31 Ağustos 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

31 Ağustos 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

Yeniden parlıyan eski bir filim yıldızı Dorothea Wieckin yeni filimleri Sesli filim çık- tıktan sonra bir kısım yıldızlar sinema sahasın- ; dan çekilmişlerdi. Bunlardan bazı- ları bir müddet mikrofon önünde konuşmağı talim ettikten sonra tekrar stüdyolara döndüler bazıları ise sinema ile alâkalarını büs- bütün kestiler, isimleri unutuldu. Son zamanlarda bu suretle ismi ; unutulan artist- lerden biri tek- rar filim çevir- meğe başladı. Aradan uzun seneler geçtikten sonra bir artistin tekrar filim ha- yatına avdet et- mesi ilk defa olarak vuku bu- luyor. Bu artist Alman yıldızla- rından Dorothea Wiecktir. Dorothea genç ve sevimli bir artisttir. Bir za- manlar Münih şehri tiyatrosunda ufak roller oynar- ken bir gün filim çevirmeğe teşvik edilmiş ve ufak bazı roller alarak çok muvaffak olmuştur. Bundan sonra yavaş yavaş ilerliyerek yıldızlar sırasına geçmiştir. “Sesli film çıktıktan bir müddet sonra bu genç artist birdenbire ortadan kayboldu. Film çevirmeği bırakarak Leipzig ve Frankfort şehirlerinde tiyatro sahnelerinde görülmeğe başlandı. Doratheanır, sahne artisliğinden yetiştiği için sesli filimde muvaffak olası lâzımdı. Bahusus genç yıldızın sesi de güzeldi. Fakat artist her nedense stüdyolardan uzaklaşmıştı. Son zamanlarda bir rejisör bu yıldızı — hatırlıyarak kendisini “ Üniformalı kızlar, filiminde rol almağa davet etti. Dorathea bu Dorothea Wieck daveti kabul ederek tekrar stüd- yoya döndü. lik filim bitince Willy Fritschle beraber “Çılgınca bir düşünce, filmini çevirmeğe başladı. Dorothea Wieck bu son filimde şen bir kız rolü almiş ve çok muvaffak olmuştur. Mubalağaya düşmeden ortaya neşe ve şataret saçmak suretile istidadını göster- miştir. Bu filimlerden sonra Dorothea- nın tekrar filim artistliğine döne- ceği muhakkak addediliyor. # Bu sene Rusyada 37 sözlü filim yapılacaktır. »* Pariste “Sanat köprüsünün fakir kadını,, isminde Almanca ve Fransızça bir filim çevirile- | cektir. Si / vE Mi Bi if i şi, 4 pm Sg ““ Çılgınca bir düşünce,, filminde Dorothea Wieck Harry Halm, Wiliy Fritsch Dördüncü db Con Cilbert tekrar evlendi Bir zamanlar Hollivutun Don joanı addedilen Con Cilbert şimdi eski mevkiini kaybetmiştir. Hatta bir aralık film hayatından büsbü- tün. çekilmesine ramak kalmış iken yeni bir angajman bulabil- miştir. Con Cilbert şimdi dördüncü dafa olarak evlenmiştir. Bu dafaki zevcesi Virginia Buruce isminde genç ve sarışın bir artistir. Artık akıllandığı ve eski deliliklerini bıraktığı için Conun bu sebeple yeni zevcesile uzun müddet bir arada yaşayabileceği söyleniyor. Sinema haberleri X Şimdiye kadar bir çok filim- lerin filim kitabını yazmış olan “Hermann Kosterlitz,, şimdi reji- sörlüğe başlıyacak, ve ilk defa, Lil Dagawe'in “Güzel bir kadının hatıra defterinden,, filmini yapa- caktır. * Rejisör Max Obel, “Enga- disi de bir macera, filmini çevirtmektedir; / filimin İsviçre- de çevirdiği harici kısımlarını bitirmiştir. Şimdi filimi kesip ekle- mekle meşguldür. Xx Aafa şirketinin yıldızların- dan sevimli “Martha Eggert, girdiği bir otomobil güzellik mü- sabakasında mükâfat kazanmıştır. x Paul Albraharı, yeni beste- lediği “ Kemanlar çalınca..,, sesli filminin musikisini tamamlamıştır. * Aslen Macarlı olan meşhur filim yıldızı Vilma Banki sesli filim