31 Ağustos 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

31 Ağustos 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Dünkü şenlikler (Baş tarafı birinci sahifede) Merasimde muhtelif nutuklar söylenmiş, (hava (kuvvetlerinin ehemmiyetinden (| bahsedilmiştir. Yeni tayyarelerimizin rakiplerine vali muavini Ali Rıza bey tara- fından şehir namına birer altın saat hediye edilmiştir. Dün tayyarelerimiz sehir üze- rinde uçarak bir çok akrobatik hareketler yapmışlardır. Kitap panayırı Kitap panayırı, dün saat üçte darülfünun meydanında açılmıştır. Muhtelif pavyonlarda teşhir edilen kitaplar harf inkılâbından beri neşr&dilen eserlerdir ki iki bine baliğ olmaktadır. Panayırı bir çok kimseler ziyaret etmis, satılan kitaplar kitabın müellifleri tara- fından imza edilmiştir. Panayır dört gün devam edecektir. Her tarafta parlak merasim Zafer günü memleketin ber tarafında parlak merasimle tes'it edilmiştir. Muhabirlerimizden al- dığımız telgraflardan bir kısmını aşağıya derçediyoruz : Urfa 30 ( Hususi ) — Büyük zaferimizin yıl dönümü buğün emsalsiz tezahüratla tesit edildi. Bu münasebetle halk topçu mey- danında taplandı, heyecanlı nutuk- lar söylendi ve bir geçit resmi yapıldı. Gece fener alayları icra edildi, Kütüphane parkında Tay- yare cemiyeti menfaatine bir müsamere verildi. Eskişehir, 30 (Hususi ) — Eski- şehirde zafer, günü büyük teza- hüratla tesit edildi. Kırkağaç, 30 ( Hususi) — Zafer bayramı burada halkın coşkun tezahüratile tesit edildi. Şehir baş- tan başa donanmıştır. Kasaba- mızın her tarafında şenlikler ya- pılıyor. Balıkesir 30 (Hususi) — Zafer bayramı büyük bir neş'e içinde geçti, Balıkesir ve Balya tayya- relerine adkonma resmi yapıldı. Ankara ve İzmirde Ankara 30 (Hususi) — Zafer bayramı burada pek parlak teza- büratla tesit edildi. Asker bir geçit resmi yaptı, nutuklar söy- lendi, gece her taraf donandı. Izmir 30 (Hususi) — Zafer bayramı münasebetile bütün şehir donanmış, asker tarafından geçit resmi yapılmıştır. Bu münasebetle yeni alınan tayyarelere isim konma resmi yapılmıştır. Büyük erkânı harbiye reisi Ankara, 30 (A. A.) — Büyük erkânı (Obarbiye reisi müşür Fevzi paşa hazretleri saat 9,30 da erkân harbiye odairele- inde erkân ve ümerayı askeriye ile resmi ve hususi müessesat ve teşekküllerin (o tebrikâtını kabul etmiştir. Yeni kontenjan ve ihracatı tesbit Yeni kontenjan kararnamesinin tatbikine yarından itibaren başla- nacaktır. Bu münasebetle ticaret odasında ihracatı tesbit komis- yonları teşkil edilmiştir. Komisyonlar Obugün öğleden sonra toplanacaktır. Diğer taraf- tan, oda idare heyeti de her gün toplanacak. Oda meclisi de haf- tada bir içtima edecektir. Filomuz Rizede Rize 30 (A.A) — Dün zavak den sonra filo etrafında kayık yarışları yaptırılmış ve 19 a kadar zırhlılar binlerce halk tarafından ziyaret edilmiştir. Filonun Obandosu belediye bahçesinde verilmiştir. Filo kumandanı ve zabitleri şerefine belediye bir ziyafet vermiştir. Filo bu sabah limanımızdan ayrılmıştır. tarafından bir konser Akşam Cinci hocanın marifetleri Kaybolan pulluğu nerelerde igili ve cinlerle nasıl Konyaya tabi Karahüyük kasa- basında çok garip bir vaka olmuştur. o Vakanın Okahramanı Mehmet hoca isminde bir üfürük- çüdür. Hadise şudur: