15 Ekim 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

15 Ekim 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Akşam 15 Teşrinievvel 1932 Londra içtimaları- Almanyanın dahili ve harici siyaseti - Romanyanın yeni hariciye nazırı Almanyanın. silâh meselesinde diğer büyük devletlerle müsavi hukukta bulunmak davasında 50- nuna kadar ısrar etmesi Cemiyeti akvam makanizmasi ve bu ml- essesenin himayesi altındaki cihan terki teslihat konferansını felce uğrattı. bürosu yeni vaziyet göremediğinden. içtimalarım tatil etti. Cemiyeti akvam büyükmeclisi bu işe mü- dahaledede: bulunmasından fayda yerine zarar geleceğini düşünerek sükütu tercih etti. İş diploması sahaya döküldü. Daha doğrusu büyük devlet- lerin en ziyade salâhiyet sahibi çicali arasında doğrudan doğruya meselenin görüşülmesine mecbu- riyet hasıl oldu. Bu maksatla Tagiltere başvekili beş büyük devleti yani Almanya, Fransa, Amerika ve Italya dev etlerinin Londrada İngilterenin iştirakile hususi bir konferans aktine davet etti. Fransa bu kon- #eransta yalnız kalacağım düşü- nerek memnuniyetsizlik gösterdi. Fakat kuru muhalefet ve itirazda bulunmaktan bir faide çıkmıya- cağından kendisi bir proje hazır- İndi, Fransa bu proje ile Almanya dan hudutlarını değiştirmemek için söz almak ve ba taahhüdü devletlerin kefaleti altına koymak ve ancak bundan sonra Alman- yanm kemiyet — itibarile değil keyfiyet itibarile yani mevcut kuvvetlerinin mıktarını arttırmamak. yaluız Versay muahedesiyle yasak olan eslihayı tedarik etmeli şar- Hijle Almanyaya musavat vermek istiyor. Fransa başvekili bu projenin bidayette © yalız Ingiltere ile Fransa arasında görüşülmesini istediğinden, Londraya giderek İngiltere başvekilile görüşmüştür. Fakat Londra içtima iki dev ete münhasır kalamamıştır. Ame- rika reisiçumhuru teslihatın ciddi bir surette | tenkis edilmesine fevkelâde ehemmiyet veriyor. Çünkü şu büyük buhran zama nında gayet ağır bir yük olan si lahları azaltmak milletine büyük bir hizmet göstermek ve dolayi- sile kendi mevkiini kuvvetlendir- mek istiyor. Bunun için Avrupaya fevkalâde £ salâhiyetli murahhas olarak gönderdiği Mr. Norman Davis vasılasile terkiteslihat ile alâkadar bütün meseleleri takip ettirmektedir. Amerikan murahhası © şimdi Londrada bulunmakta olduğum dan luyiliz ve Fransız başvekilleri arasındaki müzakerata iştirak etmektedir. Bu suretle Londra içtima şimdilik üç büyük dev- ete inhisar ediyor. Bu. mülâkat- larda Fransanın projesi ehemmi- yetle görüşülecektir. < —Oküman siyasal ““ Londra müzakeratı ne netice e versin Almanya hükümeti müsavat hakkını almadıkça terki teslihat işlerine iştirak etmiyecek ve ihtimal biç bir devlete danış malsızn kendi kendine silâhlan- mağa kalkışacaktır. Almanya artık azimkârane çalışıyor. Almanya başvekili M. Von Pa pen Prusyadan sonra en büyük Algan hükümeti olan Bavyerann merkezi olan Müttehide irat ey- lediği nutukta Almanyanın hu- kuku hükümranisini ve müsavat hakkını temin etmeği kendi başlıca vazife | bildiğini iştir. Yani Almanya Ver- muahedesinin (o kendisinde neşrettiği o memleketini etmek hakkım her olursa olsun istihsal Almanya başveke ilinin ih O seyahati dahi: yaset cihetinden de gayet