29 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

29 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

29 Haziran 1934 Sahife 6 'NELER OLUYOR? l Genç keçi delikanlı olamadı! Medeniyet bu kadar terakki et- tiği halde ötede beride si- hir ve büyüye inananlar yardır. Bilhassa İngiltere ve Almanyada bu garip itikat sahipleri epeyce mühim bir yekân tatar, Bunu nazarı dikkate alan Lon- dradaki pisikoloji araştırma cemi- yeti bir tecrübe icrasma karar ver- miş ve bu tecrübe Almanyada ya- pılmıştır. Almanyada Bracken şehrinde garip bir itikat vardır. Bu itika- 'da göre saf, genç ve bakir bir kız mehtaplı bir gecede muayyen müd. det, muayyen şartlara riayet ede- rek hareket ederse bir erkek keçi genç ve güzel bir delikanlı haline girer ve bu kızla evlenirmiş! Pisikeleji cemiyeti bunun ne de- röce doğru olduğunu anlamak için tecrübe yapmıştır. Cemiyet âzasından dört zat ve İngiliz kibar ailelerine mensup genç bir kız Ak manyaya geçmişler, mehtaplı bir pazar gecesi şehir civarında mu- ayyen yerde toplanmışlardı Burada büyü için söylenmesi z0m gelen sözler söylenmiş ve genç Iz yanında getirdiği beyaz bir keçi ile ortaya gelmiştir. Keçinin sırtı yarasa kanı, kilise çanı ka- Z'ntısı, pas ve baldan mürekkep bi üzerine beyaz bir örtü örtülmüş, merhemle oğulduktan sonra başına yavaş yavaş kırmızı şarap, akıtılmış emünkirler defolsun!» diye bağırılmıştır. Bundan sonra merasime Fiyaset eden zat, nakavut olmuş bir bok- sörün başında olduğu gibi ona kı dar saymıştır. lece oğlak, genç bir deli- Kanlı haline tahavvül etmiş ola- cüktı, Belki de yeni bir Valentino meydana çıkacaktı!.. Genç bakire kız, yavaşca örtü- yü kaldırdı. Altından Rudolf Vaz İentinöyu gölgede bırakacak bir delikanlı yerine, gene hep o za- vallı oğlak meydana çıktı! Bu tecrübe büyü itikadının ma- nasızlığını meydana çıkarmış, ilim bir zafer kazanmıştır. Bandırmada bir idam kararı Bandırma 26 (Hususi) — Ban- dırmann. Çini köyünde. ehem- iyetsi meseleden dolayı ve eşraftan dört kişiyi ıp, öldüren k kemesi bir celsede bitmiştir. Ka- ilim annesi, biraderi, ölen bira derinin ailesi de dahil olmak üzere yirmiye yakın şabit aley- binde şehadete bulunmuştur. Neticede katilin idamına karar verilmiştir. Bu sürat ve bu adalet mubitimizde pek iyi bir çekilde karşılanmıştır. Sinopta yazılan gizli nüfus Sinop 27 (A.A.) — Gizli nüfus kayıt muamelesi devam etmekte- dir. Şimdiye kadar tesbit edilen miktar mülhakatla beraber 42,073 pöfusu bulmuştur. İlik mektepler talebesine müj Tarih derslerinizi kolayca ve herkesten daha İyi öğrenmek için alacağınız kitap: Yardımcı Tarih 5 Hulâsası 124 sahife - yalnız 10 kuruş Ponta here 8 kuruş Satış merkezle AKŞAM KITAPHANESİ 191, Ankara caddesi Yemyeşil kasa Memleket haberleri ba: | Hacı Bektaş Hacı Bektaşın iyi suyu, sağlam havası Hacıbektaş (Hus | sekiz yüz senelik bir olan Hacıbektaş ismini işitmiyen- ler zannedersem yok denecek ka- dar azdır. Kırşehire kırk kilometre mesa- fede bulunan ayni zamanda Kır- şehrin şirin bir nahiyesi olan bu İ ufak Türk yurdunu bu yazımla tanıtmak — Yedi gezetenizin okurlarına isterim. | Kurşehirden Kayseriye “geçen yolcular gözle oğuya çevir. dikleri zaman uzak ufuklarda Aka Gündüz beyin dediği gibi, beyaz bir kâgir üzerine serpilmiş yeşil mürekkep lekesi gibi yeşillikler görür: İşte bu yeşillikler Hacıbek- taş ve bağlarıdır. Yolunuz ilerle. Yip yaklaştıkça bu şirin kasaba güzelleşir adeta yeşil bir ağaç üz rine konmuş beyaz bir kelebeği andırır. Nahiye beş yüz ev ve üç bin nü- fustan ibarettir. Hava ve suyunun emsali yoktur. Topayın bağları denilen çifliğin güzelliğine An kara ve Kırşehirden gelen me murlar da hayrette kalmaktadır. “Aradaki mesafenin uzaklığına yol ların bozukluğuna rağmen her cu- ma