18 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

| Sahife 2 AKŞAM 18 Haziran 1934 Şahinşalı HZ. aş tarı 1 inc sahife) dır. Saray rıhtımında bir bölük esker ile bir polis müfrezesi ta- rafından selâmlanacaklardır. İstikbalde bulunup ta Şahinşah Hz. nin refakatlerinde Söğütlü yatile saraya gelen zevat, müşa- inileyh Hz. ni dairelerine isal edeceklerdir. Şahinşah Hz, ni hâ- mil Söği yalı geçerken Dol- mabahçe önünde demirli buluna- cak harp sefinelerimiz tarafınd top atılmak suretile selâmlana- caklardır. Büyük mi yiz, İstanbulda oturacakları müddet zarfında şeh- rin şayanı temaşa yerlerini ziyaret edecekler, Marmara ve Boğaziçin- 'de Söğütlü yatile bir tenezzüh ya- pacaklardır. İstanbul valisi ile üçüncü kolor- 'du kumandanı, dost ve komşu devlet hükümdarını, . vilâyet hu- dudundan istikbal edeceklerdir. Mania müsabakaları Ankara 18 (Hususi) — Düm kü geçit resmi çok parlak ol- muştur. Mütenddit tayyare filo- | larımız, tanklar ve izciler de res- | me iştirak etmişlerdi | hinşah Hz, Zinti yapmışlardır. Dün atlı spor klübü ta klüp © bahçesinde mania müsa- edilmiştir. Şahin- şah Hz, Reisicumuhur Hz., Mec- i başvekil, büyük erkâ- çok zevat ve sefirler müsabaka- larda bulunmuşlardır. » Yarışlar çok muvaffakiyet” olmuştur. Hariciye vekilimizin dün ak- şamki ziyefetinde Şahinşah Hz. it yirmi dörde kadar kalmış- lar, sonra istirahat etmek üzere çekilmişlerdir. Ankara - Tahran hattı 'Taymis gazetesi yazdığı makalede larının bir Türk şimendifer hate İran hududuna kadar hareket ederse bir kaç yıl içinde Tebriz ve Tahranın demir yolile Ankaraya bağlanacağını Yor. Başvekilin bugün bir nutuk irat etmesi muhtemel — Ankara 18 — Şahinşah Hznin bugün & Meclisi teşrif | etmeleri muhtemeldir. Başvekil İsmet 8, Şahinşahın memleketimizi ziyâretleri münasebetile bir nu- tuk irat edecektir. Izmir seyahati haberi teeyyüt | etmedi Ankara 18 (Telefonla) — Şa- Binşah Hz.nin İzmir ve Bursayı teş. rifleri haberi teeyyüt etmemiş ir. Muhterem misafirimiz yarın akşam İstanbula hareket ede cektir. > İ Fazla telefon paraları Telefon şirketinin iade edeceği fazla abone ücretleri şirketler komiserliği vasıtasile belediyeye gönderilen © teberrünamelerdeki kayıtlara göre hesap edilmekte dir. Bu hesap neticesinde şirketin ide etmeğe mecbur olduğu pa- m hakiki yeküne anlaşılacak vw em şirkete yazı- Roma 17 (A. A.) — Hitler- Mussolini mülâkatından bahseden Giornale d'ltalya gazetesi Sovyet Rusya hakkında diyor kis “ Almanyada, Sovyet Rusya esasen mevcut ittifaklar sistemine ilâve olunacak yeni bir husumet aleti olarak telâkki edilmektedir. Sovyet Rusya bu itimatazlığı ha- fifletmek için Venedik mülâkatı- nin. arifesinde Almanyaya bir Şark Lokarnosu teklifinde bulun- muştur, Buna Lehistan ve Çekos- lovakya da dabil olacak ve Fran- sanın teminatı da inzimem eyli- yecektir. Cevap menfi olmuştur. Bu ret, Sovyet Rusya ile teşriki mesaiyi mıntakavi misaklar usulünü istih- daf eder. Avrupa devletlerinin Almanya ile Sovyet Rusya ara- ndaki ihtilâf vabimleştirecek Takas işi Suistimal, tahkikatına devam ediliyor Kereste üzerine yapılan takas ii ali münasebetile tahkika- ta devam ediliyor. Üç buçuk mil- yon liralık muamele üzerinde sui- istimal yapıldığı anlaşılmaktadır. Kerestelere değerinden çok fazla kıymet konularak buna mukabil takas suretile mal girmesi temin | edildiği anlaşılıyor. Bu münasebetle tevkif edilen- lerden Kasım, Fazıl beyler kefa- letle tahliyelerini miştir, Mevkuflar bu işin lusu kaçan kimseler olduğunu id- din ediyorlar. Tahkikata devam ilmektedir. Salih paşa Kolordu kumandanı Salih pa- şa, dün sabah Ankaradan şehrimi ze gelmiş ve Haydarpaşada kolor- du erkânı ile diğer bir çok zevat tarafından karşılanmıştır. Mukabelei bilmisil Amerika, Alman tabaasına harp zararlarını ödemiyecek Vaşington 17 (A.A) — Âyan