büyük ehemmiyeti haizdir. Reisicumhur mareşal Hindenburga istinat eden bugünkü kabina Prusyaya vaziyet eylediğinden — dizer | Alman hükümetlerinde (o peyda © olan endişeleri izaleye (çalışmakta ve Prusyaya tatbik olunan muame- lenin diğer Alman hükümetlerine tatbik edilmiyeceğini onlamakta- dır. Bunun iin M. Von Papen Almanyanın kanunu esasisi deği" şeceğini ve Kayserlik devrinde olduğu gibi Almanya devlet ida- resile Prusya hukümeti idaresinin birleştirileceğini söylemişt Kabinenin mevkii takip ettiği metin harici aset ve dahilde tatbik eylediği. vasi ıslahattan dolayı son zamanlarda çok sağ- lamlaşmıştır. Bilâkis Hitlerin fır- kası Nazilerin ehemmiyeti halk Bazarında tedricen azalmaktadır. Şimdi Nazilerin halis sosyalizm üsul ve siyasetini takip eylemesi sağ fikirli halkları bayli söğüt muştur. Romanya hariciye nazırı Son günlerde Romanyanın bariet siyaseti o Avrupanın fevkalâde nazarı dikkatini celbetmiştir. Al- manyanın silâh işinde diğer devlet- lerle müsavi hakta bulunmak davası bu devletin komşularında derin endişeler (o uyandırmıştır. Şimdi bu devletler Almanya ile uğraşırken Rusya cihetinden müs- terih olmak istiyorlar. Bunn için Fransa ve Lehistan Sovyetlerle ademi tecavüz misa- kanı tastik etmeğe karar vermiş. lerdir. Bu iki devlet kendilerinin müttefiki Romanyayı da Sovyet lerle böyle bir misak aktine sev- ketmek için Bükreşte fevkalâde şiddetli tazyikte bulunmuşlardır. Romanya kabinesi bu işe razı olmak en nüfuzlu siyasi recülü M. Titalesco isyan etmiştir. Mumaileyh hem Londra sefir- liğinden hem de Cemiyeti akvam murahhaslığından istifa eylemiş- tir. Romanya kralının akıl hocası bulunan M. Titulesconun nüma- Yişlârane istifasi Romanya efk: umumiyesini heyecana getirmişti söyle say olan müdafaa neye mal edecekti ını mumaileyhe tevdi Bu. suretle Roman yada bolşevik aleyhtarlığı siyaseti ziyadesiyle kuvvet bulmuştur. Lehistan'da tevkifler Varşova 13 (A.A) — Lwow Okranyalı talebe yurdunda polis tarafından yapılan bir araştırma eltcesinde Yurt müdavimlerinden bazılarının hükümet aleyhindeki faaliyetini isbat edecek bir takım vesikalar — bulunmuştur. Talebe yurdu - wudürü ile fen dostları Giyen kâtibi: tevkif fedilmişler- ir. Adanada sıcaklar Adana, 14 (Hususi) — Bir haftadan beri burada gayri tabii, boğucu sıcaklar hüküm sürmek- tedir. Herkes sokakta ceketsiz dolaşıyor. Nafha işleri Müsteşar Arif beyin teftiş 'seyahatı İzmir, 14 af Arif bey bir kaç burada bulunmakte müsteşarı gündenberi Arif bey muhtelif nafıa işleri hakkında şu beyanatta bulunmuştur: — Nafianin cenup ve garp görmek için Antalya, İsparta ve Denizli mıntakalarını dolaşarak İzmire geldim, İzmirin nafia mü- esseselerini, naflanın bünyesine dahil baş mühendisliği ve su min- alarını gezdim. Mevsim, yollarda ve su işlerinde faaliyeti icap ettiriyor. Bu zamanda her vilâyet amelei mükellefesini yollara sevkettirmiş ve çalıştır. makta bulundurmuştur. Antalya vilâyetinde bilhassa mafıa bütçesiyle yapılmakta olan Aksu köprüsü, ki 120 metreye yakındır. Bunun inşaatını tetkik ettim, Manavgat kazasındaki büyük köprüyü ve gayet zaif bir surette yapılmış olan demir köprliyü de muayene ettim. Bu köprü Manav gat çayı üzerinde 