31 Ağustos 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

31 Ağustos 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

İngiliz imperatorluğu iktisat konferan- sının verdiği kararlar -Beş senelik plânın hızı neden kayboldu? Seyyah- , lara mahsus para ihdas edilecek Ottava konferansının neticesin- den cihan ticareti çok müteessir olacaktır. Bundan zarar edecek ecnebi (omemleketlerin (başında Sovyet Rusyası bulunuyor. Rusya son bir kaç sene içinde İngiltereye 135 milyon altın İngiliz liralık mal satmıştır. Bunların ekserisi ham eşya ve hububat idi. Buna mukabil Sovyet Rusyası Ingiltereden ancak 25 milyon In- giliz liralık mal satın almıştı. Oltava konferansından Sovyet Rusyasından sonra en ziyade za- rar edecek memleket Amerikadır. Amerika hükümeti bu zararın se- nevi miktarinı şimdiden 300,000,000 dolar tahmin ediyor. Fakat haki- katta zararin daha ziyade olacağı zannolunuyor. İngiltere gayri mah- dut miktarda tütün yetiştiren ce- nubi Rodesiadan serbestce tütün celbedeceğinden tütün müstahsili memleketler de çok zarar göre- Ingiliz imparatorluğu (iktisat konferansı Kanadanın merkezi Ottavada dört hafta toplandıktan sonra on iki muahedeyi imzalıya- rak dağıldı. Konferansa luğiltere devletile tam muhtariyeti haiz dominyon hükümetleri ve. Cenubi Rodesice ile Hindistan hükümeti iştirak etmişti. Bu hükümetlerden her biri iktisadi hukuku hükümraniyi haiz bulunduğundan gerek İngilterenin, gerek yekdiğerinin emtiasina karşı ecnebi eşyası gibi muamele etmek ve gümrük tarifesi koymak hak- kını baizdi. Bu yüzden İngiliz imperatorluğunu teşkil eden mem- — Jeketler arasındaki iktisadi rabı- talar ziyadesile gevşemiştir. Meselâ Şimali Amerikadaki Kanada ve Arzı cedit (Teröv) dominyonları (iktisadi o cihetten : n Ingiltereden ziyade Şimali Ame- | cektir. — rika müttehit hükümetlerile mer- Beş senelik plân © but bulunuyordu. İngiltere de Bönyete ii kümeli tarağindin. « muhtaç olduğu hububat ile ham | ahiren neşrolunan oemirnameler eşyayı kendi dominyonlarından © ziyade Amerikadan ve Arjantin- den celbediyordu. © Cihan o buhranını ve bunun © reticesi olarak her memleketin — etrafına çekilen yüksek gümrük — tarifesi setleri ingiltere ile domin- yonlarını ve (müstemlekelerini — iktisaden yekdiğerine ( yaklaştır- “mıştır, İlk defa ingiliz imperator- luğunun iktisadi temelini kuran >Ottava (o konferansında (gayet — hararetli münakaşalar ve müca- — deleler cereyan etmiş ise de neti- —cede temel kurmamıştır. » Yakın zamana kadar ingilterede serbestii ticaret üsulü cari oldu- ğundan yani buraya gerek domi- ve sovyet matbuatının açık neş- riyatı beş senelik plânı bu seneki kısmının çok geri kaldığını ve istihsalâtın azaldığını gösteriyor. Sovyet ittihadı ağır sanayi komi- serliği geçen yedi aya ait rapor- ları tetkikettikten sonra demir ve çelik sanayiinin vaziyeti ko- münist fırkası ile hükümete endişe vermekte olduğunu ilân etmeğe lüzum görmüştür. Bu raporlar iki sanayiin işle- mesi memnuniyet verecek dere- cede olmadığını ve istihsalin mik- tar ve nisbeti ilkbahardanberi çok düştüğünü, halbuki Rusyanın bir çok yerlerinde