29 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

29 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

. 29 Haziran 1934, AKŞAM Türk - Yanan ticaret ofisleri Heyeti vekile hazırlanan talimatnameyi tasdik etti Türkiye - Yunanistan arasinda: Ki ticaret muahedesi mucibince biri istanbulda, diğeri Atinada ol mak üzere Türk - Yunan ticaret ofisleri teşkil edilecekti. Aldığı mız malümata göre heyeti vekile Türk - Yunan ofisi teşkilâtına ait hazırlanan talimatnameyi tastik etmiştir, Talimatname, İktisat ve- kületi tarafından alâkadar mües- seselere bildirilmiştir. Verilen malümata göre, ticaret odası, Türk - Yunan ofisinin teş- kilâtına başlıyacaktır. Ofis heyeti, İstanbul, İzmir ticaret odaların. dan birer murahhas Yunan sefa- retinden gönderilecek bir delege. | den ibaret olacaktır. Han, apartıman kapıcıları Mevcut han, pansiyon, apartı- man, otel ve emsali yerlerde çalı: Şan kapıcıların hüviyetleri evvelce zabıta tarafından tesbit edilerek bunlar arasında bulunan sabıkalı eşhas işlerinden çıkarılmışlardı. Bu defa gene han, apartıman ve | #airede çalışanların hüviyetlerinin tahkikine başlanmıştır. Sabıkalı | lerine nihayet ve- . Yanş atları - Nesil sicillerinin dikkatli » tutulması emredildi gönderilen bir tamimd. ıslah encümeni koşularında ark tasnifine büyük bir ehemmiyet verilmesi ve bilhassa saf kan Arap, atlarına mahsus yarışların günden güne ehemmiyet kesbetmekte ok duğu bildirilmiştir. Bu gibi hayvan sabipleri tara- fından tevessül edilmesi muhtemel olan berhangi bir hileye mani ok mak üzere nesiller hakkında tutu- lan sicillere dikkat edilmesi ilâve edilmiştir. Bu sahada yapılacak yanlışlıklar, ingiliz kanı olan bazı hayvanların saf kan arap olarak nesil sicilline kayıtları takdirinde bu hayvanların koşularda Arap Almanyada bozguncular Propaganda nazırile M. Goeringin yeni nutukları Berlin 28 (AA) bels,Kielde irat eti bozgunculara yeniden hücum et- miş, Alman harici siyasetinden bahsederken, milletlerin dö mekten bıkmış olduğunu ve akli selim ile hareket edildiği tak- dirde Avrupada sulhün hükümran olabileceğini söylemiş ve demiş tir ki: «— Bazi kimseler, sadece şahsi menfaatlerden dolayı sulhe mâni oluyorlar. Eğer milletler, ne iste- diğimizi hakikaten bilseler, Av rupa 24 saatte sulhe kavuşmuş olurdu.» Diğer taraftan M. Goerinğ, Ko- lonyada demiştir «— Gençliğin terbiyesi, her şey- den evvel devlete aittir. Milli sos-| yalizm hiç bir vakit bu prensipten| vaz geçecek değildir. Hitlere olan imanımızı, kim baltalamağa kal- kışacak olursa, vatana hiyanet et | miş gibi telâkki edilmeli ve cemi: yetten koyulmalıdır. Nihayet, fırkanın mazariyatçısi | olan M, Rosemberg, Alman genç- liğini, siyasi ve fikri cepheden «temelleri sarsılmış, madası geç- miş bir dünya» ile mücadeleye da: vet etmişti Ispanya kabinesi Meclisten fevkalâde salâhiyet verilmesini istedi Madrit 28 (A.A.) — Merkezi hükümetle Katalonya ekseriyeti hükürcete emirnameler in fevkalâde sa- maksad gıkarılabilmesi ik bir kanun lâyihası verilmiştir. Madrit 28 (A.A) — Sağ fır. kalar, hükümete fevkalâde salâ hiyetler verilmesine dair kanun Wi yet verilmesine dair meelise yihasından memnun