12 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

12 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

d | : 12 Haziran 1934 Moskova ve Belgradı ziyaretleri ihtimalinden bahsediliyor Sofyada çıkan «Zora» gazete” sinin bir muharriri, Avrupadaki son seyahatinden dönerken hari- ciye vekili Tevfik Rüstü beyle ko-| muşmuştur. Muharrir, Tevfik Rüş- tü beye şu suali sormuştur: «— Gazi Hz. nin Belgradı yaretleri haberi doğru mudur? Tevfik Rüştü bey şu cevabı vers) miştir, — Evet, Belgradı ve Mosko- yayi. — Ya Sofyayı? — Niçin olmasın? Reisim, Bul- gar kralı ve Bulgar milleti hal kında en İyi hisler taşimaktadır.» Üniversite Bazı dersler kaldırıldı, beş profesör açıkta kaldı Maarif vekâleti üniversite idare ve tedris heyetine ai kadroyu tebliğ etmiştir. Tedris heyetinde bazı değişiklikler vardır. Bazı f kültelerde bir takım kürsüler lâğ- yolunmuş veya birleştirilmiştir. Bundan dolayı beş profesör açık- da kalmıştır. Bunlardan hukuk fakültesin- de deniz ticaret dersi kara tica- reti dersile birleştirildizinden Or- dinaryüs Ali Kemal bey, tıp fa- kültesinde ikinci dahiliye seriri- yatı üçüncü dahiliye seririyatile birleştirildiğinden bu dersin pro- fesörü Tevfik Salim paşa açıkta kalmışlardır. Bu derse cenebi bir profesör, M. Frank tayin edil. miştir. isa Edebiyat fakültesi islâm tetkik İleri enstitüsünde derslerin, dolayısile profesör Mehmet Ali Ayni, Şevket, Baki beyler açıkta. almışlardır. Tıp fakültesi dekanlığına Nu- reddin Ali beyin getirilmesi muh- temeldir. # Italya - “Bulgaristan | Bir bitaraflık mukavelesi | yapılıyor Sofya 11 (A.A) — Zora gi zetesinde okunan bir habere gö- Te, hükümet, İtalya ile bir ticaret mmuahedesile bir de bitaraflık mu kayelesi akti için müzakerata gi- rişmeğe karar vermiştir. Bu işlere memur. edilecek; Bulgar murah- başları intihap e Yakın. da Romaya gidecektir. Himayeiatfal kongresi Ankara 11 (A.A.) — Himayei- etfal cemiyeti 1932-1933 seneleri on birinci ve 12 inci umumi kon- gresi toplanmıştır. ağ s: Kongreyi Kırklareli mebusu ve gemi; ii doktor Fuat bey aç- imiş ve riyasetine B.M. M. cisi ve Balıkesir murahhas Kâ- zum paşa Hz, ikinci reisliğe Gire- sun mebusu ve murahhas Ihsan paşa, kâtipliklere Konya mebusu "| ye murahhasi Refik, Bilecik me- busu ve murahhası Hayrettin bey- ler intihap edildikten sonra Kâ-. im paşa Hz. nin reisi .grenin ruznamesinin ne geçilmişt 4 Italya iki zırhlı yaptırıyor | Roma 11 — Stefani ajansının bir tebliğine göre bütün dünya “devletlerinin bahri inşaatı dola İtalya da 35 er bin tonluk iki (Baş tarahı 1 inci sahifede) Türkiye cumhuriyeti namına 2a- ti şahinşahilerine hoşamedi be- yan eder, tazimatı mahsusamla selâmlarım. Büyük Gazimiz beni Fahreddin iye vekâleti üçün- ürü Kemal, Şefkati, yaverleri yüzbaşı Cevdet beyleri zatı şahinşahilerinin mih- mandarlıklarına tayin buyurmuş-) lardır. Ancak Fahreddin paşa ra- hatsız olduklarından henüz yeti. #emediler. Yolda mülâki olacak- dardır. İstikbal