15 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

15 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

15 Haziran 1934 SANAT BAHİSLERİ Sergi münasebetile | Geçen cuma günü, «D» grupu | namı altında toplanarak teşkil | eitiğimiz grup, İstanbulda tertip ettiği sergilerin üçüncüsünü açtı.) Bizde, umumiyetle, sanat sergi- ine gidilmez, hele, bizim sergi | gibi, bir cuma gününe tesadi eürie l Çuma' günü yapılacak da- Entari ile, a püfürdeterek, balkonda, akşamı boylamak; kışsa sinemaya, | yazsa, cazlı, ince sazlı vapur ge- zintilerine iştirak etmek; kahve- de tavla atmak, maç seyretmek; yahut hiç bir şey yapmamak ve üç yüzden fazla | güzide davet" ettiğimiz, ayrıca büz tün sanat sevenlerini çağırdığımız| halde, küşat resminde ümit edilen kütle ile karşılaşamadık, Yarım seilyöndün çok fazla ahalisi olan gazete vasıtası ile de, şehi bulmuyormuş! Bu grupun fasliyetile, maddi kazanç beklemedi ğlamamak için, bol bol iriz. Şöyle kiz cizane, ve işin içinde baş. istanbulun sanat muhipleri yüzü | | izden, va | suç'ulardan olduğumuz halde, sa- mat grupu teşkil etmenin, sergi yapmanın, harice eser göstermek istemenin, sanatin lüzumundan bahsetmenin sır ve hik anlıyamıyoruz, Ve bu gi anlıyamıyacak, ğumuza hükmetmeğe başlıyaca- diz. Size «D» grupunun niçin esük- se» yaptığını söyliyelim: Bu sük- #€» grupun, Avrupada çalışmış, eser teşhir etmiş Türk inden teşekkül ettiğinden, bir kaç ay zarfında dahilde ve hariçte beş sergi yaparak çalış tığını isbat ettiğinden, Türkiyede canlı, ve Osmanlılıktan kurtul. muş bir sanat çığrı açmak istedi- Hinden, hiç bir menfaati gözet miyerek millete sanat zevki ver- wek istediğinden değildir! Ha- yerl Asıl «sükse», grupun isminden! gs'miştir. «D»? Bu da ne? Bu grup dal grupu mu? Yoksa deli, divane, grupu mu Bu tatlı nükteleri şunları söylesek: «Beyefendi, 15 milyonluk Tür. kiyede: 15 tane - bol keseden - genc sanatkâ: var! Sanıt istikbar| limiz, sanat varlığımız bunlar. dır! Bizim manevi varlığımızı de şarıya gösterecek bunlardır! Ha. yatın meşakkatleri arasında, gür | zel şekil, güzel çizgi, güzel renki) le bize sanat zevki verecek olan bunlardır! la milletimizin özünü ve ruhunu inkâr ediyoruz.» Bunun gibi daha bir çok güzel cümleler söylemek mümkündür. Fakat bu sözlerden metice bek-| lemek boştur. Mevcut olmıyan bir ihtiyacı tatmin ile mükellef olan ressamlar iktisadi sahadaki yep- yeni ufuklara dönsünler. Faydalı olmanın yolları çaktur, Bedii zevkimizi piyazcı dük kânlarındaki hakikaten güzel li. mon, domates, ve yumurtadan mürekkep tezyin usulleri ile tat- min ediyoruz. Bayın bir gökte çırpınan uçurumlar. cizm» le bi- ten her hangi bir resimden daha tatlıdır. Balıkpazârındar: işitilmez bir sesi bağırmak için ağızlarını açan palamutçular. «natürmrot» ihtiyacımızı tatmin ediyorlar. (Devamı 10 uncu sahifede) re ear Ge « yapanlara Bunları tanımamak- | Ahmet bey tara- Babaeskide maarif faaliyeti Geçen sene 45 mektep yapıldı, bu sene de 9 