15 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

m i | - Muhiddin beyin şebi Sahife 2 15 Temmuz 1934 Milliyet gazetesi aleyhindeki dava Muhiddin bey dün şahsı namına da dava açtı İstanbul | vali ove belediye relsi Muhiddin bey tarafından Milliyet gazetesi sahibi Mahmut ve neşriyat müdürü Ethem İzzet beyler aleyhine açılan şahsi ha- karet davasına dün ikinci ceza malıkemesinde başlanmıştır. Reis, dava hakkında ne diye- | ceğini Ethem İzzet beyden sordu ve Ethem İzzet bey hulâsaten gunları söyledi: “ — Filhaki hakkımda! ittiham ağırdır. Yalnız ben bu davayı bir matbuat davasından, bir hakaret davasından ziyade bir hınç davası ki o ediyoru bir matbuat da ta hiç bir hakaret yoktur. Buna karşı Muhiddin beyin avu- katı Kenari Ömer bey bunun bir politika ve bınç davası olmadığını, kilde kullanılmamış olduğundan haklarını müdafaa vaziyeti bulunduklarını söyliyerek: — Zavallı tanzifat amelesinin parası bankaya verildi. Vali e kapandı müdafaasını hazırlıyor, büyük şahıslara ait beşer bin ralik senetler zuhur etti, gibi hi cumlarla doğrudan doğruya m ekkilim kastedilmiş, halkin husu- meti tahrik edilmekle beraber bu neşriyat hükümete de telkin edil- mek suretile vali değiştirilmek istenilmiştir. , diye cevap ver: Ethem İzzet bey — Buna poli- #ika davası demekte haklı imişim. meclisinde bey buradı yaptıklarını vekil yapmaya çalıştılar. Vali beyin değiştirileceği haberini biz bir evvel. yazdık. Bugün te de vali be- leceğini yazıyor. Bun» dada husumet aramak mu lâzım?. | Şehir plân hakkında yaz: mız yazıda da hakaret yoktur. Kenan Ömer bey — Vatan- iği yalnız Milliyet gazete- sine inhisar ettirmesinler. Muhte- rem mebuslarımız tarafından idare edilmekte olan daha birçok gazete var, Eğer meselede tasvir ettik leri ebemmiyet mevcut olsaydı © gazetelerin de gözünden kaç- mazdı. Ethem İzzet bey — Diğer ga- zeteler de Milliyet gazetesinin yazdıklarının aynını yazdılar. Fa- kat Muhiddin bey hıncını yene miyerek yalnız Milliyet gazetesi aleyhin dava açmıştır. Mahkeme, evvelce belediyenin yeti maneviyesini tahkir su- | undan Ethem İzzet ve Bürhan | il aleyhine açılmış di- ra mevcut olduğu ci | iki davanın teyhiden rüyetine karar vermiştir. 'Neticede mahkeme, iki taraf ve- killerinin davaları izah ve cevap | lâyihalarmı vermelerine ve muha- enin ayın yirmi dördüne bıra” kılmasına karar vermiştir. İntikam maçı Fenerbahçe bugün Yugoslavlar ile intikam maçı yapacak Cuma günü Yugoslavya takımı- hi 62 yenen Fenerbahçe takı mı bugün ayni takımla revanş mahiyetinde ikinci maçını oyn oyacaktır, Yugoslav takımının kuv- vetine ran Fenerbahçenin evvelki gün aldığı netice gayri ta- bü telâkki edildiğine bakılırsa, | , bugünkü maçın pek heyecanlı ol cağı ve Yugoslavların uğradık- leri ağir hezimeti telâfi için bü? tün Kuvvetlerini sarfedecekleri #nuhakkaktır. 