15 Ekim 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

15 Ekim 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

GÜNÜN HABERLERİ | Tütüncülük Mecburi sigorta isteniyor Encümen diğer bazı esasları görüşüyor Inhisarlar umum müdürlüğünde, #ütüncülül encümeni, henüz işini bitirmemiştir. Evvelki | günkü içtmada encümende, ziral sigorti meselesi görüşülmüştür. Encümen Azalarından ekserisi, tütün ekin- lerin kanune mecburi olarak zirat sigortaya girmesini ileriye sürmüştür. Bu teklif aza tarafından tetkik edilmektedir. Ziral sigortadan bir çok faideler bekleniyor. Tütün eken arazi sahipleri, Ku- raklıktan ve yağmur, dolu, gibi teblikelerden © müteessir. olmak tadırlar. Bu (gibi | afetlerde zün bir senelik emekleri boşi gitmektedir. Zirai siyorta, bu gibi celerde, zürraa tazminat vere- ceketi Encümen diğer taraftan, tütün- lerin iskele resmi alınmasını da kanuna koymuştur. Sahil belediyelerinde, tütün nak- Jiyesinden pek ağır resim alın maktadır. Bazı belediyelerin aldığı resim miktarı 40 parayı geçmek” tedir. Bu yüzden bir denk tütün 30 - 40 kuruş hattâ daha fazla yermektedir.* Bu da, tütünün dünya piyasalarına daha pahalıya gitmesine sebebiyet veriyor. * Encümen tülünün daha ucuza nakledilmesi için, bu gibi masraf- lar önüne geçilmesini temin edecekti Palamut nut bolluğu Trabzonda herkes palamut tuzluyor Trabzon 12 (Hususi) — bulda olduğu gil palamut bolluğu başlamıştır. Her ün, Rize, Sürmene limanların in, Trabzona kayık kayık pala- mut gelmektedir. Iki gün evvel, bir palamut 2 kuruşa kadar satılmıştı. Palamutun bundan ucuz olduğunu duyan köylüler, şehre inerek, küfelerle palamut alıp, köylerine götürmeks tedirler. Köylere giden yollarda sırtlarında palamut küfeleri taşı” yan kafilelere tesadüf edilmek: tedir. Trabzonda her aile teneke te- 'neke palamut tuzlamaktadır. Pamuk az Izmir fabrikaları Adana- dan pamuk getitrmek istiyorlar Izmir 12 — Şehrimizde bulunan ve pamuklu mensucat imal eden fabrikatörlerden bazıları iktisat ve ziraat vekâletine müracaatte bulunmuşlardır. 'Bu müracaatin sebebi; bu sene Eya mıntakanında pamuk mabsulünün ez ol ihtiyaca kifayet etmemesidir. Fabrikatörler; yerli mala rağ betin fazlalaştığı şu sırada fabri- kaların kapanmaması için Adâna yamuk ge- tirilmesine müsaade istemişlerdir. Adana havalisinde pamuldarda pembe kurt hastalığı vardır. Bu hastalığın sirayetine mani olmak için Adana pamukları başka mın- takalara bırakılmaktadır. Fabrika #örler; bastalığa karşı takım ma- kineleri kullanılmasını ve takım- dan sonra pamuklar bu mintar kâlâra getirilmesine müsaade iste- mektedir. ve —. Kurultay dönüşü Adanaya dönen köylü murahhaslar çok memnun Adana, 14 —Dil kurultayına yak eden hemşerilerimizden Misisli Pie ele di, Şambayaik Alın, çavuş, Kozanlı yiğit ağa dünkü ekspresle refakatlerinde ilk ted- risat müfettişi Ali Rıza bey olduğu balde şehrimize avdet etmişlerdir. Köylü O murahhaslar Istanbul Mr durlar, Istanbulda Kendileri her gün kurultaya hazretlerinin Hur ötmeye > glmler ve gelmişlerdir. Ağalar her yerde Istanbulda gördüklerini anlatmaktadırlar. Zeytin fiatleri Zeytin fiatlerinde hafif bir yüle seliy vardır. Svyet ticaret mümes- silliği geçen hafta içinde geçen sene mahsulünden 30 ton zeytin almıştır. Diğer taraftan Romanyaya da 15 tondan Fazla zeytin satılmıştır. Ağa hanın annesi Meşhur Hintli zenğin Ağa hanın annesi Londraya gelmiştir. Kadın 89 yaşındadır. Ve ilk defa olarak