tesis olunan yeni fabrikalar için çelik ve demire çok ihtiyaç bulunduğunu yon gerek müstemleke gerek | göstermektedir. o ecnebi eşyası serbestce girdiğin- Beş senelik plânın aksıyan den ingiltere hükümeti domiyon- | diğer ciheti daha vardır. Bun- dan biri kömür istihsali ve diğeri nakliyat işleridir. Bir çok fabrikalar kömürün az- lıiğından matlup derecede istih- salde bulunmamaktadır. Sovyet matbuatına göre kendisinden bir çok ümitler beklenilen muhtelif sanayi şimdi pek karışık ahval ve şerait içinde işlemektedir. İlk senelerde haylı muvaffak olan beş senelik plânın şimdi gevşemekte olmasının başlıca sebebi esasen muhtelif sanayi ve işlerin beş senede yapabilecekleri işleri yek- digerine telif etmek maksadile yapılan beş senelik plânın müah- haren halkı teşvik için bir alet ve taziyane olarakistimal edilerek mevzuu huduttan çıkarılmış olmak- tır. Her şubei sanayi diğerlerile rekabet ederek plândaki muayyen mikdardan fazla iş göstermek hevesine (o kapıldığından plânın nizam ve intizamı bozulmuş ve şimdiki netice ve gerileme hasıl almuştur. Seyyahlara mahsus para Muhtelif memleketlerde kambiyo üzerine ovazolunan otahdidattan seyyahların memleket memleket dolaşmalarını güçleştirmiştir. Buna ve diğer güçlüklere çare bulun- madığı takdirde seyyahlar çok azalacak ve herkes tatil zamanını kendi memleketinde geçirecektir. Bunun için seyyahlara her memlekette geçebilecek bir para ihdası ciddi surette düşünülmek- tedir. Bu meseleye ve seyyahlara ait diğer müzakerede bulunarak — larına ve müstemlekelerine hususi müsaadeler gösteremiyordu. — Dommiyonlar da ingilterede ecnebi emtiasından farklı muamele görmelerine imkân görmedikle- rinden İngiliz emtiasına karşı — hususi müsaadelerde bulunmağa lüzum o görmüyorlardı. Ingiltere tarife üsulünü kabul ettikten sonra vaziyet değişmiştir. © Ottavada kararlaştırılan itilâf- ların esasları tercihi gümrük tarifeleridir. Yani Ingiltere, domin- — yonlardan gelecek hububat, ham — eşya ve yiyeceklere ecnebi eşya- sına daha müsaadeli gümrük tarifesi tabi tutacaktır. Dominyonlar da ingiltere em- tiasına ecnebi emtiasına tercihen müsaadeli tarifelere tabi tuta- caktır. Mahaza ingiltere dahili ziraatini ve dominyonlarda ken- dilerinin temelleşmiş dahili sana- yiini himaye edeceklerdir. Sovyet Rusyasında mesai ve istihsalât ve ibracat devlet in- hisarı altında olduğundan lugiltere piyasasında Rus hububatını ve ham eşyasını istediği dun fiatte satmağa ve dominyon eşyası ile rakabet etmeğe muktedirdir. Bi- naenaleyh İngilterenin dominyon- lara göstereceği tercihi tarifelerin sovyet eşyasının rakabeti karşı- sında dominyonlar için hiç bir faydası olamıyacaktır. Bunun için Ingiltere bükümeti Sovyet Rusyası eşyasının o İngiliz & dominyonları eşyasından da daha ucuz satıl masını menetmeği teahhüt etmiş- tir. Akşam Umumi malümat 1 — “Küçük ilânlar,, tarifesi: 1 defa 40 kuruş si. vi 60 >» 8-8 75 > Her fazla defa için 5 » 1 — iş arıyanlar EEE 2 EE A BE * DEE vakıf, frans yı mükemmelen, alaman- cayı biraz bilen bir türk genci iş arıyor. Birinci sımf şehadetname ve referanslar verebilir. «Türk