12 Mayıs 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

12 Mayıs 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Htihat ve Terakki tarihinde esrar perdesi | "Yakup Cemil niçin ve nasıl öldürüldü ——— Muherrir: M.R. Yakup Cemil bey cevap yerdi: — Sizi buraya kadar yordum Fakat, anlatacağım şey memleket, tan meselesidir. Size şunu söy liyeyim ki ben, sizlerden ayrıldım: Ben itilâf hükümetleri taraftari öldum! İşte bakiniz: (Harita üs #ünde muhtelif noktalari göstere: pek) Düşman buralara kadar geldi. Harpten artık bir fayda münferit yapalım, Zaten onl bizimle sulh yapmak istiyorlar. Esasen Çanakkalede büyük bir zar fer temin ettik; düşmanı denize ktük. Bu da bizim askerlik şe refimizi yükselten büyük bir mu- vaffakıyettir. Siz ne derseniz de- yiniz, ben buna karar verdim: Münferit sulhü temin edeceğim! “Şimdi fırsat, bu fırsattır!,, Yakup Cemil bey, bunlari söy lerken lisanına kuvvet ve şiddet veriyor, yüksekten atıp tutuyordu. O, Kara Kemal bey ve merkezi umumi namına kendisile görüş meğe gelen Memduh Şevket beye bu tarzda idarci kelâm etmekle büyük bir (blöf) yapıyor ve bu lerinin tesirini muhatabının yü- zünde arıyordu. Memduh Şevket bey tereddüt etmeksizin cevap verdi — Vallahi çok iyi düşünüyor. sunuz.. Fena fikir değil! Fakat bir kere gidip Efendiye (Kara Kemal) anlatayım. Ümit ederim ki Kemal bey de bu fikri tasvip eder, — Peki, gidiniz, anlati nim fikrim budur, ben sulhü mün- feridi temin için çalışacağım! Memduh Şevket bey, Yakup Cemil beyin evinden çıkınca doğ- ruca İstanbula geçti ve hemen 'Nurosmaniye klübüne gitti. Bura- da kendisini Kara Kemal bey bek: Tiyordu.. Memduh Şevket bey oda- Ya girer girmez Kara Kemal bey sordu: — Ne hâber? Yakup Cemili gördün mü? N — Onun evinden geliyorum. Bana bir memaliki osmaniye ha- ritası açtı: «Ben itilâf hükümet- İleri taraftarı oldum. Sulhü mi ferit yapmalıyız, Sulh için uğra. şacağım. Harbe artık tahammülü” müz yoktur» dedi, Ve düşman ta- rafından istilâ edilen yerleri ha- rita üstünde gösterdi. Kara Kemal bey cevap verdi. — Peki, şimdilik bundan kim- seye bahsetmiyelim. Memduh Şevket bey vasıtasile Yakup Cemil beyin sözlerine ve düşüncelerine vâkıf olan Kara Kemal bey, derhal mühim bir va- ziyet karşısında kaldığını keşfetti Bu, üzerinde durulacak, uzun uza dıya tetkik ve tahlil edilecek bir mmevzudu, , Hemen o gece dahiliye naziri Talât beyi ziyaret etti, Kara Ke- mal bey, mühim gördüğü her şeyi büyük efendiye (Talât beye) bil. dirmeden ve kendisinden icap eden talimatı almadan kendi ba- gına bir şey yapmaz, kendi reyile münferiden hareket etmezdi. Ka- wa Kemal bey Talât beye, Memduh Şevket beyle Yakup Cemil bey arasında geçen mülâkatı anlattı. Kara Kemal beyin bu izahatıni dikkatle dinliyem Talât bey bir an “AKŞAM: 12 Mayis 1934 mi Erenköyü; inde ziyaret eden Memduh Şevket bey. Bap tarafı 1 inci sabifede) yor. Dünkü oyunu merak edip Asıl cereyanini anlamak üzere ga- Zeteleri okuyacak olanlar şu favul adedini kiç hatırdan çıkarmam: ldırlar. O zaman Fenerbahçe - Galatasaray - karşılaşmasının en doğru manzarasını göz önüne ge- törmek kabil olur, Kazanmağa mecbur olan Fener- liler ne kadar kazanmak ihtimal- leri varsa hepsini uzaklaştırmağa | alışiyor gibi oynadılar. Galata- saraya gelince; onun istediği şey oldu. Dünkü