15 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

15 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

15 Temmuz 1934 Yarım asır sonra Kızların başına neler gelecek?.. (Geçen pazar günü gibi: Gene 1054 öenesi. Gene yarım asır sehre, Erkekler gibi hayala atlan kadınlar, onler #ultukları batan mesleklere girebilmişier ve batan işleri erkeklerin elinden almışlardır. Fakat bu, kendi. aleyhlerine pelica vermiştir: Çinke işsiz Kalan kocalar. evlere kapan uslar vo vazife alan kadınlar. onları. beslameğo merbur olmuşlardır. Işte bugün, bir adamla evlenip geçirmenin boton ağırlığını ousana yüklenen (memur barım) sabahin yin yorgun arşın daireye gelir. (Şef hanın) sert bir yüzle Ül hanım) a seslenir Şef hanım 'Memür hanml. Müdürden bir çok (ihtar) aldınız, Bakınız: Daireye bügün de geç kaldınız!... Memür hanım Sabahleyin evde iş gördüm bira Şef hanım Daire iş tanımaz, böyle memurluk olmaz, ayet vermezseniz siz pek çabuk bu hale, itreyerek bakınız yakın bir istikbalel... Dtemur hanım tu, işten çıkarılma, endişesile Korkak ve perişan masasına geçer. ÖRlEys kadar çalışırlar. Öğle vakti Glormur balm) ovdon getirdiği zeytin ekmekle karımı do- yarar. Hir arkadaş, onun bu haline acıyarak, dertleşmek için yanına gelir) Efendiml, Arkadaşı Kardeşi, Nedir bu helin: Veriyor bunca emek; Öğle vakti yiyorsun sönra da zeytin ekmek?.. Ifratna vardığın şu iktisadı bırak, Biraz canını besle, biraz boğazına baklı, Memur. hanım Ben hasıl can beslerim; Elde yok, avuçta yok, İstersen borç para al, başını belâya sok: (Ana) dan vermek dursun, (faiz) de ve, (Ödeme emri) gelir, insan canından bıkaı Geçinme belâsile ben dönmüşüm şaşkın Dünyamı görmiyorum.. Bırak Allah aşkına, Arkadaşı Fakat, öyle söyleme, senin bütcen değil dar, Bak: Maaş alıyorsun iki yüz lira kadari. Memur hanım Kontes gibi yaşarım hana kalsa bu para, Ihtiyat akçesi de koyarım bir kenaral.. Fakat şimdi kalmıyor beş lira harçlık bile, Kocam hepsini alır. Itiraz et, nafilel Arkadaşı Erkek idere etmek, yavrum, sana ne uzak, Fazla kılıbıklaştın, ol bir parçacık (kazak), Çektiğin ne sonsuz dert, ne tükenmez tasadır?! © Erkeğin, saçı gibi, aklı da çok kısadır: Fazla masraflar göster, maaşını kaptırmal., İkincisi : Her zaman ona esvap yaptırma: En adi bir kumaştan kestirirsin üç metre, Terziye diktirirsin bir pantalon, bir setre! Evde de iş görürken basma pijama giyer, Beğermezse paylarsın, hemen başını eğerl.. Memur hanım Onu paylarsam kopar kıyametin cabası, Eve gelip bağı babası “Oğlumuz el üstünde gezdirilmel Büsbütün yükletirim sermayeyi kediye: Arayı bulmak için baston, gömlek alırım, Üstelik te birkaç gün evde yalnız kalırım! Arkadaşı Bu neden?... Memur hanım Çünkü kocam: “Sinirim bozuldu|..,, der, Uzak bir ahpabına misafirliğe gider!, ( Saaline bakıp yerinden firlar:) Bak, yarım saat geçmiş.. Gördün mü hapı yuttum, Ben Balıkpazarına gidecektim, unuttum. Arkadaşı Pazarda ne işin var?.. | Memar hanım Alırım ucuz erzak, | Kardeşimi. Aksi gibi, ev de bir hayli uzak: Et, zerzevat, yemişi