mektep yapılıyor Babaeski (Hu- susi) — Kazan mızda son sene” lerde büyük bir maarif faaliyeti var, Geçen sene et hududu dahilinde sistem betondan 45 mektebin res- mi, küşadı pılmıştı. Bu se ne kaza dahilin- de 89 mektep yapılmaktadır. Dün de Kara- maslı köyünün yaptırdığı mek- tebin açılma res- mi kaymakam yaz fından yapıldı. Merasime bir çok memurin, bele. © diye reisi, iş yon müdürü, muhtelif müesseseler davetli idiler, köy, misafirlerine çok sade fakat o nisbette sami bir ziyafet verdi. Mektep, 3 dershane, bir mua Tim odası ve bir müzeden ibarettir, 3800 liraya malolmuş ve bu para tamamile köylü tarafından veril miştir, En fakir köylü on beş lira ve zengin köylüler 300 liraya ka- dar teberru etmişlerdir. Köylü bu- nu seve seve vermiş ve açılma res- minin en mesut anları olduğunu söylemişlerdir. 100 hanelik bir köy olan Kar: maslıda türkçe okuyup yazma bil- ın hiç kimse kalmamı, en ih- arlar bile gazete okumaya baş lamışlardır. Halk köye bu vaziye- ti temin eden Babacıki müftüsü ranla yadedi- Mektebin bugün 70 talebesi ve bir muallimi vardır. Yakında Kat- rancı, Hıdırca, Nadirli mekteple- rinin de açılma resmi yapılacak- tur. Geçen sene İkmal edilemeden bırakılan Müsellim ve Kumrular mektepleri de ikma Pancar köyü mektebi Tine çalışılmaktadır. Pancar köyü muallimi Mazlâ- me hanımım tedris noktu dan muvaffakıy: Kaza merkezinde de fakir çocuk- ları himaye etmiş ve riyasete belediye Mehmet bey intihap ve geçenler- edilmiştir. in de ikma- de bu menfaate bir bole verilmiş, hasıl fakir lebelere — tahsis edilmiştir. Kaymakamlık mektep işlerile uğraşırken | bir taraftan da köy- | leri telefon hat- larile ; biribirine bağlamaya çalış- maktadır. Ayni zamanda birer sıtma © yatağı olan su birikin- tileri o kurutul maktadır. Bele- diye Trakyanın hiç bir tarafında bulunmıyan bir | park vücuda ge- tirmiştir. Parkın ayrıca bir de tenis kordu var- dır, Kaza merke- zinde büyük liyeti vadır; yüksek maarifçi olan vali Faik beyi hergün köy köy dol: ket işlerine yakından sarılan kay- makam Ahmet beyi tebrik ederiz. At koşuları ve pehlivan güreşleri Tayyare cemiyeti tarafından 30 ağustos tayyare bayramında Ba- baeskide muhtelif at koşuları ve büyük pehlivan güreşleri yapıla caktır; bu müsabakaların çok gü- imdiden çalışıl- ınmiştır. Büyük il ığıda mektebin, p imar fe sarak memle- zel olması için mıya bi ilerami- bir gok yerlerden talepler vaki olmak- tadır. Temin edilecek hasılat tay- yare, halk fırkası ve sopr klübü arasında taksim edilecektir. yeler konulmuştur. İştirak iç Peçe yasağı Mersinde yasağın tatbikine başlandı Adana gazetelerinde okundu- ğuna göre Mersin belediyesi tara- fından verilen karar üz sinde 10 hazirandan ge yasağı başlamış, kadınlar seve seve peçeleri kaldırıp atmışlardır. Çarşaf yasağı hakkımdaki karar da 1 temmuzdan itibaren Mersin- de tatbik edilecektir. Maamafih şimdiden Mersinde kadın çarşaf- ları yarı yarıya azalmıştır. Mersin belediyesi Adana bele- diyesine