29 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

29 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

29 Haziran 1834 AKŞAMDAN AKŞAMA Belediye ve sinemacılar İstanbul halkının en birinci, iz ki yegâne eğlen- sinemaya inhisar etti. Hem ce eğlenceli, hem nisbeten ucuz, hema de az çok faydalı bir meşguliyet. Bahusus, daha başka ve cazibeli bir eğlencenin mevcut olmamasi kiymetini tün artırıyor. Fakat felek İstanbullulara bumu Ha çok gördü. Belediye ile sine- maclar arasında çıkan bir ihtilâf neticesinde sinemalar kapandı. İh- ın esasını hep Si- siliyoruz. hemacılar darülâceze hissesi diye kendilerinden bir para alınmasi- pı kanuna mugayir buluyorlar ve vermek almak istiyor. Bunu sinemalari kapamadan halletmenin çaresi yok muydu, «caba? Biz meselenin esasına girmek istemeyiz. Kim haklı, heksız? işi etraflı surette tetkik ve tahlil etmeden, tarafların id. alarmı dinlemeden, istinat et leri kanun ahkâmıni görmeden doğru bir kanaat edinmek imkâni olamaz. Onun için, ceffelkalem, hissiyatımıza göre, iki taraftan bi- rini iltizam etmeyi ciddiyete mu- vafık bulmayız. Biz burada yal niz halkı düşünüyoruz ve halk b: kımından vakayı muhakeme edi- yoruz. Halbuki bütün bu kabil ihtilâf. rda zerre kadar akla getirilmi- yen ve ehemmiyet verilmiyen bir unsur varsa o da halletır. Sinema- lar kapanacak ta ben sinemanız ve eğlencesiz kalacakmışım! min umurunda? Hattâ beni eğlen- cemden mahrum bırakıyorsunuz. diye şikâyet ettiğimi duyacak olurlarsa ihtimalki istihfef ile omuzlarını kaldıracaklar, sen de “kim oluyorsun, biz senin eğlence ni mi dü 1 diye birde azamet satacaklar. Halbuki her Şey işte bu istihfaf edilen «ben» im ve her şey, bütün bu belediyeler, nizamlar «ben» im içindir, yani halk içindir, halkın çalışabilmesi eğlenmesi ve mesut olması içindir. emiyorlar, Belediye de Sinemalar kapanmadan bu iş halledilemez miydi? Belediye ile esnaf arasında bir ihtilâf çıkarsa elbette bunun ne suretle halledile- ceğine dair bir usul vardır. Bele- diyelere istedikleri gibi, akılları: na geldiği tarzda hareket için top yekün bir salâhiyet verilmemiştir. Bu ibtilâfta da iki taraf kanuni yollara müracaat edebilirlerdi, kimin haklı olduğu anlaşılırdı. Bu netice alınıncıya kadar sinemacı" lar darülâceze hissesi kâtibi adile tevdi ederlerdi. Yahut, sine- macılardan birikmiş darülâceze hissesi karar neticesinde hep bir- 'den tahsil olunurdu. Hasılı mese- lede bir de «halk» unsuru olduğu, bir de halkın hakkı meselesi bu- lunduğu zihinlere yer etmi ödi başka türlü hareket edil Belediyenin melikemede sine maları ben kapamadım, zabıta padı şeklinde müdafaası bu işin kanun bakımından çok su götü- Für tarafı olduğu hakkında zihin- lerde bir şüphe uyandırıyor ve be- lediyenin mevkiini zayıflatıyor. Çünkü sinemacıların hareketi nemaların kapanmasını İcap et- seydi belediye derhal, bilâtered- 'düt bunu yapmak mecburiyetinde bulunurdu. Mademki yaptığından yani hakkından kendisi de emin değil, o halde ileri giderken halka da biraz ehemmiyet vermek lâ- zımdı zannederiz. Akşamcı Belediye, şirketler Mukavelenameler birer birer tetkik edildi Uzun zamanlardanberi :n belediye şirketler komiser liği işleri son zamanlarda tanzim edilmiştir. Yeni komiser İsmail Hakkı bey, şirketlerle belediye- nin münasebetini daha yakından a e hafazası için şirketlere bütün mukavekeleri birer birer tetkik etmiş, maukavelelerdeki | hangi maddelerin şimdiye kadar tama- mile tatbik edilmediğini tayin et- miştir, Belediye şirketlerle olan müs sebatı daha esaslı surette tanzim