Kaybolan pulluk Karahüyükte bir köylü ailesinin pulluğu | çalınmıştır. Aile reisi pulluğu buldurmak için Mehmet hocayı köye davet etmiştir. Ken- disine pulluğun | çalındığı anlatıl- mış, nerede olduğunu bildirmesi rica edilmiştir. Üfürükçü hoca pulluğun kimde ve nerede olduğunun öğrenilebil- mesi için üç genç kadına ibtiyaç olduğunu söylemiştir. Aile reisile erkek kardeşi düşünmüşler kendi zevcelerini ve akrabalarından iki kadını bu işte bulundurmağa karar vermişlerdir. Bir müddet sonra evin oda- sında üfürükçü hoca, iki aile reisi ve zevceleri ve diğer iki kadın yedi kişi ;birikmiştir. Meh- met hoca ortaya su dolu bir tas koymuş üzerine garip resimleri ve yazıları havi bir takım kâğıt- lar istif etmiştir. Bu hareketi hayret ve alâka ile takip eden dört kadın, iki erkek bir kaç dakika sonra tastaki suyun pat- lama sesile çalkandığını ve kâğıt- ların etrafa dağıldığını görmüş- lerdir. Erkekler dışarı.. Cinci fırlayan bu kâğıtlardan bir kaç tanesini eline almış pul- luğun pek zor yerde bulunduğu- nu, elde edilebilmesi ve yerinin tayini için daha başka cinlerin davet edilmesi icap ettiğini söyle- miş bunun meclisten erkeklerin ve iki kadının çıkmasile davetin kabil olabileceğini ilâve etmiştir. Bu teklif kabul edilerek iki kardeşle iki kadın dışarı çık- mışlardır. Şimdi odada iki genç kadın ve üfürükçü hoca vardır. Biraz sonra cinler teşrif edeceklerdir. Hoca yerinden kalkmış kapıyı sürmelemiş, ve pencereleri örtmüş- tür. Oda karanlıktır. Iki safdil ka- dıncağız korku ile müterafık heye- nl dakikalar AYR Cinci yerine oturmuş lâmbayı söndürdük- ten sonra alât ve edevatını ortaya koymuştur. Iki kadın hayret ve korku içinde manyetize olmuş gibidir. Su dolu tasın içinden şimdi yeşilimtırak bir ziya intişar etmektedir. Bu sırada cincinin mühtez ve tesirli sadası işidil- miştir. Ginler geldi! — Cinlerin ışığı yandı, geldiler İlk cin tasın içine teşrif buyur- muş, onu papa suretinde bir değeri daha sonra üçüncüsü takip eylemiştir. Iki kadın ürperme ve hayret içinde bu hareketleri ve manzarayı seyre dalmışlar, üfü- rükçü garip (o mırıldanmalarının tesiri altinda benliklerini bir an içinde kaybetmişlerdir. Bu hareketler arasında kuş sesine benzer garip sadalar da duyulmaktadır, Cinci kadınlar- dan birine doğru uzanmış yüzüne üfleyerek öpmüştür. Bilâhare elleri vücuduna inerek gayrı meşru bir hareket olmuştur. lik kurban kendinden geçtikten sonra üfürükçü aynı hareketi ikinci kadına da yapmıştır. Neticeyi bekleyenler Dışarıda neticeye sabırsızlıkla intizar eden iki aile reisi kapıyı vurmuş kitli olduğunu anlayınca: “Kapıyı açınız!, diye seslenmiş- lerdir. Bu sirada kendilerine gelen kadınlardan biri perişan vaziyette kapıyı açmıştır. İçeri giren iki aile reisi bu gayrı tabii hal karşısında “Ne oldu? ,, diye sormuşlar, kadınlar da başlarından geçeni, hocanın marifetlerini arlatmışlardır, Cinci Mehmet başına geleceği anlamış bu sırada bu hayret, heyecan ve nefret sahnesi arasında sıvışmıştır. Cinci, gece köyden kaçtıktan sonra şehre yakın mezarlıklar civarında devriyeler tarafından görülmüştür. Bu vakit nereden geldiği ve nereye gitmekte olduğu sorulduğu zaman Karahüyükteki parasını alamadığını üstelik te işte al görüşmüş ? dayak yiyerek güç kurtulduğunu