şerefinden mahrum! birinci ordu müfettişi paşa Hz. ile hari | kaldıklarından müteessirdir.» Sait) paşa, Kemal, Şefkati, Cevdet beye) lerle kolordu kumandan vekili | Kemal ve süvari fırkası kuman- danı Kemal paşalar ve mirelay Seyfi, Muharrem, mülâzim İsmail Hakkı ve Mahmut beyleri ve di- Zer zevati Şahinşah Hz. ne tak- dim etmişlerdir. Şahinşah Hz kendilerine <den kıtaatı teftiş etmişler ve bu «snada müzika İran ve Türk milli marşlarını çalmıştır. Kıtaatın tef- Ipek böcekçiliği Lâyiha gelecek devrede meclise verilecek Ankara 11 (Telefon) — Ziraat vekâiletinin, Büyük meclisin içinde bulundağumuz içtima devresine yetiştirmek üzere yeni bir “ipek böcekçiliği kanunu , kanunu yihası hazırlamakta olduğunu dürmiştim. Lâyihanın, mühim bir istihsal şubemiz olan bu sanatın ilerle mesi için yeni esaslara göre ve bugünkü ihtiyaçları tamamen kar- şılayacak bir çekilde olmasma lüzum görülmüş ve hazırlık Üze- rinde daha esaslı bir çekilde işlenmek icap ettiğinden ancak önümüzdeki içtima devresinde verilmesi. - kararlaştırı- Ihtikâra karşı Dahiliye vekâleti vilâyetlere mühim bir tamim gönderdi “Ankara 11 — Dahiliye vekâleti vilâyetlere ihtikâra karşı şiddetli bir mücadele açılmasına dair şu tamimi yapmıştır: Yeni vergilerin tatbiki münase- betile alışverişte halkın izrar edil eaekte bulunduğu ve hattâ ihtikâr mahiyetini alan mucibi şikâyet vaziyetler olduğu hakkında son bundan sonra i ihtiramı ifa | günlerde gazetelerde görülen neş- riyat üzerine gerek yeni ölçüler ye gerek yeni istihlâk vergileri münasebetile yapılması muhtemel ibtikârların önüne geçmek için in kanun salâhiyetlerini kul- lanarak icap eden âcil ve şiddetli #edbirlerin alınması ve neticeden malâmat verilmesi temenni olunur. ödemişte yangın Izmir 1l — Ödemişte belediye hâlinde bir yangın çıkmış, 20 inşasına karar vermiştir. dükkân yanmıştır. tişinden sonra İstirahatleri için ha- zırlanan çadırın önüne geldikleri zaman Şah Hz. refakatlerinde bulunan zevatı miralay Sadık Ko-| | miştir. Saat pal vasıtasile Ali Sait paşa Hz. ne takdim etmişlerdir. Şahinşah Hz. takdim merasi- minden sonra dost ve kardeş hil kümet ve milletin memleketine gi- rerken gösterilen samimi asarı ih- Hz. ile cum- huriyet hükümetine candan his tiramdan dolayı Gaz siyatı memnuniyetkâranelerini iz- har buyurmuşlardır. irahat etmişler ve maiyetle- rindeki zevat ta hazırlanan büfe- 'de izaz olunmuşlardır. Şahinşah Hz,, kırk dakika sür yen bir dinlenmeden sonra hususi otomobillerine binerek Beyazıda hareket ettiler. Şahinşah Hz. 10,45 te Beyazıda gelmişler ve seyyar jandarma ala- yı ve bi karşılanmışlardır. Şahinşah Hz,, kısa bir müddet istirahatten sonra 11 de yalnız. olarak öğle yemeğini yemişler ve| Hitler - Mussolini Venedik civarında bir villâda konuşacaklar Roma 11 (AA) mat alan menabiden göre Alman başvekili M. Hitler ile M, Mussolini arasındaki mülâ- kat Padua ile Venedik arasında Kâin bir villâda vuku bulacaktır. M. Hitler yanmda