etmeğe karar vermiştir. Bu husus- ta şirketler komiserliğinin vazife- lerine dair bir de talimatname ha- zırlanacaktır. Diğer taraftan Na- fıa vekâleti, vaziyetleri itibarile sehir hizmetleri ifa eden şirket. lerin şehre taallük eden işlerini daha iyi yapabilmeleri için bele- diyenin de mürakabe ve kontrolu- Mi ile seri her vakit nafıa komiserile teşrili mermi edecekti Dört heroin kaçakçısı yakalandı Zabıta İstanbulda heroin ka- çakçılığı yapan Salih, Nureddin ve| Osman isimlerinde üç erkekle ma-| dam Mari isminde bir kadıni ya- kalamıştır. Bunlar evraklarile birlikte do- kuzuncu ihtisas mahkemesine ve-| rilmişler: i Üç sene hapis Bir sabıkalı hakkında mahkeme karar verdi Şükrü efendi isminde birisi bir evi soyarken cürmü meşhut ha- linde yakalanmış ve diğer bir kaç hirsızlıklarda alâkadar bulunduğu! meydana çıkarılarak evrakile ad- liyeye teslim edilmiş İkinci ceza mahkemesinde ya- pılan muhakeme neticesinde Şük- rünün cürümleri sabit olduğundan! üç sene müddetle hapsine karar verilmiştir. Şükrü bu kadar müd- det te emniyeti umumiye meza- reti altnda bulundurulacaktır. Yağ, peynir Son günler zarfında faatler yükseldi Son bir kaç gün içinde Trab- zon yağlarının fiati artmıştır. Ev: velce kilosu 55 kuruşa kadar sâ- tilan yağlar son günlerde 62-68 kuruşa yükselmiştir. Buna sebep toptancı tacirlerin Trabzondan ge- len bütün malları satın alarak s0- guk hava depolarına vermesidir. Peynir fiatleri eski fiat düş künlüğünü göstermiyor. Son gün- lerde fiatler biraz yükselmeğe mütemayildir. Buna sebep Trak- yadan az mal gelmesidir. İstanbul. 'da soğuk hava depolarının fiatle- Ti arttırması burada stok mal bi- rikmesine mâni olacaktır. Şaka derken.. Bir çocuk arkadaşıni ağır surette yaraladı Üsküdarda kunduraci çiraklıği yapan on iki yaşlarında İsak ve ayni yaşla Yako isimlerinde iki gocuk dün sokakta. şakalaşirlar. ken İsak Bundan hiddetlenen Yako bir- den kalkınca kocaman bir taş alıp İsaka vurmuş, bu suretle şaka kav- gaya dönmüştür. m İki çocuk sokak ortasinda bir müddet dövüştükten sonra Yako İsakı yere yatırmış ve bir demir parçasile başından tehlikeli surette yaralamıştır. İsak hastane- ye kaldırılmış, küçük carih hak- kında tahkikata başlanmiştir. Istinye yolu Dok şirketi taahhüt ettiği yolu yaptırıyor İstinye Dok şirketi ile belediye arasında bir ihtilâf vardır. Dok şir. keti vaktile sahilde yaptığı tesi- sata mukabil bu tesisatın arkasin- da muntazam bir yol yapmağı ta- ahhüt etmişti, Fakat o zamandan- ket bu yolu yaptırmadığı için belediye alâkadar makamlar nezdinde teşebbüsatla bulunmuş ve bunun bir an evvel yapılmasını istemişti. Nafıa vekâleti şirkete yaptığı tebligat üzerine şirket yolun inşa masrafını tediye etmiş ve yol da bizzat nafın mühendisliği tarafın- 'dan inşa edilmeğe başlanmıştır. Istinye yolu Iki tarafa başlandı Şişli ile İstinye arasindaki gü- zel asfalt caddenin iki tarafına belediye bahçeler müdürlüğü ta- rafından ağaçlar dikilmektedir. Bu ağaçlar sayesinde bu uzun yol hem güzelleşmekte, hem de gök gelenmektedir. Bir müddet daha zaman geçtikten sonra burası bir orman yolu haline gelecektir. « Belediye ileride yolun iki tara- fındaki sahaya da ağaçlar mek suretile burasını bazı kimselerin henüz dikilmiş fi- danları söktükleri ve yahut ağaç- ların dallarını kesmek suretile tahrip ettikleri görülmektedir. Be- lediye, bu fena ağaç düşmanlığı- 'nin önüne geçmek için esaslı ted- birler almak istiyor. Türk - Yunan ticaret ofisi Türk - Yunan ticaret ofisi teş” kil edileceğinden bahsetmiştil Ofis heyetine, İstanbul