11 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

11 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 11 Haziran 1934 Türkiye - Italya bitaraflık misakı Mevcut misak 1942 senesine kadar uzatıldı Ankara 11 (A.A) — İtalya ile Türkiye arasında 1928 sene- sinde akledilen bitaraflık mise- | kının temdit mesaisine ait proto- kol hakkındaki tefsiri nota ahiren| Ankarada imza edilmiştir.” kolda derpiş olunan üç senelik temdit müddetinin, bitaraflık mi- sakının meriyette berdevam ola- cağı yeni beş senelik devrenin başlıyacağı tesbit edilmekte ve bu suretle mezkür misak 29 nisan 1942 tarihine kadar temdit edil- miş bulunmaktadır. Hariciye vekilimiz Bu sabah geldi, Trabzona hareket ediyor Hariciye vekili Tevfik Rüştü bey bu sabahı Ankaradan şehrimi- 26 gelmiştir. Vekil bey Haydar “paja istasyonunda bir çok zevat tarafından karşılanmıştır. Tevfik Rüştü bey Yavuz. zırhlısına bine- rek bugün Trabzona hareket ede- | Hariciye vekilimiz Reisicumhur Hiz. tarafından kabul edilmiş ve gerek Gazi Hz,, gerek öğleden sonra toplanan vekiller heyetine .Cenevredeki temasları ve son s€- "yahati hakkinda izahat vermiştir. Hitler - Mussolini fak ve iki gün sürecektir. Mülâ- katin nerede olacağı henüz belli değildir. iü i Fransa bu mülükattan o çok ümitvardır. Fransız matbuatı, İtalyanın, Alman ve Fransı mat noktaları arasında bir iltisak #esis'etmek suretile kati bir rol © oynyabileceği kanaatindedir. Fransa nazırı M. Bart. vu bu mülükata iştirake davet bu davete icabeti 1 değildir. Lâki Mac Donaldı ziyareti, Fransız - İngiliz münasebatının tecdidi için Mmüsnit bir firsat telâkki edilmek- tedir. Yugoslavyalı seyyahlar Cuma sabahı, Yugoslavya va- puru ile şehrimize 350 Yugoslav yalı seyyah gelecektir. Heyet, İstanbulun, şayanı dikkat yerleri- Bi gezecek, öğle yemeğini halke- yinde verilecek bir ziyafette yi. | Mugoslavyalılar, cuma akşam Şehir tiyatrosunda. bir konser ve- Feceklerdir. Bir kamyon devrildi zmir 10 — Urla yolunda sus am kırılan kamyon hendek içeri- sine devrilmiştir. Yolculardan be-| ağır, yedisi hafif surette yara- aş 4 Yaralılar memleket #rojekini geri almış ve M. Barthou tadil edilen Fransız kı yeti projesini müdafaa etmi Bu proje M. Eden ve Norman Davis ile yapılan müzakereler. den sonra ilk Fransız karar sureti | projesinin #ğkmil noktalarını ih- tiva etmekte ve ilâveten Fransız, | İngiliz ve İtalyan mubtıralarile 164934 tarihli Alman beyanna- mesine ve Almanyanın Cenev- reye avdeti için yapılan bususf müzakerelere işaret etmektedir. M. Barihou Fransanın Al manyanın Cenevreye serbes av 'deti lüzumunu kabul ettiğini bil- hasta kayderek daimi bir sulli Konferansı tesisi hakkındaki Yeki fabrikalar Temel atma resminde Ismet paşa da bulunacak Memlekette yeni kurulacak fab- rikaların temel atma resmi Kanda yapılacaktır. Bu fabri lar, evvelce de yazdığımız gibi, İzmitte kâğıt, İstanbulda cam, Zonguldakta kok fabrikalarıdır. Fabrikaların temel atma resmin. | Başvekil İsmet paşa Hz. bulu: | yan Başvekil İstanbulda bulunduğu da Bakırköy bez fabrikasın- pılan yeni kısmın açılış res- ç yapılacaktır. met paşa Hz. ne seyahatlerin. 'de iktisat vekili Celâl, Sümer Bank umumi müdürü Nurullah Esat beylerle diğer bazı vekille rin refakat etmesi muhtemeldir. Lise talebeleri döndükleri derslerden tekrar imtihan edilecekler Ankara 10 (A.A) — Lise ve orta mekteplerde üç ve daha ziya- | de dersten üçten aşağı mumara almış olan bütün talebenin dükleri derslerden tekrar imtihan edilmeleri maarif vekâletince te- karrür etmiştir. İmtihanlar hazi- yan ayı içinde yapılacaktır. Lise ve orta mekteplerde resi dersinin sınıf dersine tesiri olma- ması da ayrıca kararlaştırilmıştır. Denizde bir ceset Kabataş