80 metre tulü de olup, yalnız aradaki büyük Göney 60 metrelik bir açıklık- tadır. “Antalyada başlıca takip olunan ve cenuba inen istikamet Afyon, Dinar, Burdur, Antalya şosesidir. Afyon, tirenlerin gece uğrağiyle, ayrıca gece seferi için pek ehem- miyetli Tir mıntake oluyor, Bu vilâyetler dahilindeki yol şosesl gece seferlerine tamamen tekabill edecek derecede mükem- meldir. Dinardan sonra Isparta vilâyetine dahil “olan, mıntakada aynl intizamla çalışılmaktadır.) Antalya kısmı, siyon kismi derecesinde değildir. | Sinemalarda hükümet ve darülâceze hissesi Bazı küçük sinemalarda yüksek mevki bileti parası alındığı halde seyircilere en ucuz bir bilet ke- sildiği, bu suretle bükümet ve darlilâceze hissesinden zarar edil. diği görülmüştür. Bunun ö almak için hükümet ve beledi memurları sıkı bir kontrol yapar caklar, seyircilerin ellerine veri- lecek olan biletlerin oturacakları mevki bileti olmasına dikkat edeceklerdir. Hükümet ve darülâceze hisse- lerinin temini için bir teftiş ve mürakabe talimatnamesi yapıla" caktır. Bu talimatname beledi ve defterdarlıkça birlikte yapıla" ekini Bozulan sokak tabelâları Belediyenin © sokaklara astığı eokak isimlerini gösteren lâvha- ardan bir kısmının — üzerindeki yazıların okunamıyacak derecede bozulduğu ve bazı | tabelâların çatlıyarak kırıldığı görülmüştür. Lâvhaların bu suretle kısa bir zaman içinde bozulmaları bu ta- belâların fena yapılmış olmasından ziyade bazı mahalle | içlerinde çocukların taş atarak bu tabel ları kırmalarından — ileri geldiği anlaşılmıştır. Bozulan. ve katilin tabelâların yerlerine diğerleri konacak, ancak bunların mümkün olduğu kadar sağlam bir maddeden yapılmaları temin edilecektir. Birinci şube birinci kısım baş memurluğu Sabik polis birinci şube birinel kısım baş memuru Emrullah be- yin ayrılması üzerine münhal ka- lan baş memurluğa Celâl bey isminde bir zat tayin edilmiştir. Celül bey vazifesine başlamıştır. Tefrika No. Bir Yahudi Çocuğunun Hayatı 15 Teşrinlevvel 1 — Büyük hikâye — Muharriri : &. Rükhamovski Madam Raşel Levinson, küçük kulubeyi tepeciğin eteğinden ayi- ran avluda ır yıkayordu. genç kadın, an'anevi siyah ipek başı örtüsü içinde haddizatinde- kinden daha solgun duran çebre- sinin u renğine rağmen, güçlü kuveetli görünüyordu... E Küçük, biçimli ve çevik elleri, tekneden taşan sabun köpükleri arasında görünmez bir düşmanla boğuşuyor gibiydi. Bu eller, çok çalışkan şeylerdi doğrusu... Hayatta, şimdiye kadar me işler görmüşlerdi, meişler.. Dört kız çocuğunun büyümesi için ne kadar bizmet yapmak lâzımsa, hepisinin üstesinden gek mişlerdi Köylülerin o kuyumcusu kocası, aklı evin içinde kalma- dan, zemin katındaki küçük dar dükkânda, rahat rahat çalışabilir ; © müşterilerine | sırça yahut boyama balmumlu taşlı bakır yüzükler satarken, evini, üşünmeksizin karısına emniyet Bu iki el, daima böyle didinerek, bütün hastalıklara karşı alanı Aile, küçük bir arsa satın alm muvaffak olmuştu. bunun üstün tekmil erkânnın barınabilecej büyüklükte bir bina kurabilmişt. Evçeğizlerinin birinci katındı kiraya verecek / bir odaları da vardı. Gelininin — gayet hürmet ettiği çok ihtiyar büyük © baba onların tanrı misafiriydi... Aile