genci» işaretile gazete idarehanesine müracaat, 2 Bir matmazel — Türk ailesi ya nında çocuklara mürebbiye ve fransızca öğretmek istiyor taşraya gider. Akşamda İ.R — 8 iyi Fransızca bilen bir ma- dam — Ankarada iyi bir aile nezdinde mürebbiyelik arıyor. ( Akşam) da N. G. Tümuzuna tahriren müracaat” 9 Iş arıyorum diplomalı hasta bakıcıyım. Masaj ve iğne yapabilirim. Taksim Kurabiye sokak (sabık Şişli sokak ) No. 18 Matmazel Anjele müra- caat. — 6 Ecza depolarının — Ve eczaha- nelerin nazarı dikkatine - Ecza depoları ve eczahane gibi müessesata eczacı fakültesi diplomasını haiz bir Müdiri mesul arzu edenler, Memduh Beyin Eczayı tıbbiye dopsuona müracaatları. —4 Pariste ikmali tahsil ve — Galatasaray o lisesinden mezun olup, Türkçe, fransızca, ingilizce lisanlarına eyi bir surette ve muhasebe ile yazı hane işlerine çok eyi vakıf tecrübeli bir genç iş aramaktadır. Tksim Graham şirketine ( tahriren. Askerliğimi bitirdim — Ticaret- ten yetişmeyim. Müessesat ve ticaret hanelerde yazı ve hesap işlerile uğraş mak üzere müsait şeraitle iş aramakta- yım. Akşamda H. T. tahriren. —ı1 2 — İşçi arıyanlar EEE YE 7 TE RR EE) Çamaşırcı ve ütücü — Ortaköy Şifa yurdu için çamaşırcı ve ütücü hanımlara ihtiyaç vardır. ,Taliplerin her gün öğleden evvel müessese müdiri Dr. Asım beye müracaatları. (Ortaköy mu- allim Naci cad. 115). — 4 Daktilo — Fransızca ve almancadan türkçeye hakkile tercüme yapabilecek bir daktiloya ihtiyacımız var. Mahmut paşa Abut Efendi han 53 No. ya müra- a) konferans aktolunacaktır. Konfe- olunacak ve tarifeler indirilecek- tir. Umum Avrupa için bir usulde tarife yapılacaktır. 2 — Seyyahlara mahsus her memlekette geçen bir para ihdas edilecektir. 3 — Seyyah teşkilâtı idarele- lerinde çalışacak genç mütehassıs- lar yetiştirmek için beynelmilel kollejler tesis etmek, 4 — Avrupaya mahsus merkezi bir turist ofisi tesis etmek. Borsa haberleri Ottawa konferansının neticelen- mesi Londra esham borsasına çok iyi tesir etmiş ve bir çok İngiliz sanayi eshamı yükselmiştir. Yalnız terki işgal tehlikesinden a haberleri alivre pamuk fiatının da kararlar vermek üzere Niste bir yükselmesine sebep olmuştur. Iş arıyorum — Lise mezunuyum. | kata müracaat. —2 Yazi, muhasebe işlerinde maharetim var. Satılık eşya — İki karyolalı bir Tüccar, avukat yanında çalıştım. Kabi: | yatak odası takımı, tanınmış markalı liyet ve faaliyetime lâyık bir iş arıyorum. | bir piyano, dökme sobalar, kntüphane, Akşam'da 1. M. —2 | masa vesair eşya pazarlıkla satılıktır. Komisiyon, sigorta — Bahri | Bunların hepsi pekaz kullanılmıştır. telik isleri yanan ecnebi ticaretha. | B9YO8lU, İstiklâl caddesi, Rumeli Hanı, Sile İpleri yalpa “cdi ” 9 numaraya veya kapıcıya müracaat. Delerinde çalışmış türkçe ve fransızca pe daktilografi, muhabere ve muhasebeye Otomobil — Hususi yapılmış 4 ransta (o hallolunacak (meseleler | Kabataş, set üstü, Çürüksulu Mahmut şunlardır: paşa konağı. —u 1 — Seyahat. masrafın sucuz- | Koçuk'Bebekte 5 Daymiy Be latmak için nakliye işleri ıslah | kak 6 No.li hane, 3 ola maabahço ——— Fabrika — Fabrika için yarar 1000- ei 4 odalı kiralık