12 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

12 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

12 Haziran 1934 AKŞAMDAN AKŞAMA ; Ucuz yemiş ve zerzevat ” İhtikârla daha doğrusu paha- kılıkla mücadele yolunda kabzı- mallar cemiyeti en iyi çareyi keş Fetmiş, bunu Akşamda okuduğum! zaman, cidden memnun oldum we ötedenberi bu sütunlarda ih- tikâra karşı yegâne müessir ted- bir diye tavsiye etmekten geri durmadığım filerin tatbik sahasi” na geçmesini takdirlerle karşıla- dim, Kabzımallar cemiyeti, esas İti- barile, meydandan mütavassıtları| kaldırmak istiyor. Teminata ma- zaran, perakende olarak ta top- tan Fiatine mal satılacakmış. Sa- İş pek ziyade artacağı ve hep peşin para ile yapılacağı için, bu kabildir. Yani, toptan Fiatine perakende sebze ve yemiş satıl. imakla kabzımallar ve müstahsil er hiç bir şey ziyan etmemşi olur) Jar. Hattö istihlâkin fazlalaşma- $ı yüzünden ayrıca bir istifade te- min edecekleri de muhakkaktır. Kabzımallar cemiyeti bu fikri icra sahasma çıkarmak için, be lediyeye müracaat ederek Bey- oğlunda, Nişantaşında, Galatada, Eminönünde, Şişlide, Taksimde, Beyazıtta, Fatihte, Aksarayda, Unkapanında birer meyva ve seb- ze pazarı kurmak için müsaade İstemiş, Günün her saatinde p: Zar,kurmak müsaadesi verilemez» 8e, yalnız akşamları buna ses çi- karılmamasını rica etmiş. Temenni edelim ki belediye de «memur zihniyeti» dediğimiz © müthiş hastalık galip gelip te türlü! türlü müşkülüt icat edilmeğe kak kılmasın. Ayrıca resimler, harçlar filân telep edilmesin. Çünkü me-| sele gayet mühimdir ve yalnız sebze ile meyva için değil, sai bütün yiyecek maddeleri için de kabili tatbik ve istifade olacak bir tecrübe teşkil edecektir. Onun için, vazifesini hakkile müdrik bir belediyenin böyle bir teşebbüsü büyük memnuniyetle karşılıyarak elinden gelen kolay- lığı göstermesi ve iyi neticeler alındıkça bunu sair ihtiyaç mad- delerine de teşmil ve teşvik ey- lemesi lâzım gelir. Şimdi burada kabzımallar ce- miyetine de söyliyecek bazı lâ- kırdılarımız var. Bir kere bu di şündükleri yerlerde seyyar pı zarcılıktan ziyade daimi surette kalmayı ve yerleşmeyi düşünsün- ler, Her tarafta olamazsa bile ehemmiyetli bir kaç noktada gö- çebelikten vaz geçsinler. Çünkü dedikleri programı mahsus değildi TDevamı 4 üncü sahifedel Akşamci Bu yaz su kesilmesi sık sık | olacak Belediye, terkos su şebekesini genişlettiği için terkos muslukla- rında pek az su bulunabildiğini yazmış ve suyun kesilmesine mec- buriyet hissedildiği zaman bunun! evvelce ilân edilmesini temenni etmiştik. Belediye, 'bu temennim azarı dikkate almiş meğe ve ana boruları değiştirme- ğe başlamıştır. Bu hususta ken- disile görüştüğümüz salâhiyettar) bir zat diyor — Terkos bize geçtiği da günde ancak yirmi sekiz bin metre mikâbi su akıyordu. Şim- diye kadar yapılan inşaat ve 1s- lshat neticesinde günde isale edi otuz beş bin geçmiştir. Asıl metre mikâbını büyük projenin tatbikine bu yaz geçtik. Bu gibi su kesilmeleri bu sene sık sık vaki olacaktır. Bu da zaruridir. Ancak halkı fazla si- kıntıya maruz bırakmamak için suyu idare ile semtlere vere: Biz. Bu seneki inşaa neti sonbaharda İstanbula günde aka: cak suyun miktarı kirk beş bin | metre mikâbma baliğ olacaktır.» Yumurta fiatleri Sandığı 10 buçuk liradan 18 liraya çıktı Yumurta fiatlerindeki