15 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

15 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

15 Temmuz 1034 AKŞAM Umumi nüfus sayımı Bu sene sekiz yerde tecrübe sayımı yapılacak 1935 senesinde Türkiye cumhu- , Fiyeti dahilinde umumi bir nüfus sayımı yapılması hakkındaki ka- mun Millet Meclisince kabul edil- mişti , Kanunun ikinci maddesine tev- fikan 1934 senesinde istatistik umum müdürlüğü memleketin ik- lim, muvasala ve içtimai şartlar itibarile biribirinden farklı olan eckiz yerinde tecrübe sayımları yapacaktır. — Tecrübe sayımi yapılacak yer. ter: “1 — Trakyada: Kırklareli mer- kez kazası, 2 — Bursada: Mudan- | ya kazası, 3 — Muğlada: Marma- | is kazası, 4 — Kayseride: Pınar- başı kazası, 5 — Orduda: Ünye | kazası, 6 — Elâzizde: Hozak ka- zası, 7 — Vanda: Ahlattır kazası. Bundan gaye; bir valinin sa- yimdaki idaresini göstermektir. © Bu sayımlar takriben: 300-350 bin müfusa teşmil edilecektir, Bu sayımlardan alınacak tecrübelere göre umumi sayım için kati tali- mataame vücudü getirilecektir. Tiftik, yapağı Tiftik piyasasının yüksel- mesi ümit ediliyor Tiftik fiatleri durgunluk devri sini geçirmektedir. Bu sene Sov- yet Rusyanın yeniden piyasadan mal alacağına dair olan ümitler artmaktadır. Bradford İngiliz pi- baş yasasından ufak siparişler göstermiştir. Yapağı fiatlerine gelince, mü- hir denilecek kadar bir iş yoktur. Yerli fabrikalar da kendi iktiyaç- ları için piyasadan kâfi derecede mal almışlardır. Almanyanın yün ithalâti hal kındaki memnuiyet kararı devam etmektedir. Almanlar Bulgaristandan tütün alacaklar Bulgari alman sermayedarları devam eden müz bir netice vermişti gelerin aldığı şekle göre, bulgarlar slman — sermayedarlarını tütün verecekler, yerine demiryolu mak zemesi alacaklardır. an tütün şirketlerile arasında Çekoslovakya ceneral konsolosu Çekoslovakyanın yeni stanbul <eneral konsolosu Dr, M. Kvetos- lav Gregor vazifesine başlamıştır. Yeni konsolos, yanında muavinleri M. Ing. H. Bruner olduğu halde Istanbul valisi ve şehremini Mu- hiddin bey tarafından kabul edil- miştir. GUNUN HABERLERİ Amerikada şiddetli sıcaklar Birçok yerlerde su sikıntısı çekiliyor Londra 12 — Amerikanin her #arafında gayri tabii derecede yüksek hararet hükümfermadır. Bilhassa merkezi garp mintakala- rındaki halk sıcaktan çök müte- essir olmuşlardır. Sicak dalgası bu mmtakanin şimali garbi aksamında susuzlu- ğun tesirlerini arttırmıştır. Bu va” Ziyet hükümeti endişeye sevket- mektedir. Bazı mıntakalarda bir kaç senedir yağmur o kadar azal mıştır ki mütehassısların müta- | Icalarma göze, bu havalide zeri: yata devam etmek, bilhassa zi- ral mahsullerdeki düşük iatler pazarı itibara alınırsa, lüzumsur- dur, Röyterin verdiği malümata na- | Zara son on beş gün zarfında anormal hararet dolayısile Ameri- kada otuz iki Kişi ölmüştür. Yal- nız Nev Yorkta 8 kişi ölmüş ve Saint-Lowisde ölenlerin miktari 20 kişiyi buluyor. Binlerce kişi hayatlarini kur. tarmak “için “Cony İsland sahille- rinde yatmaktadır. En yüksek binalarm danilarında bile taham- mül edilmez hararet vardır. Ci. vardaki kırlar hararetin tevlit et- fiği bir siz tabakası içindedir. Tayyarecilik Ingilterede büyük bir tayyare satış yeri açıldı Londra 13 — «Daily Expres den: İngilterede dün altmış ecne. bi milletin askeri ve sivil mümes- silleri huzurunda en “büyük tayyare © mağazasının — vilrin leri açılmıştır. Bu mağaza Hendon are o meydamdı Teşhir edilen mallar ingiliz hava sefineleri sanayiimin en sön moğelleridir. Satıcılar satılık mal ları gösterirken ölümle oynıyan en mahir pilotlar nazari dikkati celbetmiştir. Teşhir edilen tayya- yeler 40 muhtelif tipte ve 250,000 İrigiliz Tirası kıymetindedir. Bey- gir kuvvetlerinin mecmuu 18 bin- dir. Bu meşher İngiliz tayyare Fab- rikatörleri cemiyeti tarafından. açılmıştır. Mahir pilotlar, o meydandaki müşterilere mallarını beğendir. in bindikleri tayyareler ile en zor akrobasileri yapmışlardır. Şimdiye