11 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

11 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

e DU ke nl nn em 11 Haziran 1934 AKŞAM Sahife 5 Petrol mütehassıs- ları Mersinde Sondaj için bin tona yakın malzeme eldi Mersin 8 Mardinde petrol arama işlerile uğraşmak üzere iktisat vekâleti petrol arama şu- besi müdürü Cevat Eyip, müte- bassıs Mr. Shirley ve Mr. Terry Ankaradan şehrimize gelmiştir. Yapılacak sondaj ameliyesine ne- zaret edecek olan mütehassizla- rin başı bulunan Mr, Russell ile Amerikadan İstanbula gelen Mr. Yokom bugünkü ekspresle şeh- rimize gelecekler ve bir müd det burada kaldıktan sonra Mar- dine hareket edecekledir. Petrol arama işlerinde kulla- nılmak üzere şimdiye kadar bin tona yakın eşya gelmiş ve Mar. dine gönderilmiştir. ma işleri muhasebecisi Mardine hareket et Mütehassıslar burada kaldığı müddetçe lüzumu! olan malzemenin satın alınması ve diğer işlerle meşgul olacak- lardır. Adana pamukları Bu sene rekolte, geçen senekinden üstündür Bu sene Çukurovada havaların müsait ve yağışlı gitmesi çifçile- rimizi ve bütün memleket halkını sevindirmiştir. Ekimden evvel, ekimden sonra ve bilhassa geçen mayıs ayının son yarısında düşen bol yağmurlar 1934 pamuk ekol #esinin çok iyi olacağı ümidini canlandırmış ve alınacak miktarı mümkün mertebe tahmine /kân hazırlamıştır. Bütün ovada pamuk mahsulü müz iyi ve normal vaziyettedir. Pamuk otlarile devam eden sıkı savaş bil bite- cektir. afta sonra Umumi gösteriş ve kanaatlere Petrol ara. | GÜNÜN HABERLER mazaran 1934 pamuk rekoltesinin | yalnız Adana mınlakasında 50,000 balyayı bulacağı umulmaktadır. Bir kaç gün sonra faaliyete geçe- cek tahmin bürosunun çıkaracağı rapor bunu bize daha esaslı bir şekilde gösterecel Bu miktar geçmiş gok üstündür. Bir hamal ağır surette yaralandı Galatada hamallık yapan Mus- tafa ve Adnan isimlerinde iki kişi dün gece Beyoğlunda bir meyhanede rakı içtikten sonra sokakta giderlerken Kasımpaşa: senelerden da oturan Necati isminde birisi- ne tesadüf etmişlerdir. Sokakta iki sarhoşla Necati arasında kav- ga çıkmış ve Necati bıçakla bun- lardan Mustafanın karnını deş- miştir, Mustafa ifade veremiyecek bir halde hastaneye kaldırılmış, Ne- de yakalanarak tahkikata başlanmıştır. Mustafanın hayatı tehlikededir. cati Jranda kara transit ticâreti Berut ve Iskenderun tarikile yapılacağı söyleniyor Berut (Hususi) — İran müs kalât nezareti, İran malları için Akdenizde bir ihraç iskele makta idi, Buraya gelen haberle- Te göre İran hükümeti bu hususta şu kararları ittihaz elmiştir: 1 — İran mallarını Berut yolu ile ihraç etmek üzere İran - Irak - Suriye demiryollarından istifade edilecek ve bu işin itmamı Fransa hükümetile resmi müzake- Tata girişilerek Berut ve İskende- runda İran için serbest mıntaka- lar tesis olunacaktır. 2 — Şimali Suriye ile Irak bur ibi ine bağlıyacak olan Fransız de- miryol şirketi ile müzakerata giri için 'dudunu bir demiryolu ile bi lecek, İran - Irak demiryollarının lştirilmesi temin olunacaktır. 5 — İran, kara ihracatının teş- için bülçesine tahsisat koya- caktır. Ispanyada sui kast Primo de Riveiraya müteveccih olduğu zannediliyor Madrit 10 (ALA) — Kral & raftarı La Epoca gazetesinin mü- dürü marki Valdiglesias, Madrit civarındaki sayfiyesinde, yine kral taraftarı bazı dostlarına dün gece bir ziyafet çekmekte iken, davetlilerden Dr. Luguc İle karı- #min bulundukları otomobile, meçhul kimseler tarafından iki defa ateş açılmıştır. Madam Lugue yaralanmıştır. Zabıta, mütecavizleri takip et- mişse de bunların ateşine maruz aklmış ve polislerden bir ca mecruh olmuştur. Bu suikastin, sabık diktat oğlu ve krallık fırkası mebusların. dan M. Primo de Riveiraya mü- teveccih olduğu zannedilmektedir. Filhakika, ayni ziyafete bulunan bili de doktor in aynidir. Üç