Kirşehir ve etraf kazalafdan pek çok kimseler akın etmektedi Yol kesenler kaç haydut otomobil, yolcularından on Vira almışlar Geçen pazar günü öğleden sonra Bergamadan hareket eden kamyon İzmire gelmek Üzere bütün süratile Menemenin Ali ağa iyesi / civarından geçerken birdenbire bir kaç haydut yol üzerinde peyda olarak kamyonu durdurmağa teşebbüs etmişlerdi Kamyonda bulunanlar bir ba- dise çıkmaması için kamyonu dur- durmak üzere şoföre emir ver- mişlerdir. Bu sırada kamyon hay- dutların bulundukları yere yak- laşmış; bunlardan birl goföre hi taben bağırmış: — Paralarınızı atınl Kamyon durmuş, yolcular ara- larında para toplıyarak on lira kadar haydutların önlerine atını lardır. Haydutlar bu paraları almışlar, yolculara dokunmadan şoföre hareket etmesini söyle“ mişlerdir. Jandarmamız bu adamlari aras maktadır. Söylendiğine göre bun lar, yakın köylerden gelen barı adamlardır. Kendilerinin bu İşte iktisasları olmadığı ve hatta kor. kak oldukları için kamyonun içinde ne olduğunu bile merak edip bakmamışlardır. Bandırma - Gönen maçları Gönen 24 (Hususi ) — Cuma günü öğleden sonra başlanan Bandırma - Gönen lik maçlarında Bandırma O a karşı 3 le mağlüp olmuştur. Maç çok samimi cere- yan etmiştir. Yalnız hava yağ- murlu olduğu için iki taraf oyun- suları çok sıkıntı çekmişlerdir. | Adana çok pek nadir bulun — | Hacı Bektaşta Hacı Bektaşı velinin türbesinin kal Merkez nahiyesinin suyunun iyi- liği nisbetinde çeşmeleri de bol dur, Yalnız kasaba dahilinde on geşme vardır. beş tane su iç Dinç, çalışkan, sağlam yeniliğe çok meyyal halkın ekserisi çifçi, geri kalanı taşçı, duvarci ve ame- ledir. Taşçi deyince hatırmıza taş yontan ustalar gelmesin, Hacibek- taşta bir nevi yeşil ve havayi rene te mermer çıkar ki halk bundan Yazı takımı, masa, su kadehi, çi- Odemiş tayyareleri Hamiyetli halk iki tayyare daha hediye edecek 24 — Ödemişliler, ve “Ödemiş yacak olan nin ordumuza hediye edilmesi için büyük bir varlıkla Tayyare cemiyetine daha ziyade yardıma başlamışlardır. Kasaplar da dahil olduğu halde birçok ticarethaneler muhtelif su- retlerle cemiyete teberrüatta bu- lunmaktadırlar. Merkez ve mül- hakatta bütün devair ve müesse- sat müdür ve memurları Tayyare cemiyetine olan yardımlarını kat kat artırmışlardır. Tayyarelerimizin ineceği mey- danların toprak düzeltmesi için emir bekleniyor; yakında tet başlancaktı. Birinci komiser Şükrü bey Adana 20 ( Hususi ) — Adana polisin- de az zamanda büyük fanliyet- lerile (nazarı dikkati celb eden ve vekâ- letin mütea: dit takdimaz melerine maz- bar olan birle ci komiser va kann adli relal Şükrü beye altı ay evvel işten el çektirilmişti. Birkaç gün evvel dahiliye vekâ- letinin bir telgraf emrile Şükrü bey Izmir vilâyeti birinci komiser- Jiğine & miştir. Vekâletin ve emniyeti umumiyenin bu İsa- betli ve yerinde tayini karşısında ur çek vazolari, tas gibi şeyler ya- parlar. Bugün iptidai bir şekilde yapi- lan bu yerli işler Türkiyenin pek çok şehirlerinde büyük adamları- mızın zarif ev eşyaları kullanılmaktadırlar. Nahiyede beş sınıflı beş mual- Jimli bir ilk mektep vardı Çalışkan bir belediye rel vardır. Kırşehir - Hacıbektaş posta yo- İu ağzında büyük bir dereye taş ni halk kendi. temi ettikten sonra 1200 lira sarfile bir köprü yaptıracaktır. Nahi; tasında büyük bir cadde açılmak üzeredir. Kasabanın tam ortasın- da etrafı bahçelerle süslü dergâh zamanında elli bin lira sarfile ya- nda bırakılmış büyük bir. bina vardır. Bir kaç bin lira daha sar- edilecek olursa iyi bir hastane | yahut iyi bir mektep olabilir. Vaktinde yağan yağmurlar çif- inin yüzünü güldürmüştü banın en büyük derdi değirmen- sizliktir. Suyu az senelerde köylü sekiz saatlik yere kağm öküzile giderek günlerce nöbet beklemek tedir, İyi