15 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

15 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

, tarifelerde ziyan etlikleriz in 1934 AKŞAM Sahife 5 GUNUN H Soğuk hava depoları Fiatlerin inmesi ihti; azalıyor ğ Be odası soğuk hava de- poları hakkında tetkikatma devam “etwektedir. Tetkikatın son aldığı | şekil “Soğuk hava depolarının ücretleri. arttırmasını haklı çıkar- tnaktadır. Bu müzsseseler en ufak hesap larına kadar ticaret odasına ver- dikleri malümatta geçen seneki iddia etmişlerdir. | k Soğuk hava depolarının i alleri! sına karşı. tarifelerin arlışı pek | tabii görülmektedi Hesaplar neticesinde | soğuk baya depolarının ücretlerini indir- 'mesindeki ümitler azalmıştır. Diğer taraftan tüccarın söyle- diğine göre soğuk hava depolar Kının ücretleri iki misli arttırma" sında hiç bir sebep yoktur. Elek- #rik fiatlerinin ucuzladığı bir de- virde, fiatlerin daha ziyade im mesi icap. etmektedi Bafra - Samsun telefonu 14 hazirandan itibaren Bafra ile Samsun arasında telefon mu baveresi açılacaktır. Yağ fiatleri Kilosu 60-65 kuruşa düştü Son hafta içinde yağ Fiatleri | düşmektedir. Piyasada Trabzon yağlarının kilosu 60-65 kuruşa #âtılmaktadır. Birkaç gün evvel Sürmene malları 55 kuruştan bile Sist görmüştür. Toptancı tüccar, yağlara karşı büyük bir rağbet göstermiştir. Toptaacılar bu mevsimde piyasaya gelen yağları buzhanelere koy- maktadırlar. Toptancıların talebi, Fiatlerin daha ziyade düşmesine mani olmuştur. Diğer taraftan Kars yağları da bir iki gün evvel, ilk defa olarak piyasaya arzedilmiştir. Bulgar matbuat idaresi Sofya 13 (A.A) — Bulgar gazetecileri cemiyeti sabık r. ve sabık mebus M. Petko Pancef, içtimai kalkınma enstitüsü umumi müdürlüğüne in edilmiştir. Enstitünün dahili servis şubesi şefliğine matbuat müdür muavini mebus ve gazeteci M. Jorj Kulisaf ve içtimai terbiye şubesi şefliğine de genç muharrirlerden OM. Vladimir Polyanof tayin edilmiştir. bir surette olan mat buat müdürlüğü, hariciye zeza- etine merbut olarak İcalmaktadır. | Şimdiki müdür Teodoro Kristof, | vazifesinde ipka edilmiştir. Yugastavyalı seyyahlar İzmir 14 (A.A) — Limanımıza en yedi tom, hacminde Yu- goslavya bandıralı 300 seyyah hamil bir vapur gelmiştir. Şehre ABERLERİ Imam Yahya samimi değilmiş Fücaz veliahtı “Daha fazla bekliyemeyiz,, diyor Jorunal gazetesinin Hüdeydedeki muhabiri, Hicaz veliahti Emir | Faysalı ziyaret ederek imam Yal: | ya ile sulh aktedildiği hakkında: ki şayiaların doğru olup olma ğini sormuştur. Emir Faysal, mu- habirin sualine şu cevabı ver- miştir: — Sulh akti ümidi mevcut oldu- ğuna inanmak güçtür. İmam Yah- yanın mütareke şartlarını tatbik "atiek izini takip oitii hakta hane ket, bunun delilidir. imam Yahya mütareke muçibice bize” teslim etmeği taahhüt ettiği Abdülve. | bir adamın bu firara mâni olmak için tedbir. almamış olduğuna inanmak kabil midir? Eğer Abdül vehap İdri Yahya bunu iste İmam Yahya işi uzatmak, vakit kazanmak istiyor. Sulh bir an ev vel aktedilmez ise, askerleri uzun müddet durduramıyacağı Avusturyada Yeniden hadiseler oldu, bir kaymakam tevkif edildi