29 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 29 Haziran 1934 Türkiye - Iran (Baş tarafı 1 inci sahifede) Şahinşah Hz, nin bu hitabeleri çok alkışlanmıştır. Bundan sonra Şahinşah Hz, konsoloshanenin bal- konuna çıkarak konsoloshanenin etrafında biriken binlerce kişiyi selâmlamışlar, ve burada da şid- detle alkışlanmışlardır. Muhterem misafirimiz, konso- oehanede bir müddet istirahat buyurduktan sonra aşağı katı teş- riF etmişler ve alkışlar arasında otomobillerine binerek saraya & met etmişlerdir. Topçu atış mektebinde Şahinşah Hz. ile Gazi Hz. dün akşam üzeri saat 16da Metresteki topçu akış meklebini ziyaret bu yurmuşlardır. Şahinşah Hz, askeri üniforma giymişlerdi. Gazi Hz. nin üzerle: rinde âçik renk: golf elbisesi var. dı.'Ii büyük reis zabitan ve as kerleri teftiş ettiler. Şahinşah Hz.:. «Bü güçlü, kuvvetli gençlik, mil- etin milyon değer hakiki serveti- dir» buyurdular: Gazi Hz, askere hitaben: «— Şahinşah Hz. memnun ol. dular, Kendilerine teşekkür edin!» buyurdular; Asker, hep bir ağız- Ve resmi selâm vaziyetinde olsunlar» cevabını verdi. Bu sirada manevra tatbikatı başlamış bulunuyordu. Büyük Reis-| le aziz misafir, harekâtı dürbün- lerle tetkik buyuruyorlardı , tayyare taarruzlarına karşı endaht manevraları yapıldı. Şahinşah Hz,, aldıkları lardan çok memnun kaldıklarını beyan buyurdular. Eoğazda tehtezzüh Tatbikat bir buçuk saat kadar) devam etti. Saat 18,30 da bura- dan hareket edildi. Edirnekapı, Fatih, Beyazıt, Türbe, Ankara caddesi, köprü, Tepebaşı, Taksim, Şişli tarikile Büyükdereye kadar, bir tenezzüh yapıldı, Tarabyada bir müddet Tokatlıyan otelinde is- tirahat edildi Caddeler kâmilen halkla dol muştu, Halk «Yaşa, varolunuz» avazesile iki büyük reisi alkışlı- yordu. Şahinşah ve Gazi Hz. Tarabya- dan motörle dönmüşlerdir. Muh- terem misafirimiz Dolmabahçe sa- rayına çıkmış, Gazi Hz. Beyler- beyine avdet buyurmuşlardır. Fener alayı Fener alayının yarın akşam ya- pılması kararlaştırılmıştır. Alay 21 de köprüden hareketle iptida Bey- lerbeyi önüne giderek orada Reisi- cumhur Hz. nin şereflerine teza- hüratta bulunacaktır, Oradan Dok) mabahçe önlerine gelinecektir. Alay 22 de dağılacak Şahinşah Hz, nin Yalovayı teş- Tif etmeleri ve üniversiteyi ziyaret eylemeleri muhtemeldir. Tahran elçiliği Hüsrev beyin istifa ettiği doğru oğru değil Milliyet refikimiz Tahran yük elçimiz Hüsrev beyin m ettiği ve yerine Atina elçimiz Eni beyin tayin edildiğini yazmakta- dır. Bu hususta resmi mahafilde malümet yoktur. Enis bey şehrimizde bulunmak- tadır, Dün Beylerbeyi sarayına gi- derek Reisicumhur Hz. ne arzı ta- zimat etmiştir. Enis bey İsmet paşa tarafından! > da kabul edilmiştir. Bir kaç güne kadar Atinaya gidecektir, | Deniz silâhları konferansı Japonya Sovyetlerin iştirake davetine taraftar görünmüyor Londra 28 (A.A.) — 935 deniz “konferansı ihzari müzakerelerine memur İngiliz ve Amerikan heyet- leri dün mütehassıslarla beraber Içtimada başvekil ld ile beraber M. Stanlay Bald- win, Sir John Simon, Sir Bolton- Mensell, vis amiral Little ve M. Brsigie hazır bulunmuşlardır. Amerikayı, Londra sefiri M. Robert Bingham, M. Norman Da- vis, amiral Leigh ve M. Fatherton temsil ediyordu. İngiliz, Amerikan heyetleri ara- caktı müte- sında tekrar toplantılar Fakat, Amerika ve İngi hassısları arasında yapılacak gö- rüşmelerin tarihi henüz tesbit edilmiş değildir. Londra 28 (A.A) | marasında bahri müzakeratın ne vaziyette bulunduğuna dair soru- lan bir suale cevaben M. Baldwin demiştir kiz | «— Amerika hükümet messillerile müzakerata girişilmiş- tir. Fransa, Japonya ve İtalya ile | de iki cihçtli müzakerelere giri | mek hususunda hemfikirdirler. | 1935 deniz konferansının nerede | toplanacağı hakkında hiç bir ka- Tar ittihiz ödilmemiştir. — Avam