olmamışlar- dır. Bu fırkalar, Katalonya ile an- laşmak için hükümetin fazla bir te- mayül gösterdiği telâkkisindedir. ler. Mebusan bütçesi müzakere edilirken, hi yaretli münakaşalar © olmuşutr. maarif atlarım daima vuracakları bildi- rilmektedir. Ceneral Debeneyi seyahati Varşova 28 (A.A.) — Ceneral Debeney, refakatinde müteaddit yüksek rütbeli leh ve fransız za- bitleri olduğu halde, Harkovi'ye hareket etmiştir. Orada bir gün | kalacaktır. Bir Hollanda filosu leh limanını ziyaret edecek Varşova 28 (A.A.) — Hallan- danın Veatson torpitosile K. 17 denizaltı gemisi bir dostluk ziyar reti yapmak üzere Gaynia lima- mına gelmişlerdir. Hergün bir ata sözü; Lehistan Ce ) Ümümü kanaat şüdlur ki, münaka- Şaları her ne pahasına olursa olsun bitirmek lâzımdır, Çünkü, bütçe- in 30 hazirandan evvel kabulü icap etmektedir. Yarın yapılacak fevkalâde sa- Iihiyetler kanununun müzakeresi, Samper kabinesinin istikbalini & Yin edecel Türk - Yugoslav tebaalarının metalibatı hakkında anlaşma Belgrat 27 (A.A.) — Mebusan meclisi, Türk ve Yugoslav tebaa- larıfın mütekabil metalibatının sureti tesviyesine dair olan Türk - Yugoslav itilâfnamesini alkışlarla kabul etmiştir. e Ee (Lâstikten) vefa gelmez! . GUNUN MESELELERİ Türk - Souyet iktisadi münasebat Sovyet Rusyanın — Türkiyeye olan öthalâti azalmaktadır. 92 Kuz. ayhle isatisiklerine göre, Sovyet lerden bize 4 milyon 526 bin liralık it balât olmuştu. 933 senesinin dokuz ayın- da halât 2 milyon ZİZ bin liraya kas dar inenişlr 4 esinin do- Bir iki sene evvel, Sovyetler bize di ha ziyade ithalât yapardı. Sovyet iihalât eşyasının basında şeker, çimento, petrol ve bensin. pamukla meniücat bulunmak tayı İki senedenberi Sovyetlerin Türkiye ye ay eker al onki nk kap belmiştir. Bir kaç sene evvel Sowyetler. Tümkiyeye gelen şekerlerin üçte birini veriyorlardı. Bir zamanlar Sovyet toz | şekeri Öekorlavakya, Belçika şekererine! Türkiye yasasında vekalet, etmekle öhret almıştı. Şimdi yalnız Kara ve ci mler senede bir kaç Yüz vaz öndermekle iktifa ediyorlar, in gimenta halit da azal nşr Şeker ve girmente ithalâtmin azalşini, yalm: Türkiye - Sovyet ticaretinde ar mak doğru değildir. Her iki madde balâtnn azalmasındaki sebepler. umu. midir. Yani Türkiyede şeker ve gimente) sanayiinin inkişafından ileri gelmektedir Bu vaziyet karşısında Sovyetlerin Tür. kiyeye sattığı başlıca mallar, petrol ve benzin ve pamuklu mensucattr. Türkiye - Sovyet memleketleri arasın. daki ücaret müahedesi mucibince, alış işler cari bir müvazeneye tâbi Bu itibarla Sovyetler sattıkları mal ke dirler. Nitekim aramızdaki ticari mü- nasebetlerde bu müvazeneye dikkat edil mektedir Türkiye - Sovyet memleketleri ara- sındaki iktisadi münasebetleri yalnız ithalâr. ve ihracat işleri üzerinde bet kik etmek doğru değildir. Türkiye - Sov yet memleketleri arasında ticari müna- scbetler azahrken, sanayi sahanda tes iki smesai başlamıştır. Bu sön münase- | bet azalan veri münasebetlerin yanı basında daha ehemmiyetli bir yer işgal etmektedir arasındaki ihtilâfı halledebilmek | Fransada işsizlikle mücadele Paris 28 (A.A.) — Kabine cu ma günü toplanacak ve işsizliğe karşı mücadele için