hariciye na- Zir M. Von Neurath olduğu halde) cunia günü tayyare ile Venediğe gelecek ve ayni günde müzakere- ler başlıyacaktır. Türkiye turu i Muhafızgücü bisikletçileri Adanaya vardılar Adana 11 (A.A.) — Muhafız- gücü bisikletçileri dün Tarsusa uğradıktan sonra saat 17 de Ada- paya muvasalat etmişlerdir. Ken- dileri vilâyet erkânı, belediye, halk fırkası reisi, emniyet müdürü süvari bölüğü tarafından ve klüpler namına Cevat bey ve 60 kadar bisikletçi karşılanmı Akdeniz misakı Atina 11 (Hususi) — Proia ga- tarafından grafta Türkiyc, Yunanistan, Ingil tere ve Fransa devletleri arasında Bir Akdeniz tedafüi itilâfinin akti etrafında müzakereler yapılmak- a olduğunu bildiriyor. Bu hususta fikri sorulan başvekil M. Çaldaris Cenevrede böyle bir teklif yapıl dığını fakat esaslı bir şekil alma dığını söylemiştir Dünya kupası Roma 11 — Dünya kupası için Italya ve Çekoslovakya takımları arasında yapılan maç 1-1 beraber- e tır. Bu esnada İtalyanlar bir gol daha yapmışlardır. Çekoslovak- lar bu esnada bir çok fırsatlar ka- gırmışlardır. Neticede İtalyanlar galip gelmişlerdir. * ah Hız. bir müddet çadır. Aziz misafirimiz dün akşam Karsa vasıl oldu bir buçuk saat kadar istirahat ei mişlerdir. Kendilerine refakat et- mekte olan zevata süvari alayı ka- rargâhında bir öğle ziyafeti veril- ide Şahinşah Hz. karargâhı iki tarafında rasimei tazimi ifa eden Türk ve maiyeti şahanelerindeki Iran zabitle sından geçerek otomobillerine bin- mişlerdir. Şahinşah Hz. saat 16 da Iğdıra gelmişler ve şehrin methalinde başta müzika olduğu halde bir taburu ve süvasl; jandar- ğü tarafından selâmlan- mıştır, Şahinşah Hz,, kıtaat tikten sonra kendilerini karşıla- teftiş et- çıkmış olan minimini mek- #eplilere ve halka muhabbetkâra- ne iltifötta bulunmuşlardır. Şahinşah Haz, müstakbilin, Türk ve İran milli renklerile süs- lenmiş olan şehrin sokaklarını dok- duran Iğdır halkının alkışları ara- sında ikametgâhlarına tahsis edi- len binayı şereflendirmişlerdir. Akşam halkevi salonunda 70 lil bir ziyafet verilmiştir. ki Tenezzüh trenleri Halk çok rağbet ediyor Ankara 11 (Telefonla) — Yaz münasebetile devlet demiryolları idaresinin İstanbuldan Sabanca- ya, İzmitten İstanbula tenezzüh #releri hareket etirmeğe başi dığı malümdur. Tenzilâtlı bir ta- Tife ile hareket eden trenlere hal. kın pek fazla rağbet gösterdiği görülmektedir. Nafi bu hususta gelen malümattan İs- tanbuldan Sabancaya, İzmitten Sabancaya hareket eden iki ka- tarla 4,000 den fazla yolcunun gittiği fazla tren olmadığından binlerce yolcunun da kaldığı an- laşılmaktadır. Halkın bu fazla rağbeti karşi: sında. idare daha fazla tren tah: rik ettirmek için tedbirler almak- tadır. Sabanca belediye reisi ve Cumhuriyet halk fırkası idare he- yeti reisi beyler nafıa vekli Ali beye telgrafla teşekkürde bulun- müşlar, idarenin bu hayırlı te #ebbüsünden dolayı kendilerini tebrik etmişlerdir. Önümüzdeki cumalarda hareket edecek katar- larla Sabancaya