söylemiştir. Hocanın 31 lirası Cinci hoca telâşla kaçıp gider- ken meğer içinde 31 kâğıt lira, 4 gümüş mecidiye, 8 gümüş çeyreği bulunan kesesile enamını, garip resimler yazılı kâğıtlarını alamamış. Hoca bunları kaybet- meğe bir türlü razı olamadığından zabıtaya müracaatla kendisinin para ve eşyasinın : gasbedildiğini söylemiştir. Bu müracaat üzerine hocanın izi bulunmuş ve kendisi yaklan- mıştır. Ginci hoca kimdir? Cinci Mehmet hoca Beyşehrin Fasıllar (oköyündendir. e Uzunca boylu zayıf, esmer seyrek kır sakallı bir adamdır. Üfürükçülük ve cinciliğe ait fiilleri işlemediğini yalnız köye (parasını Oalmava gittiğini ve orada soyulduğunu iddia eylemektedir.' Cincilikte kullandığı aletlerin bir kısmı bayağı çocuk oyuncak- larıdır. Oyuncakçı mağazalarının vitrinlerinde her zaman gördüğü- nüz mumdan yapılmış papa, kız, erkek, fil gibi şekildedir. Yalnız bunlardan birisi lâstikten, düdüklü bir bebektir. Kâğıtların üzerinde garip yazı- lar yılan, uzun saçlı kız, kılınç gibi garip resimler vardı. Tasın için konan cam tübün içine fosfor konmuş iki tarafı bal- mumu ile kapatılmıştır. Bir küçük halka, bir de çelikten arasına tuz kıstırılan yay mevcuttur. Tüp içindeki fosfor cinlerin işığı diye kullanılırmış, yayda tuz kıs- tırıldıktan sonra suya bırakıldığı zaman tuzun erimesile dalga ya- pan ve gürültü çıkaran aletmiş.. Çocuk oyuncaklarının altlarına balmumu yapıştırılmıştır. Bunlar cinlerin muhtelif tiplerini canlan- dırmakta imiş. Ses veren de lâstik bebekmiş. Mehmedin muhakemesi hiç şüphe yok ki merak ve alâkayla takip edilecektir. Almanyada Kabine vaziyete tamamen hâkim bulunuyor Berlin, 30 (Hususi) — Alman başyekili von Papen reisicumhur ile görüşmüş ve iktisadi progra- mını izah etmiştir. Reisicumhur programı muvafık bulmuştur. Reisicumhur, kabineyi icabında Rayıhştagı (o feshetmeğe (mezun kılan bir emirnameyi imzalamıştır. Bu vaziyet faşistler arasında heyecan uyandırmıştır. Hitler baş- vekile şiddetle hücum etmekte, faşistlerin kabineye) katiyen mü- saadekâr davranmıyacağını bil- dirmektedir. Harp aleyhfarlarının mitingi Moskoya, 30 (A.A.) — Tas ajansı bildiriyor: Amsterdamda top- lanan beynelmilel harp aleyhtar- ları kongresi münasebetile Mos- kovada harp aleyhinde 180 bin kişilik bir mitinğ aktolunmuştur. Türkiye - Yunanistan Yunan fırka reislerinden Kafandarisin bir nutku Atina 30 (A (A.A) — — M. Kafan- daris söylediği intihap nutkunda M. Venizelosun Selânikte söyle- diği nutkuna cevap vererek de- miştir ki: “M. Venizelosun Türkiye ile aktettiği ticaret muahedesi Yu- nanistana hiç bir taviz getirmek- sizin Yunanistan mevaşisi aleyhine olarak Türk hayvanları ithalâtını artırmıştır. Diğer taraftan Türkiye ile aktolunan deniz mukavelesi de Türkiyenin denizdeki faaliyetini temin eylemektedir.,, M. Kafandaris nutuk hakkında kendisine sorulan bir suale ceva- ben Türk- Yunan itilâfnamelerinin bazı teferrüatını tenkit etmekle beraber sıkı bir Türk- Yunan dostluğunun hararetle taraftarı olduğunu söylemiştir. Yeni iki fabrika Izmir, 30 — Izmir ve havali- sinde tetkikat yapan Rus'müte- hassısları burada bir dokuma ve bir çuval fabrikası tesisini muva- İ fık bulmuşlardır. Rayıhştag Faşist bir mebus reis intihap edildi Berlin 30 ) (Hususi) — — Rayıhştag meclis