ticaret oda- sı reislerinden, Kara Mustafazade “Ahmet bey âza intihap edilmiştir. Ayakkabıcılar kongresinin kararı Ayakkabıcıalr kongresinde ve- rilen kararlar, bir rapor halinde tanzim edilmiştir. İstanbul mebu- su ve ayakkabıcılık sanayii erba- 'bından Hayrullah bey raporu ala- rak evvelki gün Ankaraya götür- müş Fransaya seyahat Ticaret erbabından mürekkep bir heyet gidiyor Yakında İstanbuldan ticaret ve sanayi erbabından mürekkep bir heyet Fransaya gidecektir. Bu seyahat, Marsil; ticaret odası âzalarının İstanbula yaptık- ları ziyareti iade maksadile yapı- lacaktır. Fransa seyahat İstanbul ti-| care ve sanayi odası bir komite teşkil etmiştir. Bu komite oda bi- rinci reisi Nemlizade Mitat, devlet denizyolları müdürü Sadeddin, İş bankası İstanbul şubesi müdürü Yusuf Ziya ve oda umumi kâtil Vehbi beylerden mürekkeptir bırakıp sokakta Beştaş sağaç . dikilmesine | Yeraltı şehri Ben artık yeryüzünden ümidi- mi kestim, Gelecek harplerdeki büyük tayyare bombardımanları, zehirli gaz hücumları yüzünden galiba yeryüzünde oturmak imkâ. ni kalmıyacak, Bu gidişle bir gü hepimiz pılıyı pırtıyı toplayıp yeraltma yerleşeceğiz. Insanlar için umumi bir köstebek hayatının başlıyacağı zamanı ben pek yakın görüyorum, Bi gaz ve tay- yare bombası yüzünden yerin üs- tü İtepetenha kalacak ve buna mukabil yeraltinda hayat başlıvat cak zannederim, Meselâ bütün mahalleleri yerin altına kurmuşuz, Boğaz havası almak istiyorsunuz değil mi7 Biraz ilerileyin sağ taraftaki tünelin içi ne girin. Orada yer yüzüne ka- dar bir delik açılmıştır. Bu delik tam Büyükdereye açılır. Buraya hep birden gider, deliğe burnumu- zu uzatırız ve doya doya Boğaz, Büyükdere havasını koklarız. Eğer Ada havası almak istiyorsa hız Adaların deliğine gidip ora” daki havayı koklıyabilirsiniz, Tabii apartıman yapmak illeti yeraltına kadar geliyor. Burada da apartımanlar yükseliyor. Fa- kat bilmem «apartımanlar yük- seliyor» demek caiz midir? Bura- 'daki apartmanlar şimdi yer üstün- deki apartmanlar yukarıya doğru de yu gibi yukarıdan Asansöre binince yedi kat yerin dibinde olan apartımanın on birin- ci katına ineceksiniz. Apartıman- ların meydanda sadece bir kapı- ları görünecek, Yeraltında kendimizi avutmak in bir takım yaz bahçeleri yapa- cağız. Tabi bu yaz bahçeleri | elektriklerle aydınlanacak. Gene avunmak maksadile büyük bir ha- vuz. Havuzun ortasında bir Bü- yükada, bir Heybeli, bir Burgaz, bir Kınalı Bir de karşıdan karşiya köprü yapıyoruz. Yerin altında limancı Hamdi bey otuttuyor. — ille bu köprüyü kaldıralım. Burasıni serbes mıntaka yapalım. Karşıdan karşıya herkes ribot- larla geçsin... * Bu muazzam havuzun etrafında yalılar, rıhtmlağ.... Bir tarafta güz Beçin ziyasının terkibine ışık ve zen büyük projektörler tarlaları aydınlatıyor, bu. tarl 'day, arpa, yulaf yel Yeraltında evlenenler bal aylar yini geçirmek için yer üstüne gez- meğe çıkıyorlar, Fakal bir gün geliyor, insanlar yeraltına o kadaf alışıyor ,o derece alışıyor ki yöryü: züne çıkınca başları dönüyor, mi- deleri bulanıyor, gözleri kararıyor ve hastalanıyorlar, Yerin altında kurulacak şehirle rin karanlık yolları en ziyade leri memnun edecek bilir misiniz? Aşıkları!, Hikmet Feridun Feriköy - Şişli hayırperver cemiyeti On beş senedenberi Şişli civa- rında hayır işlerile meşgul olan (Feriköy - Şişli ) hayırperver ce- 'miyetinin kongresi 30 haziran cu- akşamı saat yedi bu- çukta C. H. F. Şi kezinde aktedilecektir. Mide, Barsak ve Karaciğer rahatsızlıkları AFYONKARAHİSAR MADENSUYU oynıyan küçük satıcıla