kadar vücuda getirilen hiç bir meşher bu kadar muvaffa- kıyetli olmamıştır. Tayyareler dl ha yere inmeden bir kaç yüz bin liralık kontratlar. görüşülüyordu. Fabrikalardan biri bir secnebi müşteriden yarım milyon İngiliz. Hiralık bir sipariş vaadı almıştır. Nepal prensi italyada Floransa 14 (A.A. ) — Nepal prensi Behadur Cek, San Rosorede alya kralı tarafndan (kabul edil. miştir, “GÜNÜN MESELELERİ Fransadaki 6 şubat hadiseleri Fsonuz mebusan medlisi, © şubat ak. sami Pariste yukun gelen kanlı hadise iler hakkında tahkikat yapmak üzere bir heyet teşkil etmişti. Heyete dahil olan mebuslar dört aydanberi hemen hergün toplanarak tetkikatta bulunu- yorar. Pavlâmento tahkik komisyonunun an- lamak istediği mesele sudur: 6 şubat akşamı yapılan nümayisler. de halk silâhh mı idi ve zabıta kuv- etlerine tanrruzda bulundu mu? Hal ka ateş edilmesi için kim emir verdi”. Komisyon dör: aydan fazla bep bu iki mesele etrafında tahkikat yaptı, yüzlerce sahit dinledi. O zamanki da- hiliye nazırı ve polis müdürü de dahil olmak üzere bir çok memurları davet ederek ifadelerini aldı. Komisyon bu suretle asil mesul meydana çıkarma | ğa çalış Yapıları tahkikat © aksami müma yise iştirak eden halkın pilâhli olma” | dilini ve zabita kuvvetlerine taarrızda İ sulummadığını zeydan çıkardı. Ba mun üzerine sükünetle yapılan nü 2e kara neden silihla mukabele edildiği meselesi ortaya atıldı, ateş emini kim | | verdiği araptnldı, Fakat ba mesele bir | ardınlanamadı. Bir çök şahitler © zamanki dahiliye "| mazın M. Frotu iha ettiler. Eski 'da- biliye nazı aleyhinde bir takım de de gösterildi. Muhafazakâr gazete meseleyi parmaklarına dalyarak giddet- | li neşriyatta bulundular. Hattâ eski da- biliye nazım divani liye serkedil- Halbuki komisyonun “ekseriyeti bu zevatın mesiliyeti mucip hiç bir hare- ketini görmedi. Bu ekseriyeti Teşkil “den M. Frotnun mensup olduğu Tadi. kal fırkasına mensup mebuslarla sosya" | Bu ariyet tersinde koriyondaki diğer bir kesm mebuslar östifa ettiler, gazetelerde münakaşalar başladı. Sakin bir zamanda bu münakaşalar şiddetli e e İ Almanya hadiseleri ve harici vaziyet erken fazla meşgul iğinden gör. | sile si Haris ve heyceai yatması Aktimeli çek, une | Kadın modası Bu sene İngiltere yırtmaçlı kadın elbiseleri çok modadır. Yukarıdaki resim bir et yarışında bu modaya muva- fik tarzda giyinmiş iki kadını gösteriyor, Romağa hir sovyet heyeti Roma 14 (A. A.) — Ceneral Fişman'ın riyasetinde bir Sovyet askeri kimya heyeti Romuya gel miştir. “ergün bir ata s0z0” TÜRKİYE GÜMMERİYETİ MEL Bir eve; FAA Cümmukiyeri Bir hacet, İ süşememiştir. Maahaza başvekil HAFTALIK SIYASI ICMAL Londrada Fransa hariciye nazırı ingiliz devlet adamları ile konuştu? Alman- yada milli sosyalist rejimi nazik bir devrede İngiltere başvekili mister Mak- donald silâhları bırakma kon- feransı müzakerelerini tatil ettik ten sonra Fransa hariciye nazıri M. Barthouyu Londraya davet işti, Konferansta iki devletin moktai nazarı arasında derim fark ve ihtilâf 'her iki ta- safın üzerinde fem intibalar bi Takemiştı. — Mister Makdonald Fransanin harici siyasetinden me- #ul bulunan M. Barthou ile hasır si görüşerek aradaki noktai na- zar farklarını azaltmak istemiş vi İngiliz başvekili gözlerinden muztarip olduğundan uzun müddet için mezunen Londradan ayrıl mıştır. Bu sebeple, davetini ka- bul ederek Londraya gelen Barthou İngiliz başvekili ile gö- muavini ve en büyük imet fırkası olan muhafazaârların li- sir John Simon ile görüşmüştür. Bu görüşmelerin başlıca mevzuu- nu M. Barihounun şarki ve orta Avrupaya yaptığı seyahatlerin Hibaları ve şarki Avrupa Lokar- no misakı tasavvuru teşkil et miştir. M. Barthounun seyahatleri ve siyasi faaliyetleri ve tasavvurla- rı İngilterede harbi umumiden evvelki ittifakların ihyası şeklin- de telâkki edilerek fena nazarla bakılmıştı. Barthou İngilizlerin zehap farklarını tashih için uzun uzadıya İngiliz devlet adamları. na