yapılacak bü- yük nafia işleri hakkında tetkikat- ta bulunacaktır. Bu mesele hak. | kında ve bilhassa devletin bu hu- susa iştiraki meselesinde muhtelif nezaretler arasında ihtilâf vardır. Beklenilmiyen bir takım manialar zuhur etmediği takdirde ilk işe 15 eylül 1934 tarihinde başlanacaktır. Amerikada bir bomba fabrikasında infilâk ia 28 (A.A.) — Vaşing- de bir bom- ba fabrikasında vukua gelen infi- lâk neticesinde on bir kişi ölmü ve bir çok insan yaralanmıştı Yaralananlardan beşi hastaneye kaldırılmıştır. Hasar mühimdir. Ingiliz işçi fırkası Londra 28 (A.A.) — İşçi fır. 'kası icra komitesi, fırka kâtibi M. Hendersonun istifasından çıkan vaziyet ile meşgul olmuştur. Mektubunda, M. Henderson, fırka idare heyetinde kalarak mu- hasebecilik vazifesini muhafaza etmek arzusunda olduğunu söyle miştir. | ide tal —— mame CIHAN IKTISADIYATI Sahife 5 Alman moratoryomunun iktisadi harbe sebepolmasından korkuluyor-sonfiatler Almanya hükümeti: sukuttan kurtarmak borçlarına ait döviz tediyatını alti ay müddetle tehir etmesi İngilte- re hükümetini zecri tedbirler ak mağa sevkelmiştir. İngiliz parlâ- mentosundan geçen bir kanunla İngiltere hükümeti borçlarını te- diye etmiyen memleketlerin emti- asın clearing usulüne tâbi tuta- rak fazlasını borçlara mahsup etmek salâhiyetini almıştır. Bu: in Almanya hükümetine uz- laşmak için 1 temmuza kadar mühlet vermiştir, Fakat Almanya man her türlü takyidata mukabele ede- fini bildirmiştir. Bu tehditler iki büyük memleket arasında ike tisadi harbin başlıyacağına delâ- let etmektedir. Almanya ile İngi- liz imparatorluğu arasında müba- dele edilen eşyanın bedelleri elli milyon İngiliz lirasından fazla ol- 'duğuna göre iktisadi harp her iki memleketin iktisadiyatını sarsacak ve yüz binlerce insanı yeniden açıkta bırakacaktır. Diğer hükümetler Almanyaya karşı kati vaziyet almak için İn- gilterenin ne yapacağını bekliyor- lar. İktisac cihan buhranının felâketlerini bir kat daha artıra- cağından her tarafta derin endi- şeler gösteriliyor. İngiltere hükü- meti İngiliz tebaasının elinde mevcut Alman eshamını tesbit et- iştir. Tescil olunan eshamın fiatleri yükseldiği halde diğerle- rin ki bir kat daha düşmüştü Beynelmilel yün konferansı Beynelmilel onuncu yün konfe- Konfe. yansa dünyanın en büyük yün müstahsili teşkilât iştirak etmiş- tir. Burada ın iktisadiyatı ile alâkadar çok mühim meseleler görüşülüyor ve şümullü kararlar verileceği bekleniyor. Alman mu- rahhası bir çok piyasaların kapan- masından dolayı muhtelif bükü- metlerin yün ithalâtını ellerine alarak tanzim etmeğe neden mec- bur kaldıklarını izah edecektir. İtalya hükümeti, yün müstahsili iiasına karşı gösterilecek ransı Romada toplandı. memleketlerin İtalyadan fazla al. malarını temin için yün ithalâtını alacağını kendi kontrolü altına konferansa bildirecekti Japonyanın mensucat sal deki rekabeti de konferansta mev zuu bahsedilmiştir. Konferansın küşadında irat olunan nutukların cümlesinde cihan ticaretinde ser- besi temin edilmesi ve iktisadi sahada beynelmilel teşriki mesa» ahvalin bir an evvel av- det eylemesi müteahhiden temen ni edilmiştir. Müttehiden kabul edilen ilk