4 Bugün de öğleden sonra Tak: | “sim stadyomunda Balkan atletle | rile final müsabakaları caktır, yapılar Ankara 14 (A.A) — era ve illeri heyeti, Reisicumhur Hz. min yüksek Reisliklerinde t0p- lanarak dahiliye vekili Şükrü Ka- ya beyin Trakya teftişi hakkın- daki raporuna ittilâ hasıl etmiş- Ankara 14 (A.A.) — Başvekâ- etten, tebliğ. olunmuştur: Dahiliye © vekili Şükrü Kaya bey Trakya teftişinden avdet ederek raporunu heyeti vekileye vermiştir... Anlaşıldığına göre Trakyada yahudi aleyhtarlığı bü- yük harpte başlıyarak mütareke ve istiklâl mücadelesi zamanla- rında devam etmiş ve cumhuri yet zamanında bir müddet ya- tıştıktan sonra «on seneler zar- fında dünyanın muhtelif yerle- rinden antisemitizm yeni formül. olarak lerde ve daha şiddetli memlekete girmiştir. Son zaman larda bazı risalelerin yahudi düş- manlığı üzerinde bilhassa dura rak yaptıkları neşriyat Türk ve yahudilerin biribirine | karşı na- zarlarını ve hislerini ehemmiyetli surette teşviş etmiştir. Türklerle yahudilerin biribirini nasıl gör. 'düklerine dair dahiliye ve ye ber iki tarafın söylediklerini hikâye etmeği vatandaşlar arasın- daki geçimsizliği behemehal te- davi etmek vazifesinde ve kara rında olan hükümet muvafık bul- maktadır. Bu karşılıklı. şikâ yetlerde beynelmilel semitizm ve antisemitizm edebiyatının bi siyasi, iktisadi ve anasıri görülmekte olduktan başka Tür. kiyeye ait bir hususiyet olarak yahudilerin yabancı dil ve harsta kalmakta israr ettikleri ve içle- sinde demilitarize mıntakalarda memleketin emniyeti için zarar. h ve casus hakkındaki zanlar mevcuttur. Di- Her daraftan yahudi münevverle- ri milli hars meselesinin impara- torluğa ait hatalar olduğunu hak- li olarak söyledikten sonra Tü amlar bulunduğu kültürü. ile kaynaşma husu | sunda © gösterdikleri arzunun hakiki ve ciddi olduğunu ve memleketin emniyeti için sadakat ve vatandaşlık vazif; ne riayet hisleri aleyhindeki ça yiaların haksız ve ispatsız oldu- ğunu samimiyetla bildirmekte" dirler, Haziran ortasından itiba- ren halk arasında bir de hükü- metin yahudileri Trakyadan kal. dırmak istediği ve fakat bu ha reketin açıktan açığa değil, hu susi tertipler ve tazyikler ile ya- pılmasını terviç eylediği işaa edil. miştir. Bu şerait altında haziran 24 ten itibaren Çanakkalede ve 30 hazirandan itibaren Trakya: nın diğer muhtelif yerlerinde he- saplarını ve müamelelerini kese- | sek İstanbula nekletmek hare. İ keti başlamış olduğu anlaşılıyor. Hükümet merkezi, 3-4 temmuz- İ da vatandaşlar arasında dediko- du mevzuunu aşan filiyat ve te- şebbüsleri farkederek kati emir gelen haberler ve şikâyetlerden 100 kadar yahudinin mahalli tazyikler yüzünden İstanbula haz reket ettikleri öğrenilmiştir. Gerek bu ilk haberler ve ge- rekse temmuzun üç ve dördüncü günleri birdenbire genişliyen ce- reyanlar üzerine 4 temmuzda hi küretin aldığı müessir tedbirler- le hadiseler kati olarak durdurul: muştur, Şimdiye kadar olan vukuat şu suretle hülâsa edilebi A — Trakyadan ve Çanakka- lede mevcut olan yerli ve yabaı <1 13 bin kadar yahudiden ceman 3 bin kadar nüfusun İstanbula hareket ettiği tahmin olunuyor. B — Kazalarda ve Edirnede boykot teşebbüsleri olmuş ve bu teşebbüslere | mektep çocukları karıştırılmak istenmiştir. € — Kırklarelinde 3-4 temmuz gecesi çapulcu anasır harekete gelerek yahudi evlerine tecavüzle hırsızlığa ve soygunculuğa koyu muşlardır. Soygunculuk çarşıya ve dükkânlara sirayet etmeden bastırılmış ve bu emada 65 ev soygunculuğa