yazdığı bir tezkerede, Adanadan Mersine çarşaf ve peçe ile gideceklerin bu yasaktan ha- berdar edilmeleri ricâ olunmakta ve bu yasak hilâfına olarak çarşaf ve peçe ile Mersine ayak basan- lardan ilk defa ol. i lira para cezası alınacağı bildirilmektedir. Fındık satışları Giresun 13 (A.A.) — Bir kaç gün içinde fındık fiatleri ehem- miyetli sarette yükselmiş kabuklu fati 14 ten 19 buçuğa, iç fındık 3iden 39 kuruşa kadar çıkmıştır. pir kaç gün zarında bora kilosu 31 den 39 kuruşa -1676 çuval fındık içi a Adanada sıcaklar Hararet gölgede 40 dereceye çıktı Adanada müthiş sıcaklar hü- küm sürmekte, Bazı günler, gölgede hararet 40 dereceye kadar çıkmaktadır. Bu fazla sıcaklık yü- zünden tarlalarda çalışan bazı ameleler bayıldıkları gibi iki de- lirme vakası da olduğunu yazmış- sıcaklar yüzünden lirme alâmeti gösterenlerden biri ön altı yaşında Ali namında bir çocuktur. ikinci delilik hadisesine gelin- ce: Mermerli mahallesinde otu- ran Süleyman ağanın genç bir 'kaynı" vardır. Kendi köylerde batöz makinelerinde amelelik yap- maktadır. Bir kaç gün evvelki si- caklardan aklını oynatmış ve te- davi edilmek üzere şehre getiril. miştir. Bu genç adam pencereden ken- dini sokağa atmak istemiş ise de evdekiler bunun zorla önüne ge- çebilmişlerdir. Izmir belediye piyangosu Izmirde belediyenin tertip ettiği yi bin liralık / piyangonun aştı. Yeni mahsul Adanada buğdayın kilosu yüz para Adana 14 (AA) — Yej mah- sul buğdaylarımız bir kaç günden- | beri pazara gelmekte ve kilosu 2,5 ve 2,75 kuruştan satılmaktı dır, Önümüzdeki hafta içinde ova- nın her tarafında harman ve ba- töz işleri tamamen başlıyacağın- dan yeni mahsulün pazara daha fazla miktarda arzedileceği mu- hakkaktır. Şehrimiz Ziraat ban- kasının bir temmuzda satın alma- ya başlıyacağı söylenmektedir. 1 temmuzdan sonra bugünkü düşkün fiatlerin yükseleceği ve müstahsil çifçinin sıkıntıdan kur- tulacağı ümidi kuvvet Sökede mera yangını Sökenin Özbaşı köyüne ait on bin dönümlük bir merada büyük yangın çıkmış ve on bin dö im miktarı ot yanmıştır. Sökeli Eyip beye ait üç yüz dönüm buğday da bu meyanda yanmıştır. Bu yangın yüzünden köy hayvanatı bu sene otsuz kal- mıştır. Yapılan tahkikata göre biri ateşinden ileri KARI MEKTUPLARI Sokakta futbol maçları Okuyucularnğızdan Ali bay yarıyor Zanmederseni bir tarihte belediye ma- halle aralarında çöcuklürm futbul oyna. malarını mepetinişi.. Ben Yerebatan da oturuyorum. Belediyeye pek yakın ve işlek bir cadde olan Yerebatan cadde sinden akşama yakin geçenler burada halle klübü oyuncularının gü imi. görürler. Maç sahası “amnisinin yanımdaki ar Bir takım çocuklardan TEKSe0 odan bu'grup arasnda maalesef mektepli Sİ cuklar da bulunmaktadır. Ba gacklar ber gün akmamünt bilhassa cuma gün leri sabahtan akşam geç vakie kadar burada futbol oynamakla ve. ikiz gürültüleri ile bu izan Siz emekizdirler. Ayni larından kurulan top mütemadiyen ora” daki evlerin duvarlarına, kapılarda ve pencerelerine