taşıyorum çıkındal... Arkadaşı İ Aklını oynatırsın, bu gidişle, yakında! | Ovfemur hanım Koşarak dışarı çıkar, Öğln tatilinin bitme- sine yakın, elinde bir yazma mendil içinde prasa, ot, okmek, yemiş içeri girer, Nevaleyi bir kenara yerleştirip kan, ter içinde çalışmağı koynluyor. Akşama doğru gene dalgın | İ dalgm dnşünmeğe başlar. Arkadaşı sorur:) Arkadaşı Neyin var ?.. Memur hanım Herif evde gene söylenir zır zır, Paltoyu yapamadım, gene maraza hazır h.. Arkadaşı Ne çare, avutursun şöyle okşaya, seve. Memur hanım. Parayı götürmezsem almaz belki de evel. ikinci tablo füfermur hanım elinde çıkmı yorgun argın eve gelir Arkasında ipek: gömlek, tırnakları manikürln saçları Saran miş olan kocası boş dakika evvel heşoyla piyano çalarken, hanımın geldiğini duyar duymaz başına bir çatin çatıp köşeye kurulur, (Ulemur banım) korkak, çekingen sorar: Memur harım Ne oldu, kocacığım?... Kocası Elinin körü oldu, Görmüyor musun: Paltom artık güneşten soldu, Nasıl sırtıma giyer, dışarıya çıkarım?... Ağlar gibi yaparak) Allabıml... Ne alçakmış benim bu hasis karım... Memur hanım Üepyenl paltoyu dolaptan çıkararkı) Bir parça insaflı ol. Bak: Ne yeni, ne güzel, Hiç güneşten solar mı: Yaptık iki ay evvel Kocası YEosbülün hurçınlaşır, pültayu kapıp buraşturur, yere Artar Karıl.. Modası geçti, anlamadın mı hâlâ?... Memur hanım Param yok, kocacığım!... Kocası Paran mi yok?.. Pekâlâ, Zaten aptallık bende: Böyle züğürde vardım, âba razı aldum, başıma dert çıkardıml Halbuki Karşımda böyle durma, sözümü Paltoyu yapmadıkça alâkam yok seninl Ağlıyarak sarılma sakın gene boynuma, Seni almıyacağım bu müddetçe koynuma! Memur hanım Sonu iflâsa varan bir yola ben sapamam: Faizle para alıp, sana palto yapamaml... Kocası Yanaaa?l,, Bugünden tezi yok, ben çık bir bey olurum: Bana palto yapacak kadınları bulurum! (Bütün gün çalıştıktan sonce, oyda bir dakika bile dinlenmeden bu'zapartayı yiyen zavallı (memur hanım) bir koltuğa yığılır. Kocası hiddetle dışarı çıkar. Kapının, bir bomba sadasile, yüzün e kapandığı esnada perde iner) Ne - Rü Tokat Belediye Reisliğinden: l 1 — Tokat şehrinin elektrik tesintı projesi tenim edilecektir. | 2 — Projeler Nafıa Vekâletince tasdik edilecek zam ve esaslı olacaktır. 3—Buiş letince tasdik edilm. 4 — Elektrik projesinde tanzimine mikyasında kasabanın hali hazır hi Bufusu (23) bin ve hane adedi ise (5000) kadardır. $ — Projenin tanzim ve tatbikatı ve mevcut te irakânı ile yeniden ilâve edilecek tesisat aksamı olmak bu şekilde bir teklifte bulunmalı 6 — Beşinci madde tespit edilen iş ayrica pazarlıkla en müsait teklifi maddelerdeki proje tenzi esas olmak i işi 5/7/934 tarihinden müddetle münakasaya konulmuştur. Taliplerin ebliyeti fenniye vesi- bedelin *(, 7,5 nisbetinde muvakkat bine müsadif Çarşamba ları ilân olunur. kaları ve teklif edecekleri t akçalarile birlikte 25/7/934 ti günü saat 15 de Belediye Encümenine müraca: (K 0 ir buçuk ayda ikmal edilecek ve parası Nafia Vekâ- müteakip müteahide tesviye edilecektir. s1 mevcut olduğu gibi şehrin üzere 15-20 sene işletme imtiyazı verilecektir. da kaul edilecektir. apan şirkete verilmek üzere 1,2,3 üncü ABA EŞ A.