ka- Deniz kuvvetlerinin muadeleti ve Japonya tarafından bazı talep- lerde bulunulup bulunulmadığı hakkında sorulan bir suale karşı M. Baldwin, Japonyanın bu şekil- | de hiç bir talep ile | duğunu söylemişti sürmemiş ol- Nazır ilâveten demiştir ki: «Bu mahrem müzakereler hakkında fi yil değilim.» Sovyetler ve Japonya Tokyo 28 (A.A.) — Japon mat- buatı, Fransanın 1935 deniz kon- feransına sovyetlerin de iştirakiti arzu ettiğine dair olan haberleri Tesmi mahafilin şüphe ile karşi- İadıklarını yazmaktadır. Filhakika' bu mahafil, Sovyetlerin iştirakinin, Almanyanın, İspanyanın, ve di- ğer milletlerin de iştirakini da- vet edeceği, bu suretle, deniz kon- feransının da Cenevredeki ları bırakma konferansına benzi- yeceği ve şüphesiz ayni akibete uğrıyacağı kanaatindedir. la malümat vermeye mütema- Yaban domuzları Paşabahçede epiyce telâşa| sebep oldular Yeniköy sırtlarında avcılar ta- rafından takip edilen dört yaban domuzu dün gece yüzerek boğazı geçmiş, Paşabahçe sahilinde Sait beyin yalısının bahçesine çıkmı lardır. Domuzlar bahçeyi altüst etmi; lerdir. Bu sırada evdekiler gürül tüyü işitmişler ve domuzlara ateş etmeğe başlamışlardır. Bunlar ya- nındaki İbrahim beyin bahçesine kaçmışlardır. Burada ikisi kurşun- la vurulmuş, ikisi dağa kaçmıştır. Yaban domüzlarının paşabahçe- ye geçmesi ve atılan silâhlar köyde telöşi mucip olmuştur. Fakat biraz sonra mesele anlaşılmıştır. ücretli memurlar Ankara 25 — Ücretle devlet hizmetine girenler hakkında bir barem kanunu yapılması kararlaş-| urılmıştı. Bu hususta hazırlığa başlanmıştır. Ücretli memurlar, tahsil derecelerine göre müaş ala- caklardır. Barınma şehirleri Liej askeri doktorlar kongresinin müzakereleri Leij 28 (A.A.) — Beynelmi- lel askeri doktorlar kohgresi, bir harp vukuunda gayri insani ha- seleiler& meydan vermemek için, muhtelif teklifleri müzakere et- miştir. Hemen hemen umumun müva- fakatini kazanan bir teklif hasta- larla yaralılar için «barınma şe- birleri» yapılmasıdır. Bir başkı teklif, bütün sivillerin muhari kuvvetler tarafından taarruzdan masun olm Antalya muallimlerinin. seyahati Burdur 27 (A.A.) — Memleketiz mize üç temmuzda Antalyadan se- yahat maksadile O muallimlerden mürekkep bir grup ( gelecel Otuz kadar muallimin iştirak ede- ceği bu heyet Ispartaya uğrıya- .caktı Mi leri ağırlamak. içim şim» diden memleketin münevverleri faaliyete geçmişlerdi | Dadacada zelzele devam ediyor İProfesörler korkulacak bir şey olmadığını söylüyorlar Muğla 28 (A.A) — Dadaca mınlakasının “jeolojik vaziyetini tetkik etmek üzere ve başvekil pa: $a Hz. nin emrile profesör A. Er | est, madam Margirit ve profesör Ibrahim Hakkı ve Hâmit Nafiz beylerden müteşekkil bir heyet Dadacaya gelmişler ve tetkikatta bulunduktan sonra Istanbula ha: Teket etmişlerdir. Prof, Ernest Dadacada toplanan köylülere Dadacada vukua gel mekte olan zelzele hakkında bir konferans vermiştir. Profesör konferansında zelzele merkezinin Rodos ve İstanköy adaları arasın- da ve deniz altında olduğunu, Da dacada vuku bulan hareketlerin Japonya ve diğer yerlerdeki zek zeleler gibi zararlı olmadığını, yapılacak ev çok sağlam yapılmasını ve bu mınta- temellerinin sını bildirmiştir. Heyetin Dadaca- ya geldiği geçe üç defa zelzele o- mauştur. Jeholda Japon harekâtı Tokyo 28 (A.A) — Jeholda yapılan askeri harekât dolayısile inkıtaa uğrıyan demir yolları mü- makalâtına 1 temmuzdan itibaren tekrar başlanacaktır. Zaro ağa bu sabah öldü Dünyanın en ihtiyar adamı 159 yaşında idi btiyarlık kralı Zaro ağa hu ge- ce sabaha karşı saat üç buçukta vefat etmiştir, Zaro ağa son zamanlarda has- talanmıp, tedavi için Etfal hasta- nesine kaldırılmıştı. Yapılan bü- tün tedavilere rağmen bir buçuk asırlık ihtiyar iyileşememiş ve ha- yata gözlerini