çarparak muhtelif şekilde apar. ras etmektedirler. Bu, mesele hakkında belediyenin nazan, dikkati eelbetmek İçin gazetenizin tava Muntazam akmıyan çeşme Gelikyüşada Çeşme sekiğmda 3 van Saniye hanım yazıyor Gesenlerle garelenizde bir yazı okur dum. İçinden silik eken Tephinede ki Bir yy balli 1 Ml den ne bahtiyar mahalle dedim. Buz dünmeebete birim mahal geşmesinden bahsetmek atiyorum. İçin de sülük yakan da her şey vardır. Rengi toprak. göidir. Kuyu suyu tadımdadır Bir bardak içildiği vakit karın giyen, mide hastalanı Bu böyle olduğu halde yarın dai saree aksak. On bep gön varki m azam akmıyor. Mahallemiz halkı si yam tedarik etmek iin on beş yirmi dakikalik uzaktaki başka bir mahalle nin geçmesine giderler, Bunu yapanlar kimlerdir bili misiniz. Tabimile a0 yol sulardır. Belediye bu yolmuzluğa iha Şa vermeli Alikidaşlarmı nazari dikkatini clbedesi Seyyar satıcılar Bukuköyünde. oturan ir okuyucumuz seyyar satıcıların ayaz avaz bağ malamının önüne geçileceğini gaze İde okulukşa biheniz ne kadar mem- man oluyorum. Gürülü husmunda Ba İnköy de bims deride gil HE bir yumunlacı yar ki sabahtan geze Ya ylanna kadar batar. ballı izaç eder Bir çok galetacı iinde bir de ermeni oğlanı" var ii sokakları dört dönüyor Şimdi rum miletinden bir takım dut çalar peyda oldu: «Oh. Maşallah. Lok ma. gibi, sabah doktorur di aralar ile sab almada dul sake mıya başlıyorlar, Haştamı var, üyküde çocuk mu var, Hiç dürünmek: yok. Bu Yanın bir belediye memuru var. İk gek diği saman bükün. sena gerilimden bahsederler ve koşkaşlardı. Şimdi kime senin aldırdığı yok. Rica eri inin muza dikkatini celbedini Mecidiye köyü lâğımlerı Şilide Mecidiye köyünde Hark 20- kağında oturan Etem efendi yazıyor Bizim sokağını mülerem biz bela sokan bir ana im akıyor. Bu öğün kapatmak ve sisin yaydı fena koz kuların önüne geçmek için simdiye kiz dar biz teşebiiz vaki. olmamış. Ba cak günlerde, etrafa yayılı fena koz kadan evlerimizin pencerelerini açmak öcirl, sokakta geçemiyoruz. Bu yüz den çoluk. çoruğumuz bantalandı, Ha Yatır, silietimiz tehlikededir. Beyoğ iu kapısikamının hemiiyele nazan dikkatini çekmenizi çek ren ederim. Büyükdere deniz banyosu Büyükderede, Büyükdere Güden de oturun Ali Reşat bey yazıyor Yaz müddetimi geçirmek üzere bur yaya taşındım. Tabiaüin. bir Kfü olan 2 ve havasından başka deniz banyeliğ ından da isüfnde eylemek işin banyoya silim, Fakatl, Bir daha gitmemeye tövbe ettim, Yallarn lağım mcen sının bulunduğu bir yerde deniz ban yosuna belediye bilmem mail mürde Deniz hamamı meeralarn aktığı yer: dem başka bir mahalle kaldınlaman mil Mercin ehammiyetle naza dük katin gekmenizi çok tica ederin Kartalda Emin Neşet beye Dolan çocuğunuza Mele mini ve Türkiye turu Muhafız gücü bisikletçileri islâhiyede Islâhiye 14 (A. A.) — Muhafız gücü bisikletçileri dün satt 15 te İslâbiyeye muvaslât etmişlerdir. Güçlüler şehre 25 kilometre me- safeden liva kumandanı, kayma" kam, halk fırkası erkanı, beledi;