15 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Türkçe konuşulacak Türk konuşulmasını temin için harekete ve şehir dahilinde çalış mak üzere gençlerden miürekkep komiteler seçmiştir. Komitelere bilhassa orta mek- teplerin yüksek sınıflarındaki gençler, alınmıştır. Bunlar, her yerde Türkçeden başka dillerle konuşan vataşlara, Türkçe konuş- malarını ihtar edeceklerdir. Halkevi, bazı vecizeler hazırla” bunları İzmir gatelerine ver- miştir. Bundan başka, Halkevi mensuplarına ve bilhassa komite- lere tevzi edilmek üzere kart bastırmağa başlamıştır . Gençler bu kertları türkçe konuşmıyanlara vereceklerdir. Halk fırkası, bu | hareketin sükün ve nezaket içinde | eereyanını temin eti İhtar ve ikaz, çok nazigâne olacak, ir vakaya meydan Aziz misafirimiz (Bas tarafı 1 inci sahifede) dedikten sonra otomobillerle vali konağına azimet edildi. | Şahinşah Hz. yollardaki halkın samimi tezahüratından çok müte- hassis olmuşlar ve halkın tezahü- ratına mukabelede bulunmuş. | lardır. Aziz misafirimiz bir müddet istirahatten sonra öğle yemeğini yemişler ve müteakiben Yavuz zırhlısına binmek üzere iskeleye azimet etmişlerdir. İskele ve sahil kâmilen halk ile dolmuştu. Şahin- şah Hz. gösterilen samimi kabule tekrar teşekkür etmişler ve Harici- ye vekili Tevfik Rüştü, Riyaseti- cumhur kâtibi umumi vekili Ha- san Rıza beyler, mihmandarları, maiyeti erkânı ile birlikte motör- lere binmişlerdir. Motörler zırhlıya yaklaştığı za- man Zİ pare top atılarak aziz mi- #afirimiz selâmlanmış, Şahinşah Hz. zırhlıya çıktıkları zaman mı- zıka İran marşlarını çalmıştı Yavuz saat 17,30 da limanı dol duran vapur ve sandallardaki hal kın tezahüratı arasında hareket etmiştir. Torpitolar da zırhlıyı ta- kip eylemiştir. Yavuz yarın sabah (bugün) Samsuna vâsıl olacak ve Şahinşah Hz. hususi trene binerek Ankara- ya hareket edeceklerdir. Şabinşahi Hz. cumartesi günü saat 14,30 da Ankaraya muvasalat edeceklerdi Ankaradan müfarakat ettikten sonra İstanbul ve Trabzon tarik le ve ayni yolu takiben avdet bu- yuracaklardır. Trabzon 14 — Hariciye vekili Tevfik Rüştü, Riyaseticumhur kâ- tibi umumi vekili Hasan Rıza bey- lerle ordu müfettişi Fahreddin pa- şa, Şahinşah Hz. ni Maçkada is tikbal etmişlerdir. Şahinşah Hz. Ziganadan geçerken tabiatin gü- zelliği karşısında hayran kalmış lar ve otomobilden inerek bir müddet bu manzarayı temaşa et. lerdir. Muhterem misafirimiz Trabzon- da gösterilen çok samimi kabul 'den pek mütehassis olmuşlar, hal- ka, mekteplilere beşuş bir çehre ile iltifat etmişlerdi Ni Rana bey Şehrimize gelmiş olan gümrül ler ve inhisarlar vekili Ali Rana bey dün inhisarlar umum müdür- Hiğünde meşgul olmuş ve müdür. Ankara 15 — Büyük Millet Meclisi dün Hasan beyin riyase- tinde toplanmıştır. İçtimada ba- 21 lâyihaların kabulünden sonra kân kanununun müzakeresine geçilmiştir. Lâyihanın maddesi ev velce kabul edilmiş olduğundan ikinci maddenin & müzakeresine başlanmış ve bu münasebetle da- hiliye vekili Şükrü Kaya bey şu beyanalla bulunmuştur. «— Kanunun ihtiva ve istihdaf ettiği gaye bir umranı dahilidir. Evvelemirde nüfusla alâkadardır. muhaceretle alâkadardır. Üçüncüsü dahildeki seyyar aşi- retlerle alâkadardır. Dördüncü- sü de başkalarının toprağında çalışan topraksızlarla alâkadar- dır. Memleketi; iz velâdiyet itibari. İ Je milletlerin başda bulunan bir ırkın elindedir. Bugün on sekiz milyon olan nüfusumuz yirmi beş sene sonra behemehal 35-40 mil- yon olmaya namzettir. Bu iti- barla dahildeki yerli vatandaşla» rın kesafetine nazaran daha az nüfuslu yerlere sevketmek ve ken- dilerine suhulet © göstermek çok faydalı bir tedbirdir.» Vekil bey dahildeki iskân key- fiyetinden ve muhaceretten bah- Londrayı havadan müdafaa Çelikten bir ağ gerilmesi de “düşünülüyormuş Londra 14 (A.A.) — İngiltere