iskelesi önünde, bu sabah saat 7 de bir ceset görül müştür. Cesedin 32 yaşlarında pejmurde elbiseli bir şahsa ait olduğu anlaşılmıştır. Metr Salem ve Leon Faraci Ef. ler| Ankara 10 — Ağır ceza mab- | kemesi Metr Salem ve Leon Far raci efendilerin mevkufen muhe- keme edilmeleri lüzumuna dair Mmüddeiumumiliğin itirazı bu- gün geç vakite kadar tetkik etmiş- tir. Mahkeme yarın karar vere- cektir. Kontenjan sistemi Ankara 10 — Kontenjan siste- minin daha mülâyim bir şekle ilüyor. Bu hu- j Konferans kurtuldu Muaddel Fransız projesi,ikimüstenkife karşı ittifakla kabul edildi | Cenevre 9 (A.A.) — «Gecik- yanı dikkat Sovyet teklifinin ka- bulünü tavsiye etmiştir. Beyana- tının en mühim mevzuu Fr: sız - İngiliz ve Fransız - Ame: kan dostluklarını kayt ve işaret etmek olmuştur. M. Eden M. Barthouya teşek- kür ederek Fransız - İngiliz dost- luğunun sulhün başlıca bir âmili olduğunu ve Fransız karar su- reti projesinin bu dostluğun bir delili bulunduğunu tasrih * eyle- miştir. M. Norman Davis ayni vadide söz söylemiştir. M .Litvinof, daha ileri git ni görmek arzusunda olduğu kı Tar suretinden dolayi tamamen mutmain olmamakla beraber mü- zakere edilmekte olan metne ta- ihak eylemiştir. mamen Altı bitaraf memleket namina | Kasırga bir mem- leketi altüst etti Şimendiferler harap oldu, nehirler taştı, köyler su altında kaldı Nev York 10 (A.A) — Salva- dor cumhuriyetini altüst eden sırga kurbanlarının çok fazla ol- düğu anlaşılıyor. Ancak, memle- ket dahilinde Zünden dolayı bu sayıyı katiyetle | tetbit etmeye imkân yoktur. Yol- lardan, ancak yaya olarak geçmek mümkündür. Demiryolları tamamen harap olmuştur ve iki aydan evvel tamir edilemiyecektir. Libertad limani- buraya gir. idir. Rio Lenta nehri taşmış, bir çok köyler suların al- tında kalmıştır. Yağmur durma 'den yağmaktadır. Kanlı basur ve- ya tifo humması salgınından kor kuluyor. Liman şirketleri devlete geçiyor Ankara 10 — İzmir liman ve körfez şirketinden başka İstanbul liman şirketinin de devlet tarafın- dan idare edilmesi kararlaştırıl. maştır. Esasen bu şirketlerin he men bütün hisseleri hülümetin elindedir. Kambiyo kaçıranlar Sekiz kişilik bir şebeke hakkında tahkikat yapılıyor Kambiyo ve yapan bir kaç kişi yakalanmıştır. Sarraf komisyoncularından Yargi isminde biri Romanyadan gelen mühacirlerden topladığı 21 bin leyi Galata sarraflarından Ligor vasıtasile Balıkpazarında sarraf isak Bohora satarken yakalan mıştır. Diğer beş kişinin bu işle alâ- kadar olduğu anlaşılmıştır. Tah- kikata devam edilmektedir. Mersinde bir ayda ölenler ayı zarfında 50 Me na M. Mijkof, ve Avusturya na- | mına M. Pfluol de projeyi ka- bul etmişlerdir. Lehistan mamı- na M. Reczineki, vesikaların yak Bız dört devlet tarafından ihzar edilmiş olduğu hakkında” bir prensip kaydı. ihtiyatisi yapmak suretile projeye iltihak eylemiştir. İran da projeye müsait oldu- ğunu bildirmiştir. Yalnız Macar murahhası M. Tanczoo ile İtalya murabhası M. Disoracna müs tenkif kalmışlar ve bazı mesele- ler ve bilhassa Almanyanm Ce- | nevreye avdeti hakkında ihzari bir sureti hal bulunmadan konfe- ransın çalışamıyacağını söylemiş- lerdir. Bu suretle Fransız projesi iki müstenkife karşı ittifakla kabul Avukatlık Kanun lâyihası ruznameye alındı Ankara 10 — Adliye encüme- | nince hazırlanan avukatlık kanı- nuna müzeyyel kanun ruznameye alınmıştır. Bu lâyiha- ya göre beş avukat bulummıyan yerlerde dava vekilliği yapmak Şii mma mişk sk lâyihası | satname verilmiş olanlar baro te- şekkül etmiyen yerlerde dahi avı katlık yapabileceklerdir. Ancak bundan sonra bu gibil ve ruhsatname verilmiyecektir. Bundan başka memurim kanu- nunun muvakkat maddesi hüküm- lerine göre tasfiye suretile me- muriyetlen