague Normüanın” hiç beklen» miyen bir zaman Cemahiri Mütta- bideye gelmesi; bir ticaret gazetesi tarafından © manidar görülmekte ve cihanın nakdi istikrarının yeni bir esasa istinat etmesi'için sarfe- dilen “ müşterek “ gayretlerin * ilk adımı gibi telâkki' edilmektedir. Almanyada 5 bin proje verildi Berlin, 22. (A:A:) — Buhranla mücadele “için husut müessesat ve şahsiyetler tarafından 2 seneden- beri: Reichsbank'a “nakti ve'me- sail -hakkında' 5;000' proje veril- miştir. Bü rakam, : Almanya” hal- kinin iktisadi mesaili “nasıl! bir dikkatletakip 'etiğini göstermek- - “İitedir; Sıcaklar: Almanyada: şiddetli: sıcaklar hüküm sürüyor Berlin 22 (A.A) — Sicak”dak- gası, Almanyada devamli bir tarzda. hüküm. sürmektedir. Ter- o mometre birçok günler 35 dere- ceye çıkmıştır. Bremende-hararet derecesi dün; “| 1803 senesinden beri kaydedilmiş azami derece olarak; öğle üzeri gölgede 36 dereceye çıkmiştir. Sıcaktan - kâçan şehir halkı, .köylere' gitmektedir. Binlerce halk, düm Berlin' civa- rındaki' göller mintakasına gitmiş- lerdir. Bü-sene Berlindehi' çıkanlar adeta bir rekor” tesis etmişlerdir. Yaşüzüm Müskirat idaresi Izmirde üzüm: alıyor Izmir, 12 — Mevsim'geçmektte olduğu halde müskirat inhisar idaresi! şaraplık yaş" üzüm müba- yaatına © başlamıştı; Bu itibarla alâkadarlarca teşebbüsatta bülu- nulmuştür: Müskirat inhisar: idaresi mü- diriyeti' umumiyesinden gelen bir emirde Bürmova' ve civarında yaş üzüm mübayaatına başla- nılması bildirilmiştir. Inhisar idaresi'mübayaata başla- mıştır. Mübayâat' şu' süretle olacaktır: Burtova' *v& civarinda yetişen Misket üzümü kântarı 300, siyah üzümün kantarı 240 kuruştan” satın alınâcak ve üzümler Bur- nova Müskirat fabrikasına teslim edilecektir Fabrika bu üzümleri sumaya kalbedecek “ve: idarede fabrika dan suma alacaktır. Niobe: gemisinden 35-ceset çıkarıldı Berlin 21: (Hususi) — Yüzdü- rüleri Niobe» melitep- gemisinden iptida-31;: sonra dört: ceset çıka- rılmıştır; Şu Halde 33'kayip vardır. Tefrika No. 6 Sahife 5 23 Ağustos 1932 arp zenegininim Gelini Büyük milli roman Gene etraf unutulmuş, derin kuyulardan, gır gır su-çeker gibi, çeie sağanağı devâm ettirilmekte bulünmüştü. Içeriki pembe odaya gidip, kapıyi da kapayıp, kaygusuz; çar- pıntisiz lâf yapıştirmak daha doğ- ru olacaksa'da odanın lodosa karşı ve güneş içinde olması, hanımları sofadan ayıramıyordu. Vicdanın aşağıdaki işi bittiğine den yukari çağırıldı. Merdiven ba- şında, gelin hanımi beklemesi, o gelirken haber vermesi tenbih edildi. Gene çeneler işlemeğe başladı: lik söze ağaz eden ortanca hanımdı: — Hiç bir şeye yenmiyorum; benim derdim, günüm' bu cahil kız. Örnek alacak bir matah imiş gibi süs, moda, alafrangalık diye heves”edecek; yâpmağa “kalkışa- cak. Kendinin berbat'olduğutidan geçtim, benimde bir tarafıma indirecek. Bari taklit edilecek şeyler. olsa. yüreğim' yanmaz. Bedriyenin rengiuçuyor; hâmin- nesi"de ondati tarafa" çıkiyördu: — Bizim kızımızın sütünde yok ki O akla karayı seçmiyecek , kadar büdala-mı annesi? Avnesi' gene çıplaklıktan-. tut- turdu: i — Parmağı “ağzımda; şaşıp kaliyörum;' Bütün güh, odasinın içinde çirçıplak üşümez mi? So- kağa çıkarken de arkâsına incecik bir. şey. geçirip : üstüne- çarşafı |: “örtüveriyor."