nin havadan müdafaası, yeni bir bombardıman filotilâsi ile kuv- vetlendirilmiştir. Bu filotilâ bu se- ne hava bütçesinde tasavvur edi- len dört filotilâdan biridir. Bundan sonra bilhassa Londr: nın müdafaasına tahsis edilen Totilâların sayısı on bir olacaktır. Bunlar, şehrin garbinde, şimali garbisinde, şimalinde bulunan ha- va meydanlarına taksim edile- ecktir. Vazifeleri, Londraya hücum va- ki olduğu takdirde mükabeleyi bil- misil olarak düşman arazisini bom- bardıman etmek olanı bu filotilâ- ları, merkezleri Londranın şark ve cenubunda bulunacak olan avcı filotilâları himaye edecektir. Diğer taraftan Daily Heralt, ha- va nezaretinin Londranın ha müdafaasına ait diğer bir projeyi de tetkik ile meşgul olduğunu yaz- maktadır. Bu proje, gayet ince çe- likten yapılmış muazzam ağdır. Ağ, binlerce metre yüksekliğe, ye- ni model balonlarla asılacaktır. Arabistanda 20 senelik sulh Röyter tihbarına göre, Yemen imamı ile Ibnissuut müddeti yirmi 25 sene sonra nufusumuz 35 - 40 milyon olacaktır Dahiliye vekilinin mühim bir nutku «— Bu kanunu tek dille konu- gan, bir düşünen, ayni hissi tac | şiyan bir memleket yapacaktır.» | diyerek sözünü bitirmiştir. Bu beyanattan sonra lâyihanın | maddelerinin müzakeresine baş- | lanmıştır. Muhacir mültecilere ve-| rilecek toprak ve binaların altı ay evvel ilâm edilmesi ve bu müddet zarfında talibi çıkmayıp bilâha- re bu mallar üzerinde hak iddia edenlerin itirazlarının ancak fia- te taallük edeceğine dair olan 48 inci maddenin müzakeresinde Raif bey (Trabzon) söz alarak mad- denin kabulü / doğru olmadığını, günkü memleketimizde en ziya- de tasarruf hakkma riayet edile- ceğini, ilânı haber alamıyan eş- hasm tasarruf haklarının ihlâl edilmiş olacağını söylemi; Sait Azmi bey de maddenin ka- bulüne itiraz etmiş, bunun üzerine dahiliye vekili Şükrü Kaya bey ce- vap vererek, Raif beyin düşünce sinin doğru olmadığını, verilecek arazinin şahsa ait arazi olmıya: Zinı, ancak bazan sahipsiz olduğu ve bakımsız kaldığı hele 'işihes cir ve mültecilere venilerek-imar edildikten sonra bazi © kimsele rin meydana çıkarak, araziyi mu- hacirlerin elinden aldığını söyle- miş ve maddenin bu haksızlığı ber- Türkiye - Fransa Fransız parlamentosundaki grupun sefirimiz şerefine ziyafeti Paris 15 (A.A) — Türkiye - Fransa parlâmento grupu özelari Suat bey şerefine bir ziyafet veri mişlerdir. Ziyafet esnasında Tür- kiye sefiri Türkiyenin dosiları olan Fransız ricali arasında bu- lunmaktari mütevellit. memnumi yetini beyan etmiş ve iki mem« İcketi biribirine 'bai rabıtaların takviye edilmiş oldu: yan ananevi ğunu ehemmiyetle kaydeylemiş- tir, Suat bey, bundan sonra grupun reisi. olan M. Herriotun sarfet- miş olduğu messiden sitayişkâr: ne bahseylemiştir. M. Herriot ga- yet beliğ bir cevap vermiş, Tür- kiye cumhuriyetinin vücuda ge- metheylemiş ve eserleri Hz. nin isimleri bir çok de- Berut 9 — Büyük harpte Suriye, Filistin ve Lübnanda şehit düşen huriyeti tarafından Fransız ve hükümetlerine müracaat Mandater devletler bu ata müsbet cevap vermişler, inti- dap hükümetleri de Türkiye kon- solosluğuna istimlâke muvafakat ettiklerini tahriren bil Berut konsolosumuz salâhiyetini almıştır. Yakında İn- seneden ibaret olacak ve statuko- tidap hükümetlerinin tayin ede- taraf etmeğe matuf bulunduğunu kaydeylemiştir. Ziya Gevher bey ilân tarzmdan | bahsederek ilânin bizzat şahislera | bildirilmesi lâzım geldiğini, Hacı Mehmet bey davul ve tellâllarla ilânini söylemişlerdir. Raif bey tekrar s 'denin kabulün. miş, Şükrü Kaya bey gene cevap | vermiştir. İ alarak ma itirazda devam et- | Bundan sonra Raif ve Şeref beyler birer takrir vermişlerdir. | Raif beyin takriri 49, 50 ve 51 in- | ci maddelerin kaldırılması ve bun- ların yerine kaim olmak şu maddenin konulması hakkında idiz (18 teşrinievvel 19912 tarihin | den bu kanunun neşri tarihine ka- dar Trakyada iskân edilip tapusu verilmiş olan gayri menkul sahip- | lerinden boş kalmış yerlere yeni- den hükümetçe iskân edilmiş olan- lara tapu senedi verilir ve bunla- rın eski kayıtları terkin olunur. Bu gayri menkullerin sahipleri zu- hur eder ve başka bir yere iskân edilmediği anlaşılırsa kendilerine yeni muhacir gibi toprak veya yer verilir.) Bu takrir ve lâyihanın diğer maaddeleri kabul e ruznameye geçilmi; Balatta bir çocuk kuyuya düştü Iple indirilen adam çocuğu! sağ çıkardı | ikten sonra Balatta oturan Nesim efendinin dört yaşlarındaki çocuğu Kamel dün evde dolaşırken bir aralık ortadan kaybolmuştur. Evdekiler gocüğun dışarıya çıktığını zanne- derek: araştırmışlarsa da bulama. | muşlardır. Bu sırada “evin avlusunda bü- lunan kuyunun kapağı açık oldu- Hunu görmüşler ve çocuğun ku- yaya düştüğünü anlıyarak derhal polise haber vermişlerdir. Zabıta bemen iple kuyuya bir adam ve çocuk çıkarılmış tük Kamel iyi bir tesadüf olarak boğulup ölmemi ancak suda fazlaca kaldığı iç yayılmıştır. Çocuk hastaneye kak- darılmıştır. Sail paşa zade Vehbi bey tahliye edildi Çırağan sarayı önünde bir ki- siye çarparak ölümüne sebep ol- maktan suçlu Sait paşa oğlu Veh- bi bey ağır ceza mahkemesine bir istida ile müracaat ederek tahliye talebinde bulunmuştur. Mahkeme bu talebi tetkik et miş, kanuna uygun bularak Veh- bi beyin 75 lira kefalet mukal linde tahliyesine karar vermiştir. Vehbi beyin kardeşi bu parayı derhal vermiş, ve Vehbi bey tah- liye edilmi w Yevtiç Paristen ayrıldı — Yupo: ayy Metr Salemin müphem bir sözü “Su şirketi de böylece Satın alındı,, Ankara 14 — Metr Salem ve Leon Faraci efendilerin muhake- melerine 26 haziran sah günü başlanacaktır. ile Metr Sa- rüşvet lirayı vermeği dostluk vazifesi bil diğini söylemiştir. Rüştü beye ve- silen mektuba gelince bunu Metr Salem ise ele- tanbul telefon şirketinin — #ncak mübayaa işile meşgul olduğunu! ve diğer işlerle uğraşmadığını söy lemiştir. Zabıta memurlarının — dolap içinde tuttukları zabıtta ise cür- mü meşhut günü Metr Salemin Rüştü beye: — Böyle şeyler tehlikelidir. Tavsiye etmem. Faracinin verdiği senedini yırtınız, sözüne itimat ediniz gibi sözler, söylediği mus | kayyettir. Rüştü beye gelince, ken: rüşvet teklifle verdiği ifadede etrafile anlat mühim bir noktaya temas etmiştir. Rüştü bey Metr Salemin kendi- sine İstanbul telefon şirketi ser- tesbit rüenfaati takdirinde büyi göreceğini söylediğini işaret et-“|, tikten sonra: t Bu fırsatı kaçırmayınız. Esas Ji sen bu gibi işler böyle yürür. Son zamanlarda İstanbul su böylece satın alındı dedi de etmiş ve ilâve eylemi; — Metr Saleme ısrarla sordum!” Terkos işinde kimlerin alâkadar olduğunu öğrenmek istedim. Metr Salem bu husustaki suallerimi ce vapsız bıraktı. Hitler - Mussolini (Baş tarafı 1 inci sahifede) | Son defa silâhları bırakma kon: feransında Fransa ile İngiltere ve Amerika arasında bir anlaşma, olması ve İtalya ile Macaristan) 'f rk İ dan başka bütün devletlerin buff anlaşmaya iştirak etmesi İtalye- nin mevkiini manen sarsmıştır. M. | Mussolini bu vaziyet karşısında dahile karşı hüküm ve nüfuzunu kuvvetlendirmel muvafık bulmuştur. İ M. Mussolini ayni zamanda Fransız hari nazırı M. Bari) İthouyu da Romaya davet etmişti Fakat M. Barthou şimdilik bu das veti kabul etmemiştir. Fransız £3- kalan İtalyanın zeteleri, yalnız tekrar dörtler misakını canlandıra| mak için bir manevra çevirmek (9 istediği j manevraya kapılmadığını yorlar. Iki başvekil iki saat görüştü Sira 15 (AA) Pisani köşkünde alman başvekiliği şerefine bir Ziyafetten sonra n reisi iki saatten fazla görüşmüş! lerdir. Mülâkata yarın devam edi Hecektir. ze Orman fakültesi Ankara 14 — Ankarada bi orman fakültesi kurulmasi hal