bir inek sahibi de olmuştu. Kalabalik bir evin ince ve ağır tekmil işlerine bakmasına, üstelik, bududu her sene tepeye doğru genişleyen arık topraklı bahçecikte) çalışmasına rağmen, bu eller, zarif va asil | kalabilmişlerdi. Tırnakları karanfil denilen fasile- dendi. Uzunlamasına ve hafifce çıkmtılıydı. Bilekleri narindi, Köylü elbisesine yakın iş enta- risi altında bile, genç kadın tabit bir kibarlık manzarası arzedi yordu. Güzeldi; fakat güzelliğine ehemmiyet vermiyordu) Evde bir tek ayna vardı ki, müşterilere tahsis edilmişti. Raşel'in aynaya bakacak val »i vardı zaten ?... Ansızın, işini bıraktı, Yan dev. rilmiş bir sıranın üstüne oturdu. ünün tersile sildi. Ne oluyorum? - diye söy- Kızlarımı doğurduktan sonra, bu derece yorğunluk duy- mayordum. Allaha şükür, oğlumu doguralı yedi gün oldu, Hâlâ lök gibi aylak aylak siftinecek değilim için hazırlanmam kadar bütün işleri a ları, Sirav Gençler bi Uşak, 10 (Hususi) — Uşak Gençler bi iğinin daveti üzerine geçen perşembe günü Mütereimi : (Vâ- Na) Halbuki, başım fena e dönüyor, gözlerim kararıyop işte, Ahirdan duyuldu. Genç kadın: * —Biçare inek. Susadı galiba.,* diye düşündü. Raşel yerinden kalktı. Kovayi suyu birikti bir böğürme — sesi, we Bir müddet sonra, yeni do- gurduğu mini mini David'in ayva tüyü saçlı başını olşıyordu. Oğlan min zaten basık burnu, anasının sütlü memesi üzerinde büsbütün eziliyordu. Raşel'in kocası Samuel mem: — Sülâlemiz bozulmıyacal; is miz sönmiyecek. Bu oğlan, bizim işin * Kadiş , (2) olacak... Sana yüzbin kerre ştiktirler olsun, aman yarabbi! Pek az müddet daha geçtikten sonra, Sara dinab, Meomi) ve Zata" isimlerindeki dört kız ço- cuk mektepten döndüler. Tıpkı Goi 3) kadar kırmızı ve koza “Goi,, kadar çirkin olan bu şaya nı hayret küçük kardeşin beşiği üstüne iğildiler. onu uzun uzun seyrettiler, Masanın altında, kocaman bir Kara tavuls, yere düşen kirıntıl toplıyordu... (Kırıntıya basmak günahtır da onun için...) Hayalın en küçük teferrüatma kadar her şeyin dini bir kanun sayesinde son derecede muntazam olduğu bu yahudi evinde, sekiz. sene, rüya gibi geçti. Kayde lâyık hiş bir vaka meydana medi. Günlerin birbiri ardısıra kaçışı arasında dönemeç noktası yoktu, Anne, içap ettiginden daha faz- la çalıştı. Baba, dilediğinde daha az kazandı. Kızcağızlar, taze kü- gül hanımlar haline geldi. Küçük David büyüdü. Artık teskisi gibi kırmızı ve çirkin değil Bilakis, güzel ve solgun. Talmud satırları arasında betleri benizleri bütün yahudi çocukları gil gun.. Mübhem ve ağır mesuliyetli asırları sırtında taşıyan (bir ırkın tekmil evlatları gibi sarı benizli, (Arkası var) Bi rin arkasından dua: okuyan. BP Yakar olman, ya, salman. Yarin. skâfire, gavur: Barut ve patlayıcı maddeler inhisarı Barut ve patlayıcı maddeler inhisarında tasfiye muamelesine devam edilmektedir. Bu muamele bir iki haftaya kadar bitecektir. Bundan sonra, barut inhisarı, İnhisarlar umum müdürlüğüne bağlanacaktır. musiki şubesi mensup- Simava giderek iki konser vermiş ve çok alkışlanmıştır. Heyet, Gedizden vuku bulan davet üzerine oraya giderek Gedizde de bir konser vermiş ve çok rağbet görmüştür. Resmimiz Uşak Gençler birliği musiki heyetini gösteriyor,