meclisi, Alman hükümeti Amerika tabaasına yeniden tediyata başla. yıncaya kadar, 20 milyon dolar- ik sermaye üzerinden, Alman tabaasına her türlü harp zarar. larının tesviyesini meneden kanun tadilâtni kabul ve bunu tasdik olunmak üzere mebusan meclisine inde etmiştir. Izmirde bir tren kaza: İzmir 17 — Akşam saat sekiz- de Salihliden gelen tren Karşıya- ka istasyonu civarında 70 yaşla rındı Hatice hanıma çarp- mıştır. Hatice hanımın beyni par çalanmıştır. Tren gelirken 'bir çocuk zavallıyı kenara çekmek istemiştir, Fakat kadın bunu alay zannederek sopa ile çocuğa hü- bu sırada kaza da ol- Hava vaziyeti Hava bir kaç gündenberi kapalı, gitmektedir. Dün azami sıcaklık. PA, asgari 16, derecezidiz Rüzgâr .bu.Paraya talep) Vm yıldızdan esmiştir. Bu Sahahki Telgraflar Hitler - Mussolini mülâkatı Giornale d'italyanın bir makalesi, Hitlerin bir im da Parise gitti yerde bu iki memleketin mul renetine yardim etmeleri lâzım- dar. Paris 17 (A. A.) — Havas bildiriyor « Alman başvekili M. Hitlerin yarı resmi murahhas Rippemtoropp Parise için gelmiş ve hariciye nazırı M. Bartbou ile mülâkatta bulunmuştur. İki devlet adamı bik hassa Fransız - Alman “münase- batı hakkında uzun uzadıya gö- rüşmüşlerdir. Bu seyahatin vu- kubulacağı haberi tamamile mek: tum tutulmuştu. Malüm olduğu üzere son haftalar içinde muma- ileyh ayni şerait altında Londı ve Romaya da gitmiş ve İngiltere ile Italya hükümetlerinin silâhsız- Kozluda kömür madeninde kaza Altı amele 15 saat mahsur vaziyette kaldı Zonguldak 17 kasında bir maden ocağında t0p- rak çökmüştür. Bunun neticesi olarak âltı amele içeride mahsur kalmıştır. Hadise haber alınır. alınmaz derhal bu amelenin imdadına ko- şulmuş ve sekiz saat uğraşıldıktan sonra mahsur kalan amele kurta- rılabilmiştir. Amele havasızlıktan sıkıntı çekmekle beraber mane- viyatını bozmamış ve yol açmak için diğer taraftan uğraşmıştır. Boğazlar hakkında Ingiliz hariciye nazırının Avam kamarasında beyanatı Avam kamarasının 11 haziran celsesinde mebus Davies ve yüz- başı Ried tarafından irat olunan suallere cevaben İngiltere hari- ciye nazırı sir John Simon şu be- yanatta bulunmuştur: «— Lozan sulh muahedesinin Boğazlardaki askerlikten tecrit edilmiş mıntakalara ait bazı ah- kâmının tadili imkânı meselesi bir sene evvel Cenevrede terki teslihat konferansının umumi ko- misyonunda Türk murahhası ta- rafından bir tecrübe olarak ileri sürülmüştü. Lâkin bu hususta İn- giltere hükümeti nezdinde sureti mahsusada bir teşebbüs vaki ol mamıştır. Maahaza Türkiye nazırlari ta- rafından bu meseleye dair bir kaç defa mükâleme esnasında imalar yapılmış olduğundan ehiren Ce- rede iken Türkiye hariciye ve. kiline bundan bahsetmek için fı sat buldum. Hariciye vekili ahva- i Kazırada Türkiyenin bu me- etmek niyetinde ol- madığını bana temin etti, Yeni Leh dahiliye nazırı Varşova 17 (A.A.) — Katlolu- nan M. Pieraçkinin yerine, vekil M. Leon Kozlovski dabiliye pezaretine tayin olunmuştur. M. Kozloveki ayni zamanda başvekfi de muhafaza ede- cektir, lanma © konferansi hakkındaki hattı hareketlerini öğrenmek is- temişti, Alman murahhasının M. İlt verdiğine hiç şüphe yoktur. M. Barthou ise Almanyanın Mil- ma konferansına avdeti hususun da ısrar etmiş ve Almanyanın metalibatının tam bir bitaraflık- la tetkik edileceğine emin olabi- leceğini, çünkü bunun Avrupa- da sulhün teessüsü üzerinde kati bir tesi Balkan misakı | Bulgaristan sonbaharda cevap verecek Sofya 16 — Bulgar başvekili M. Gorgief şu beyanatta bulun: muştur: «Biz, Muşanof kabinesinin an: cak son zamanlarda takip etmeğe başladığı harici'siyâseti daha faal bir surette takip edeceğiz. Her İ şeyden evvel komşularımızla an- laşmak istiyoruz. Yugoslavya ile aktettiğimiz ticaret muahedesi bir başlanngıçtır. Bunu başka muahe- delerin de takip edeceğini ümit | ediyoruz. beyin teklifine he- cevap vermedik. Şimdi zaten diplomasi tatili za- r. Bulgar kabinesi daha zi- yade dahili işleri ile uğraşıyor. | Dahili vaziyetini takviye etmeğe çalışıyor. Harici meselelerle an- cak sonbaharda uğraşacak, Bal. kan misakına girip girmememiz için ancak o zaman kati kararımı- müz daha bir 71 verebileceği Her Nadolni Baltık misakı yüzünden istifa etti Berlin 17 (A.A) — Havas bildiriyor: Almanyanın Moskova | sefiri M. Nadolny istifa etmiş tir. Berlin siyasi mahafilinde M. Nadolnynin bilhassa Baltık mi: sakı meselesinden dolayı harici” ihtilâf üzerine istifa ettiği zan- nedilmektedir. Almanyanın silâh sızlanma £ konferansındaki eski | murahbasi olan mumaileyh bu- günkü Almanyanın en gözde dip- lomatlarından biridir. Ve Alman- | yada çok kuvvetli müzahirleri | vardır. Bu itibarla istifasına büyük! bir ehemmiyet atfolunmaktadır. | Diğer taraftan Almanyanın Va-| şington sefirinin de yakında is- ye nezaretile olan nok tifa edeceği söylenmektedir. Fa- kat bu rivayetin sıhhatini tevsik etmek mümkün olamamıştır. Ibrahim Tali be, Trakya umumi müfettişi fbra- him Tali bey Edirmeden otomo- bille gelmiştir. #brahim Tali bey buradan Ankaraya gidecektir. | hiyettedir ve biz bundan dol Dün akşam sine- malar kapatıldı Bugün sinemacıların bele- diye aleyhinde mahkemeye müracaat etmeleri. muhtemeldir Belediye maclar arasin- da darülâceze hissesinden çıkan ihtilâf dün öğleden sonra had bir devreye girmiştir. Sinemacılar, Ankaraya murahhas göndermele- ine ve dahiliye vekâletine telgraf- la müracaat etmelerine rağmen belediyenin sinemaları kapatmak hususundaki kararında israr et- #iğini anlayınca dün de yeniden uzun bir protesto göndermişler. dir. Bu protesto bir taraftan veris lirken diğer taraftan dün akşam üzeri İstanbul cihetindeki bi sinemalar polis marifetile kapatıl- maştır, Her sinemaya biri sivil, diğeri resmi birer polis memuru giderek birer zabıt varakası tanzim etmeli. te ve bunu sinemacılara imza ettirmekte idi. “Ayni zamanda sinemanın makine dairesi ve si nema salonunun kapıları da mü- hürlenmiştir. Bu suretle dün akşam, İstan bul tarafında” hiç bir sinema açık değildi. Bugün de diğer sinema- ların kapatılacağı tahmin edili- yor. Haber aldığımıza göre sinema cılar bugün mahkemeye müra- eaat edecekler ve istenilen dar bir mahiyette olmadığını ileri süre- rek belediye tarafından vaki müs dahalenin menedilmesi kemeden bir karar dir. Adaların imarı Baş tarafı 1 inci sabifede) lara sarılan gül ve hanımeli fi danları, tenteleri yenilenen ve boyanan arabalar, saat kulesinin tamir edilerek hasta ve topal merkeplerin ortadan kaldırılması bunlar cümlesindendir. bir ehemmiyeti yok gibi görünür, fakat bu başlangıç istikbal için daha büyük ümitler verecek ma- Adaları güzelleştirme cemiyeti belediye ile elele vererek Adalar | için daha hayati ve daha mühim | ieraatta bulunabileceğini görerek memnun oluyoruz. Haber aldığımıza göre cemi-| yetin son içtimanda bu yaz mev« siminde Adalarda ve bilhassa Büs yükadada tertibi kıştanberi kı Tarlaştırılan eğlencelere ait ter- tibat ve Adaların en büyük der. di olam su meselesinin esaslı suret te halli hakkında görüşülmüştün Bu eğlencelerin birincisi temmuz perşembe akşamı ya, lacak ve Ekrem ve Cemal Reş beyler tarafından sureti mahsu- #ada hazırlanan ve şehir tiyatro- sunun başlıca artistleri tarafın- dan Yat Klübünün bahçesinde oy« manacak olan Adalar revüsünü | bir balo takip edecektir. Bu gelâ esnasında başka bir çok eğlence: ler de yapılacaktır. Adaları güzelleştirme cemiye- tinin faaliyete geçmesi Adalara bu sene rağbet uyandırmıştır. Bu yaz mevsimi Adalara gidenlerin hoş vakit geçireceklerine şüphe yoktur. Bu faaliyet devam eder 2 ve artarsa, İstanbulün eni güz sayfiyesi olan Adalar bir kaç 8 e içinde daha büyük umrana, peil olacaktır, : ğ