- Etsiz cansız duruyor amma" öyle'sağlam; sırıri' gibi ki... Büyük hanım, bir iki kerre ökö! Öhö Idiye “öksürdükteti've Vicdan, oradasın ya! dedikten sonra bu bahsi yürüttü: — Hep genç olduk; dökülüp taşardik, Hani dayının Nuhkuyu- sundaki” düğününde, bütün halk gözlerini 'betiden ayırmadı. Herkes köşedeki : gelini unutmuş, beni görmeğe koşarmış: Arkamda ka- bük gibi kumaştan filizi elbiseler, belinde malaköf etek; Gelin oda- siridan" bir içeri"girdim''mi. Sürre emininin hâriimi; Fabrikalar müdü- rünün kârisı, Kazasker Tahsin mollanin “kızlari; gelinleri, divana durur gibi ayağa kalkıyorlar. Allahtan ki: üzerimde mavi' bon- cuk çöroğtü' üzerlik, kaplumbağa yavrusu" var. Bunlar olmasa mu- hakkak nazara' geleceğim. Gözlerini süze”süze içini! çekti : — Bizimkisi" Allah yapısı gü- zellikti; O zamanlar; öyle boyalı, düzgünlü kuklalar “yok. Herkes yaratıldiği! gibi.“ Şimdiki halimi gördükçe“ aynaya yüzümü çevir- meği istemiyorüm. Bedriye: — Haminne çok güzel'mi idin? diye sordu. * Büyük hanım, elini böğrüne koyarak: tarife başladı : — Duru beyaz, kaymâklar" gibi vücut; kaşlarım doğuştai'rastıkli, gözlerim Allahtan sürmeli; hele yanağımın: alı; Bursa şeftalisi gibi hareli: hareli. Ben yürüdükçe- odanın: tahtaları esner“ oturduğum! sandalyanın ayakları" çatırdak, Hiç ututmam.Rahmetlidedem güvey girdiği akşat"düvağı Kal dırıp ta yüzülmü görür'görihez karşıma bağdaş" kurdü. Kayserili olduğu için bizlerden: biraz baş- kaca görüşür. Zikreder'gibi baş- ladı tekrarat —Gıyacaksınl.. Gıyacaktsınl. Hiç başka' lâf yok, ben deyim yüz, seu de iki' yüz giyacaksin!' Muhartiri: Sermet Muhtar Huriye" hanimi O'güih 'mütfakta çamaşir yikan- dığı akıllardan çıkmıştı. Nedense ortanta-hanımın hâtırıa -geliverdi. — Dağ, taş çamaşır, gidip hayhaylamalı, çamaşırcı kadınları kendi havalarına bırakırsak yarı- na da kalir, öbür güne del diyerek kapıdan çıkarken,. sanki hendek atlıyormuş gibi, birden hop diye hopladı. Büyük hanımın: — Ayol ödümü kopardın; oyna tıyor musun? sualine nefes nefese ve yüzünü boruşturarak: — Müzde; . gözün: -aydınl' Diye haykırdı. Büyük hanım; böyle“ ekşi suratlı, acı' acı" sesin iç “yüzüne “vakıf, — Etme, yüreğime indireceksin! Derken” kizi tamamladi: — Senitki * yapacağını yapmış. Bir vâveylâ dâha' koptü: — Tatli canımdan 'bıktim; usan- dim. Ibtiyar sinimde' nedir bu başima' gelenler?" Yaşama “değil erzel' ömürlük.. Berizi kül gibi, her tarafi sapır sapır, bir elile terliklerini; çorap- larını müayehe' ediyor, * öbür elile yırtarcasına' göğsünü, bağritii' açı- yordu Bedriyetin: — Kenârda; basılmamış! deme- sine büsbütün köpürdü. — Sersemin lâfına' bak; diyor- du, bukadar” adam ortada dört döner de basilmaz'" olur mu? Havâlii.: Viedani.! Vitdanli Kırık gene küreğe'kül' doldur'da koş, yetişl... Ortanca hanım' da' boş durmu- yordu: * Hişımla'' gözlerini" yukarı Kaldirarak ve gelini işaret ederek, göğsühe güm 'güm“vurüyordu: —-Buna' ne yürek dayanır; ne cati; ne Allakivrazi ölür; ne kul, Vivdan" da"'ana, “baba' evlâdır. In- şallah'çarmüklara'gerilsin'de inim inim” inlesin; Eti; budü''şahrem şalireri' ayrilirkeh":* Beh ettim; siz etmeyiniz b diye yalvarsimi: * v. Cevdet efendi” elliyi: geçkindi. Kisa' boylu; tiknaz; top sakallı, pat burunlu, hal ve kâlile cana yakın bir adattidi. Çocuklüğundan “beri aliş' veriş içinde' yaşatmış, . ticaretle meşgul olmu. bi (Arkası vâr) << — 5 i |