izahat vermi; Bu izahat İngilizleri bir dere <e teskin etmiştir. M, Barthou en | ziyade şarki Avrupa Lokarno mi- sakı tasavvuruna | İngilterenin | tavsiye ve müzaheretini temine çalışmıştır. Malümdur ki bu mi sak Sovyet Rusyası tarafınd teklif edilmişti. Fransa buna iş- tirak etmiyecek ise de müttefile- lerini ve diğer hükümetleri bu misaka dahil etmeğe çalı yor. M. Barthounun son seyahatle- Tinde en ziyade çalıştığı da bu olmuştur. Fakat Lehistan ile Yu- goslavya buna pek taraftar gö | rünmemişlerdir.. Bu devlet kendi hudutlarının. alâkadar ol- madığı sahaların hadiselerinden bir harbe girmek istemiyorlar, Almanya ise İtalya gibi mevzii misaklarm— aleyhindedir. M. Barthou “İngiltere hükümetinden Varşova ile Berlinde lehinde tesir ve nüfuz icra eyle mesini istemiştir. Rivayete göre İngiltere böyle bir teşebbüste bulunmasına Tazı olmuştur. M. Barthounun seyahatinden evvel Fransa ve İngiltere erkân harp umumi reislerinin birer he yet helinde yekdiğerini ziyaret seylemesi bu iki devlet arasında bir ittifak aktolunacağına alâ- met telâkki edilmişti. Lâkin İn- giliz devlet adamları gerek Barihounun ziyareti arifesinde, gerek Londrada bulunduğu sira- da beyanat ve nutuklarında böy- kın akti varit olmadı. | terenin garbi Lokar- no misakından başka berri Avru- hhüt altına ir lisanla ilân duru bu misak | bulunuyor Almanyada vaziyet Almanyada M. Hitlerin rejimi- nin en büyük ve kavi istinatgâhi bücum kıtalarınn kumandanla” rndar bazıları ile sabık başvekil ceneral Şlayherin hazırladıkları yeni inkılâp hareketi kan ve ateş içinde vaktü zamanile boğul muştur. Maahaza bu kıyam teşeb- büsünün derin izleri lü zail olmamıştır. Hücum kıtaları men- supları rejime ihanet hareketi ile lekelenmekten çok müteessir ol dukları gibi bu kadar sene sadi- kane hizmet ettikleri kumandan- larının ortadan. kadırılmasından intikam hisleri duymuşlardı Hücum kıtaları ile çelik miğ- fer teşki mensuplarının çoğu yaz tatili vesilesile terhis edik diklerinden mevcutları şimdilik çok azalmış ve büyük bir tehlike teşkil etmemekte bulunmuştur. Diğer taraftan hücum kıtaları na- | mina kabinede mümessil bulum durulması usulü ilga edilerek bu teşkili fuzu kırılmıştır. Lâkin bu muaz- zam teşkiltin kuvvet ve nüfuzu- ile milli sosyalist nun azalma: betmiş oluyor, Bundan sonra rejim ancak or. du ve zabıta kuvvetleri ile güzi- de ve imtiyazlı efrattan mürek- kep hücum fırkaları teşkilâtına dayamıyor. Fakat ordu ile zabite- nm merbutiyet ve sadakati fırka lâkasına bağlı değil, devlet ote- ine itaat mecburiyetine bağ- Tır. Bunun içim hücum kıtaları" am yeni baştan tensik edilerek başka bir şekilde faaliyete geti- ceği “bekleniyor. Binaenaleyh Almanyada Hitler rejimi şimdilik mazik bir devre içinde bulumu yor. Almanyadaki yeni rejimin te- meli sörsilmiş ve zayıflamış ol- tesir ması harici vaziyetine da etmiştir. Fransa hayli zaman ey İ vel bu vaziyeti hissetmiş ve si- yasetini değiştirmiştir. Fransa ar- tik Almanyaya karşı lâfgirizane hareket ediyor. Bu- mun için Almanya devlet adam ları şimdi Fransa efkâr umumi" yesine hitap ediyor. Milli sosya Tist fırkası ikinci lideri M. Hess 8on hadiselerin akabinde irat'ey- lediği nutukta harbi umumiye iş- tirak eden Fransiz muhariple, ne hitap etmiş ve bunlar. ile AL man milletinin anlaşması daha kolay olabileceğini söylemiştir. Fakat ayni zamanda mumai- leyh Alman milletinin vatanın her tepesini ve ovasını son dam- Ja kanına kadar müdafaa edece- üini söyliyerek son hadiseler ile Alman efkârı umumiyesine gelen | Hüturu izleye ve tekrar 'canlam- dırmağa çalışmıştır. M. Hessim nutkum Fransa Almanya münasebatında yeni bir devir açması ihtimali vardır. — Lontra Alman sefareti önünde nümayiş Londra, 13 (AA) — Dün Alman sefareti önünde bir nüma- yış yapılmış ve üzerinde hassaten “Faşist katiler, Tbaelmanı serbest bırakın, yazılı levhaları taşıyan birçok insanlar sefarethane bir önünde dolaşmışlardır. Hiç bir İ hadise olmamıştır.