12 Mayıs 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

12 Mayıs 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Tayyarecilerimiz Dün Harkeftan Odesaya hareket ettiler Moskova 11 Câ, A, > — Türk tay- yarecileri yanlarında İllin olduğu halde Donetz havzasına gitmek üzere dün Harkoftan uçmuşlardır. ürk teyyarecileri Harkofa mu- vasalatlarında hararetle karşılan- mışlardır. Harkof tiyatrosunda | verilen müsamerede hazır bulunmuşlardır. Perdenin üzerine türkçe olarak «Türk misafirlere hararetli dost selâmları» ibaresi yazılı . Or- kesira Türk ve Sovyet milli marş larını çalmıştır. Türk tayyare filosu kumandanı Celâl bey Harkoftan hareketinden. evvel Sovyet Rusyadaki intibala- rını şu suretle anlatımı «Sovyet Rusyada geçirdiğimiz. günleri asla unutmıyacağız, her şehirde hararetle kabul olunduk. Bilhassa Harkofta gördüğümüz hüsnü kabul bizi fevkalâde müte- hassis etmiştir. Bu güzel şehri da- ha iyi tanıyabilmek üzere. fazla kalamadığıma çok müteessifim.» M. Venizelos Yunan adalarında dolaşı- yor, Midillide nutuk irat edecek tün gün Sakız adası merkezinde kalmış ve ada içerilerinden gelen bazı heyetleri kabul etmiştir. M, | Venizelos refakatinde madamı ve pasiyeti bulunduğu halde ihtimal bu akşam Limni adasına hareket edecek ve orada 24 saat kaldıktan sonra Midilli adasına gidecektir. M. Venizelos Midillide irat ede- ceği siyasi nutkunda hükümetin muhalefetle anlaşamaması mesu- Tiyetini hükümete atfedecektir. Çeşme 11 (A.A.) — Sakızdan alınan haberlere göre eski Yunan 'başvekili M, Venizelos dün sabah vapurla ada sahillerinde bir ge- zinti yapmış ve akşam üzeri Sakı: za dönmü Gerek M. Venizelos gerekse Yu- nan donanması hâlâ Sakızda bu- Tunmaktadır. Yunan manevraları ve Italya Atina 11 — Gerek hariciye na- Zırı gerek bahriye nazırı bir İtal: yan harp gemisinin Yunan torpi- to muhripleri filosunun manevra- larını takip ve hareketlerini taras- sut ettiğine dair verilen haberlerin &silsiz olduğunu beyan etmişlerdi Hakikat Yunan hükümetinin müsaadesi üzerine İtalyan donan- masının bir muavin gemisinin Yu- nan sularında bahri tetkikatta bu- dunmasından ibarettir. Bakır madenlerimiz t (Baş tarafı 1 inci sahifede) olan inşaat ikmal edilmek üze- redir. 'Nafıa idaresinin yaptırmakta olduğu büyük şose de bitmiştir. Erganide bu sene 13 metre açık: lığında betonarme bir köprü yap- tarılmıştır. Bu köprü Elâziz - Di- yarıbekir şosesini ve bakır çıkan kuyuları Ergani merkezine bağlı- yan bir geçittir. Köprü on senedenberi harap bir vaziyette idi. Yağmurlu hava- larda çay sularının coşması iki #araftan gelen yolcuları saatlerce bekletirdi. Köprü üç ayda ikmal edilmiştir. Turfanda domatesler Adanada turfanda domatesler çıkmıştır. Kölen 200 kuruşa satıl. Tevfik Rüştü B. Bükreşte ke samimi surette karşılandı Gazeteler hararetli makaleler neşrediyorlar Bükreş 12 (Telefon) — Harici- ye vekilimiz Tevfik Rüştü beyin bindiği Romanya vapuru di bah pek erken Köstenceye vâsıl oldu. Vekilimizi karşılamak için | Bükreş elçimiz Hamdullah Suphi beyle sefaret ataşemiliteri, Ro- manya hariciye nezareti erkânın- dan iki zat rıhtımda bekliyordu. Vapur yanaşınca bu zevat der- hal içeriye girdiler.. Vaktin pek &rken olmasına rağmen uyanmış bulunan Tevfik Rüştü beyi ziyar retle hoşamedi beyan ettiler. Hari maiyeti erkânı bir saat sonra hususi tren- le Bükreşe hareket ettiler. Yolda in istasyonlarda hariciye ve- ize karşı pek ziyade hürmet gösteriliyordu. Tren öğleden evvel vâsıl oldu, İstasyonda iye vek ve Bü Romanya hariciye nazırı M. Titulesco ve re- fikası Romanya ricalinden pek çok zevat, kral Hz. nin yaveri, Türk sefareti erkânı bulunuyordu. Bir müfreze asker selâm resmini ifa ediyordu. Tevfik Rüştü bey Romen ha- riciye nazı el sıktılar ve hususi otomobillerle Atenepalas oteline hareket eyle- diler. Dün ziyaret ve iadeli ziyaretler- le geçti, Öğle vakti Romanya ha- Ticiye nazırı husus