çıkarılmış oldukları halde Millet Meclisinin 776 mu- maralı kararından evvel kendile- ruhsatnamesi verilmiş olanlar avukatlık yapabileceklerdir. Ancak bu ifesini suüistimalden © hapse mahküm olmaları veya irtikâp ve irtişa sebebi veya avukatlık k mununun ikinci maddesinin üçün- fıkrasında yazılı sebeplerden ile tasfiye edilmiş olanlar bu hükümden istifade edemiyeceklerdir. Hâkimler kanunu mucibince hâkimlikten iskat edilmiş olanlar, avukatlık yapamıyacaklardır. Berabere kaldılar Roma 10 (A.A.) — Dünya kur| pası final maçları bugün Çekoslo. vakya takımı ile İtalyan takımı arasında yapılmıştır. Neticede her iki takım bir bire berabere kal- dılar, Maç tel dilecekti, Bugün di al yörüşülecek Ankara 10 — Büyük Millet Mec-| lisinin yarınki toplantısında Nus- ret bı selesinin müzakeresine devam olu- nacaktır. Bu münasebetle bu mesele hakkında devlet şürasi de- avi “daireleri umumi heyetince ittihaz olunan kararı natık ilâm da mecliste okunacaktır. Dün olduğu gibi yarınki celse- min de hararetli ve münakaşali. olacaği zenned erden memuriyet in tekaüt ikramiyesi me- iye İşi | | Az görülen bir hünsa vakası ! Kadın ameliyata rağmen erkek olamıyacak Ortaköy Şifa yurduna on beş gün evvel Emine hanım isminde 20 yaşlarında bir kadın müraca- at etmiştir. Hanım adet göreme- diğinden ve gebe kalmadığından şikâyet ediyordu. Doktor Ahmet Asım bey yaptığı musyenede, bu kadında mühim bir gayri ta- bii k olduğunu görmüş ve ken- ine ameliyat teklif etmiştir. Ameliyat neticesi kadının er- kek olduğu fakat dış erkek tena- sül öletlerinden mahrum bulur duğu tesbit olunmı Halbuki hastanın hari ayenesinde dış kadın. zürriyet âletlerine ve mükemmel surette büyümüş kadın memelerine hip olduğu görülmüştü. Doktor Ahmet Asım bey tet- kikatı fenniyede bulunmak vakayı İstanbul ve Avrupa ilmi cemiyetlerine iblâğ etmek içi kadında bulduğu urlardan bi sini çıkarmış ve profesör Saim Ali bey tarafından yapılan mik- çıkarılan uzvun husye olduğu meydana çıkı mıştır. Hasta iç erkek zürriyet âletlerine rağmen kadın kalma- ğa mahi Küçük itilâf (Baş tarafı 1 inci sahifede) Litvinof, M. Benes, M. Titulesco ve M. Yevtiçin huzuru ile Sovyet Rusya, Romanya ve Çekoslovakya arasında mütekabilen aktedilmiş itilâfnameler imza edilmiştir. küçük itilâfın dai- kararını müna'p “bir zamanda tatbik ede- roskopik muayenede imdu M. Titulesco ile M. Litvinof, iki seri mütekabil ve müstakil mek- tuplar teati etmişlerdir. etmiş oldukları mektuplar rin birincisinde iki hariciye nazırı, kendi hükümelerinin normal dip- lomasi münasebetlerini tesis et- mek ve sefirler tayin eylemek hu- susundaki ka yekdiği iblâğ etmektedirler. İkinci mektupta ezcümle deni. liyer ki: ! «Her iki memleket hükümetle- ri, mütekabil hukuku hükümre nisine mütekabil surette tamamen ve kâmilen riayet etmeyi, biribir- lerinin dahili işlerine karışmama- ve tahrikât yapmamağı yekdi- ğerine karşı müsellâh bir cidal aç- mamağı veya kuvvete müracaat veya tedbiş hareketlerini teşvik etmemeği e içtimai reji lerimize karşı suikastler tertip et- Teati memeği taahhüt ederler. İki hükümet, kendi toprakların- da müsellâh kuvvetler toplanılma- sını veya bunların kendi toprakla- Tına girmesini veya transit t le geçmesini menetmeyi taahhüt ettikleri gibi her türlü silâh, mü- himmat, teçhizat, hülüsa bu kabil teşkilâtlara ait bütün askeri mah- zemenin ithal veya transit tariki- le geçirilmesine de mâni olmayı taahhüt ederler.» Yeni bir sabah gazetesi “Matbaaı Ebüzziya,, tarafından bugünden itibaren “Zaman, ns- mile yeni bir sabah gazetesi neşrine başlanmıştır. Bu yeni refikimiz, Ebüzziya zade Velit beyin de muntazam surette mus- .veneti kalemiyesini temin etmiştir. kadaşa muvaffakiyet