hane — Beyazıt z saat 9-12 arasında müracaat ediniz. — 2 pamuk mensucat fabrikaları es- - hamı bundan istifade etmemiştir. Satılık — Üsküdar kapınğası bos- tanı 2500, Üsküdar bankası yanında Nev kora EE Me 50 | & No. dükkân 2000 liraya > satılık, puvan (yükselerel ,30 Çente | Müsteciri vasıtasile sahibine müraca- çıkmıştır. Japon müesseselerinin | at. g3 — 0 çok mal satın alması ve kuraklık Kadıköyünde — Cevizlikte Ahter sokağında (14 ) numaralı içindekilere müracaat. 3 — Satılık eşya Piyano — Remington markalı, üç pedallı mükemmel bir piyano sandal bedesteninde teşhir edilmektedir. 5/9/932 pazartesi satılacaktır. a iyi markalı bir piyano — ucuz fiatla acele satılıktır. Kabataş set üstü Çürüksulü Mahmut paşa apart. orta kişilik mükemmel bir Amerikan spor otomobili satılıktır. Beyoğlu Balıkpazar Topçekenler sokak No. 25 Refik bey. —ı1 Az kullanılmış — Bir çocuk bisik- eti satılıktır. İstanbulda postane arka- smda Reji Hanı oda başısına müracaat. Kotra sahiplerine — Vasat bü- yüklükte bir kotra veya dingisi olup satmak arzusunda bulunanların «kotra» rümüzile Akşama tahriren müracatları. —2 Büyükada'da — Yazlık ev eşyası, bahçe için kanape, iskemle, masa gibi satılık eşyası olanların Akşam'da K.N.S. rümuzuna tahriren müracaatları, — 7 Bor markalı — Bir Fransız piya nosu yolculuk münasebetile 140 liraya acele satılıktır. Taksim Tarlabaşı Macar caddesi karga sokak No. 30. Satılık piyano — 3 pedal kruvaze ve yeni bir Alman piyanosu acele satı- lıktır. Beyoğlu Aynalıçeşme Emin cami cedidiye sokak No. 9 müracaat. — 2 Elektrik istitasyonu — Mazotla müteharrik, motörü, dinamosu, akümü- lâtörü ve iki adet elektrik motörü, tablo ve sair bilimum teferrüatı ile tamam ve işler halde bir Elektrik istas- yonu acele satılıktır. Tafsilât için Beyoğlu Taksimde Ford Acenteliğinde Hakkı beye ( Telefon B. 44) müracat, —2 Satılık bir komple otomobil tamirhane takımları 1 adet torna 11/2 m. zımpara taşları matkap, büyük ve küçük okzijen takımları ve saire müracat adresi: Pangaltı Hamam Saksı sokak No. 5 R 5. 34 — EKiralık-Satılık EREK DERİ MA A A GELE Moda caddesinde Sihhat eczanesi karşısında 113 numaralı hane- nin müfrez bahçesi satılıktır. Taliplerih sahibine müracaatları. 3 Kabataşta — tramvay durağında, Taksime on dakika mesafede, 5 - 6 geniş odalı, banyo, daireli, teraslı, fevkalâde manzaralı, bütün konforu havi, k aparlıman daireleri kiralıktır. Adres: satılıktır. Talip olanlar Beşiktaş tramvay deposunda plânton 152 N müracaat. Satılık hane — Cihangir yokuşun- da dört yol ağzında terkos çeşmes ittisalinde 8 odalı, kullanışlı 25 No.lı hane satılıktır. Derunundakilere müra- caat. 6 1200 metro murabba kadar bir bina rıyoruz, Alâkadarların Istanbulda Çarşı- kapıda Lüks çorap fabrikasına müra- caatı. civarında denize nezareti, terkosu, elektriği, hava gazı, tramvaya yakınlığı var. İstanbulda çekapıda Dördüncü Vakıf handa asma katta 29 numaraya ev kiralıktır YE ER 31 Ağustos 1932 KÜÇÜK İLÂNLAR Bakırköyünde acele satılık haneler — İstanbul caddesi Niyaği sokağı, köşebaşı 14 oda, bir salon, 8 mutfak, iki kuyu tulumbalı, bir hamam, 400 