yükseliş devam etmektedir. Son bir iki gür içinde fiatler 18 lirayı bulmuştur. Halbuki üç hafta evvel, bir san- dık yumurta 10 buçuk lira idi. Fiatlerin artmasına sebep, Al- manya ve Fransanın Türkiye ih- racatma eskisine nazaran biraz kolaylık göstermesidir. Otomabil kazası tahkikatı Çırağan sarayı önünde bir oto- mobil kazası olduğunu ve Sait pa- şa zade Vehbi beyin Bekir oğlu Osman fendi isminde birinin ö müne sebebiyet verdiğini maştk. Vehbi bey dün serbes birakıl- Fakat bu tale- reddedilmiştir, Dün Vehbi bey sorguya çekilmi Bir amelenin iki parmağı ezildi Dün Eyipte Süreyyapaşa fabri- kasında Yaşar isminde bir amele, makineyi temizlerken sol elini kaptırmış ve mağı, ezilmiştir. Yaşar yazı hastanesine yatırılmıştır. Gazi köprüsü Projede bazı değişiklik yapılıyor Fransiz köprüler mütehsssisi M. Piju tarafından hazırlanan Gezi köprüsünün projesi etrafın da nafa vekâleti fen heyeti ile belediye fen heyeti ara- sında bir fikir ihtilâfi olm Vekâlet, projenin mimari üslü- buna itiraz eylemişti. İki tarafın fikirlerini birleştirmek için mü- bendi mektebinde mektep rektör) rü Fileri beyin riyaseti altında (op lanan komisyon mesaisini bitirmiş ve raporunu nafa vekâletine gön! dermiştir. Haber aldığımıza göre komi yon Fransız mütehassısının hazır. ladığı âvan projenin bazı kısım- im geleceği larının. tadili deki tertibata aittir. Bunun için de avan projede tadilât yapılmı- yacak, ancak tatbikat projesi es masında tadilât icra edilecektir. Esas projede bir tadilât yapıl- projenin Parise gönderilmesine, ve yahut mütehassısın buraya da- vet edilmesine ihtiyaç gi mektedir. i Yıldız bahçesi Henüz bir anlaşma esası bulunamadı Yıldız. bahçesinin maliyeden tekrar belediyeye kiralanması için senelerden beri devam eden mu- habere henüz bilmemiştir. Maliye vekâleti, M. Maryo Sera zamanında gazinonun kapatılmı #1 üzerine hasıl olan zarar ve 7 yandan belediyenin © maliye; ibra etmesini istemekte, beledi- yede gazinonun kapatılması ken- di sunu taksiri dahilinde olma- dığım iddia etmektedir. Maliye vekâleti, belediye bu noktayı kabul etmediği takdirde ilk mukavelenin elân meri olaca- ğin bildirmiştir. Maliye ile bele diye arasındaki noktai nazar ih tilâfı o kadar biribirinden uzal tar ki şimdilik mutavassıt bir şe- bulunmasına imkân gi yor. & Diğer | taraftan ne ye, ne de belediye tamamile vazi- yet etmediği için bahçeler ba- kımsizlik yüzünden günden güne harap oluyor. Maliye vekâleti ile belediye da bir anlaşma olur da be- lediye yeniden bahçeyi kiralama- ğa muvaffak olursa o zaman bu- rasi bir hayvanat bahçesi ve fi- danlık haline konulabilecektir. Şoförler Meydancılarla aralarındaki ihti- lâf devam ediyor Şoförlerle taksi durak yerle Tindeki meydancılar arasında çı kan ihtilâfla bahsetmiştik. İh- tilâf devam ediyor. Şoförleri bilhassa şikâyet ettikleri mokta, maydancılara verdikleri gündelik ten ziyade meydancıların bitaraf hareket etmemeleridir. Bazı şoförler, taksi durak ye rine bir müşteri gelince meydan-| 'cınm kendi otomobilini, yahut kendisine en çok gündelik veren müşteriye sey- Şoförler arasındaki bu siziltılar! alâkadar makamların bu işe bir an evvel müdahale ederek mesele- yi halletmesi lüzumunu meydana koymaktadır. Gerek şoförlerin menfaati, gerek seyrüseferin in- Hizamı için kâfi miktarda belediye zabıtasi memuru ayırarak