bugün öğleden sonra saat üçte açılmıştır. İçtima hadisesiz geçmiştir. Meclis binası önünde büyük bir kalabalık vardı. Bazı faşistler bir kaç kişiyi tevkif etmişlerdir. Faşist mebuslar meclise faşist elbisesile gelmişler ve saf halinde içtima salonuna girmişlerdir. Riyaset mevkiini en yaşlı âza olan komünist mebusu kadın âza- dan Klara Zetkin işgal etmiş ve | bir nutuk söylemiştir. Bundan sonra reis intihabı yapılmış ve 367 reyle faşist | mebusu binbaşı Goring reis inti- hap edilmiştir. Eski reis sosyal demokrat Löbe ve merkez fırkasından biri reis | vekili intihap (edilmişlerdir. tezahüratta bulunduklarından polis Açık kuyular Iki çocuk bir kuyuya düştü Biri beyni parçalanarak öldü, diğeri yaralandı Dün Taksimde feci bir kaza olmuştur. Vasil ve Hamparsum isimlerinde 4 yaşlarında iki çocuk dün Taksimde Samancı meydanın- daki bostanda oynarlarken orada bulunan açık ve derin bir boş kuyuya düşmüşlerdir. Iki çocok bir arada kuyuya yu- varlanırlarken taşlara çarparak muhtelif yerlerinden oyaralanmış- lardır. Bunlardan Vasil, beyni parça- lanarak kuyunun içinde ölmüştür. Hamparsum kuyuda bağırmağa başlamış, bu sırada oradan geç- mekte olan 13 yaşlarında Yorgi ve Vasil isimlerinde iki çocuk, sesi duyarak kuyuya inmişlerHam- parsumla Vasili çıkarmışlardır. Hamparsum hastaneye kaldırıl- mıştır. Ölen Vasilin ailesi haber- dar edilerek tahkikata başlan- mıştır. 31 Ağustos ız vi Bir motör yandı . Içinde bulunanlar güç hal ile kurtarıldı Dün deniz ortasında bir motör yangını olmuştur. Inebolulu Mahmut (o kaptanın idaresindeki büyük bir motör Bandırmadan karpuz ve saman yükliyerek Istanbula gelirken Florya açıklarında şiddetli bir rüzgâra tutulmuş, bu sırada motörün ek- zos borusundan çıkan kıvılcımlar- dan içindeki osamanlar tutuş- muştur. Rüzgâr fazla olduğunnan ateşi söndürmek (kabil! olamamıştır. Bu vaziyet karşısında Mahmut kaptan motörü Yeşilköy civarında Çirozluk denilen yerde karaya oturtmuştur. Motör kâmilen yan- mıştır. Motörün Obher tarafı birden tutuştuğu için, içinde bulunan Mahmut kaptanla tayfa Ibrahim, Halil, Mustafa, Hasan ve Hakkı yanmak tehlikesine maruz kalmış- larsa da etraftan yetişilerek hepsi kurtarılmışlardır. Ali Rânâ bey Çeşmede Çeşme 30 (Hususi) — Gümrük ve inhisarlar vekili Rânâ bey refakatinde inhisarlar umumi mü- dürü Hüsnü bey olduğu halde buraya geldi, memurlar ve halk tarafından karşılandı. Vekil bey * burada anason satın alınmasını teftiş etti ve muhtelif inhisar idarelerinin birleştirilmesile meş- gul olduktan sonra akşam üzeri « Izmire hareket etti. Maarif vekili Antepte Gaziantep 29 — Maarif vekili Esat bey, bugün Osmaniyeden şehrimize gelmişlerdir. Kendisini istikbal eden gençlerin ellerin Antepte bir lise açılmasını te- menni eden bir lavha taşınıyordu. * bu temenniye iştirak | Vekil bey, etmiş, cumhuriyet idaresinin diğer . şehirlerin maarif ihtiyacını düşün- düğü gibi Gaziantepte de yalnız . “ memleketin ticaret ve mütenasip olmak lise değil, iktisadiyatile .— üzere ticaret ve sanat mektepleri - açacağını söylemiştir. Kavga ve cerh Bomontide Raci ve Ali isimle- rinde 17 yaşlarında iki çocuk kavga etmişler, Raci bıçakla Aliyi kasığından ağır surette ye ralamıştır. Mecruh hastaneye ka? dırılmış, Raci yakalanmıştır. eh