Viyana 14 (A.A.) — innsbruck polisi, aslen Alman olani Heimver kaymakam. Abeli. tevkif. etmiştir. Kaymakam Nazilerle faaliyette bulunmaktan suçludur. Kaymakam Abel, kaymakam Pabstın erkânı harbiye reisi sıfatile, Roza Luk- senburg ile Karl Libknehtin ka- tillerinde methaldar idi. teşkilâtı, plânların daima vaktinden evvel Almanlar Heimver tarafından öğrenilmesinin sebebi şimdi. anlaşılmaktadır. Viyana 14 (A.A) — Yukari Avusturyada, İşlişal tünelini ne- zaret altında bülunan Heimverler) üzerine Naziler ates etmislerdir Heimverlerden birisi çok ağır su- yetie yaralanmıştır. Sven Hedin seyahatı Stokholm 14 (A.A) — İsveçli kâşif Sven Hedin, Sinkiangdaki Urumaşiye varmıştır. Kâşif, birkaç güne kadar İsveçe dönmek üzere hareket edecektir. Asya ortasında bir otomobil yolu çizmek vazifesi bitmiş bulu. | muvor. Heyetin geri kalan kısmı Leb.Nor'da bulunmatadır. Yelkenli ile Çine gidecek || karı koca Varşova 14 (A.A) —Devriâlem seyyabı Polonyalı. Dr. Korabieviğ ile zevcesi yelkenli bir gemi ile | Şanghaya gitmek niyetindedirler. Polonyadan yarın ayrılacaklar, Prat nehrini takiben Karadenize çıkan seyyahlar doğruca Cumhu- riyet meydanına giderek Gazi | heykeline mevsim çiçeklerile süs- | lenmiş bir çelenk koyduktan sonra sehri dolaşmağa başlamışlardır. Vapur Istanbula hareket etmiştir. | ecekler, Boğaziçinden, Marmara, akkale, Akdeniz, Hint denizi | Pemenede ömen ae mehköm yolu ile Çin denizine inecekler- | mizbetimde Gerame VE make dir. Bunların yekünu 11,466,286 frank. Seyahatin iki sene süreceği | tutmaktadır ki bizim paramızla tahmin ediliyor. hap İdrisiyi teslim etmemek için | ilini tesebbüz emip. kaçmış olduğunu iddia. ediyor. |. Halbuki, bir kaç zemandanbesi Ar | Fakat imma Yahya gibi hilekâr | vavutluk e alya arasnda mevcut GUNUN MESELELERİ Italya- Arnavatlak Son zamanlarda İtalya ile Ar- nevütluk arasındaki münasebat gerginleşmiştir. Bir zamanlar Ar- navutlukta İtalyan nüfuzu mutlak surette hâkimdi. Şimdi bu nüfuz Sarsılmıştır. Arnavutluk istiklâline riayet edilmesini istiyor. Pariste çıkan Populaire gaze- tesi diyor kiz İinlya hükümeti VO31 senesinde Ar- pavatlkIn bir izikraz mukavelesi yap- imiş, Bu mukavele mucibince her se- ne Amavutluğa 10 milyon altın frank ikrar edecekti, M. Musvolini üç taksitin) tediyesi için. parlimentedan mi almıştır. Fakat pek geç kalmıştır. Güm kü Amavutluktaki İtalyan nüfuz ve be- #ebbüüleri bu kere gayet ücı bir muaf akiyetsizliğe duçar. olumustur Gi ade kabinesi tın İtalyayan avdetini emrettiği vakit, Mürselin sil 1920 senesinde, Avlonyadaki İtalyan deli bir neşriyata başlamış ve parlâz meler demokratik vejimin zaaflarını gerginlik dolayasile Arnavutluktaki İtak yan askeri heyetinin vazifesine nihayet | vevilecektir. Arravatluk harbiye mazını derecesinde olan bu hey Tarinni, Romaya avdet © yor. Erkâmi harbiyesi de kendisini takip etmeğe hazırlanmaktadır Demek aliyor ki, Fail hükümetin, 1920 senesinde iktidar mev Küinde bulunan hükümetten daha fazla olacak - daha kolay bir vaziyet kara sanda — İllyanın Armayutluktaki nüfuz ve mevkiini tekkeye düşürmüştür. Fa- yeli cenetal