arşın bahçe. Aynı sokakta 6 oda, bir mutfak, kuyu tulumbalı, dahilen boyalı, küçük bir bahçesi, 8 oda, bir mutfak, bodrum katı, mahrukat için iki oda, büyük bir ahıf ve bahçesi ittisalinde ayrıca 400 arşın bir bahçe. Galata Mehmet Ali paşa hanında 41 numaraya müracaat. Kiralık Fabrikaya, yazıhaneye, depoya yarar 50, 100, 200, 400 metro kiralık salonlar. Sultanhamam Sıvacıyan han. Sıvacıyana yahut odabaşıya müra- caat, Fatih'te — Park karşında Haydar bey sokağında 7 No.lı hane müstakil 2 daire, 8 oda, hamam, elektrik, telefonu, gazı mevcut satılıktır. Görmek için tramvay caddesinde 65 No. lı kömürcü Mehmet efendiye müracaat. Her gün sabah 12 den 1 e kadar, akşam 5 ten 7 ye kadar, Satılık yeni hane — Bomonti istasyonu Izzet paşa sokağı intihasında yeni açılan yolda 73 No.lı hane: Müs- takil 3 göz bodrum katından maada, 2 kalta 4 oda, banyo, 40 metre bahçesi vardır. Beton ve tuğladan gayet zarif sağlam yapılmış hane maktuan 3500 liraya. Her gün saat 2 ye kadar deru- nundakilere müracaat. a a ii me in Sermaye sahiplerine — İstan- bulun en şerefli yeri olan Aksaray - Beyazit tramvay caddesi üzerinde kâin kebir tütün deposu ile arka cihelindeki hamam ve bahçe mahalli gerek toptan ve gerek ayrı ayrı sahibi tarafından acele satılıktır. Görmek ve pazarlık için 4#üncü vakıf han linci kat 7 No. ya müracaat eylemeleri. —2 Tütün tüccarlarına — 416 arşın üzerine beş kat ve her kat salon depo- ya elverişli tophanede mobilyacı Hakkı ustanın mağazası acele satılıktır. Müra- caat için Sedat beye. Tel. B. O. 2187. Gi Ermis — Beyoğlu Balıkpazarında 19 No. lı Ermis bakkaliye mağazasının binası satılıktır. Senevi iradı «2500» liradır. müracaat için mobilyacı Sedat beye, Tel. B. O. 2187. 9 5 — Müteferrik EM ZE RA MA Harman makinası Çeltik «pirinç» harman yapmak için iş arıyor. Taneyi kaçırmaz ve temiz yapar. Ban- dırma Terakki un fabrikası Sabri beye müracaat. vi Sermayeli ortak aranıyor — Melek han 8-9 Galata Kredi Lyone bankası arkasında, —6 ———— ———— — iyi ingilizce bilen: Bir matına- zel iyi bir aile nezdinde ingilizce ders vermek istiyor. Arzu edenler Akşamda R. O. Rümuzuna müracaat, Ankarada — Devairdeki işlerinizi sür'at ve emniyetle Halk İş İdarehane- sine yaptırabilirsiniz. o Balıkpazarında polis noktası karşısında Cafer zade apartımanı No. 4. Telefon: 2037. — 1 Ankarada — Emlâk almak, satmak ve kiralamak için en müsait tarzda iş yapan müessese Halk İş İdarehanesidir. Telefon: 2037. ei Ankarada — Paranızı emniyetle işletmek için Halk İş İc nesinin tavassutuna müracaat ediniz. Telefon: 2037. Sil Ankarada — Her nevi tercüme ve bilcümle ya nızı doğru ve sür'atli olarak Halk İş İdarehanesino vermeli- siniz. Telefon: 2037, —1 Ankarada — Daktiloyu kısa müd- deb ve müsait şeraitle öğrenmek ve ekzersiz yapmak için Halk Daktilo kur- suna her zaman kayıt olunabili Telefeı 37. Telefon: 2037. Mektuplarınızı aldırınız Gazetemiz ( idarelianesini o adres olarak göstermiş olan kari'lerimizden SO-KA-D-MC-SG PTT“ E B.6-- Nez Placier -ET- ST -MK No. 177- Bi -A S-Ja- -KL-NG namlarına gelen mektupları idareha- nemizden aldırmaları mercudur, m9