mey- 'dancılari ortadan kaldırmak l5- zümdir, Temmuzda bir Arjantin seyyar gemisi gelecek Ticaret odasına gelen malü- mata göre temmuzun ilk hafta- sında limanımıza Arjantin seyyar sergisi gelecel Buğday vaziyeti Vasati fiat 4 kuruş 58 santim Ticaret borsası tarafından ya- pılan hesaplara göre, geçen haf- ta borsada yumuşak | buğdayın vasali fiati 4 kuruş 58 santimdi, Bu hafta borsada 660 bin kilo yumuşak buğday üzerine mua- mele olmuştur. Sert buğdayın vasati fiati 3 kuruş 82 santimden ileri gide- memiştir. Bu cins mal üzerine 480 bin ton muamele olmuş 38 ton da dışarıya ihracat yapılmiş- tir, Sert o buğdaydan — şehri mizde 31,871 ton stok mal vardır. Çalınan sandal Nazım İsminde biri dün sabah Ayvansaray iskelesi önünde bir sandalla şüpheli bir vaziyette dolaşırken yakalanmıştır. Sanda- he çalınmış! olduğu anlaşılmıştır. Zabıta tahkikata başlamıştır. Kalp para mı? Fenerde Osman isminde birinin, #ötüncü Hüseyin o efendiye 10 kuruşluk kalp para verdiği iddin olunmuş, tahkikata başlanmıştır. İm 5 Eski bir mecmuad «Dünya yaratılmış. Bütün mah- lükata yaş tayini lâzım gelmiş. Yaşları tayin edecek olan melek- lerden mürekkep komisyon evvelâ eşeği huzuruna çağırmış. Demiy- ler kiz — San Kâfi Eşek bunun üzerine: — Aman demiş, çok uzundur. 30 sene sabahtan aşama kadar ben nasıl yük taşırım? Hiç olmaz- sa bunun yarısını azaltın. 30 sene ömür tayin et- Komisyon eşeğe 18 seneyi mü- nasip görmüş. Sonra ça Barılmışi — Sana 30 sene ömür verelim. İster misin? diye sormuşlar. Köpek: © — Katiyen demiş. 30 sene 60- kak sokak dolaşmak, hırlamak kolay m1? Köpeğe de 12 sene ömür tayin edilmiş. Sonra maymun gelmiş. o — Sen 30 seneye razısın değil mi? diye sorunca cevabı dayamış: © —30 sene el üldürmek için eğlenceli oyunlar oynamak, mas- karalık etmek kolay mı bana 10 sene ki Demiş kabul etmişler. Nihayet insan komisyonun huzuruna çık- miş v9 — Sana 30 sene ömür verece- diz, sözünü işitince insan: — Aman demiş,. çok kısa: — Öyleyse eşeğin 18 senesini de al, — Gene kisa. — Köpeğin 12 senesi de se olsun. — Kafi değil. — Maymunun 10 senesi de senin. İnsan yetmiş senesini almış, © memnun çıkmış. Şimdi insanın ilk 30 senesi kendi insaslık zama» İni ve en tatlı yaşları imiş, 18 se- nesi hayatında ağır yükler taşı- dığı zamanmıs, 12 senesi köşe bu- cakta dolaşıp homurdandığı ve hırladığı zamanmış. İbtiyarlığa rasgelen 10 senesi de maymun- dan aldığı senelermiş. Bu zaman- da herkes ona gülermi İşte efsane burada bitiyor. Bu efsane her halde tayyarenin, tah- telbahirin, tünelin icat edilme- diği bir devirde tertip olunmuş. Bugün havada uçan, deniz dibin- de, toprağın altında gezen insan lar her halde daha bir çok hay- yanların senelerini almış olacak- lar.. İnsana havada uçmak için kuşluk, denizin dibinde “dolap- mak için balıklık, toprağın al tında gezmek için köstebeklik li Demek insanlar yalnız eşeğin, köpeğin, maymunun değil kuşun, balığın ve köstebeğin de ya: Hikmet Feridn çalmışlar., — lktiban ve tercüme hakkı mahfuzdur — — Iktisadi buhran ödümüzü parlar, aydı Amca bey. i 2 Bereket verin, iş anyanlar... . Maliye ile sarraf arasında mekik dokuyanlarını * .. Yürüme sporuna müptelâ olanlar ümdadımıza yetişti. A, B. — O halde sana fena bir har ber vereyim! © — Hayrola, ne var? AB. — Şehir işindeki yollar yavap yavaş safalt olacak diyorlar!