bir ziyafet ver- di. Akşam gene Romanya hariciye nazırı büyük bir resmi ziyafet ver- di, bunu bir balo takip etti. Dün iki hükür 'da çok samimi gi gok samimi suretle adamı arasın- meler oldu. Tevfik Rüştü beyle maiyeti erkânı şere- fine bir ziyafet verecektir. Ziyafet- te sefir Hamdullah Suphi bey ve bir çok Romen ricali bulunacaktır. Cumartesi günü kral Cumartesi başvekili Tevfik Rüştü bey pazar günü Ro- men iş sergisini gezecekti alışamı ziyafet verecektir. üyük sergi Bükreşin ortasındaki parklardan birinde kurulmuştur. Burada başvel lin zevcesi madam Romanya | Pazar akşamı Hamdullah Suphi bey ve refikası tarafından bir 2i- yafet ve bir balo verilecektir. Pa- Zartesi günü Tevfik Rüştü bey Bükreşten ayrılacaktır. Romen gazeteleri bir kaç gün- denberi bu ziyaret hakkında ma- bir lisan kullanıyorlar. Bütün gazete- kaleler yazarak çok sami ler ziyarete hususi bir ehemmiyet | vermekte, bu sayede iki memleket arasındaki münasebatın bir kat daha kuvvetleneceğini beyan ey- lemektedir. Köstence 11 — Tevfik Rüştü bey sabah saat yedide karaya çıktı. Gazetecilere beyanatında dedi «— M. Titulesconun ziyareti iade için geliyorum. Romanyayı tekrar ziyaret etmekten pek mem- nunum. Burada çok takdir ettiğim dostum M. Titulescoyu göreceğim için memnuniyetim bir kat daha artıyor.» Tevfik Rüştü bey Dobriçe müs- Kimanlarından bir heyeti kabul etti, Dil kurultayı Ikinci kurultay ağustosta | toplanacak | Ankara 12 — İkinci büyük | dil kurultayının bu toplan: | masına karar verilmişti Kurultay önümüzdeki ağustos | ayınm on & İstanbulda Dolmabahçe sarayında toplana- caktır. Türk dili tetkik cemiyeti inde umumi kât bunun için yaz kmda bir tebliğ neşredecekti Ankara hukuk talebesinin feti Ankara 12 — Ankara hukuk talebesi dün Gazi çinde bir zi- yafet vermiştir. Ziyafete adliye vekili Saracoğlu Şükrü bey ve bir çok zevat davet edilmiştir. Talebe bu münasebetle bir de kır eğlen- eti yapmıştır. Uşakta yağmurlar Bir ev yıkıldı, içindekiler güçlükle kurtarıldı Uşak 11 (A.A.) — Burada ve mülhakatta yağmur devam edi- yor, Bazı yerlerde dolunun hasa: Tat yaptığı tesbit edilmiştir. Bür han Fatih mahallesinde Mehmet ağanın evi bu sabah yağmurdan itü ile çökmüş Içindeki iki çocukla bir kadın halkın yardımı ile kurtarılmıştır. Belediye meclisi msili inhidam raştırmaya başlamış- r köyüne dün yıl- , on yedi koyun, iki kuzu öldürmüştür. Nüfusça zayiat! yoktur. Konya 11 (A.A) — Konya ve civarında ve ezcümle kurak saha olan yerlerde evvelki gece başlı- yan yağmur sürekli bir surette 'devam etmiştir. Banker Insul serbes bırakıldı 200 bin dolar kefalet jane ile toplandı Nev York 11 — Banker İnsull için istenilen 200 bin dolar kefa- let mahkemeye tevdi edilmiş ve banker serbes bırakılmıştır. Bu para iane ile toplanmıştır. Alturas belediye reisi müflis bankere bir iane defteri açmış, az zamanda defter dolmuştur, Ban- kere yapılan muamele protesto ediliyor. Müddeiumumi elinde, İnsullün| 100 milyondan fazla para dolan- dırdığını isbat eden vesikalar bu- lunduğunu söylemektedir. Bankeri nasıl karşılamışlar Banker İnsull Amerikada bü- yük bir alayla karşılandı. Dört va- pur dolusu gazeteci, altı tayyare açık denizde, bankerin bindiği va- purla karşılaşmıştır. Gazeteciler bankerle uzun mülâkatlar yap- mşlardır. Maarif vekili geliyor Maarif vekili Hikmet bey bu- gün şehrimize geliyor. Hikmet bey bugün üniversite inkılâp o kürsü- #ünde derslerine devam edecektir. Cemiyeti tedrisiyei islâmiye kongresi toplandı Cemiyeti tedi senelik kongresi dün Darüşşafaka mektebinde toplanmıştır. Kongre- yi stanbul mebusu Halil Ethem bey açmıştır. Dünkü kongrede idare heyeti Taporu okunmuştur. Bundan sonra yeni idare heyetine İzzet, H Fuat, Hasan Tahsin, maliye teftiş heyetinden İbrahim ve Hasan bey- ler seçilmişlerdir. Cemiyet kendi- sine teberrüde bulunan bazı bayır | Arabistan harbi Karaya çıkarılan askerler gemilerine