ka- yar suretinde Japonyanın rekabeti di ve içtimai bir mesele ol- duğu kaydedildikten sonra muh- telif memleketlerin sanayiini ve hayati seviyesini muhafaza için lâzım gelen tedabiri tavsiye için hususi bir komitenin teşkili tav siye edilmiştir. Buğday ve pamuktan sonra en mühim ham madde yün olduğun- dan Roma konferansının müza- kereleri ehemmiyetle takip olu muyor, Mısır eskamı Misir eshamındaki altın kaydı yüzünden altınla tediyesinde ısrar edilmesi Mısır hükümetile alacaklı devletler arasında ihtilâf çıkma sına sebep olmuştu. İngiltere, al tınla tediyesi meşrut olduğuna 'dair esham üzerindeki kayda rağ- sterlin ile tediyatı ka- e de altın Fransa Meselenin halli için Pariste İn- iltere, Mısır, Fransa ve İtalya hükümetleri murahi konferans aktetmiştir. feransta bir netice elde edilme: den içtimalar sonbahara tehir edilmiştir. Kalay piyasası Kalay piyasasının vaziyeti iyis” leşmiştir. Cihan stokları azal ğından müstahsil memleketleri ihraç hisseleri o nisbette artırıl- mıştır. Eğer istihlâk artmakta de- vam ederse istihsal üzerine mev- zu tahdit ve kayıtların cümlesi ga edilerek istihsal müesseseleri bütün kabiliyetleri ile istihsale başlıyacaklardır. Bulgar yünleri Bulgaristanın hariçten yün ve yün iplik ve mensucat ithali sene den seneye artırıyor. 1923 te 36,000 kilogram ithalât yapbı halde 1932 de 666,000 kilo ithalât yapmış ve on sene içinde harice Yün için 4,420 milyon leva para vermiştir. Hariçten gelen yünler iyi cinsten ve ince olduğundan Bulgaristan hükümeti yerli ko- yunları ıslah etmek suretile ithas İlt azaltmağa çalışıyor. Kazanlıkta yerli Bulgar koyunu ile Macar Merinosu birleştirilerek yeni bir cins koyun yetiştirilmiş. tir. Yeni. cins koyunların. yünleri ince olduktan başka hasılatı faz- ladır. Yerli bir Bulgar koyunun- dan 13 kilo yün alındığı halde yeni cins koyundan 3;3 ve hattâ 443 kilo yün alınmaktadır. Yunan ihracatı Yunan hükümeti ihracatı teşvik mühim tedbirler almıştır. Yur nan milli bankası meyva ihracatın na ait döviz alım ve satımının fi- indirmiştir. Kâğıt ve kutu ve emsali ambalaj eşyasının güm- rük resmi ilga edilmiştir. Taze atlerini meyvaları tahmilini tesri için Pi- re limanında her saatte çalışacak amele takımları tertip edilmiştir. irak ve afyon Afyon ve emsali mevadın it salini tahdit ve ticaretini müra- Kkabeye dair 1931 senesinde hazır. lanan beynelmilel müküveleye Irak hükümeti dahi dahil olmuştur. ika mesai istatistik büro- su tarafından 784 mühim madde- nin toptan fiatleri hakkında meş rolunan haftalık malümattan an laşıldığına göre umumi eşya leri geçen sene haziranına naza- ran (64,5) ten (74,6) ye tereffü etmiş ve çiflik mahsul dahi (52,8) den (63,7) ye çıkmıştır. İngilterede son eşya fiatleri: Buğday yüz libresi 4,7) pens par muk Amerikan libresi 6,65 pens, yün libresi mutavassıt 31 pens ve bakır tonu 32 sterlindir. Kuyudan bir ceset çıkarıldı Bandırmaya bir saat mesafede Eski çeşme mevkinde kuyu içinde ceset görülmüş ve tahkikat neticesinde cesedin Kula Ibral oğlu Hasan efendinin. yanın çobanlık yapan Balyanın K. pınar köyünden boşnak Akil olduğu ve sara nöbeti esna- sında kuyuya düşüp öldüğü anla- yılmıştar.