uğramıştır. D — Bütün bu hadisat esna- sinda bir jandarma şehit olmuş ve bir yahudinin yaralanmasın- dan bakşa nüfusça zayiat ve yı ralanma vukuatı olmamıştır. Yukarıdaki vukuat üzerine bi kümetçe alınan tebirlerin bug kü vaziyeti de şudur: A ber türlü propagandalar Her yerde memurlar tesiri den zihinlerini kurtararak vaziye- te ciddiyetle hâkim kılınmışlar ve hadisat esnasında Faaliyetleri kifayetsiz ve hal ve tavırları mü- samahakâr görülenler idari ve adli muamelelere maruz tutulmuş. lardır. B — Kırklareli hâdisesi şiddet- ie takip olunmuş ve devam edil mekte bulunmuştur. 3-4 temmuz ve 4 temmuzda yahudi evlerin. den alman ve çalınan eşyanın simdiye kadar yüzde yetmiş be İhtikârla mücadele Komisyon, dün ilk içtimaımı akdetti İhtikârla mücadele etmek üze- ze dahiliye vekâletinin emrile te- şekkül eden komisyon dünden itibaren işe başlamıştır. Komi: yon dünden itibaren eşya fintle- rini gözden geçirmeğe ve bunlar üzerinde tetkikata girişmişti Komisyon mesaisi neticesinde icap eden tedbirleri tesbit ederek ir rapor hazırlıyacaktır. Rapor dahiliye vekâletinin tasvibine ar- zedildikten sonra tatbikine baş lanacaktır. Iktisat vekili Bursada Bursa, 14 (Hususi) — Iktisat vekili Celal bey buraya gelmiştir. Buradaki süt fabrikasını açtıktan sonra Orhangazi, Adapazarı W rikile İzmite ve Istanbula gide- cektir hükümetin resmi tebliği Hükümet hicret tazyiklerine ve boykot hareketlerine, vatandaşlar aleyhinde tahriklere mani olacaktır Bu Sabahki 'Telorafliar Trakya hadiseleri hakkında ... şinden fazlasi idari ve adli tedbir- lerle meydana çıkarılmış ve sa- biplerine iade ettirilmiştir. Müd- 'deiumumi müşevvikleri ve müte- cavizleri cürümlerine göre tevkif ederek adli takibata başlamıştır. Hâdiseden heyecana düşüp kor- kularından çekilen yahudi vatan- daşlar avdet etmekte bulunmuş” tur. C — Diğer taraflarda hesabini keserek veya korku ile çekilmiş olanların avdetleri için hiç bir paâni olmadığı herkese anlatılmış ve , anlatılmakta bulunulmuştur. Kırklareli soygunculuğu haricinde ber türlü alım satım ve alacak ve- recek muamelesini hükümet mün- hasıran adliyeye taallk eden sa- hada görmektedir. Hâdisatın bu- günkü vaziyeti yukarıda söylen- dikten sonra hükümet atide ta- kip edeceği hattı hareketi hiç bir tereddüde mahal vermiyecek su- rette tekrar ve tasrih etmek ve zifesindedir. 1 — Hükümet her ne sebep ve gekil altinda olursa olsun hicret tazyiklerine ve boykot hareketle- rine mâni olacaktır. 2 — Adliyenin el koyduğu bü- tün suçlar süratle intaç edilecek- tir. 3 — Yerlerinden çekilmiş olan yahudilerden istiyenlerin avdet- erine mâni olunmasına mahal verilmiyecektir. 4 — Hükümet için en mühim mesele emniyet içinde yaşama havasının iadesidir. Dahili harici sebeplere ve propagandalara ruz olan bu keyfiyette hükümet muvaffak olacağına ve müş iktiham edeceğine kanidir. Türk- lerin ekseriyetle yahudi vatan- daşlara gizi mek ve müfrit zehirli propagan- dalara karşı yahudileri korumak için sarfettikleri gayreti ve teca- vüz tejebbüslerine karşi hisset #ikleri nefret ve istikrabı vaziye- #in süratle salâhı için esaslı âmil addetmekledir 5 — Türkiyede ve aşikâr yardım