Hindistandan dışarıya çıkmıştır. Resmimizde kadın, akrabasından genç bir kızla görüliyor. Alacak yüzünden Bir bahçivan, ortağını ağır surette yaraladı Dün Erenköyünde alacak yüzün- den bir cinayet olmuştur. Pendikte oturan bahçivan Mus- tafa ile ortağı Nuri bir alacak meselesinden kavga etmişler, ları açılmıştır. Aaradan iki gün geçmiş, bu iki ortak gene bu alacak işini konuşarak Erenköyünde Bağdat caddesi üzerinde dolaşırken tek: rar kavgaya başlamışlardır. Tenha caddede ağız kavgası büyümüş, iki ortak biribirlerinin Üzerine atılmışlardır. Bu sırada Mustafa birdenbire geriye çekilmiş ve belinden bir tabanca çıkararak Nurinin üzerind İ ateş-etmeğe başlamıslır. Mustafa dört el ateş etmiştir. Çıkan kurşunlardan birisi Nus rinin göğsüne diğeri de kalçasma saplanmıştır. Nuri kanlar içinde yere yuvar- lanmış, Mustafa kaçmağa başlar mıştır. Silâh seslerini duyan Kartal jandarmaları yetişerek kaçmakta olan Mustafayı elinde tabanca ile yakalamışlardır. Ağır yaralı olan Nuri derhal tıp fakültesine kak dırılmıştır. Kürşün Nurinin göğsünü par- çalamış ve fazla kan zayi etmiş olduğundan hayatı tehlikededir, Td Umumi grev mi? Irlandada vaziyet elân karışık Hükümet yeniden şiddetli tedbirler aldı Londra 14 fHususij — Irlanda- da vaziyet elan düzelememiştir. yapılan tahkikatta son hadiselere Ingiltereden giden bir takım ki selerin sebep: oldukları a mıştır. Bunların çoğu komünisttir. İagiltereden bir takım silâblai gönderilmi Dün nisbeten sössiz geçmitir. Fakat gizli karlar yapılığf anlaşılmaktadır. Bu cümleden ola- rak umumi bir grev kararlaştırıl dığı öğrenilmiştir. Hükümet buna karşı tedbir alıyor. Dün gece ban kimseler bir takım magazaların ve fabrikaların camlarını o kırmışlardı Belfast şebrinde elan zırhlı otomobiller ve sokaklarda devriyeler dolaşıyor. Pazar günü bir fişek atılacak Berlin 13 (A.A) — Gayet büyük bir fişek, gelecek pazar günü Berlin — civarındaki | Tempelhof tayyare meydanından havaya al Hacaktır. Bualeti bulup yapan mühendis, Pillinge göre fişenk Stratosphere tabakasına yetişebileceketi Fişenk, fevkalâde bir irtifaa vasıl olacağı zaman, sağında ve solunda iki kanat açılacak ve böylece hiç olmazsa mazariyat itibarile fişek, bir tayyare gibi yavaş, yavaş yere inebilecektir. Suriyede vaziyet Umumi af ilân edileceği söyleniyor Adana, 13 (A.A.) — Uzun zamandır Pariste bulunan Suriye fevkalâde komiseri M. Ponso bu ayın 17 sinde Berutta olacak- ter. M. Ponsonun gelir gelmez siyasi suçlular için geniş bir af ilân edeceği ve kapatılan gazete- lerin tekrar açılacağı söylenmek” tedir. Ayın 17 sinde Suriye meclisi tekrar açılacaktır. — Meclisin bu defaki toplanmasına büyük bir ehemmiyet verilmiştir. Bu defa, Fransa ile yapılacak muahedenin kararlaştırılacağına muhakkak gözile bakılıyor. Komünistler Berlinde sıkı araştırmalar yapılıyor Berlin, 14 — Kı nistlere karşı şiddetli tedbirler almağa karar vermiştir. Leipzig Ali mahkemesi müddeiumumiliği Prus- ya dahilinde araştırma yapılmasını zabıtaya bildirmiş, bunun üzerine polisler, Berlinde. Prusya. Şehirlerinde bir çök yerleri bal uışlardır. Yapılan araşlırmada e, komü- kanuna risaleler nutuklar. bulunmuş, bir ahır içinde de gizli bir matbaa meydana çıkarılmıştır. Bir çok kimseler tevkif edilmiştir. Amerikadaki iktisadi buhran Londra, 13 (A.A) — Vashing- İ ton'dan Daily Telggraph'a bil: diğine göre, iflâs derecesine varmış 1,00,000 zürra namına, 500 çifçiden ibaret bir kafile