niş, bulun ün ekimeveli kat tnbit İtalyan marbuntının derin süz kri, sayesinde Mu muvaHakiyetini İtalyan mi eskir. Milyonlarca İtalyan kuvvetle kanidir ki, M. Müssolininin azmi ve iradesi sm yesinde İtalya Adriyatik derzinin kar- 8 kıyılarında kendisine mükemmel bir inin e üsülhareke temin etmiş ve zen- gin petrol damayları: aptetmiştr. Arnavarlekin alyan duğu bu hezimet; hariri İtalyan siyaseti zin. yarım asırdanberi düçar olduğu muvaffakiyetsizliklerin en ür Tabi, faşist meştiyat yine eMussolini Geraplarının dalma hakli çıklığını gör düğünür tetennüme devam edecektir Bir milyon lira ceza büyün Jenny Dolly Pariste yerleşmiş olan meşhur vatyete artistlerinden Jenny Dolly 11 milyon frank para cezasına mahküm edilmiştir. Buna sebep 4,583,880 frank kıymet takdir edilen bir yüzüğü | gümrükten kaçırmasıdır. Bu münasebetle yüzüğün kıymeti ve o nisbette a cezası ayrıca da beşte bil bir milyon liraya yakındır. Hergün bir ata sözü: CIHAN IKTISADIYATI Almanya markı sukuttan kurtarmağa çalışıyor - Fransada altın neden çoğa- lıyor? - Yunan ve Sovyet ticari itilâfı Bulgaristanın harici ticareti Son günlerde bütün dünyayı ye ni bir gaile derin endişelere d şürmüştü: Almanya altın miley: sani terketmeğe mecbur kalarak mmarkın kambiyosu düşecek... Bu endişeler yersiz değildir. Kâğıt markın karşılığı bulunan Reichs- banktaki altınlar gittikçe azalıyor. Son günlerde bu ihtiyat altının miktarı on milyon İngiliz lirasına inmiştir. Her ne kadar bu miktarla da altın mikyasının muhafazası kabil ise de bunun daha ziyade azalaca- ğından korkulması marka karşı emniyeti azaltmıştır. Bunun için Londrada markın kambiyosu bir İngiliz lirası 13 mark 42 fenik olarak düşmüştür. Fakat bu tehlikeli vaziyet kar- şisinda Almanya fevkalâde gay- ret sarfederek markı.şimdilik kur- tarmıştır. Almanya markı takviye in Londrada bir milyon İngiliz Hiralık altın satmışlır. Neticede mark yükselmiş ve bir ingiliz li- Tası 13 mark 15 fenik olmuştur. Reichabankın müdürü Dr. Şaht altın mikyasının en hararetli ta- Taftarıdır. Bu zat bankanın ba- $inda bulundukça bu mikyasın muhafaza edileceği muhakkak ad- dolunuyor. Bütün dünya bu nok- taya dikat etmekte: olmakla bera- ber Alman cshamına karşı itimat ve emniyet henüz iyice yerleşme: miştir. Londrada Alman eshamı fiati düşüktür. İngiliz maliyonu- nun kanalına göre markın düşüp düşmemesi altın karşılığından zi- yade para siyasetine bağlıdır. Ak manya hükümeti meveut evrakı maktiyeyi kabartmadığı ve harici tediyede müvazeneyi temin eyle- diği takdirde altın karşılığı olma- $a bile mark kendini muhafaza edecektir. Fransanın altınları Almanyada altın azaldığı halde Fransada altın goğalmaktadır. Haziranm birinde nihayet bulan hafta zarfında Fransa bankasının altın mevcudu 811,519,000 frank artmıştır. Bu altınların geldiği malüm değildir. Şu kadar var ki Almanyanın Londrada sat- tığı bir milyon sterlinin altın ile nereden Hint altınlarının Fransaya gitme. di ümdur. Çünkü bunların üşterisi Amerika oluğu tahake kuk etmiştir. Fransa bankasında çoğalan al. linde öte tinların Fransanın dal kinin berikinin