olunmuştur. kişi mazmunen tevl Budapeştede bir film dolayı Italyanın teşebbüsü Budapeşte 6 — Son zamanlarda Budapeşte sinemalarından birinde gösterilen bir Mickey Mouse fili dolayısile Italya sefareti teşeb- büste bulunmuş, filmin gösterilme- sinin yasak edilmesini istemiştir. Filmin ismi “Oh Venedikl,tir. Vakadaki şahıslardan birinin mare bu teğeb- M. Barthou Bükreşe gidecek Bükreş 10 (A. A.) — M. Barthou, M. Titülesconun Parise yaptığı ziyareti iade etmek üzere 20 haziranda Bükreşe gelecek ve üç gün kalacaktır. GUNUN, MESELELERİ Fransız müdafaa programı | Fransiz mebusan meclisi maliye en- | cümeni, günlerce süren harareti müza- | kerelerden ve harbiye, bahriye ve kaya | yazılarının. verdikleri özabatı dinledik- ten sonra meraleketin gsilli müdafa İl programını tarnzılamak işin 1934 ve | 1935 senelerinde kara tslhatına edilmek “izere 1,175. milyon nil maünzam tahsisat kabul etmiş ik Versay, sulhunün. aktinden sonra Almanyadan gelebilecek her han- gi derhal karmak için şark hadutlarında. mauazzam istihkâm. ba st kâmlerı fennin ve asrın en son yasa Fransa, bir hücümu, şebekeleri vücuda getirmis, ve. icatlarile teçbiz etmiştir. Fransız mebusan maliye Komisyanu müdafan programını müzakere eder. ken, çarkı hudutları istihkâm şebekeleri inşmatında, lüzumsuz Jükelere, para sarfedildiğini göylemekle beraber, 1914 senesinde Alman hücum selinin kendi sine serbes bir mecra aradığı şimal hudutlarını tahkim etmek için istenileni kabülde teredelit Şimdi bu yeni tahstent ile şimal Kuda ynnzam taha ahkim edilecektir. Frananmn şimal hüdadunda yapıla at şebekesi müşterek bir plân daisesine birbirinin cake ist Belçika ile mütemmim olarak yapılmakla beraber, Fransa tarafından ber ihtimale karş şi- mal hudutları dahilinde de ikinci bir istikâm hat. vücüdm — getirilecektir. Bundan başka Fransanın deniz cihetin- den müdafaası, için muhtelif yerlerde mahrakat üzülhasekeleri tesis edile ek, şimal sakilleriin bazı moktaları tahkim olunacak, deniz haya kuvvet gökalulacaklır Mahrukat üssülkarekelerinden bezir lar, Şimali Afrikadaki Fransız. sabille rinde kurulacakır, Fransız hava nasirinin maliye ko isyonuna verdiği izahala göre Fran- sanın senevi hava bülçeri, iki milyar frangı tecavüz etmekle beraber, bir çek, Gihetlerden maksan atamesmdır Fransanın tayyareleri çak olmakla be: yaber, kmen modası geçmin, faaliyet sahaları dar tayyarelerden mürekkeptir. Alımınyanın hava bülçesini üç misli tezyit etiği bir sırada Fransızlar, eaki hava bütçesi tahsisatile iktifa etmelerini muvafık görmemişler, «kara cihetinden müdafan hatlarını. takviye ederken, hava cephesini de unutmamıslardır. Fransa, bilhassa bombardıman tayyare filalarını artırmak için 980 milyon frank, tahsis eylemiştir Bülün bu hazırlıklar, bütün devlet lerin teslihat. yarışına germi verdikle- rini bir defa daha tebarüz ettimmekte. | İÇTIMAİ MESELELER Milli nüfus siyaseti Büyük bir memlekette nüfuz az | olursa, o memleketin terakkisi ve istikbalile alâkadar olanların va- zife ve endişeleri şundan ibaret tir: Elde bulunan bütün vasıtalar. la, kadınların doğum kabiliyetle- rini ve doğurmak arzularını hi- maye etmek. Türkiye ile Almanyanın nüfus kesafetini adetlerle — mukayese edelim: Almanya, 470.665 kilometre murabbaı toprak üstünde, yuvar. lak hesapla 63 milyon nüfusa ma- liktir, Türkiyenin ise, 762.636 ki lometre murabbal arazisile Al manyadan çok büyük olduğu hal- de 15 milyon nüfusu vardır. Türkiyeyi tanımak saadetine mail olanların, yalnız bugünkü Türkiyeyi değil, senelerce evvelki eski Türkiyeyi tanıyanlar ne yap- tığını ve ne yapacağını bilen kud- retli bir rehberliğin idaresi altın- da, bugün her sahada meydana getirilmiş olan terakkilere hayran kalmamaları mümkün olamaz. | Kültür sahasmdaki yeni hare- ketlerin ve kültürü dünyanın tak- dir edeceği bir