ümelten iane istemek üzere inüevvelin 7 sinde Vashing- ton'a gidecektir. uygun olmıyan şekilde basılmış | Büyük milli roman Lütfi bey, kıra- i athaneden gelip Sandın halâ mey- danda olmadığını görünce atıp tut- mağa başlamıştı. Anası ve bü yük anası, — Yavrum, bizim © suçumuz ne ki? Ağzımız var, dilimiz yok, Burada boş yere mefes tüketece- ME linine müsaadeyi veren o; derdini Lütfi bey, — Babamın” da; dolaşıyordu. kulağına, arada bir fısıltıyı eksik etmiyordu: Gelinimiz olacak taze, kadın değil, sokak söplrgesi, lere kadar nerelerde ip fink atar bilmem ki?.. Kızı da fıslayı veriyordu: — Ayol, onda saygı izan var mı?.. Haydi kocasile yüz göz ol muş; adam yerine koyduğu yok. Bu kadar kişiyiz; birimize aldırış ediyor muf. Beni beklerler, ne- rede kaldı diyüp merak ediyor- lar diye umursayormu? Cevdet efendi, o akşam ber vaktinden erken gelmişti, Daha merdivenden çıkarken: — Arkadaşlarla biraz öteberi endik; yemek: yiyeceğimi Di- yerek doğru odasın boylamış, elbiselerini sırtından atar atmaz yatağına girmiş, borultuya başla- miş. Burnunun bir deliği tıkalı ok 'duğundan, nefes aldıkça düdük gibi ses veriyordu. Lütfi, sofada bir az gezindik- ten sonra telâşlı telâşlı gene yan- larına geldi. Alm ter içinde, yüzü kıp kır “mızı idi. Şakaklarına saçları yapış” mişt liyüik hanım, torununun odaya işinden işi çaktı. — Efkârdır, galiba dışarıda bir şeyler becermişl içkiliye ben- ziyorl deye derhal hükmünü verdi amma yüzüne duramadı. © hanımın hakkı yok fi, son günlerde itiyat et- mişti. Karısma canı sıkıldı mı, derhal ortadan kayboluyor, cebinden çıkardığı rakı şişesini ağzına dikiyor, güya defi gam ediyordu, Büyük, hanım, başını, sallıya sallıya bir şeyler mırıldanırken YENİ acı Bayram oaılesi ANSIZ nesili ln Istanbul “eksiz Telefon ir lerin yerlerine vaz. içn akşamları radyo naşriyatı yap Harp zengininin Gelini LU ona anlat! diyorlar, bu doğru sözlere karşı sinsilemin dez. tattururken, lâkırdının alt tarafını yutarak bir sizara yakıyor, odanın içinde hızlı hızlı Büyük hanım, Lütfiye duyurmadan kızının. Mubarriri: Sermet Muhtar ma yE diye — Oğlan belli etmiyorum amma elim ayağım buz kesiliyor. Ister misin, şırfıntı karı bu gece gelmesin; bildiği gibi sürten ! Derken anasının ağzındı sordu: si iin gene klanlar gali ora şüphe, Ağ yüreğime inecek. © — Vallahi içmiş; hem az, büz değil; binlikler devirmiş. Gö yorsun ya, ağzında metelik di yıkılacak, — Allahım nedir bu baş gelenler?.. i — Rahmeti babandan BülEli İçkiyi fazlaca kaçırdı mı nefesi, sasi sası, el Gasyan etmezse, bu koku ertesi sabaha kadar sürerdi. — Bari istifre amma hiç alâimi yok Baksana, ağzımı karayip üstüste yutkunmı-. yor; geyirirken gözlerini yummı. yor. Hem, teftih gelince iki dur. dağı kilitlenecek; eft deliklerinden çıkaracak, Bunların hiçbiri yok. Biz etimek, yaymak selin sak, | Büyük hanım, hiddetle kaşlarını Fransızca, ingilizce, Almanc: a mez — Sinif ve hassi dersler. Mamürin, munlün v0 Haşıl şimşir. Meccani bir teerüb ine deya kanl ilya elen Ea mantahin elkğ karından ter edilmiş. Radyo Şirketinden : kaldırıp gözlerini açtı: Ark: ispanyolca, italyanca bina mahsus gesi ünal caddesi ğİ Nörasteni, zaliyet Cklor, SIROP DESCHLENS. PARIS' izimiz. esas aktmlitğn. "Oumarlasi va. pas saat 18 dan itibaramı takrar muntazamen meğriyat yapılacaktır. baklayı sermiş gibi yavaşcaık yakta dururken yere kşimtirek — kokardı. etse de kurtulan | Etse o ande iki gözüaçilr | İ