bir un fabrikası yirmi köyde halkı büyük bir sıkıntıdan kurtarmaya kâfi gelir, ında ve kereste: nin or- Kasa- Simav halıcılığı imalât çok azaldı Simay (Hususi) — Size bu mek- tubumda | Simav bahsedeceğim: Halıcılıkla tanınmış kazalarda halıcılığından erittir ve evlerde yapılmaktadır. Kazamızda henüz bir fabrika vü cuda getirilmemiştir. İki sene ev- veline kadar burada 600-750 ka- dar tezgâh mevcut i da asgari 2000 amele çalışırmış. . Bunlarda Bu fazla imalât ve satış menile- kete de o nisbette servet getirir miş, fakat maatteessüf ki, bu fa- aliyet bugün çok azalmış ve iki sene evvel faal olan 750 tezgâh- tan ancak 100 adedi kalabilmiş Buna da sebep, talep çok olması- na rağmen verilen fiatlerin çok düşük olması ve dolayısile arza imkân bırakmamasıdır. Burada muhtelif kalitelerde ha- lı çıkmaktadır, bilhassa Simav is- mini taşıyan cinsler evvelce Lon- dra, İsviçre ve Belçika pazarların- da şöhret bulmak dere. 'dar yükselmiştir. İsparta halılarının çöbreti ma: lümdur. Fakat Simavda çıkan ha- lıları da dokunmalarının inceliği dolayısile bunlardan uzak tutma- malı, bilâkis ecnel rinde yer tutacak kai malarina binaen bu durgunluktan kurlarmak için çareler aramalıdır. kanaatındayım. Burdurda mektep imtihanları Burdur 27 (A.A.) — Orta mel tep imtihanları bitmiştir. Muvaf- fak olan talebe nisbeti yüzde kirk ine ka olduğu gibi burada da imalât mün- MUHABİR MEKTUPLARI Tirenin bu seneki mahsulü Tire 20 (Hususi) — Bu sene kazamızın kış zeriyatı kuraklık s6- bebile geçen seneye nazaran yüz- de on beş nisbetinde azdır Resmi alâkadar dairece tahalır kuk ettirildiğine zeriyat miktarı ve tahmin edilen mahsul şudur Muhammen Zeriyat “mahsul Buğday, 6000 13,000 Arpa 88,000. 14,500 Bakla 22000 150 Çavdar 4000 500 Yulaf 500 50 Nohut 800 130 Soğan 50 Burçak 3,000 70 Yaz zeriyatı, geçen seneye göre kısmen müsavi, kısmen yüzde kırk nisbetinde fazladır. Son ya- ğan yağmurlar kuraklığı kaldır. mış ve yaz mahsulü için çok isti fadeli olmuştur. Zeriyat ve tah- min edilen mahsul şudur: Muhammen mahal Zeriyat Tütün 11,500 © 1500 | Kendir 1zioon 1.600 Mesir 1,500 300 Aldan 3,000 70 Kumdarı 300 35 Börülce 1,000, 59 | Sisam 15500 220 Boran, 45.000 4000 Pamuk: Pamuk fiatleri evvel ki sene birdenbire düştüğünden za» rar gören zürra geçen sene pek az ekmişti, piyasalarm istikrar buk | masile bu sene normal ekim vaz i bulmuş, geçen seneye ma- ye zaran yüzde kırk fazla ekilmiştir. Tesbit edildiğine göre: 12 bin dönüm ekmiş, muhammen istih- Havaların mev- Üzüm mahsulü simsiz kuraklığı ve dolu sebebile geçen seneye göre yüzde otuz nok- san istihsal edilecektir. Tirede bağ- cılık g zırda (4500) dö bağı mevcut, muhammen tı 350 ton, çekirdeksiz üzüm 200 dönüm, muhammen istihsalâtı 40 ton, razaki 200 dönüm, muham- men istihsalâtı 20 tondur. İncir mahsulü: Tire mıntaka- sında İncircilik gittikçe inkişaf ediyor. Bu seneki incir vaziyet gok iyidir. Havaların tesirile er. kenden ilekler doğmuştur. Eğer deniz rüzgârı eser ve devam eder. «e incir mahsulü çok bereketli ola- caktır. Poyraz eserse çok incir ke male gelmeden düşer ve mahsul tabiatile az alınır. Bu seneki tah- min edilen isti bin dur, salât mevcut elli ınüm incire göre 1200 ton- Zeytin mahsulü: Geçen sene ve- rim senesi değildi. Bu sene verim senesi olması hasebile geçen se- neye nazaran yüzde elli fazla is tihsal edilecektir. Resmi kayıtlar Ta göre muhammen istihsal 3500 ton zeylin tanesi ve bu taneye gö- re 750 ton zeytinyağı istihsal edi- lecektir. — 0, O. e MEN EAA alk Sal HAYVANLAR ALEMI Bu meraklı, eğlenceli kitabı okudunuz mu? Fiyati: N Taşra için. porta Eeryerde 150 a kuruştur. Tevzi ve satıp mörkozi yah AKŞAM KITAPHANESİ azl, Ankara vaddesi, İstanbul Tara yerine posta pulu da gönderirsiniz. mmm e m