et- vatandaşlar aleyhinde tahriklere ve düşman- | lik telkinlerine hükümet müsaa- | de etmiyecektir. Hükümet, mat- buattan, vatandaşlar arasına ni- fak koyacak salgınlara karşı müte- yakkız ve basiretkâr olmalarma. intizar eder. 6 — Memurlar, hükümetin hat- tu hareketini tahakkuk ettirmek için bütün kuvvetlerini sarfede- 'ceklerdi C.H. fırkasi kâtibi umumiliği, vazifesini iyi yapı mış olan. idare heyetlerini tahkik Fırka bakımından vazifelerini sulistimal etmiş olan- lar hakkında fırkaca icap eden muamele yapılacaktır. Fırka teş- hükümetin moktai nazari. tam bir mutabakat halinde suretle yardım edecektir. Hükümet bâdiseleri ve tedbir- leri olduğu gibi naklederken, va: tandaşlar için endişeyi mucip bir vaziyet ve mesele kalmamış ol duğunu beyan eder, Sıcaklık 32 dereceye çıktı! Dün memleketin her tarafında hava çok sıcaktı Dün şehrimizde boğucu bir si- cak hüküm sürmüştür. Sıcaklık ahtan kendisini hisset tirmiştir. Öğleye doğru hararet kadar çıkmıştır. Öğleden sonra sa- at üçte sıcaklık 32 derece idi, Sıcağın şiddetinden ekser halk sokaklarda ceketsiz gezmiştir. Plâjlara büyük bir tehacim sar dı. Akşam üzeri bütün sahiller de- nize girenlerle dolmuştu. Dün hava lodostu. Sıcakların tahammül edilemiyecek bir hal de olmasında bunun da tesiri vardır. Istanbul telefonları Heyeti vekile telefonun Satın alınmasını kararlaştırdı Ankara 15 a vekili Ali bey muhtelif mafıa işleri et- rafında şu beyanatta bulunmuş- tari «— İstanbul telefon şirketinin satım alınmasına heyeti vekilece karar verilmiştir. Nafıa vekâleti bu hususta icap eden teşebbüsler de bulunacaktır. Bu sene zarfında Ankara is- lasyonunun yeniden yapılmasına karar verilmiştir. Projeleri tertip ve tanzim edilmek üzeredir. Bu sene zarfmda inşasına o başlana- cak olan Filyos - Çatalağız kömür hattının münakasası yapılacak- tır. Afyon - Antalya hattının bi- rinci kısım etüt ve istikşafı bit miş olup bugünlerde bu kısmın aktı. da münakasaları ilân olun: | Diğer kısımların da istikçafı bit- tikçe münakasaları yapılacaktır.» Nafia vekili bu hafta teftiş için, İzmire gidecekti Mikrop harbi Almanlar buna imkân olmadığını söylüyorlar Hamburg 14 (A.A) — Ham- burger Tageblatt gazetesi, ingiliz gazetecisi Wickham Stedalın Ak İ manya tarafından «mikrop har- bi» hazırlandığına dair olan neş- riyatından bahsederek bu vesika- ların tamamen uydurma şeyler ol duğunu, çünkü katiyen imkânsız. bir takım fizik ve meteorolojik mütaleata istinat ettirildiğini yaz- maktadır. Adaların büyük derdi (Baş tarafı 1 inci sahifede) denilince akla bahçeli kö;kler gö Tir; bahçesiz, çiçeksiz güzel sayfi)! ye olur mu? Sabahtan akşama kadar gaz tenekelerile su satılan bir yerde bunlurdan babsedilebi- Bir mi? “Adalarin su meselesi belediye" ce fazla izam ediliyor gibi gö, müyor. Adada hemen her ev yâ kuyu veya yağmur suyu ile kendi mübrem ihtiyacı temin etmiştir) Bahçe ve yol sulamak, temizlik yapmak için lâzım olan suyu te min etmek bu kadar ağir ve kül” iş olmasa gerektir. Düs kçe İnsanın bazan, belediye fen heyetinde Adalara muziplik eden biri var diyeceği geliyor; eğer böyle ise bu mrızipliğin lüzü mundan fazla devam ettiğini söy liyelim!