Fener takiminin o oyuna münasip bir şekilde tertip edildi- | Bi de söylenemez. Behemehal ga- iyet gözetilen bir maça hücum kabiliyetleri daha ziyade oyuncu- ları müessir olabilecek mevkilere koymak lâzımdı. Kâğıt üzerinde muvafık görüleri bir tertibi meti- ce alamadığı anlaşılınca, hiç ol- mazsa, bir değişiklik tecrübe edil- meliye i mem, hastayım» bizzat inceden inceye | diyor? «Sulhü münferit» demekten maksadı ne- dir? Kimlerle çalışıyor? İyiden iyiye anla, ağzımı ara! © Hakkı beyin Romanya seyahati tetkik ettirilmişti Talât beyle merkezi umumi, Yaz kup Cemil beyle arkadaşlarının. son zamanlardaki yaziyetlerile yakından alâkadar olmuşlardı: Bilhassa Hakkı beyin Roman; daki ikameti, bunları büsbütün şüphelendirmi Hakkı beyin Romanyadaki mö- sai ve faaliyetini yakından tetkik ettirmek için Hakkı bey İstanbula avdet ettikten sonra merkezi umu- mi âzasından Bahaeddin Şakir, kâtibi mesullerden Ali beyleri Bükreşe göndermişlerdi. Bunlar, orada Hakkı beyin kimlerle temas ettiğini, nasıl yaşadığını tahkik et- mişler, hattâ M. Motu ve İngiliz sefareti müsteşarile yaptığı tema. lar hakkında malümat almişlardı. İşte hükümet fe merkezi umumi namma Bükreşe gidenlerin ver- dikleri malümat üzerinedir ki Hakkı beyle arkadaşları aleyhin- deki beyle memurların takibat ve tarassutları çoğalmış, bütün ahval ve hareketleri gayet sıkı surette tesbit edilmişti. . (Devamı var) ŞIK Sinema Mevsimin en güzel çahesori BEYAZ RAHIBE CLARK GABLE ve HELEN HAYES tarafindan Aşk » İbtiras ve Bu gün ve yarın on günleridir Talical ediniz. (16499), 16 Nisan çarşamba akşamı saat 21'de SARAY (Eski Giorya) sinemasında (CHARLİAPİNE) in sahne ar- kadaşı meşhur Rus muganniyesi SLADKAROVA tarafından bir konser yerilaceklir, Fenerbahçe birinci devreyi sifir | irdileten, yarısına kadar da ayni halde gel dikten sonra herçebadabat bir te- beddül yapmağa teşebbüs edecek- ti. En mazik maçta ayaklarile be- raber basiretleri de bağlanan sari âcivertliler futbolcularına yer bi- le değiştirtemediler. Oyunun tafsilâtı Maç, Kasimpaşa klübünden ba: kem Nuri beyin idaresinde başla” 'dı. Takımlar sahaya şu şekilde çıktılar: Fenerbahçe — Bedii - Yaşar, Cevat - Esat, Semih, Reşat - Niya- zi, Muzaffer, Zeki, Şaban, Süley- man, | Galatasaray — Ayni - Faruk, Lütfi, Kadri, Nihat, İbrahim - Nec-| det, Rasih, Enis, Kemal Faruki, Danyal. Yi ilk düdükle sağdan ileriliyen Fener muhacimleri topu ortala- dılar ve şiddetli bir şütle Galata- saray kalesini buldular. Bu di gün ve seyyal akın Galal ray aleyhine kornerle (neticelendi. Galatasaraylıların — mukabil hü- cumlari Fener müdafaasında kal- dı. Beş dakika sonra da favuller başladı ve dakikalar ileriledikçe sıklaştı, O Fenerin gelişi güzel bir sislem- de oynaması yüzünden hakimi- yet Galatasaraya geçti. Galatasa- ray'da bundan pek istifade ede- miyordu. Höcumlarmdan biri esnasında bir Fener müdafiinin topa dokun- masi yüzünden hakem penaltı sifira bi inci devrenin verdi. Rasimin attığı penaltıyı Fener kalecisi isabetli bir atılışla kurtardı. Çok Favullü ve zevksiz geçen birinci devrede bu penaltıdan başka mühim bir şey olmadı. İkinci haftayım altıya yirmi Ka- la Galatasarayın akmile başladı. Fakat hücum kaldı. Biraz sonra top Fenerlilere geçti, Üstüste Galatasaray kalesin: | | | | meticesiz. Ya