Ç, eN Çanakkale mun, Şehitlerini Ziyaret Seyahati 26 Temmuz Perşembe Gülcemal vapürlia yapılacaktır. Bu sene Bo- Bazi Rumeli sahilinde karaya çık İsrak Şehitlikleri İmar Cemiyotinin İzmin ektiği. yesaltle MEHMETÇİK ÂBİDESİNE gillilecek vo merasim oraüu yapılar Gi caktır. O kalıramnlık diyarın ve şekilde munta- üzere 1/5000 attan istifade müteahhide mit İİİ orada vatan azi lerimizi ziyan İsteklilerin İN) ret etmek bir vazifedir. Bu vazifeyi ifa için Şehitlikleri İma? Cemiyetinin hazırladığı firsattan istiindö ediz kere ve aleni İğ melilir. ibaren 20 gün Kimyager HUSAMEDDİN Tam idrar tahlili 100 kuruştur. Bild mum tablilât. Babçekapı, Emlâk ve Bytam Bankası karfısında (8882) İz Day hanı pm (1095) Yazın evinizi cennete çevirir En asri elektrik otomatik soğuk hava dolabı Sahibinin Sesi Nurettin ve Şki. Ankara Satış maballik. v1 tiki caddesi, Beyoğlu A, Vetter ve Şki. İzmir ADAPAZARI Türk Ticaret Bankası Merkezi: Adapazarı İstanbul şubesi : Dördüncü Vakıf han zemin kat Tel Komisyon ve Ticaret kısmı: Tel Galata şubesi Tel Üsküdar şubesi Tel, İtimadı. Milli Tel 2202 23623 43201 60590 41937 1,200,000 İhtiyat akçesi: 130,000 ŞUBELERİ Bandırma - Bartın - Biga - Bilecik - Bolu - Bozüyük - Bursa Düzce - Eskişebir - Galata - Gemlik - Gerede - Geyve Hendek - İzmit - Karamursal - Kütah, Safranbolu - Tekirdağ - Ü: Müsait şartlarla mevduat, havale kabul eder. Tahsile senet alır. İkraz muamelesi yapar. Mevduat faizleri müdüriyetle görüşülerek tesbit edilir. Komisyon ve Ticaret kısmı her nevi emti. ticariye satışına delâlet eder. imadı Milli) kendi sigortasıdır. Nafıa Vekâletinden: Çubukderesi üzerinde beton olarak kısmen inşa e barajın geri kalan kısmının bitirilmesi ve bu baraja ait muavin tesisatın yapılması ve bendin inşası esnasında Çubukçayı sularının akıtılmasını temin edecek muvakkat mecraların açılması ve inşaatın tatbik ve icrasına muktazi bütün ameliyat kapalı zarf usulü ile münakasaya konulmuştur. Münaksa 5 Ağustos 934 tarihine müsadif Pazar günü saat 15te Ankarada Nafia Vekâleti Müsteşarlık maka- mında yapılacaktır. Taliplerin cari seneye mahsu Ticaret Odası ve ebliyeti fenniye vesikaları ile (67.500) liralık teminatı muvakkateyi hamilen aynı gün ve saatte Komisyonda bulunmaları lâzimdir. iş olan Talipler bu husustaki şartnameleri (20) şer lira mukabilinde Ankarada Naha vekâleti Malzeme müdürlgünden tedarik edebilirler. (3871) Duvarcı Ustası Aranıyor Sümer Bank istanbul Şubesinden: Uşak Şeker fabrikamızda 2:3 ay sürecek montaj işleri için 15 duvarcı ustasına ihtiyaç vardır. > Ey Bu ustalar ateş tuğlalarında çalışmış ve kazan aksamını örebilecek iktidarda bulunacaktır. Kendilerine fabrikada veya Uşakta yatacak yer ve öğle yemeği temin edilecekti Bu müddett için Uşağa gitmek isteyenlerin, tercümei hal ve ehliyetnamelerile şubemiz mübayaat Servisine derhal müracaatları, (4128) pe