alındı Roma 11 — Stefani ajansı t- rafından neşredilen bir tebliğe gi ıskerlerinin Hudeyde- den çekilmesi üzerine Italya Hı deydeye iki küçük harp gemisi göndermiştir. İngiltere de iki gemi sevketmiştir. Bu gemilerden ka- ya bir miktar asker çıkarılmıştı 'Hadeydeye gelen İbnissuut ec- rin mal ve canı hakkında te- minat verince askerler teki milerine alınmışlardır. Imam Yahyanın hazırlığı Aden 11 (A.A.) — Röyter ajan- sından: Sanadan gelen gayri res- mi haberlere göre bizzat İmam Yahyanın o kumandasında olan 200,000 Yemenliden mürekkep bir ordü Necrâna doğru ilerlemektedir. Bu ordu, Necranda Yemen veli- ahtinin kumandasında olan ordu. re Yemen ile birleşecek ve rivayete göre, Necetle İbnissuudun eski payitahtı olan Riyaza hücum edecektir. Yumurtalarımız Avam kamarasında bir sual, hükümetin cevabı Londra 11 (A.A) — Avam kamarasının dünkü toplantısında) ticaret nazırı namına bir suale cevap veren M, Armsbygore de miştir ki Önümüzdeki sene Türkiyeden İngiltereye fazla miktarda yumur- ta ihraç edileceğe benzemektedir. Türkiye bu sene İngiltereye pek ehemmiyetsiz miktarda yu murta ihraç elmişti, Gelecek 14 eylüle kadar yumurta ihracatın in temdidi için yapılmış olan tek- lifler üzerine Türkiye hükümeti- nin nazarı dikkati celbedilmiş ve tahdit hususunda teşriki mesaide sahiplerine dün teşekkür etmiştir. | bulunması rica olunmuştur. 12 Mayis 1934 1) Bilezikli leylek Almanyadan uçurulan leylek Sivasta vuruldu yomdan yapılmış bir marka takı İ larak Almanyadan salıverilmiş- tir. Bu leylek muhtelif iklimleri | dolaştıktan sonra Sıvasa gelmiş tir. Paşa çayırında dolaşırken ora- da gezen avcılardan birinin leyle- ğin yanında bulunan bir kuşa attığı kurşun ayni zamanda bu leyleğe de isabet etmişti Avcı kuşu almağa gelirken ya- nındaki leyleğin ayağında bulu- nan bu marka nazerı dikkatini İ celbetmiş, leyleğin ayağını yüzüle İ le beraber keserek Sıvas ziraat İ müdürlüğüne getirip teslim etmiş- tir. Bu leyleğin Fögel Varteden bir rakıldığı bu markadan okunmak tadır. Uçurtma uçururken Taraçadan düştü, ağır surette yaralandı Andon isminde bir çocuk dün Taksimde bir apartımanın taraça sında uçurtma uçururken bir ara- hik arka üstü geriye doğru yürü: müş ve taraçanın kenarına ka- dar gelmiştir. Bu sırada apartmanın pence- resinde bulunanlar seslenmişler- se de uçurtmaya dalan Andon bunu duymamış ve taraçanın ke- Barına geldiğinin de farkına va- Famıyarak geriye doğru bir adım nca aşağı bahçeye düş . Bu düşme neticesinde ço- cuk başımdan ve muhtelif yerle- rinden tehlikeli surette yaralama rak bayılmıştır. Andon ifade ve- remiyecek bir halde hastaneye kaldırılmıştır. Hayatı tehlikede. dir. Karı koca kavgası Sokak ortasında idetli bir döğüşme oldu | Galatada oturan Agâh isminde birisi geçenlerde karısı Saide ha- mımla kavga ederek kadını fena halde dövmüş, Saide hanım da bu hiddetle çıkıp bir ahbabının ya- nina kaçmıştır. Agâh bir kaç defa eve gelmesi için haber göndermiş- | se de Saide hanım dinlememiştir. İ © Dün Saide hanım Tophane ci: | varında sokaktan geçerken Agâli | tesadüf etmiş ve kadı yakalıya- rak beraber eve dönme: söyle miştir. Saide hanım bu teklifi de kabul etmediği için Agâh kızmış ve sokak ortasında kadını tekme ve yumrukla dövmeye başlamıştır. Bu esnada oradan geçmekte olan Selim isminde aya gi rerek kadını kurtarmak istemiş, buna muvaffak olamayınca bu defa Agâhı yere yatırıp fena hal de dövmüştür. Gürültüye yetişen polisler kavgacıları yakalamış lardır. : Manisa merkez kazası zeriyatı Manisa merkez kazasının bu seneki hububat zeriyatı hakkında ticaret odasına aşağıdaki mealde. mat gelmiştir: Buğday 38,000 hektar, arpa 34 bin, çavdar 1800, yulaf 2500, bak- la, 4700, burçak 1400 hektardır. Nohut zeriyatı henüz tesbit edik memiştir. Geçen seneki zeriyat miktarı şöyle i Buğday 40,100 dönüm, yulaf 28 bin, bakla 50 bin, burçak 15 bin, nohut 4200, haşhaş 12,500 dönüm.