başladıktan sonra filim çe- virmekten vazgeçmişti. Vilmanın Berline gelerek kontes Mariça operetini filme çevireceği haber veriliyor. x Kaethe Von Nagy, Ufa filim şirketile mukavelesini 1934 sene- sine kadar temdit etmiştir. x» Berlinde “Içki kaçakçısı, is- minde bir filim çevrilmektedir. Filimin baş rolünü Almancasında Cans Alber, Fransızcasında Jean Murat çeviriyorlar. Bunlar filimin harici sahnelerini Lizbonde çevir- mişlerdir. Xx Rabindranath Tagoranın bir eseri Hindçe olarak filime çeviril- miştir. x» Meşhur aşk rüyası opereti Ingilterede filme çekilecektir. »* Rusyada Amerika zencileri- nin hayatına dair bir filim çev- rilecektir. Bunun için Amerikadan Rusyaya 20 kadar zenci gitmiştir. »* Lian Haid “Bu akşam kim olduğunu bilmek istemem,, ismin- minde yeni bir filim çevrmiştir. Iki komik Lorel ve Hardy Parise vasıl oldular Tatil müddetlerini (o geçirmek üzere Avrupaya gelen Amerikalı meşhur komik Oliver Hardy ve Stanley Lorel Londrada iki hafta kaldıktan sonra Parise vasıl ol- muşlardır. Iki komik İstasyonda binlerce halk tarafından istikbal edilmiştir. Hardy ve Lorel Fransada iki hafta kadar kalarak Amerikaya dönecekler ve doğrudan doğruya Hollivuta gideceklerdir. Iki komik ıstasyonda halkın gösterdiği teza- hürata çok memnun olmuşlar, hasır şapkalarile bir çok defa selâm vermişlerdir. a a Tefrika numarası: 89 Yazan: Ceneral A. F. Dglander ÇANAKKALE muharebeleri si ife 7 31 Ağustos 1932 Tercüme eden: Muharrem Feyzi Yanlış bir yol tutan ingiliz hücum kolu müşkül vaziyette Ceneral Mondshır kıtaatı vahim zayiata uğrıyarak hatta bir derece karışıklık içinde mebdei hareke- tine dönmüştü. Suvladan ise hiç bir haber yoktu. 7 ağustosta geç vakit gelen haberlerde (o Çukulata ( tepesinin zaptedildiği bildirilmişti. Fakat ceneral Stopford kolordusunun kısmı küllisi hâlâ kumsal yakının- da duruyordu. Suvla körfezinde çırçıplak banyo eden İngiliz asker- leri ile dolu görünüyordu. Bu cihetten doğruca bir imdat gele- ceğine ümit olmadığı aşikârdı. Kolordu karargâhında aktolu- nan bir konferansta oceneral Godleyin yorğun kıtaatının, mühim her noktayı tutmuş olan müte- yakkız hasma karşı güpe gündüz yeniden hücum yapması beyhude olacağına hükmedilmiştir. Yegâne çare olarak fecirde hücum edil- mesi düşünülmüştür. Bunun için neşrolunan (o emirlerde (şimdiye kadar kazanılan yerlerin her ne bahasına olursa olsun muhafaza edilmesi ve sabahleyin fecir başlar başlamaz topçu bombardımanını müteakip yeni bir hüçum yapıl- ması bildirilmiştir. Bu planların emniyet ve itimat ile hazırlandığı zannedilemez. Lâ- kin şurası aşikâr idi ki ingiliz harekât plânını büsbütün iflâs ve akametten kurtaracak yegâne çare nevmidane yeni bir teşeb- büste bulunmaktan ibaretti. Anzak da yeni ordunun henüz harbe girmemiş bir kaç taburu vardı. Esas gayret ve himmetin bunlara tahmil ve tevdii icabedi- yordu. Conkbayırında tutulan yer- de bunların hücumuna mihver teşkil edecekti. 