elinde toplanan al- tınların meydana çıkmasından ile- ri geldiği tahmin olunuyor. Her tarafta altın aranması üzerine al- tın madenk shamı Londrada yeniden yükselmiştir. Pırlanta piyasası Cihan pırlantası piyasası iyileş- meğe başlamıştır. Bunun başlıca sebebi Sovyet hükümetinin halk- tan toplıyarak harice sattığı pır- lantaların azalınış olmasıdır. Bun- dan başka Amerika ve İngilterede iktisadi vaziyetin salâha yüz tat masından tezyinat eşyasına ve bunlar arasında pırlantaya tekrsr rağbet başlamıştır. Amerika iyi ve büyük parçalar ile 4 kıratlık güzel ve temiz pırlantaları istiyor. Amsterdamdaki pırlanta ticareti ilâtı piyasayı karıştırmamak ihtiyatkâr davranıyor. Londradaki pırlanta sendikasi da arz ve talep arasında müvaze- nenin muhafazasına dikkat edi- yor. Sanayide kullanılan pırlan- talara talebin artması da piyasayi öyileştirmiştir. Şu kadar var ki otomobil ve maden sanayii ve sair işlerinde kullanılan pırlan- taların miktarı fazla olmadığından bu hususta bazı memleketlerde ve bahusus Almanyada sıkıntı çekiliyor. Yunan - Sovyet itilâfı Yunanistan ile Sovyet hükü ti arasında yeni bir ticari itilâfna- me aktedilmiştir. Müddeti 31 kâ- Bünüevvele kadardır. Sovyet hü kümeti Yunanistana yaptığı ih gatın yüzde kırk iki buçuğu nisbe- de Yunan malı lam Yunan gemilerinin isticarı ile mahsup edilecektir. İsticar bedeli 750,000 sterlin olarak tayin edil- miştir. Yunan vapurları Sovyet rında İngiliz ve İtalyan gemik ne gösterilen teshilâttan istifade edecektir. Bulgar hububatı ve ihracatı Bulgaristan hükümeti hububat ihracını meneden emirnameyi tem- dit etmiştir. Sebebi memleketin dahilindeki iaşeyi korumaktır. Bulgarislanın bu senenin ilk üç ayı zarfındaki harici ticareti mi him bir ihraç fazlalığı göstermiş- tir. Bunun sebebi ithalâtın azı masıdır. Milli bankanın döviz tahdidatını artırması ve dahili sa- maylin inkişafı ithalâlın azalma- sında âmil olmuştur. ayında it halât 698 milyon leva iken bu se- ne 497 levaya inmiştir. İhracat ise 516 milyon levadan 665 milyon levaya çıkmıştır. İhracatın artması başta hububat ve sonradan yu” murta ve tütün ihracatının çoğal- masıdır. Iranda tütün İran tütün inhisar idaresi mem- leketin dahilinde tütün yetiştir. meğe çalışıyor. Bu maksatla Tür- kiyeden, Rus n ve Amerika dan külliyetli miktarda tütün to- | humu getirmiştir. Tohumlar köy üye tevzi edildiği gibi köylülere 800,000 riyal par ödünç veril. miştir. İran ile harici memleketler ara- sında seyahat faaliyeti geçen se ne artmıştır. Bu müddet zarfında İrana 18,460 ecnebi girmiş ve 15,755 ecnebi çıkmıştır. Bunların başında İngilizler, Iraklılar ve Hintliler bulunuyor. Bundan son- va Almanlar, Fransızlar ve Ame- rikalılar geliyor. Ceneral Weygand Londraya gidiyor Londra 14 (A.A. ) — Ceneral Weygand, Londraya giderek İngi- liz erkânı harbiye reisinin misafiri olacaktır. Bu ziyaret, tamamile hususi mahiyettedir. kaline: YAKUT Güveli mnstat günler göne fazla rağbet kazanmakta ye tanınmış, hanımefendiler tarafından. kemali mem nuziyotla kallamılmakladır.. Siz da bu müalahzananı kullanınız Başlıca parfümörilerde salıır,