seviyeye çıkarmak arzusunun bariz tecellisi, Istanbul Üniversitesinin yeniden tesisidir. Lâkin, Üniversitenin vazifesi, yalız eline tevdi edilen gençlerin bilgilerini çoğaltmak, istikbale iti- mat iradelerini kuvvetlendirmek veya hıfzıssıhha usullerini yerleş- tirmek deği Üniversite, ayni zamanda, zifesile mükelleftir. Her devletin istikbali, son tah- lilde, hem biolojik hem ahlâki manasile, kadınlarının. kucağına Kadın ve çocu- ğun hıfzıssıhha yardım eden her tedbir halkın ve devletin sandeti- ni temin eder, Şark hakkındaki alâkalari (Şark divânı) adlı şiir mecmuasile meş- ül şair hâkimimiz Goethe, doğduğu zaman, az kak hur olan sin orada hazır bulunan fena bir ebenin liyakatsizliğine kurban gi- diyordu, Bu vakadan sonra Frank- fortta ebe tedrisatı ıslah edildi. Fransa, Almanya, İtalya gibi istikbali yaratmak iradesi kv. vetli olan devletler, anne ve çocu- ğa ait tedbirleri nümune sayıla- cak yüksek bir seviyeye getirmiş lerdir. Bu memleketlerde, lohusalık hummasından ölüm azalmaktadır. Süt çocuklarına ait bakım teşkili tı yalnız hayatın ilk aylarına in- etmiyor: İçtimai yardım, en çocukları, cıhhatlerinin tehlikeye düçar olması ihtimali. | nin azaldığı yaşlara kadar takip | ediliyor. Tenasüli hastalıklar hakkında, halkın uyandırılması da bu çalış malarla elele gidiyor. Tenasüli hastalıklar, bundan evvel bütün nesilleri mahvetmiştir. Bu hi lıklar, kadın ve erkeğin çocuk yapmak kabiliyetini bozarak, ne- ice itibarile nüfus adedi üstünde, erkekleri öldüren muharebelerden daha fena tesir etmektedir. İşte bütün bu meseleler, genç İstanbul Üniversitesine emniyet edilmiştir. Genç talebemizin hayrete şayan canlılığı ve nümune yapılmağa lâ- yık çalışkanlığı bu meselelerin halli için mükemmel bir zemin teş- kil etmektedir. Lâkin, nasıl dini merasim an- cak muvafık ve kubbeli binalar. da kalplere tesir ediyorsa, bunun gibi devletin saadet ve istikbali namına çocuk ve anneye yapıla- cak yardımlarda ancak talebe ve ebelerin te ette te ların ve teşkilâtin tanzimile müm- kündür. Bugünün en güzel hastanesi, Ankarada Sıhhat vekâletinin yap- Urdığı hastanedir. işte biz de böyle çocuk ve an- neye lâyık bir yere muhtacız. Ay- ni zamanda, orada halk kütlesini, halk hıfzıssıhhası esasları hak- kında aydınlatacak dersler veril ini mükemmel su- edecek bütün imkân- / melidir. Bu sahada yapılacak her masraf kadın ve çocukların sıh- hatine yardım ederek, yani istik- bal ve tekâmülü temin ederek kendi kendisini ödetir. iyle bir hastane, anne ve ço- cuğa gayesini bilir bir yardımın. ve böylece milli gaş “e faydalı çalışmaların merkezi olmalıdır. Genç hekimler, buradı ve ve ameli sahalarda emniyetli bif bile gi ile yetişecekler, çıkacaklar, ve Anadolunun her tarafında, en uzak köşelerinde, anne ve çocuğa en müşkül dakikalarında, faydalı yardımlarda bulunacaklardır. Yine burada ciddi bir tarzda ebeler yetiştirilecek ve bunlara loğusalık hümmasından korunmak gibi mühim bir bilgi ve bir de zor işlerde hekim yardımını geç ola- rak değil, vakti zamanile istemesi öğretilecektir. Yine burada, ter- tip edilecek kolleksi yüle bir halk kütlesi, doğur ve loğusalığın ve fena hıfzıssıhhanın tehlikeleri hakkında, yani hayat ve istikbali kavvetlendirecek ça hakkında aydınlatılacak- eler lardır. En müşkül buhran zamanların- da kendisinde böyle bir kültür hareketi yapmak irade ve kudre- tini bulan Türkiye, istikbalinin anneler kucağında olduğu" şuuri” le, elbette bu sahada da milletle- vin ön safına geçecektir. stanbul seriryatı) Pr. Dr. Lippmann Elâzizde ders senesi sonu mü- pasebetile müsamereler tertip edilmektedir. Resmimizde ilk mektep muallimlerinden bir grup bir müsamereden sonra görünüyor. “Hergün bir ata sözü; Kes budunu, kebap etl, Kartalda hmer ilk mektep talebesinden bir grup. tarafından kendilerine yemek verilen