gidecek 'yolcu- ların daha fazlı main edilecektir. istirahatları te- .Cumadan başka pazar günleri de böyle tenezzüh trenleri hare- ket ettirilmesi etrafında idarenin bir tasavvuru vardır. Hariciye memurlarının yaşları Ankara 10 — Hariciye vekâ- tadır. Projeye göre hari kâleti memurlarının derecelerine göre birer yaş tesbit edilmektedir. Memurun yaşı bulunduğu de Tece için tesbit edilen yaşın fev- kinde olduğu takdirde memurun vekâletine | | rasimle kaldırılarak defn: | tir. vekâletle alâkası kesilecektir... Kaçakçılık olmadığı anlaşıldı Mevcut altınlar elektrik ve tramvay şirketi memurlarının malıdır Piyasada altın kaçakçılığı ya- pıldığına dair yapılan bir ihbar üzerine zabıtanın tahkikata giriş tiğini yazmıştık. Yapılan tahkikat bu işte kaçakçılık olmadı termiştir. Mesele şudur: Elekrik ve tramvay şirketinde memur, müstahdemin ve amele nin bir teavün sandığı vardır. Bunlar her ay maaşlarından bir kısmını bu sandığa bırakırlar, ket te sandığa muayyen nisbette yardım eder. Son zamanda sandıktaki para: dan bir kısmının altın olarak sak- lanması | piyasadan tabii bir şekilde altın #atın alınmağa başlanmıştır. Al- | tınlardan bir kısmı makbuz mu- kabilnide Devlet banka: edilmiştir. Bir kısmı henüz. merkezindeki kasadadır. Şirket memur vasıtasile yapılan bu mübayaat döviz kaçakçılığı zannımı uyan dırmıştır. Dün Nafıa vekâletinin #ramvay ve elektrik komiserleri huzurunda hesaplara bakılmış, şirket merkezindeki altınlar sa- yılmış, gayri muntazam bir şey ol. madığı görülmüştür. Altınlar memur, müstahdemin malıdır. Şirketin bu- munla hiç bir alâkası yoktur. Ak tınların miktarı 38 bindir. Sınıfta kalan talebe imdi muvaffak olamazsa eylülde tekrar imtihan edilecek mekteplerde sınıf- 4a ipka edilen talebenin yeniden imtihan edilmelerine karar veril Verilen malümata göre ya pılacak imtihanda muvaffak ola- mıyan talebe bu derslerden eylük de tekrar imtihan verebilecel Bu suretle bir parça çalışan ta- ebe bu sene sınıfta kalmıyacak- tir. Kim öldürdü? tevdi irket ve ameleni Lise ve ort | Erzurum mektupçusu av tüfeğile vuruldu Erzurumda çıkan Varlık gazetesi yazıyor: Vilöyet mektupçusu Za- fer Nezihi bey pazar günü akça- mı eczacı müfettişi kaymakam Salih, ismet paşa mektebi mual- mlerinden Hüssmeddin ve Hao İ Eminzade Nusrat beylerle askeri hastanenin o bahçesindeki kame- riyede otururlarken kendine al av tüfeğile karnından vurularak ölmüş ve cenazesi ertesi günü me“ Mektupçu beyin intihar suretile mai, kazaen mi veyahut katil kas- tile mi vurulduğu henüz tesbit olu Meseleye müddeiu- mumilikçe derhal vaziyet edilerek icap edenlerin ifadeleri alınmıştır. Tahkikat tamik edilmekte ol- duğundan vakanın sebep ve ma hiyeli bittabi meydana çıkacaktır. Binaenaleyh dışarıda deveran et- mekte olan muhtelif şayızlardan hiç birisine inanmiyarak tahki- katin neticesini beklemek dala doğru olur. Si Mısırdan seyyah geldi Dün Mısırdan seyyah dolu bir Seyyahlar yat gelmiştir. Şehrin