kapamıştır. Zaro ağa 159 yaşında olduğunu söylüyordu. ölümile bütün dün- yanın ianinmz biz yebreni arla dan kaybolmuştur. kadeki zelzelelerden korkulmama-| Dil kurultayı Verilecek tezler hakkında bir tebliğ Ankara 28 (AA) — T.D.T.. C. umumi kâtipliğinde, 18 ağustos 1934 de İstanbulda toplanacak olan ikinci Türk dili | kurultayına verilecek tezlerden bir takımları gelmeye başlamıştır. Tez verenlerden bâziları tezler umumi olarak sayılan mevzuların hepsini, yahut bir kısmını ihataya çalıştıkları görülmekte Tezler için ilân edilen mevzu- lar, umumi olarak dil mevzularım hatırlatıcı bir sıradan ibarettir. Bu| muhtelif maddelerden her hanı biri, hattâ birinin bir noktası bir teze esas olabilir. Bunlar dışında ber hangi bir mev- tezlerin en geç 15 tem- | muz 1934 akşamına kadar An- | karada cemiyet umumi kâtipliği- | ne gönderilmesi şarttır. M. Makdonald Kanadaya gidecek Londra 28 (A.A.) — Gazetele- re nazaran M. Makdonaldın me. | zuniyetini Kanadada geçirmesi muhtemeldir, Bir katil asıldı | | | | Giresunda mahkeme bir ölüm cezası verdi Ankara 28 diyi parasına tamaan katledem. | lerden Dursunun ölüm cezasına *| şarpılması hakkındaki karar bu sabah Cebecide infaz edilmiştir. Giresun 28 (A.A.) — Ağırceza mahkemesi karısı Fatmayı boği rak öldürmekten suçlu Halil oğlu Kadriyi ölüm cezasına, suç ortağı Müjdeci oğlu Dursunu da 10 sene ağır hapse mahküm etmiştir. Hukuku âmme asistanı Ankara 27 — Üniversitede mün- hal bulunan hukuku âmme asis; tanlığına İstanbul ve Strazburg üniversiteleri hukukundan mezun hukuk doktoru Recai Galip bey tayin olunmuştur. Iki baraka yandı 'dan ikisi yanmıştır / Meclis müzakeratı Vergi bakayası ve kauçuğun kilosundan alınacak resim Ankara 29 — Büyük Millet Mec- li ün Refet beyin riyasetinde toplanmıştır. İçti vergi kayasının tasfiyeş mükelleflere. bazı kolaylıklar gösterilmesi hak: kındaki lâyiha müzakere edilir. ken bazı mebuslar söz almışlardır. tisat, bütçe ve maliye encümen- lerinden mürekkep bir encümen- de müzakeresi hakkındaki teklifi kabul edilmiştir. Bundan sonra kauçuklardan alınacak vergi ve kabul edilmişti Kabul edilen lâyihaya göre; kar Uçuğun kilosundan 150 kuruş alı: maçaktır. Bu vergi ile istisna edi- len lâstik kaloş ve şosonlar geçen- lerde kabul edilen istihlâk vergisi kanununa göre 50 kuruş resme tâbi olacaklardır. Cumartesi günü meclis toplanacaktır. Beşiktaş yangını Zarar 80bin lira kadar tahmin ediliyor Beşiktaş yangını hakkında polis tahkikatı devam ediyor. Yangının nasıl çıktığı henüz anlaşılamamış- tır, Zarar ve ziyan seksen bin li- ra kadar tahmin ediliyor. 'anan evlerin adedi 17 dir. İç- lerinde üçü büyük, diğerleri kü- çüktür. Bazı gazeteler 27 ev yam- arsa da bu haber hası müzakere tekrar dığını ya; doğru Hamdi bey Viyanadan Berling hareket etti Viyana 28 (A.A.) — Türkiye- nin Berlin büyük elçiliğine tayin iye elçisi Hamdi bey gün süryor İaviçreden pasin getirmek üze Te Air Suisse müdürü İsviçreni taninmiş tayyarecilerinden telholzerin idaresi altındaki tay- yare bir makinist ile beraber dün saat 12,20 de Yeşilköye vâsıl ol. muş ve saat 14 te tekrar İsviçreye imüteveccihen hareket etmi Mittelholzer Bern ile İstanbul arasındaki mesafeyi gelip gitme olmak üzere bir günde katetmiş- tir. Avdetinde buradan posta da alıp götürmüştür. Fahreddin efen. Bakalorya imtihanları Ankara 28 — Bakalorya imti- hanlarında muvaffak olamıyan talebenin yeniden imtihan edile- | cekleri haberi doğru değildir. Bü talebe eylül devresinden evvel i tutulmiyacaktır Metr Salem Ankaradan çeldi, Parise gitti ve Leon Faraci efendi dün sabah Ankaradan şehrimize gelmişlerdir Metr Salem Perapalas otelin önmiş ve dün akşamki ekspresle refakatinde kâtibi İzak Faraci ve kayınbiraderi M. Saut Amar bur lunduğu halde Parise gitmi; bari