9 ağustos sabahı Suvlada iki logiliz fırkasının şimal cenahta gayet büyük faaliyet göstererek Türklerin nazarı dikkatini üzer- lerine (o celbedecekleri de ümit olunuyordu. Kat'i surette takarrür eden 9 ağustos plânı berveçhi atidir : Dördüncü Avusturalya livası azim zayiat verdiğinden Köca- çimen tepesinin ozaptına artık teşebbüs edilmiyecekti. o Sabah hedefi, Conk bayırından Hillh tepesine kadar imtidat eden esas sırtı teşkil edecektir. Conk bayı- rının tepesine ve şimal omuzuna karşı yapılacak asıl hüc. “in- nisbe taze ve zinde olan ve 58 inci livanın kumandanı bulunan ceneral Baldwinin emri altındaki beş tabura tevdi edilecektir. (1) Solda, şimdiye kadar cüzütam- ları çok zayiata uğramış olan ceneral Coxun emri altındaki 39 uncu Hint livası Hill O üzerine tekrar hücum edecektir. Sağ müntehada ceneral Johsston nun ileri kıtaatı Conk bayırının cenup umuzuna hücum edecek ve hattını Bettleshüp -zırhlı- tepesine doğru tevsi (o edecektir. / Ihzarı bombardıman kablezzeval saat dört buçukta başlayacak ve he- def mevzie ateş etmek vaziyetinde bulunan umum babri ve sahil topları bombardımana iştirak ede- cektir. Saat beşi çeyrek geçe bom- bardımanın isabet hattı yükselti- lecek ve umum muhacim kıtaatı birlikte ileriye saldıracaktır. Bu plânın heyeti umumiyesinin muvafık olması için şartı esasi ceneral Baldwin kolunun tam vaktinde inkişaf mahalline gelmesi idi. Ceneral Godley'in fikrine göre mezkür kolun Rhododendron - Zakkuna - dağ çıkıntısı boyunca ilerlemesi lâzımdı. Çünkü sonradan bu kol Pimae- lein arkasında Johnstonun ileri hattı ile mahfuz mahalde hücum nizamını alabilecek ve bombardı- man kalkar kalkmaz Conk bayı- rının en yüksek noktasına yol tutabilecek ve buradan sola kıv- rılarak sırtın zirvesi Oboyunca Hill O tepesi istikametini takip edebilecektir. Maahaza mumaileyh evvel beevvel kendisi ceneral Baldwinin araziyi görmeği ve son- radan meseleyi Jonusto ile görüş- meği kararlaştırmıştır. Binaenaleyh ceneral oOGodley Baldwin'e öğleden sonra Apescde buluşmağı; ve burada nihai karar verilebileceğini söylemiştir. Evelce de gördüğümüz veçhile Johnston'un ileri hatının vaziyeti öğleden sonra ilk saatlerde gayet tehlikeli (o bulunuyordu. Ilerdeki taburu Türkler tarafından fena halde sıkıştırılmış idi. Apexden gelen yol gayet açık olduğundan buradan yukarıya takviye kuvveti göndermek müş- kül idi. Bu ihmal ve şerait içinde Ceneral Yobnston Baldwin kıtaatı- nın Apex yolunu tutmasını muva- fıkı maslahat görmemiş ve badel- zeval saat beşte Ceneral Baldwin ile görüştüğü zaman mezkür yolu takip etmesini tavsiye etmiştir. Fakat akşama doğru Türk ateşi kesildi. Karanlık basar basmaz evvelce zikir edildiği veçhile Willington atlı tüfek endazları ile (OOntogo taburu Sohus ton'un bitkin ileri kıtalarını değiştirmek için Apexden hare- ket ettikleri vakit hiç bir arızaya uğramamışlardır. Gecenin kalan kısmı içinde geçmiştir. Binaenaleyh şurası bir hakikat- tir ki eğer Baldwin bu vaziyetini görerek kendi kolunun Apex yo- lunu tutmasında ısrar etseydi ihtimal işler pek yolunda gide- cekti. Şurası ziyadesile şayanı teessüf- tür ki bu içtimaa ceneral Godley nedense gelemediği gibi kendisini temsil için erkânı harbiyesinden bir zabit de © göndermemiştir. Neticede yolun intihabı için nihai karar vermek ceneral Baldwine düşmüştür. Bu zat ise erazi hak- sükünet kında omalümatı ( olmadığından ceneral Johntonun fikrini kabul etmiştir. (Devamı var) (1) Bu taburlar Baldwinin ken- di fırkasına mensup altıncı Fast Lancashire ve altıncı Loyal Nârilh taburlari ve 40 net livaya mensup becinci Wiltshire taburu ( bu tabur sureti mahsusıda Domakcelik Lancashire buyırından getiriles cekti ) ve Birdwood'in kol ordu ihtiyatına iki taburdur. Johustonun kuvvetleri çok yorğun olduğundan L* W* Loncashire tg- şamleyin Adeoce gönderil- mensup buru mediğinden ceneral Baldwinir e altında dört tabur kalmıştır.