yorlar. Fakat kapalı olan mi Tari Herkesin görme: (16607) bir gün yaşamağa bazırlanınız Ankara Türkiyenin Kalbidir A meal Kadıköy HALE sinemasında başlıyor. fan tarzını bozamadıkları için bir şey yok.. Çekilen şütler geri geli- yor. Bu suretle Galatasaray nısıf sa- hasına sıkışan oyun 15 dakika kadar devam etti Zaman zaman Galatasarayın Fener müdafaa hattını geçemiyen hücumlarını da görüyoruz. Bu akınlar Yaşar ta- rafından kolaylıkla | durdurulu- yor. Oyun ayni ahenksizlik ve insi- camsızlık içinde sonuna yaklaşır- ken hakem Danyali ve Muzaffe- Ti dışarı çıkardı, On dekika son- ra da sıfır sıfıra nihayetlenen maçin bitim düdüğünü işittik, ses Büyük maçtan evvel oynanan ikinci kümeden Kasımpaşa - Hi lâl maçını Kasımpaşalılar 2-1 ka- zandılar. Gençler şampiyonasıni hiç gol yemeden kazanmış olan Beşiktaş gençleri de Galatasaray küçükle- rini 1-0 mağlâp ettiler. Eşref Şelik Şilt maçları Fenerbahçe stadında şi lari oynanmış ve Beşiktaş pıyi mağlüp etmiştir. Dünkü maçın hasılatı Beşiktaşın İstanbul şampiyon- luğunu kazanması neticesini veren ve liğ maçlarını bitiren bu müsa- baka seyirci ve hasılat miktari Dünkü maç sıfır sıfıra berabere bitti itibarile aşağı yukarı - bittabi maçları için - bir rekor mahiye- tindedir. Bugün bu müsabakayı tem 6489 kişi seyretmiş ve 2989 lira hasılat olmuştur. Ankara maçları Ankara 11 (AA) — Bugün İstiklâlepor sahasının Jiğ maçla rma devam edilmiştir. Saha çok kalabalıktı. Başvekil İsmet pax şa Hz. ile adliye vekili Saracoğ- lu Şükrü beyefendiler de bulu” aç Gençler bi arasında yapıldı ve neticede Ankaragücü iki bir oyunu kazandı. İkinci maç: Çankaya ile İtti- fakspor arasında yapıldı. Ve bu maçı da Çankayalılar kazandılar, Yapılan ikinci takımlar maç- larında da Ankara güçlüler dört iki kazandılar, Bursa şampiyonluğu Bursa 11 (A.A.) — Bugünkü maçlarla Bursa şampiyonluğu ni- hayetlenmiştir. Netice sud Sanatkârlar 23 puvanla bi rinci, İdmanyurdu 18 puvanla ikinci Sebat üçüncü, Demirtaş dör- 'düncü, İnkişaf beşinci, İkinci takımlarda da sira şöy- edir: Sanatkârlar birinci, İdmanyur- Geçen hafta Trabzonda bir otomobil İdetiğini şi yerinden fırlamasile feci bir surette ölen Ömer efendi isminde birl İçin Trabzonda büyük bir cenaze alayı yapılıışt Resmimizde cenazeyi takip eden otomobiller belediye önünden iki sıra halinde ğmur haberleri buğday fiyatlarını düşürdü Altı buçuk kuruşa çıkan fiyat beş buçuğa indi Son yağmur havadisleri, bul day fiatleri üzerindeki tesirini gös- tâ 6 buçuk kuruşa kadar buğday evvelki şa düşmü ellerine göre evvelki gün Ana- doludan şehrimize 335 ton buğ- day gelmiştir. Kuraklık haberleri, Anadoluda çıkan ür. Ticaret borsası cet- a e 0 mamanın MUHTEREM KADIKÖYLÜLER smmm, yüke inkalâp filmi termiştir. Bir kaç gün evvel 6 hat- eri, Buğ- | elinde buğday bulunan tacirlerin) vaziyetini değiştirmişti. Bu tacir« ler, piyasa taleplerine karsı az miktarda buğday göndermeği ter cih ediyorlardı. Şon yağmurlar, piyasaya daha bol mal gelmesing| vesile olmuştur. Konyada faideli yağmurlar Konya 11 (A.A.) — Konya ve civarında ve ezcümle kurak sahg olan yerlerde evvelki gece bağlı. yan yağmur sürekli bir surette des! vam etmiştir. Çeşmede yağmur bekleniyor Çeşme 11 (A.A.) — Çeşmede" goktanberi havalar kurak gittiği için dört gözle yağmur beklen mektedir.